  • 1. Data: 2010-02-03 19:48:43
    Temat: Co grozi za nieplacenie pracownikowi za prace?
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    Mam takie pytanie jak w temacie.
    Dzis przeczytalem informacje, ze ponad 300 pracownikow nie dostaje
    wynagrodzenia za prace od 3 miesiecy!
    Pare tygodni temu byla sprawa przedzalni (?) gdzie pracodawca nie placil od
    ponad pol roku, a z zakladu wywozono sprzet. Ok, roku temu byla glosna
    sprawa kolejnej firmy (chyba wspolpracujacej z jakims zakladem produkujacym
    TV ale nie pamietam) tez pracodawca zalegal ponad 5 miesiecy.
    Stad moje pytanie, co grozi za nie placenie pracownikowi za prace?
    Jak to jest w Kodeksie pracy czy prawie pracy?
    Czy to przestepstwo karne?
    O tyle psrawa ciekawa, ze jeszcze nikt z tych wymienionych spraw prze zemnie
    nie zostal osadzony...

  • 2. Data: 2010-02-03 20:08:09
    Temat: Re: Co grozi za nieplacenie pracownikowi za prace?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomosci news:sqkan.127478$AJ7.116467@newsfe17.ams2 pmlb

    > co grozi za nie placenie pracownikowi za prace?
    Po pierwsze natychmiastowa utrata pracownika - czyli rozwiazanie przez niego
    umowy o prace bez zachowania wypowiedzenia. Jesli to wazny pracownik, to
    dospiewaj sobie reszte.
    Po drugie - sprawa w sadzie pracy o zalegle wynagrodzenie wraz z odsetkami.
    Po trzecie mozliwe roszczenie (cywilne) o odszkodowanie.
    Po czwarte - czarny PiAr, jesli pracodawca jest na tyle istotny, ze warto.
    Po piate eleganckie trzepanie lajdackiej firemki przez upowaznione
    instytucje.

    Kolejnosc moze nie byc tak, jak wymieniona.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2010-02-03 20:19:03
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> wrote in message
> [...]
    > instytucje.
    >
    > Kolejnosc moze nie byc tak, jak wymieniona.

    Supre, ale mam jedno ale:)
    Dlaczego to nie ma zastosowania w przypadku 100 osob?
    Dlaczego od roku nic nie zrobiono z pracodwaca ktory zalegal 5 miesicy z
    wynagrodzeniem i pzoowlono mu wywiez caly majatek firmy? O to mi chodzi!
    Dlaczego zaden uzad tym sie nie zaja - za duzo ludzi pracowalo-?
    A na koiec tlumaczac z polskiego to co napisales (popraw jak zle odebralem):
    Doslownie nic nie gozi!!!
    Jesli zatrudniasz 100 osob wmow im tryudnosci przejsciopwe by pracowali
    dalej, jak juz sie sprawa beedzie konczyc wyprzedac majatek zakladu, a potem
    skarzcie mnie na drodze cyuwilnej jak jestem bankrrutem i niewyplacalny...
    czy to wlasnie tak jest?

    ps. najnowszy pracodawca to ZNTK Poznan, ponad 300 osob bez placy od 3
    miesiecy - nikomu nic sie nie stlo, nikt nuikomu nic nie zarzucil... zaden
    urzad nie usiadl na zakladzie...

  • 4. Data: 2010-02-03 20:25:06
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Rozmawiają dwaj biznesmeni:
    - Czy ty też nie płacisz już swoim pracownikom?
    - Tak, już od trzech miesięcy nie daję im wypłaty.
    - I co, przychodzą do pracy?
    - Przychodzą.
    - Wiesz co, to może zaczniemy od nich pobierać opłaty za wejście.

    --
    @2009 Johnson

  • 5. Data: 2010-02-03 20:30:52
    Od: BK <b...@g...com>

    On 3 Lut, 20:48, "pmlb" <p...@d...com> wrote:
> [...]
    > Czy to przestepstwo karne?
    > O tyle psrawa ciekawa, ze jeszcze nikt z tych wymienionych spraw prze zemnie

    Art. 282. KP
    § 1. Kto, wbrew obowiązkowi:
    1) nie wypłaca w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego
    świadczenia
    przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia
    członkowi rodziny
    pracownika, wysokość tego wynagrodzenia lub świadczenia bezpodstawnie
    obniża albo
    dokonuje bezpodstawnych potrąceń,
    2) nie udziela przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego lub
    bezpodstawnie obniża
    wymiar tego urlopu,
    3) nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy,
    podlega karze grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie wykonuje
    podlegającego wykonaniu
    orzeczenia sądu pracy lub ugody zawartej przed komisją pojednawczą lub
    sądem pracy.

