  • 81. Data: 2010-02-07 11:31:38
    Temat: Re: Co grozi za nieplacenie pracownikowi za prace?
    Od: BK <b...@g...com>

    On 7 Lut, 11:47, Jacek_P <L...@c...edu.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Wawrzecki to pierwsza polowa lat szescdziesiatych i Gomulka.
    > Stan wojenny to lata osiemdziesiate i Jaruzelski. W srodku byla
    > dziesieciolatka Gierka. Wrzucac to wszystko do jednego worka,
    > to tak, jak sprasowac razem rzady Olszewskiego, Cimoszewicza, Buzka, Millera,
    > Belki, Marcinkiewicza, Kaczynskiego i Tuska. Jedynym wspolnym
    > mianownikiem tych rzadow jest etykieta III/IV RP. Za jednych z tych rzadow
    > rolnicy sie wieszali, za innych gowniarze brali kolosalne kredyty
    > i robili kariery. Jak bylo tak dobrze, to dlaczego ci rolnicy sie wieszali?

    Do pewnego stopnia masz racje. Najgorsza byla epoka do 1956 bo
    umacniano wladze ludowa, a Polska byla jeszcze potwronie zniszczona
    wojna. Za Gomulki tez bylo zle [chociaz juz deko lepiej pod wzgleden
    praw czlowieka i mordow politycznych] ale ekonomicznie bylismy dalej
    trzecim swiatem zwlaszcza, ze ekipa Gomulki zuplenie nie byla
    zainteresowana rozwojem czegokolwiek innego niz przemysl ciezki.
    Problemy byly nie tylko z art. spozywczymi ale masakryczne problemy
    byly z potrzebami wyzszego rzedu [meble, agd/rtv, ubrania]. To co bylo
    na rynku to byly prowizorki, zapchajdzury i gaszenie pozarow.

    Zgodze sie, ze obiektywnie za Gierka bylo najlepiej - potezne kredyty
    pozwolily na rozwoj gospodarki, w gospodarstwach domowych pojawily sie
    samochody, sprzet rtv czy agd. Nie zmienia to jednak dwoch
    podstawowych rzeczy: dalej w wielu dziedzinach bylismy zacofani
    [wynikalo to glownie z tego, ze technika bloku wschodniego w zakresie
    "niemilitarnym" czyli samochody, agd, rtv, ubrania ect. ect. byly
    marna kopia mysli technologicznej z zachodu] a centralne zarzadzanie
    wszystkim i wszystkimi pchalo nas ku przepasci. Centralne planowanie
    na dluzsza mete zawodzilo bo nie wszystko dalo sie zaplanowac.

    Wielu ludziom za Gierka sie podobalo - mieli co jesc, mieli malego
    fiata i dostali mieszkanie w wielkiej plycie. Zapewne dla wiekszosci
    spoleczenstwa to jest maks czego oczekiwali od zycia. To, ze nie mozna
    bylo swobodnie podrozowac, swobodnie sie wypowiadac ect. ect. nie
    przeszkadzalo az tak wielu ludziom.

    Jak sie Gierek konczyl [kredyty Gierka] dopadly nas lata 80, ktore
    byly tak fatalne, ze brakowalo wszystkiego i wszystkim.

    ---

    Jednak to co nas rozni od tamtych czasow [chociaz teraz nasz system w
    wielu dziedzinach funkcjonuje troche jak za Gierka, bo na kredyt] to
    jest wieksza wolnosc. Tym ktorzy potrafia z tego korzystac to sie
    podoba, ale jest duzy % ludzi, ktorzy woleli jak wladza wszystko
    ustalila i zaplanowala, a oni mieli fiacika i mieszkanie - i luz
    (niezaleznie od kosztow spolecznych, ekonomicznych i politycznych).
    Niestety caly czas obciaza nas socjal podobych rozmiarow.

    Teraz mam tyle fajnie, ze moge wybudowac dom jaki chce, pracowac gdzie
    chce, kupic co chce. Jak mi sie cos nie podoba moge zawsze gdzies
    wyjechac. Jak mi czegos brakuje moge sobie to sam sprowadzic.

    Samodzielni i aktywni maja teraz latwiej. Ludzie bierni znacznie
    gorzej.

  • 82. Data: 2010-02-07 12:32:55
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-02-07 11:56, Użytkownik Jacek_P napisał:

    > Do mniej wiecej roku polowy lat siedemdziesiatych - tak.
    > Wiekszosc z importu: Rubiny 710, 711 i 712. W drugiej polowie
    > lat siedemdziesiatych - nie. Rubiny 714p i Jowisze byly juz
    > dostepne. Co nie znaczy, ze byly tanie w relacji do zarobkow.

    To może na początek zdefiniuj znaczenie słowa dostępne ?
    Dla mnie coś jest dostępne jeśli jest obecne fizycznie w
    sklepie i mogę to kupić od reki za gotówkę bez obowiązku
    posiadania dodatkowych bonów, talonów czy kuponów.
    Od roku 80 telewizory i lepszy sprzęt audio (stereofoniczny)
    jeśli był na półkach to opatrzony był informacją że jest
    na książeczki MM.

