  • 21. Data: 2010-01-21 19:41:16
    Temat: Re: Czy płatność kartą od kwoty X jest zgodna z prawem?
    Od: "maurycy123" <m...@p...onet.pl>

    > Kiedyś pamiętam, że czytałem że nie można ograniczać możliwości płatności
    > kartą tym, że zakupy są zbyt małe w praktyce większość małych sklepikarzy
    > wymaga np. 25 zł, a nawet niektóre sieci jak Lidl ! jak to jest?

    Idziesz do sklepu i kupujesz sobie np. wedliny za 9.99 (ograniczenie karta
    od 10 zl).
    Przy kasie dajesz karte. Stwierdzaja, ze brakuje grosz do mozliwosci zaplaty
    karta.
    Wtedy ty lizesz te wedliny i informujesz ze, nie masz gotowki ;-)
    I co wtedy? Wzywaja policje?
    Wtedy z niechecia ale przyjmuja karte ;-)

    Pozdrawiam.
    Maurycy123.

  • 22. Data: 2010-01-21 19:41:56
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    maurycy123 pisze:

    > Wtedy ty lizesz te wedliny i informujesz ze, nie masz gotowki ;-)
    > I co wtedy? Wzywaja policje?

    A niech wzywaja. Moze dostana jeszcze grzywne za odmowe sprzedazy ;)

    Jacek Kustra

  • 23. Data: 2010-01-21 19:46:10
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Masz się domagać honorowania Twojej karty w sklepie oznaczonym stosownym
    > symbolem.

    Z umowy jaka zawarlem to nie wynika.

    j.

    --
    ps. swoja droga oddam za free dzialajaca kuchenke gazowa, w ktorej
    wystepuje problem z otwieraniem i zamykaniem drzwi od piekarnika.

  • 24. Data: 2010-01-21 19:47:06
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Olgierd napisał(a):

    > januszek, oni to mają w swoich umowach (sklepowy z rozliczeniowcem).

    No tak ale ja ne jestem strona tych umow, wiec trudno abym z ich tresci
    czegos dla siebie wywodzil ;)

    j.

  • 25. Data: 2010-01-21 19:50:19
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Wed, 20 Jan 2010 21:30:03 +0100, Grzegorz Brycki napisał(a):

    > Kiedyś pamiętam, że czytałem że nie można ograniczać możliwości
    > płatności kartą tym, że zakupy są zbyt małe w praktyce większość małych
    > sklepikarzy wymaga np. 25 zł, a nawet niektóre sieci jak Lidl ! jak to jest?

    O! pręg widzę opiniotwórczą grupa jest ;]

    No ale dobra - skoro już przy temacie - wkurzyłem się. Mogę się komuś
    poskarżyć, że Lidl moją kartę olał?

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 26. Data: 2010-01-21 19:57:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Z umowy jaka zawarlem to nie wynika.

    Nie wiem w jakim banku masz kartę. Ja mam w BPH i tam w regulaminie
    http://www.bph.pl/res/docs/karty/regulaminy/regulami
    n_kart_kredytowych_bph.pdf
    jest taki zapis w §13 pkt 6:

    Odmowa dokonania Transakcji przez Punkt akceptujący lub Bankomat może
    nastąpić, w szczególności, w przypadku:
    1) wykorzystania Karty zablokowanej, zastrzeżonej lub której upłynął termin
    ważności,
    2) odmowy okazania dokumentu tożsamości,
    3) niezgodności podpisu złożonego na Karcie z podpisem złożonym na
    Potwierdzeniu dokonania transakcji lub posługiwania się Kartą przez osobę
    inną niż wskazana na Karcie,
    4) niemożności dokonania Uwierzytelnienia Transakcji.

    Widzisz gdzieś tu minimalną kwotę? Zatem, skoro w Twoim banku nie panują
    nad sprzedawanym produktem i nie są w stanie zagwarantować jego działania,
    to może zmień bank. niekoniecznie na BPH, bo chyba większość ma zbliżone
    regulaminy.

