  • 1. Data: 2010-02-01 19:35:16
    Temat: Czy spadek może przypaść tylko matce mimo, że jest jeszcze 4 dzieci?
    Od: Adam Czajka <n...@p...v>

    Witam.

    Tydzień temu zmarł mój ojciec, ale w końcu trzeba zająć się spadkiem.
    Reszta rodziny obarczyła mnie dowiedzeniem się jak to przeprowadzić.

    Chcemy aby całość przeszła na matkę. Dziedziczy ona, 3 mojego rodzeństwa
    i ja, czyli ustawowo dla niej 1/4 i po 3/16 dla nas. Testamentu nie ma.

    Co zrobić by to załatwić? Można przez notariusza, ale to straszne
    koszty. Najpierw podział, potem rzeczoznawca do wyceny i w końcu opłata
    notarialna za sporządzenie aktu zbycia udziału w spadku. Koszmar!

    Czy możemy w sądzie złożyć wnioski o dział spadku - nieruchomości,
    która jest jedynym przedmiotem spadku, tak aby całość przypadła matce?

    Adam Czajka

  • 2. Data: 2010-02-01 19:55:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/1/2010 1:35 PM, Adam Czajka wrote:
> [...]
    >
    > Chcemy aby całość przeszła na matkę. Dziedziczy ona, 3 mojego rodzeństwa
    > i ja, czyli ustawowo dla niej 1/4 i po 3/16 dla nas. Testamentu nie ma.

    czy ktorekolwiek z was ma dzieci?

  • 3. Data: 2010-02-01 20:07:40
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    witek pisze:

    > czy ktorekolwiek z was ma dzieci?

    Wymyśl tańsze rozwiązanie :)

    --
    @2009 Johnson

  • 4. Data: 2010-02-01 20:17:08
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/1/2010 2:07 PM, Johnson wrote:

    > Wymyśl tańsze rozwiązanie :)

    co ma być tańsze?

  • 5. Data: 2010-02-01 20:21:22
    Od: Adam Czajka <n...@p...v>

    Witam
    witek pisze:
    > czy ktorekolwiek z was ma dzieci?
    Tak. Ja mam dwoje, a siostra jedno.

    Adam Czajka

  • 6. Data: 2010-02-01 20:44:26
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    Takie są niestety skutki, jak spadkodawca nie pomyśli zawczasu.. Jeden
    testament wybawiłby was z wielu problemów teraz...

  • 7. Data: 2010-02-01 20:51:39
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 1 Lut, 21:21, Adam Czajka <n...@p...v> wrote:
    > Witam
    > witek pisze:>> Chcemy aby całość przeszła na matkę. Dziedziczy ona, 3 mojego
    rodzeństwa

    > Tak. Ja mam dwoje, a siostra jedno.

    Gdyby nie dzieci (jak rozumiem, niepełnoletnie?) to byłoby prosto,
    pozostali się zrzekają i wszystko idzie na matkę. Za dzieci tak łatwo
    nie jest się zrzec, musiałby to Sąd zatwierdzić, a Sąd może nie być
    przekonany, czy to jest dla ich dobra.

  • 8. Data: 2010-02-01 21:35:08
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    witek pisze:

    > co ma być tańsze?

    Czytać nie umiesz? Rozwiązanie.

    --
    @2009 Johnson

  • 9. Data: 2010-02-01 21:46:49
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Adam Czajka napisal:
    > Czy możemy w sądzie złożyć wnioski o dział spadku - nieruchomości,
    > która jest jedynym przedmiotem spadku, tak aby całość przypadła matce?

    A nie prosciej przeprowadzic sprawe spadkowa, w koncu jest to
    tylko wyliczenie procentowe, a potem dokonac darowizny na matke?
    Taniej chyba wyjdzie i bez problemow z sadem rodzinnym.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 10. Data: 2010-02-01 22:52:50
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-02-01 20:35, Adam Czajka pisze:
    > Chcemy aby całość przeszła na matkę. Dziedziczy ona, 3 mojego rodzeństwa
    > i ja, czyli ustawowo dla niej 1/4 i po 3/16 dla nas. Testamentu nie ma.
    Miałem prawie identyczną sprawę ~3 lata temu. Chyba nic się nie zmieniło
    w procedurze jak niżej:

    > Co zrobić by to załatwić? Można przez notariusza, ale to straszne
    > koszty. Najpierw podział, potem rzeczoznawca do wyceny i w końcu opłata
    > notarialna za sporządzenie aktu zbycia udziału w spadku. Koszmar!
    A dlaczego akurat tak? Sprawę spadkową w sądzie robisz normalnie bez
    problemu i bez rzeczoznawcy i wyceny, bo dzielisz "ten dom na 4 osoby po
    n%" a nie kwotowo. Dopiero gdyby spadkobiercy chcieli zacząć się
    wymieniać "ja wezme 100tyś z konta, a ty auto i 20% domu" to by było
    potrzebne, ale to dopiero 2 sprawa p.t. podział spadku, a ty na razie
    chcesz tylko ustalić spadkobierców i spadek. Spadkobierców wskazujesz,
    od razu odpowiedni spadkobiercy zrzekają się spadku i sprawa gotowa.
    Trzeba zrobić listę co tam jest w spadku, tzn dobrze opisać np
    samochód marka nr-rej, nr-vin itd, budynek nr ksiegi, fundusze w banku X
    w kwocie... bo na podstawie tego zostanie wystawione przez sąd
    postanowienie że takie a takie dobra przechodzą na taką osobę, i na
    podstawie takiego postanowienia - będzie ta osoba mogła sprzedać/zrobić
    wpis w księdze wieczystej itp. Błąd - literówka np w nr-rej samochodu
    przez sąd nie zostanie wyłapana (a wręcz nie zostanie sprawdzona pewnie
    w ogóle) a potem będzie zamieszanie jak to odkręcić.

    Przy okazji sprawy spadkowej od razu podnosicie "zrzekam się spadku" a
    matka przyjmie z dobrodziejstwem inwentarza - i macie wszystko w jeden
    dzień na jednej rozprawie, średnio ~15minut w sądzie.
    Wycenę masy spadkowej robisz "po cenach rynkowych" dla urzędu
    skarbowego, gdzie musisz złożyć papierek (lub ten kto przejmie spadek)
    że to-i-to otrzymuje, że spadkodawca był w "pierwszej grupie
    podatkowej", i prosi o zwolnienie z podatku na tą okoliczność itd.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173