  • 1. Data: 2010-02-03 10:48:18
    Temat: Wypadek - obowiązki policjanta
    Od: pierwiosnek <p...@o...pl>

    Witam,
    znajoma miała wypadek samochodowy, skręcała w lewo i wjechał w nią
    samochód jadący prosto (z przeciwległego kierunku). Nie było dodatkowych
    oznaczeń, więc znajoma powinna była ustąpić pierwszeństwa. Nikomu z
    uczestniczących w wypadku nic się nie stało (poza oczywiście stratami
    materialnymi - uszkodzone samochody). Na miejsce zdarzenia została
    wezwana policja. Znajoma powiedziała, że nie widziała nadjeżdżającego
    samochodu (w tym miejscu jest wzniesienie), świadkowie obecni na miejscu
    zdarzenia stwierdzili, że ich zdaniem samochód który jechał prosto
    jechał z nadmierną prędkością. Policjanci stwierdzili, że nie wiedzą jak
    szybko jechał tamten samochód, ale wiedzą, że znajoma miała mu obowiązek
    ustąpić pierwszeństwa, więc dali jej mandat+punkty. I teraz moje
    pytanie: co do winy znajomej to fakt faktem powinna ustąpić
    pierwszeństwa, ale czy nadmierna prędkość drugiego uczestnika zdarzenia
    nie powinna powodować rozłożenia odpowiedzialności na oboje kierujących?
    I najważniejsze: czy policjant może tak po prostu stwierdzić, że nie wie
    jak szybko ktoś jechał, czy nie powinien niejako z urzędu zmierzyć
    śladów hamowania itd.? Znajoma była wtedy w szoku, pierwszy raz
    uczestniczyła w podobnym zdarzeniu i ciesząc się że nic nikomu się nie
    stało nie próbowała z policjantem zbyt dużo dyskutować, ale czy nie
    zaniechał on obowiązków?
    Dodam, że zdarzenie miało miejsce ponad 2 lata temu, znajoma nie chce do
    niego bynajmniej wracać, natomiast ciekawa jestem jak powinna się wtedy
    zachować ona i policja, nigdy nie wiadomo co się człowiekowi w życiu
    przytrafi, zawsze lepiej wiedzieć czego można żądać i oczekiwać przy
    takim zdarzeniu.
    Jakie jest Wasze zdanie?
    Pozdrawiam,

    pierwiosnek

  • 2. Data: 2010-02-03 11:19:11
    Temat: Re: Wypadek - obowiązki policjanta
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

> [...]
    > nadmierna prędkość drugiego uczestnika zdarzenia nie powinna powodować
    > rozłożenia odpowiedzialności na oboje kierujących?

    Nie!
    Policjant powiedzial prawde, nie widzial, znajoma nie upewnila sie, ze moze
    skrecic, jej wina w 99,99%
    To ze ktos lamie przepisy nie oznacza, ze "ty" jestes zwolniona z ich
    przestrzegania (mam na mysli osoby trzecie).
    Tamtemu najwyzej dali by mandat za przekroczenie predkosci, jesli by to ktos
    zmierzyl w czasie jego przekraczania. A znajoma nadal sotala by mandat za
    niustapienie pierszenstwa.

    > I najważniejsze: czy policjant może tak po prostu stwierdzić, że nie wie
    > jak szybko ktoś jechał, czy nie powinien niejako z urzędu zmierzyć śladów
    > hamowania itd.?

    Nie bylo potrzeby, bo nie bylo ofiar.

    > Znajoma była wtedy w szoku, pierwszy raz uczestniczyła w podobnym
    > zdarzeniu i ciesząc się że nic nikomu się nie stało nie próbowała z
    > policjantem zbyt dużo dyskutować, ale czy nie zaniechał on obowiązków?