  • 27. Data: 2010-01-21 20:07:50
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl>

    castrol <j...@w...wp.pl> pisze:

> [...]
    > 2) zastrzeżenia elektronicznego instrumentu płatniczego;
    > 3) niezgodności podpisu na elektronicznym instrumencie płatniczym
    > z podpisem na dokumencie obciążeniowym;
    > 4) odmowy okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość przez
    > posiadacza lub użytkownika w przypadku określonym w art. 10 ust. 1,
    > albo stwierdzenia posługiwania się elektronicznym instrumentem
    > płatniczym przez osobę nieuprawnioną;
    > 5) niemożności uzyskania akceptacji dokonania operacji.
    >
    > W ustawie tej nie ma ani slowa o kwocie minimalnej ponizej ktorej,
    > akceptant ma prawo odmowic przyjecia zaplaty karta.

    Czy w ustawie jest powiedziane *wprost* że zabronione jest przyjęcie
    płatności "z innych powodów niż te wymienione wprost w ustawie"?
    Zwrot "a w szczególności" "gramatycznie" sugeruje że dozwolona jest
    odmowa przyjęcia płatności również z jakichś powodów nie wymienionych
    wprost w ustawie.

    Powody wymienione w ustawie zapewniają tylko i aż "obicie dupy blachą"
    na 200% przy powołaniu się na nie przy odmowie przyjęcia płatności :-)

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : A...@g...com
    Ubogiemu zawsze wiatr w oczy.

  • 28. Data: 2010-01-21 20:15:18
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

> [...]
    > Art. 9. Odmowa przyjęcia zapłaty przez akceptanta, o której mowa w art.
    > 8 ust. 1 pkt 4, może nastąpić w szczególności w przypadku:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
> [...]
    > W ustawie tej nie ma ani slowa o kwocie minimalnej ponizej ktorej,
    > akceptant ma prawo odmowic przyjecia zaplaty karta.
    Masz rację, nie ma dosłownie odniesienia się do kwoty minimalnej, ale
    poprzez użycie zwrotu 'w szczególności' (zerknij jeszcze raz na swój
    cytat) ustawodawca był tak życzliwy jedynie powyższy 'katalog' rozpocząć i
    nie domknął go, czyli jest otwarty na inne przyczyny odmowy zapłaty,
    których sam nie wymienił, a inne to także kwoty minimalne, czyli kwota
    minimalna jest zgodna z ustawą o EIP, co należało udowodnić i tak się
    stało.

  • 29. Data: 2010-01-21 20:18:18
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:hjabsc$qo7$3@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > osobę inną niż wskazana na Karcie,
    > 4) niemożności dokonania Uwierzytelnienia Transakcji.
    Jest 'w szczególności', co jest także kwotą minimalną.

  • 30. Data: 2010-01-21 20:18:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Jan 2010, castrol wrote:

> [...]
    > płatniczych
    >
    > Art. 9. Odmowa przyjęcia zapłaty przez akceptanta, o której mowa w art. 8
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    > w przypadku:
    [...]
    > W ustawie tej nie ma ani slowa o kwocie minimalnej ponizej ktorej, akceptant
    > ma prawo odmowic przyjecia zaplaty karta.

    Byłeś łaskaw obrócić kota ogonem (czy jak tam to idzie).
    Lista z ustawy jest OTWARTA (patrz podkreślenie), i pełni taką funkcję
    iż owa odmowa jest możliwa "z ustawy" BEZ konieczności regulowania
    takich przypadków w regulaminach, umowach i innych takich.

    Ale NIE ZABRANIA przewidzenia w umowie *dodatkowo* *innych* przypadków.

    Tak by było, jakby w ustawie zamiast "w szczególności" napisali
    "wyłącznie".

    pzdr, Gotfryd