  • 1. Data: 2010-02-01 18:51:18
    Temat: Przyjmowanie pieniędzy na własne konto ROR
    Od: "Imiennika" <i...@v...pl>

    Pierwsza sprawa:
    Grzecznościowo od czasu do czasu Pan X robi Panu Y uprzejmość i załatwia jakąs
    urzędową sprawę. Urząd podbiera jakieś tam opłaty więc Pan X przelewa Panu Y na
    jego konto osobiste w banku kwotę na załatwienie tej sprawy, Pan Y załatwia
    sprawę, płaci opłaty i odsyła Panu X papier.

    Druga sprawa:
    Pan Y jest etatowym pracownikiem firmy i przepuszcza przez prywatne konto kwoty
    od klientów na załatwianie różnych spraw firmowych, po prostu tak jest
    logistycznie wygodniej, bo Pan Y i tak osobiście biega za tymi sprawami, a Pan
    X i inni klienci i tak z własnej kieszeni muszą płacić za sprawy, a przesyłanie
    PLN traktuje jako bezpieczne przekazanie, bo wiadomo w przesyłkach pocztowych
    nie można.

    Czy jakiś urząd, sama nie wiem jaki, może mieć coś do Pana Y ?
    Czy takie działanie jest nieprawidłowe ?
    Pan Y nic na tym nie zarabia, czasem może zostanie jakaś końcówka mniejsza od 1

    --
    Imiennika

  • 2. Data: 2010-02-01 20:12:24
    Temat: Re: Przyjmowanie pieniędzy na własne konto ROR
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Imiennika" <i...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > załatwia
    > sprawę, płaci opłaty i odsyła Panu X papier.

    Nie widzę w tym niczego niewłąściwego.

> [...]
    > przesyłanie
    > PLN traktuje jako bezpieczne przekazanie, bo wiadomo w przesyłkach

    Tu już problem, bo pieniądze dla firmy idą przelewm na prywatne konto.

  • 3. Data: 2010-02-01 20:29:31
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Mon, 01 Feb 2010 19:51:18 +0100, Imiennika napisał(a):

> [...]
    > jego konto osobiste w banku kwotę na załatwienie tej sprawy, Pan Y załatwia
    > sprawę, płaci opłaty i odsyła Panu X papier.

    Przychodzi mi do głowy zlecenie między dwoma osobami fizycznymi.
    Czy to za 0 zł ?

> [...]
    > PLN traktuje jako bezpieczne przekazanie, bo wiadomo w przesyłkach pocztowych

    Chyba bezpieczniej przekazem pocztowym, ale w takim razie czym różni się z
    formalnego punktu widzenia przekaz pocztowy na adres od przelewu na konto
    osoby ?

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    Antyki http://foto.3mam.net/antyki/antyki_3.php

  • 4. Data: 2010-02-01 20:29:43
    Od: "Imiennika" <i...@v...pl>

    > Tu już problem, bo pieniądze dla firmy idą przelewm na prywatne konto.

    a konkretniej ?
    Przecież nikt na tym nic nie zarabia

  • 5. Data: 2010-02-01 20:34:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > a konkretniej ?
    > Przecież nikt na tym nic nie zarabia

    A skąd to wiadomo, skoro opłata idzie do prywatnej kieszeni pracownika?

  • 6. Data: 2010-02-01 21:15:38
    Od: "Imiennika" <i...@v...pl>

    > Użytkownik "Imiennika" <i...@v...pl> napisał w wiadomości

    > A skąd to wiadomo, skoro opłata idzie do prywatnej kieszeni pracownika?

    bo kwota przekazywana na konto pracownika = kwota wg cennika urzedu ustawowo
    określona, więc skoro przekazywana jest kwota na załatwienie jakiejś sprawy i
    wiadomo, jaka jest cena w urzędzie tej sprawy: za wniosek, skarbowa itd.

  • 7. Data: 2010-02-01 21:17:57
    Od: "Imiennika" <i...@v...pl>

    > Przychodzi mi do głowy zlecenie między dwoma osobami fizycznymi.
    > Czy to za 0 zł ?

    tak za 0 zł !!

    > Chyba bezpieczniej przekazem pocztowym, ale w takim razie czym różni się z
    > formalnego punktu widzenia przekaz pocztowy na adres od przelewu na konto
    > osoby ?

    Bardzo dobrze postawione pytanie, potrafi ktoś na nie odpowiedzieć ?

  • 8. Data: 2010-02-01 21:18:56
    Od: agent73 <a...@g...pl>

    On Mon, 1 Feb 2010 21:29:31 +0100, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    <a...@m...www.pl> wrote:

    >Przychodzi mi do głowy zlecenie między dwoma osobami fizycznymi.
    >Czy to za 0 zł ?

    Można wpisać w tytule przelewu "Za usługi seksualne", czy coś w tym
    stylu ;-)

    --
    A.

  • 9. Data: 2010-02-02 07:10:37
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

> [...]

    > działanie jest nieprawidłowe ? Pan Y nic na tym nie zarabia, czasem może
    > zostanie jakaś końcówka mniejsza od 1 zł

    1. Ja osobiście uważam, że według kodeksu cywilnego jest to "umowa
    zlecenia załatwienia spraw", ale wiem, że niektórzy będą uważać takie
    przekazanie pieniędzy za depozyt nieprawidłowy. Tak tez może uważać urząd
    skarbowy. I naliczą odpowiedni podatek od czynności cywilno-prawnych.
    Zapewne sprawa do wygrania po długich odwołaniach, sądach i wydaniu kasy
    na prawników.

    2. Nie piszesz jakie to są sprawy. Teoretycznie według kodeksu cywilnego
    zapłacenie przez pana Y ma zawsze taki skutek jak zapłacenie bezpośrednio
    przez właściwą osobę, ale były już "dziwne" wyroki NSA, który nie uznał
    zapłacenia za kogoś innego podatków. Więc nie wiadomo czy w wypadku
    jakiegoś sporu zapłacenie przez Y zamiast właściwej osoby zostanie uznane.

    3. Zadbałbym przede wszystkim o sporządzanie jakichś notatek żeby w razie
    jakichkolwiek pytań ze strony urzędu skarbowego potrafić odpowiedzieć na
    pytannie za co był konkretny przelew.

    4. Jeśli uznamy, że jest to zlecenie i to bezpłatne, to pojawia się
    pytanie, czy urząd skarbowy nie uzna, że zlecający powinien zapłacić
    podatek od bezpłatnych świadczeń.

  • 10. Data: 2010-02-02 08:01:53
    Od: "Michał Gut" <m...@w...pl>

    > Bardzo dobrze postawione pytanie, potrafi ktoś na nie odpowiedzieć ?

    ciezej wysledzic?:) bo z formalnego punktu to niczym chyba..... nie wiem jak
    przekazy sa rejestrowane na poczcie polskiej ale nie obilo mi sie nigdy o
    uszy zeby taka informacja byla wykorzystana