    Pozdrawiam

  • 83. Data: 2010-02-07 15:54:06
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    "Animka" <a...@t...nieja.wp.pl> wrote in message
    W dniu 2010-02-06 23:59, Jacek_P pisze:

    > Dlaczego tak pogardliwie sie o wypowiadasz o tych telewizorach i
    > samochodach?
    > Za dwadziescia lat twoje ubostwiane plazmy, elcedeki czy inne samochody
    > beda
    > wygladac rownie zalosnie przy nowszych sprzetach.

    Dlaczego pogardliwie? Wtedy nie było do wyboru lepszych i czekałam z
    talonami na to właśnie.

    A jakie byly wowczas lepsze?

  • 84. Data: 2010-02-07 15:55:07
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    W dniu 2010-02-06 22:34, RadoslawF pisze:

    > Ty mnie i innym ciemnoty nie wciskaj i nie każ sie pytać rodziców.
    > Sam w mięsnym w kolejkach niejedną godzinę przestałem.
    > A jak sobie chciałem z kolegami pod namiot w lecie wyjechać
    > to do mięsnego po puszki w kolejkę stawało się wieczorem,
    > kwitło pod sklepem do rana a rano okazywało sie że z zaplecza
    > wynieśli na sklep 5 (słownie pięć) mielonek.

    Ja pamiętam jak stałam z dzieckiem w kolejce po 5 ręczników ( tylko do 5
    szt. można było kupić). Jak babcię kocham :-)
    Z 5 godzin tak stałam. Te ręczniki mam do dzisiaj, bo to było solidne
    wykonanie. Duże i bardzo ładne te ręczniki.
    O kolejce po wędlinę i mięso to się nie bede wypowiadała, bo jak sobie
    przypominam to mi się niedobrze robi. Zajmowałam kolejkę i wychodziłam
    na powietrze.

    Ps. podaj rok! bo to ma zasadnicze znaczenie.
    ps2. jakie talony na TV? W ktorym roku?

  • 85. Data: 2010-02-07 15:58:11
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2010-02-07 16:54, pmlb pisze:

    > "Animka"<a...@t...nieja.wp.pl> wrote in message

    > Dlaczego pogardliwie? Wtedy nie było do wyboru lepszych i czekałam z
    > talonami na to właśnie.
    >
    > A jakie byly wowczas lepsze?

    Nie napisałam, ze czekałam na lepsze, bo przecież lepszego nie było.
    Każdy łapał to co jest i to był ten luksus tamtych czasów.

    --
    animka

  • 86. Data: 2010-02-07 16:05:01
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2010-02-07 16:55, pmlb pisze:

    > Ps. podaj rok! bo to ma zasadnicze znaczenie.
    > ps2. jakie talony na TV? W ktorym roku?

    Który rok to nie pamiętam, ale tak ok. stanu wojennego.

    --
    animka

  • 87. Data: 2010-02-07 16:12:26
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    "RadoslawF" <r...@w...pl> wrote in message
    > Dnia 2010-02-06 23:28, Użytkownik pmlb napisał:
    >>
    > Ilosc TV kolorwych w Poslce na 100 000 mieszancow nie odbiegala od
    >
    > Telewizory kolorowe jako produkt nowy i poszukiwany nie były
    > dostępne dla wszystkich w sklepach u nas tak jak w UK.
    > U nas znaczny procent tych odbiorników stał w gabinetach,
    > klubach, świetlicach, domach kultury czy innych przybytkach
    > socjalizmu i dla przeciętnego obywatela był niedostępny.

    Dokladnie w UK bylo tak samo!
    TV kolorowe w wiekszosci byly w pub'ach. Tak jak dzis duze plazmy HD sa tez
    w wiekszosci w pub;ie.
    Pod tym wzgledem Polska wcale sie nie roznila od zachodu.
    Co do technicznych nowinek to moge ci duzzzo opowiedziec.
    Malo, w Polsce proddukowano tranzystory i ukaldy scalone:) Na preno nie blo
    to takiej jakosci czy roznorodnosci jak zaklady "doliny krzemowej" w USA ale
    jako pocztek bylo idealne zwlaszcza, ze wowczas byl bardzo duzy przyrost
    inzynierow elektorniki, ktorzy w latach 90-siatych wyjechali z kraju z racji
    tego, ze w Polsce nie bylo juz nic.
    Zaklad produkujacy Uklady Scalone i tranzystory (do dzis ma rozne "zabawki"
    dzialajace i zbudowane w oparciu o te elementy) produkowano w CEMI Warszawa,
    dzis juz CEMI nie znajdzisz, nawet hali nie znajdziesz... gdyz na jej
    fundamentach jest dzis piekna Glaeria Handlowa Mokotow... Zamieniono zaklad
    produkujacy najnowsza technologie na bazar z makdonaldem....
    W niektorych dziedzinach ochrony srodowiska zaklady w koncowce lat
    70-siatych mialy normy jakie zaczely obowiazywac w europie po 2005 roku!
    No coz, ale wowczas bylo szaro, zimno i glodno... jak to IPN mowi, zreszta
    moze nie bede wiecej mowic, bo jeszcze IPN rozpocznie sledztwo czy nie
    propaguje ustroju komunistycznego:)) Bo szkoda mi CEMI produkujace
    najnowoczesniejsza technologie a obrazam bazar wany galeria handlowa... A
    mam sie wg. IPN bardzo cieszyc, ze mam mozliwosc jesc makdonalda w galeri
    andlowej... bo wszak o to wlasnie chodzi... qw zyciu panstwa nie ma nic
    cenniejszego niz kanapka z makdonalda... nie tam jakies polprzewodniki.