  • 6. Data: 2010-02-03 20:32:30
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomosci news:VSkan.194032$cU2.15878@newsfe22.ams2 pmlb

    > Dlaczego to nie ma zastosowania w przypadku 100 osob?
    Ma, tylko do kazdego indywidualnie - czyli kazdy musi sam walczyc o swoje.
    Ale pracownicy moga sie zrzeszac zgodnie z z prawem i swoboda organizowania.
    Oznacza to m.in. mozliwosc zakladania organizacji pracowniczych (zwiazków
    zawodowych) i wówczas uprawnienia znacznie sie rozszerzaja, obejmujac takze
    rózne formy strajku. Co znaczy dla pracodawcy strajk tlumaczyc chyba nie
    trzeba?

    > Dlaczego od roku nic nie zrobiono z pracodwaca ktory zalegal 5 miesicy z
    > wynagrodzeniem i pzoowlono mu wywiez caly majatek firmy? O to mi chodzi!
    Widocznie pracownicy byli slabi.

    > Dlaczego zaden uzad tym sie nie zaja - za duzo ludzi pracowalo-?
    Urzedy rzadko dzialaja same z siebie.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2010-02-03 20:35:20
    Od: Przemysław Bernat <p...@w...pl>

    Dnia Wed, 3 Feb 2010 19:48:43 -0000, pmlb napisał(a):

    > Jak to jest w Kodeksie pracy czy prawie pracy?
    > Czy to przestepstwo karne?
    > O tyle psrawa ciekawa, ze jeszcze nikt z tych wymienionych spraw prze zemnie
    > nie zostal osadzony...

    Grozi za to mnóstwo strasznych kar. Tylko, gdy nie udowodni się złej woli
    pracodawcy, to nie sądzę by zamknięto go do więzienia. Dodatkowo gdy jest
    on bankrutem, to ci biedni pracownicy wiele kasy nie zobaczą. Niby jest
    jakiś fundusz, ale mam znajomych, którzy mają zasądzone od pracodawcy
    pieniądze, ale nie ich z kogo, ani z czego ściągnąć.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 8. Data: 2010-02-03 20:44:58
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

> [...]
    > zawodowych) i wówczas uprawnienia znacznie sie rozszerzaja, obejmujac
    > takze rózne formy strajku. Co znaczy dla pracodawcy strajk tlumaczyc chyba

    OK, to duzo wyjasnia.
    A jak jest ze skutecznoscia? Jesli osoba nie dostaje pensji przez 5 kiesiecy
    to za co zpalci prawnikowi i za sprawe?

    A teraz jesli mozesz to powiedz, co MI gorzi jesli ja zrobie tak:
    Przyjezdzam do Polski, zakladam firme, robie wkrety lewoskretne:)
    Zatrudniam 230 osob, produkcja wre... wszsytko fajnie, mija rok, zaczynam
    miec problemy ze zbytem wkretow wiec wymislam taki plan...:
    Koniec z placeniem, jesli sie ktos zbuntuje powiem droga otwarta ale ja moge
    zaplcic tylko wowczas jak bedzie sprzedaz czyli musi byc towar,
    zastrajkujecie czy odejdziecie z pracy to koniec...
    Wiec ludzie pracuja, kilku zwlaniam by wygladalo to powaznie...
    Po 5 mieiasacach znikam z wyposazeniem zakladu, mialem spoke zoo, firma
    padlo jest upadlosc...
    Co mi w takiej sytuacji grozi?

  • 9. Data: 2010-02-03 20:51:58
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomosci news:bflan.194036$cU2.193332@newsfe22.ams2 pmlb

> [...]
    > Wiec ludzie pracuja, kilku zwlaniam by wygladalo to powaznie...
    > Po 5 mieiasacach znikam z wyposazeniem zakladu, mialem spoke zoo, firma
    Co najmniej sluszne miano skurwiela, oszusta i szmaty.
    Ale tym sie takie gnoje nie przejmuja.
    Niemniej holocie instruktarzy sie nie udziela.

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2010-02-04 00:19:52
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    >W wiadomosci news:bflan.194036$cU2.193332@newsfe22.ams2 pmlb

    > Co najmniej sluszne miano skurwiela, oszusta i szmaty.
    > Ale tym sie takie gnoje nie przejmuja.
    > Niemniej holocie instruktarzy sie nie udziela.

    Nie rozumiem dlaczego mnie obrazasz i wyzywasz od holoty?
    Moje pytanie mialo zwiazek z tym c dzieje sie dzis w ZNTK Poznan. Niby takie
    piekne prawo w Polsce a jednak...
    Moim zdaniem nie placenie za prace to najwikesze swinstwo jakie moze byc.
    A moj przyklad chcialem wylcznie uzyskac informacje dlaczego ludzie ktorzy
    maja w dupie placenie za prace chodza na wolnosci i jeszcze sie z tego
    smieja.