    Dal by wieksza kare:)) z nimi sie nie dyskutuje:)) idzie sie do sadu.
    A na miejscu sie wszystkiemu zaprzecza:))

> [...]
    > zachować ona i policja, nigdy nie wiadomo co się człowiekowi w życiu
    > przytrafi, zawsze lepiej wiedzieć czego można żądać i oczekiwać przy takim

    Zawsze zaprzczac, choc brzmi to dosc nieciekawie i egzotycznie to pamietaj,
    ze 95% skazanych to sa ludzie ktorzy sami sie przyznali!
    W takiej sytuacji spisac co trzeba i nie przyjac zadnego mandatu. Skierowac
    sprawe do sadu.
    Masz kilka dni na to by ochlonac i poszukac porady prawnej.
    Przewaznie szok powypadkowy mija w 24 godziny:)
    Aha nie moralizujemy i nie roztrzasamy moralnych watpliwosci kogo wina,
    mowimy o "sobie" i ja uchronic wlasna dupe.

  • 3. Data: 2010-02-03 14:20:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/3/2010 5:19 AM, pmlb wrote:

    > Zawsze zaprzczac, choc brzmi to dosc nieciekawie i egzotycznie to
    > pamietaj, ze 95% skazanych to sa ludzie ktorzy sami sie przyznali!

    A mozesz podać źródło tej statystyki.

  • 4. Data: 2010-02-03 15:40:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "pierwiosnek" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pierwszeństwa, ale czy nadmierna prędkość drugiego uczestnika zdarzenia
    > nie powinna powodować rozłożenia odpowiedzialności na oboje kierujących?

    Po pierwsze nadmierną prędkość trzeba dowieść. Na podstawie zeznań świadków
    to ciężkie. Po drugie należałobyt dowieść, że ta nadmierna prędkość miała
    wpływ na wyapdek. Tu już trzeba widzieć miejsce i to policzyć. Nie
    wykluczone, że nadmierna prędkość mogła być przyczyną kolizji.

    > I najważniejsze: czy policjant może tak po prostu stwierdzić, że nie wie
    > jak szybko ktoś jechał, czy nie powinien niejako z urzędu zmierzyć śladów
    > hamowania itd.?

    Gdyby znajoma odmówiła przyjęcia mandatu, to tak by musiał zrobić.
    Przyjęcie mandatu zakończyło spór. Znajoma uznała swoją winę.

    > Znajoma była wtedy w szoku, pierwszy raz uczestniczyła w podobnym
    > zdarzeniu i ciesząc się że nic nikomu się nie stało nie próbowała z
    > policjantem zbyt dużo dyskutować, ale czy nie zaniechał on obowiązków?

    Nie. Mandat jest prawomocnym zakończeniem postępowania.

  • 5. Data: 2010-02-03 18:34:09
    Od: pierwiosnek <p...@o...pl>

    Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > prędkość miała wpływ na wyapdek. Tu już trzeba widzieć miejsce i to
    > policzyć. Nie wykluczone, że nadmierna prędkość mogła być przyczyną

    Czytałam, że w takich sytuacjach Sąd najczęściej i tak stwierdza, że
    albo winna jest tylko osoba, która była na drodze podporządkowanej, albo
    w "najlepszym przypadku" winne są obie strony, nie zdarza się
    praktycznie żeby uznał winę kierowcy przekraczającego prędkość, jeśli
    miał pierwszeństwo, choć przecież może tak być, że swoim pędem nie dał
    szansy na zobaczenie go odpowiednio wcześnie. Ale może to mit, może
    jednak warto w razie czego powalczyć, jakby się coś takiego (odpukać)
    przytrafiło?

    > Gdyby znajoma odmówiła przyjęcia mandatu, to tak by musiał zrobić.
    > Przyjęcie mandatu zakończyło spór. Znajoma uznała swoją winę.

    No tak, w tej sytuacji faktycznie mandat został przyjęty. Czyli do
    zapamiętania na ewentualny przypadek ;) "nie przyjmować mandatu, żądać
    pomiaru drogi hamowania".

    > Nie. Mandat jest prawomocnym zakończeniem postępowania.

