  • 1. Data: 2010-02-03 19:41:29
    Temat: Droga i jej użytkownik - jakie prawa i obowiązki?
    Od: WaskiDiver <w...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczów,

    Mam taki problem:
    Jest sobie droga i dwóch współwłaścicieli. Jeden ma 2/3 udziału we
    własności tej drogi i użycza jej jakiemuś użytkownikowi.

    Użytkownik ten z kolei zaczyna pouczać drugiego współwłaściciela, który
    ma 1/3 udziału co mu wolno, a czego nie wolno na jego własnej drodze.
    Twierdzi przy tym, że jest to "nasza współwłasność" czyli jego i tego
    współwłaściciela mniejszego udziału.

    Wg mnie jest to jakiś absurd...
    Czy jest gdzieś jakiś paragraf, podstawa prawna stanowiąca o statusie
    użytkownika wobec wspówłasności, jego prawach i obowiązkach.

    Z góry dzięki za pomoc.
    Waski

  • 2. Data: 2010-02-03 20:41:16
    Temat: Re: Droga i jej użytkownik - jakie prawa i obowiązki?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WaskiDiver" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czy jest gdzieś jakiś paragraf, podstawa prawna stanowiąca o statusie
    > użytkownika wobec wspówłasności, jego prawach i obowiązkach.

    Droga. to droga. Co do zasady nic na niej nie wolno robić, co by utudniało
    zastosowanie jej zgodnie z jej społeczno=gospodarczym przeznaczeniem, czyli
    utrudniało przejazd czy przejście. Może opisz, z czego wynika problem? Cóż
    takiego ów ułamkowy właściciel robi, co się adwersarzowi nie podoba?

  • 3. Data: 2010-02-03 21:02:07
    Od: WaskiDiver <w...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-03 21:41, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > przeznaczeniem, czyli utrudniało przejazd czy przejście. Może opisz, z
    > czego wynika problem? Cóż takiego ów ułamkowy właściciel robi, co się

    Na tą chwilę wyznaczył mi zakres zwykłego zarządu i określił co mi (jako
    współwłaściecielowi) wolno a czego mi nie wolno. Zaznaczam, że on jest
    użytkownikiem - nie właścicielem.

    Nadmienię, że czynności, które mi pozwolił wykonywać na mojej własności
    nie są przez niego w udziale 2/3 od 6 lat wykonywane: koszenie trawy,
    odśnieżanie, sprzątanie itp.

  • 4. Data: 2010-02-03 21:51:53
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 3 Lut, 20:41, WaskiDiver <w...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Czy jest gdzieś jakiś paragraf, podstawa prawna stanowiąca o statusie
    > użytkownika wobec wspówłasności, jego prawach i obowiązkach.

    Trzeba się zastanowić, czy współwłaściciel miał prawo w ogóle użyczyć
    tej drogi - czyli czy takie użyczenie nie przekracza zwykłego zarządu
    o którym mowa w art. 199 KC odpowiedź na to jest pewnie prosta, ale ja
    jej nie znam (znają komentarze do KC i orzecznictwo). Przypuszczam
    jednak, że nie chodzi tu o dosłownie o użyczenie drogi (bo oznaczałoby
    to oddanie całej drogi w wyłączne użytkowanie) ale jedynie o
    umożliwienie korzystania z niej.

    W każdym razie:
    - jeśli ta czynność jest czynnością zwykłego zarządu, to rodzi się
    pytanie, czy aby nie powinno to umożliwienie korzystania odbywać się
    za opłatą. Jako mniejszościowy współwłaściciel masz prawo zarządać na
    podstawie art. 208 rachunku z zarządu a dalej, być może odszkodowanie
    od właściciela większościowego, jeśli poprzez oddanie za darmo do
    korzystania pozbawił cię jakichś pożytków (pytanie czy w danych
    okolicznościach byłoby to możliwe).

    - jeśli ta czynność nie jest czynnością zwykłego zarządu, to pewnie
    jest nieistniejąca na podst. art. 199 KC (powinien to stwierdzić sąd).

    Na początek zażądałbym od tego użytkownika, a także na podstawie art.
    200 KC od współwłaściciela, udowodnienia jego praw, czy też rzekomych
    praw do drogi przez okazanie jakiegoś dokumentu, umowy, żeby wiedzieć
    na czym się stoi dokładnie.

  • 5. Data: 2010-02-04 08:32:55
    Od: WaskiDiver <w...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-03 22:51, przypadek pisze:

> [...]
    > 200 KC od współwłaściciela, udowodnienia jego praw, czy też rzekomych
    > praw do drogi przez okazanie jakiegoś dokumentu, umowy, żeby wiedzieć

    Bardzo dziękuję za podpowiedź. Rozumiem również, że cokolwiek co
    wypisuje do mnie ten użytkownik jest bezprzedmiotowe w stosunku do mojej
    osoby...

    Zwrócę się w takim razie do właściciela o przekazanie mi kopii umowy
    użyczenia...

  • 6. Data: 2010-03-24 20:42:16
    Od: WaskiDiver <w...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-04 09:32, WaskiDiver pisze:

> [...]
    > osoby...
    >
    > Zwrócę się w takim razie do właściciela o przekazanie mi kopii umowy

    Długo bo długo ale doczekałem się umowy...
    W umowie jest:
    że na czas nieokreślony ma on użyczoną drogę do własnej dyspozycji i
    nieodpłatnie.

    Pytanie:
    Czy właścicielka mogła użyczyć taką nieruchomość będącą we
    współwłasności bez mojej zgody i to w dodatku nieodpłatnie?

    Pozdrawiam
    Waski

  • 7. Data: 2010-04-07 08:49:30
    Od: WaskiDiver <w...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-03-24 21:42, WaskiDiver pisze:

> [...]
    > Czy właścicielka mogła użyczyć taką nieruchomość będącą we
    > współwłasności bez mojej zgody i to w dodatku nieodpłatnie?

    I jak tam??
    Nikt?? Nic??

  • 8. Data: 2010-04-07 15:05:00
    Od: "Papa5merf" <P...@o...eu>

    Órzytkownik "WaskiDiver" napisał:
> [...]

    skoro to współwłasność to umowa urzyczenia też powinna zawierac zgodę obu
    wpółwłąścicieli co nie?:O)
    to tak jakby wspulne mieszkanie małżonków sprzedała żona bez zgody męża:O)

  • 9. Data: 2010-04-09 13:47:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Apr 2010, WaskiDiver wrote:

> [...]

    BTW: ale 201 KC wspomina o "zgodzie" nawet przy zwykłym zarządzie.

    A tak BTW: a 207 się nie nadaje?
    Patrzę na to tak: pożytkiem jest prawo uzyskiwania przychodu
    z najmu i dzierżawy.
    Skoro współwłaściciel oddał to prawo za darmo, to część przypadająca
    na niezapytanego stanowi jego szkodę.

    Z kolei użytkownik załatwił sprawę częściowo: uzyskał świadczenie
    "połowicznie". Drugą połowę ekhm... wyłudza.

    [...]

    Hm...
    Skoro *nie* art.59KC (bo jak rozumiem, nie sprzeciwiasz się na
    zasadzie "bo nie będę mógł coś tam..."), to trzeba wybierać
    między art.104 i 363 a sumą art.140 i 207 (+ew.363) ?
    (znaczy albo uznać że umowa jest nieważna i zażądać zaprzestania
    jej wykonywania a za czas "wymuszenia" żądać odszkodowania, albo
    zażądać wynagrodzenia od korzystającego bądź odszkodowania od
    współwłaściciela)

    > I jak tam??
    > Nikt?? Nic??

    No, usiłuję zamieszać, może mnie skrytykują ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2010-04-09 21:46:05
    Od: WaskiDiver <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > zażądać wynagrodzenia od korzystającego bądź odszkodowania od
    > współwłaściciela)

    > No, usiłuję zamieszać, może mnie skrytykują ;)

    No to muszę teraz to z KC skonfrontować... Bo chyba trafione w sedno...:)