  • 88. Data: 2010-02-07 16:21:43
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    "Przemysław Bernat" <p...@w...pl> wrote in message

    > Wikipedia. Jeżeli to nieprawda, to sprostuj ją na Wiki:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Korea_P%C3%B3%C5%82nocn

    Dziekuje, Wikipedia to portal ktorego zrodla nie sa przez nikogo uznawane za
    oficjalne nawet fizyczno matematyczne (bo kiedys ktos celowo przerobil by
    miec wytlumaczenie na zle napisana prace.... autentyczny przypadek z UK)
    Kiedys prostowalem pewnw haslo dotyczace najnowszej histori Polski a
    mianowicie sprawy wyboru balcerowicza na stanowisko prezesa rady pienieznej
    to mnie zbanowali, bo napisalem, ze balcerowicz dostal to stanowisko w
    wwyniku handlu UW z AWS - AWS miala poprzec balcerowicza w zamian UW
    zaglosuje przeciw wnioskowi SLD o samorozwiazanie sejmu - tak masz
    wiarygodne zrodlo ta wikipedie...

    > Planowanie centralne, wszechobecny terror polityczny są przyczyną
    > stagnacji
    > w gospodarce. Seria klęsk ekologicznych, postępująca korupcja, a także
    > upadek bloku socjalistycznego w Europie Centralnej i Wschodniej, ze
    > Związkiem Radzieckim na czele, pogorszyły i tak złą sytuację. Rolnictwo
    > jest w złym stanie, dystrybucja żywności skierowana jest do wojska. Korea
    > Północna jest jedynym z krajów Dalekiego Wschodu, który nie przeżył cudu
    > gospodarczego.

    Pokaz zrodlo inne niz wikipedia...
    Ja ci napisalem zrodlo, moje informacjie o Korei pochodza ze stron CIA i
    kilku innych agend zajmujacych sie ocenianiem stanu danego kraju.
    Korea Polnocna przezyla kelske suszy na poczatku lat 90-siatych i jeszcze
    raz ci to napisze, przeprowadzono sowite reformy, zmieniono bardzo duzo w
    systemie zarzadzania rolnictwem i produkcja zywnosci, dzis nawet 5 leetnie
    kataklizmy nie spowoduja w Korei glodu.
    Na youtub masz setki filmow kreconych przez turystow - (byle nie filmy na
    zlecenie) takie amatorskie. Zobacz.
    Jest masa blogow osob ktore w Korei Polnocnej byly.
    A ty mi Wikipedie podajesz...

    > W efekcie prawie całkowitego odcięcia się od świata zewnętrznego,
    > niewystarczających ilości nawozów, klęsk żywiołowych, niewielkiej ilości
    > gruntów ornych oraz krótkiego sezonu wegetacyjnego, produkcja żywności
    > jest
    > o ponad milion ton mniejsza od zapotrzebowania kraju.

    Bzdura:))
    Odciecie od swiata tez bzdura ale w pewnym sensie istnieje, wynika z embarga
    nalozonego przez USA.
    Ostatnio bardzo zlagodzonego (patrz wizyta na kleczkach Clintona w Korei
    Polnocnej)

    > Podasz źródło?

    C. I. A.

    > Jak Amerykanie będą je regularnie napełniali żywnością LOL

    Poczytaj o tym troche bo masz zerowe pojecie.

  • 89. Data: 2010-02-07 16:23:33
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawa_cz%C5%82owieka_w_
    Korei_P%C3%B3%C5%82nocnej#Ekonomia

    Prosilem o zrodla a nie Wikipedie...
    Od kiedy to Wikipedia jest zrodlem? Wikipedia to portal spolecznosciowy
    gdzie kazdy moze sobie naskrobac co chce - doslownie!
    Wiec jak nie masz innych zrodel, to zacznij od szukania po blogach osob
    ktore byly w korei.
    Potem sprawdz na stronach CIA co sie o tym panstwoe pisze...

  • 90. Data: 2010-02-07 16:27:51
    Od: Przemysław Bernat <p...@w...pl>

    Dnia Sun, 7 Feb 2010 16:12:26 -0000, pmlb napisał(a):

    > Pod tym wzgledem Polska wcale sie nie roznila od zachodu.
    > Co do technicznych nowinek to moge ci duzzzo opowiedziec.

    Opowiedz o choć jednej nowince, która nie była żywcem zerżnięta z czegoś
    zachodniego. To, że potrafiliśmy kupić od Francuzów linie technologiczne i
    kopiować na nich procesory Intela, wcale nie robiło z nas lidera
    technologicznego.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek