    From: BK <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Co grozi za nieplacenie pracownikowi za prace?
    Date: Sun, 7 Feb 2010 03:31:38 -0800 (PST)

    On 7 Lut, 11:47, Jacek_P <L...@c...edu.pl> wrote:

    > Ehm, z faktu, ze tak zestawiasz te sprawy, widze, ze jestes rocznikiem
    > dorastajacym po roku 1989 i znasz to wylacznie z opowiesci telewizyjnych.
    >
    > Wawrzecki to pierwsza polowa lat szescdziesiatych i Gomulka.
    > Stan wojenny to lata osiemdziesiate i Jaruzelski. W srodku byla
    > dziesieciolatka Gierka. Wrzucac to wszystko do jednego worka,
    > to tak, jak sprasowac razem rzady Olszewskiego, Cimoszewicza, Buzka, Millera,
    > Belki, Marcinkiewicza, Kaczynskiego i Tuska. Jedynym wspolnym
    > mianownikiem tych rzadow jest etykieta III/IV RP. Za jednych z tych rzadow
> [...]

    Do pewnego stopnia masz racje. Najgorsza byla epoka do 1956 bo
    umacniano wladze ludowa, a Polska byla jeszcze potwronie zniszczona
    wojna. Za Gomulki tez bylo zle [chociaz juz deko lepiej pod wzgleden
    praw czlowieka i mordow politycznych] ale ekonomicznie bylismy dalej
    trzecim swiatem zwlaszcza, ze ekipa Gomulki zuplenie nie byla
    zainteresowana rozwojem czegokolwiek innego niz przemysl ciezki.
    Problemy byly nie tylko z art. spozywczymi ale masakryczne problemy
    byly z potrzebami wyzszego rzedu [meble, agd/rtv, ubrania]. To co bylo
    na rynku to byly prowizorki, zapchajdzury i gaszenie pozarow.

    Zgodze sie, ze obiektywnie za Gierka bylo najlepiej - potezne kredyty
    pozwolily na rozwoj gospodarki, w gospodarstwach domowych pojawily sie
    samochody, sprzet rtv czy agd. Nie zmienia to jednak dwoch
    podstawowych rzeczy: dalej w wielu dziedzinach bylismy zacofani
    [wynikalo to glownie z tego, ze technika bloku wschodniego w zakresie
    "niemilitarnym" czyli samochody, agd, rtv, ubrania ect. ect. byly
    marna kopia mysli technologicznej z zachodu] a centralne zarzadzanie
    wszystkim i wszystkimi pchalo nas ku przepasci. Centralne planowanie
    na dluzsza mete zawodzilo bo nie wszystko dalo sie zaplanowac.

    Wielu ludziom za Gierka sie podobalo - mieli co jesc, mieli malego
    fiata i dostali mieszkanie w wielkiej plycie. Zapewne dla wiekszosci
    spoleczenstwa to jest maks czego oczekiwali od zycia. To, ze nie mozna
    bylo swobodnie podrozowac, swobodnie sie wypowiadac ect. ect. nie
    przeszkadzalo az tak wielu ludziom.

    Jak sie Gierek konczyl [kredyty Gierka] dopadly nas lata 80, ktore
    byly tak fatalne, ze brakowalo wszystkiego i wszystkim.

    ---

    Jednak to co nas rozni od tamtych czasow [chociaz teraz nasz system w
    wielu dziedzinach funkcjonuje troche jak za Gierka, bo na kredyt] to
    jest wieksza wolnosc. Tym ktorzy potrafia z tego korzystac to sie
    podoba, ale jest duzy % ludzi, ktorzy woleli jak wladza wszystko
    ustalila i zaplanowala, a oni mieli fiacika i mieszkanie - i luz
    (niezaleznie od kosztow spolecznych, ekonomicznych i politycznych).
    Niestety caly czas obciaza nas socjal podobych rozmiarow.

    Teraz mam tyle fajnie, ze moge wybudowac dom jaki chce, pracowac gdzie
    chce, kupic co chce. Jak mi sie cos nie podoba moge zawsze gdzies
    wyjechac. Jak mi czegos brakuje moge sobie to sam sprowadzic.

    Samodzielni i aktywni maja teraz latwiej. Ludzie bierni znacznie
    gorzej.