    OK, rozumiem. Nie jestem przekonana, tak z ludzkiego punktu widzenia,
    czy policjanci nie powinni w tamtej sytuacji wziąć pod uwagę również
    możliwości dania mandatu drugiemu uczestnikowi kolizji, skoro świadkowie
    (obce osoby, wszystkie jednomyślne) twierdzili że jechał zbyt szybko -
    moim zdaniem w przypadku wątpliwości, które powinny się w nich wzbudzić,
    powinni jednak zmierzyć ślady hamowania, a nie zareagować "nie wiem jak
    szybko tamten pan jechał", ale skoro nie mają obowiązku wyjaśnić
    wszelkich wątpliwości, to trudno, będę o tym w razie czego pamiętać.
    Najlepiej byłoby mieć zawsze przy sobie radcę prawnego, na wszelki
    wypadek ;)
    Dzięki za odpowiedź, pozdrawiam,

    pierwiosnek

  • 6. Data: 2010-02-03 18:38:53
    Od: pierwiosnek <p...@o...pl>

    pmlb pisze:

> [...]
    > Tamtemu najwyzej dali by mandat za przekroczenie predkosci, jesli by to
    > ktos zmierzyl w czasie jego przekraczania. A znajoma nadal sotala by

    Rozumiem, skończyłoby się na obopólnym mandacie. W sumie zakładając że
    faktycznie jechał za szybko (świadkowie twierdzili że na tyle, że
    znajoma rozpoczynając skręt mogła go nie widzieć), to sprawiedliwie by
    było, gdyby przynajmniej mandat dostał...

    > Nie bylo potrzeby, bo nie bylo ofiar.

    I dzięki bogu że nie było ofiar... Ale były uzasadnione wątpliwości,
    które potwierdzali świadkowie, myślałam, że policja ma obowiązek zbadać
    wszelkie ślady, aby możliwe było jak najwierniejsze odtworzenie
    zdarzenia, myliłam się widocznie.

    > Dal by wieksza kare:)) z nimi sie nie dyskutuje:)) idzie sie do sadu.
    > A na miejscu sie wszystkiemu zaprzecza:))

    I tu pewnie był błąd znajomej, która chciała mieć sprawę z głowy, jak
    twierdzi była w szoku, a faktycznie trudno zaprzeczyć że była na
    podporządkowanej. Więc zgodziła się na mandat.

> [...]
    > Aha nie moralizujemy i nie roztrzasamy moralnych watpliwosci kogo wina,
    > mowimy o "sobie" i ja uchronic wlasna dupe.

    Dzięki za odpowiedź. Oby rady nigdy nie musiały mi się przydać :)
    Pozdrawiam,

    pierwiosnek

  • 7. Data: 2010-02-03 18:57:35
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail p...@o...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > pierwszeństwa, ale czy nadmierna prędkość drugiego uczestnika zdarzenia
    > nie powinna powodować rozłożenia odpowiedzialności na oboje kierujących?

    moim zdaniem nie.
    nadmierna predkosc moglaby IMO przeniesc odpowiedzialnosc na tego
    uzytkownika pod warunkiem, ze to ona była przyczyna wypadku, innymi slowy
    mowiac - gdyby twoja znajoma ze wzgledu na nadmierna predkosc drugiego
    uczestnika ruchu nie była go w stanie zobaczyc.
    niestety - po pierwsze trudne do udowodnienia.
    A po drugie - ta sa sporadyczne przypadki.

    Ktos musiałby naprawe ostro zapierdzielac, wyjechac gdzies z zakretu itp.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Stwierdzono, że demokracja jest najgorszą formą rządu, jeśli nie

  • 8. Data: 2010-02-03 19:44:20
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

> [...]
    > wątpliwości, to trudno, będę o tym w razie czego pamiętać. Najlepiej
    > byłoby mieć zawsze przy sobie radcę prawnego, na wszelki wypadek ;)

    Inni to bardziej wytlumaczyli, jak ocenisz czy jechal za szybko?
    Nikt nie jest tego w stanie zrobic.
    A jak po kosztownych ekspertyzach okaze sie, ze jednak jechal przepisowo?
    Poza tym, tak naprawde czepienie sie, ze jechal za szybko nic nie da.
    Najwyzej w ostatecznosi on tez dostanie mandat za zbyt szybka jazde:)
    Wazne jest to by zapamietac, nawet jak ktos lamie przepisy to mi nie daje to
    wolnej reki do tez lamania.
    Jesli skrecasz w lewo na drodze dwukierunkowej to napisane, jest ze masz
    obowiazek sie upewnic, ze wykonasz ten manewr bezpiecznie - obowiazek- tak
    wiec wszelkie "zdarzenia" sa zawsze kawlifikowane jako wina tego ktory
    mial -obowiazek- Co niektorzy kpia sobie z tego dajac za przyklad, ze w
    takim razie nigdy nie skrecisz itp...
    Twoja znajoma sie przekonala... co znaczy -obowiazek-
    Jesli juz chcesz na przyszlosc uniknac mandatu czy kary (jak juz napisalem
    nie rozmawiamy teraz o morale) to mowiac obrazkowo nawet jak cie zlapia za
    reke krzycz, ze to nie twoja:)
    Niedawno na TVN byl film jak to policja zatrzymala "pirata" jadacego po
    insuline czy cos takiego... to jest przyklad jak postepowac:) Az dziw, ze
    TVN to puscilo:)) Nawet proba zastraszenia i zaimponowania umiejtnoscia
    obslugi blacbery, ze gosc pare lat temu byl karany nie zmienila postawy
    "pirata" na 99% sie z tego wylize znaczy z mandatu...
    Odnajdz ten material na Youtub i zobacz.

  • 9. Data: 2010-02-03 21:41:32
    Od: "Czabu" <grupy_WYTNIJ_TO_@_WYTNIJ_TO_poczta.onet.pl>

    Użytkownik "pmlb" <p...@d...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > obslugi blacbery, ze gosc pare lat temu byl karany nie zmienila postawy
    > "pirata" na 99% sie z tego wylize znaczy z mandatu...

    Przypadkowo widziałem ten fragment. Mnie zdziwiło dlaczego policjanci z nim
    dyskutowali? Debil przyznaje się, że jest mu słabo, twierdzi, że zaraz
    straci przytomność, bo nie ma tej swojej insuliny i zapieprza 160km/h. Bez
    żadnej dyskusji czy mandatu, powinni na miejscu zatrzymać prawo jazdy i
    skierować sprawę do sądu, albo chociaż przesłać do wydziału komunikacji
    informację, że stan zdrowia w ich ocenie nie pozwala na prowadzenie pojazdów
    mechanicznych i kierwoca powinien przejść dodatkowe, szczegółowe badania
    lekarskie.

    Nie widziałem do końca, ale mam nadzieję, że idiota nie przyjął mandatu i w
    sądzie mu wytłumaczą, że w takim stanie się samochodu nie prowadzi...

    Pozdrawiam
    Czabu

  • 10. Data: 2010-02-03 22:17:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/3/2010 12:34 PM, pierwiosnek wrote:

> [...]
    > wszelkich wątpliwości, to trudno, będę o tym w razie czego pamiętać.
    > Najlepiej byłoby mieć zawsze przy sobie radcę prawnego, na wszelki

    Mógł wziąć gdyby miał jakikolwiek argument potwierdzajacy, ze jechal za
    szybko.
    Inaczej sąd w pierwszej minucie by go wysmial.
    Zreszta to nie ma zadnego wplywu na wyskosc mandatu jaki sami
    zarobiliscie. Co najwyzej ekstra mandat dla drugiego kierowcy.

    Tak mialem.

    Ciezarowka pedzaca z gorki 120 na godzine przy ograniczeniu do 40 urwala
    mi na szczescie tylko lusterko a nie glowe.

    Policjant nie mial watpliwosci, zeby wypisac mi mandat na stowe, po czym
    spojrzal an tachometr ciezarowki i zapytal czy przymuje mandat 500 zl,
    czy woli sprawe w sadzie grodzkim.