  • 11. Data: 2004-03-28 10:25:56
    Temat: Re: Bezprawne przekazanie danych osobowych - wpis do BIKu - moę zażądać odszkodowania? (długie)
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Nadolczak" <m...@w...uk> napisał w
    wiadomości news:c45up1$fia$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Ale dane te przekazali bezprawnie, tzn. z powodu swojej winy, nie
    > wspominając o naruszeniu moich dóbr osobistych - starając się o kredyt
    > czułem się jak złodziej musząc załatwiać te wszystkie pisma z banków.

    Tu masz rację. Ale musisz oddzielić sprawę karną od cywilnej. Z punktu
    widzenia prawa cywilnego oczywiście należy Ci się odszkodowanie. Na pewno
    w wysokości udokumentowanej szkody i ewentualnie coś jeszcze na pokrycie
    strat moralnych. Tu nie ma żadnej wątpliwości.

    Schody zaczynają się przy sprawie karnej. Tutaj musisz dowieść czyjejś
    winy. I To musi być konkretna osoba. A może to sprawić kłopoty, bo
    procedury w bankach są rozmyte i okaże się, ze wszyscy zrobili zgodnie z
    procedurą, a i tak się sp.... . Banki chronią swoich pracowników w takich
    wypadkach i udowodnienie czegoś takiego jest strasznie ciężkie.

  • 12. Data: 2004-03-28 19:14:06
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał w wiadomości

    > Co niby toczy się z urzędu? Jeśli nie wykaże szkody, to skończy się
    > pozostawieniem powództwa cywilnego bez rozpoznania.

    Masz problemy ze zrozumieniem tak prostego zdania?
    Z urzedu toczy sie postepowanie karne i cywilne rownoczesnie, jesli sad nie
    oddali powodztwa cywilnego.
    Poczytaj art. 62, 65 kpk a potem pisz o "wykazywaniu szkody"...

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 13. Data: 2004-03-28 19:16:45
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    > Użytkownik "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Orzeczenie sądu czytałem. No ale ja bym się tak bardzo z tym nie
    > rozpędzał. Co innego przekazanie danych firmie windykacyjnej, a co innego
    > BIK, który działa na podstawie ustawy i jest uprawniony do administrowania
    > danymi i ich otrzymania. Co więcej, banki dmuchając na zimne w umowie
    > zawierają klauzulę, że klient na przekazanie tych danych wyraża zgodę.

    Nawet z ta klauzula, przekazanie danych tylko wtedy jest zgodne z prawem ,
    gdy istnieje podstawa merytoryczna przekzania danych. BIK gromadzi dane o
    dluznikach, a nie o wszystkich klientach bankow. Jesli nie bylo dlugu, bank
    nie mial prawa przekazac BIK danych osoby, ktora nie byla dluznikiem.

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 14. Data: 2004-03-28 19:21:23
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    > Użytkownik "Marcin Nadolczak" <m...@w...uk> napisał w
    > wiadomości news:c45up1$fia$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Tu masz rację. Ale musisz oddzielić sprawę karną od cywilnej. Z punktu

    a niby dlaczego "MUSI ODDZIELIC"? przeczytaj art. 62 i 65 kpk - nie tylko
    nie musi, ale moze prowadzic lacznie.

> [...]
    > procedurą, a i tak się sp.... . Banki chronią swoich pracowników w takich
    > wypadkach i udowodnienie czegoś takiego jest strasznie ciężkie.

    Wine udowadnia sad, a nie pokrzywdzony. ten ostatni sklada wnioski dowodowe.
    Procedury w bankach wcale nie sa "rozmyte", zwlaszcza za przekazywanie
    danych do BIK odpowiada zazwyczaj scisle okreslona osoba (osoby). Ciekawe
    jak "banki beda bronic pracownikow" przed prokuratorem? Prezes banku odmowi
    zeznan?? Nie bedzie chcial udostepnic dokumentow???

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 15. Data: 2004-03-28 19:49:09
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    > Użytkownik "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Tylko, że nie wiem jakie odszkodowanie mogą zapłacić za takie coś. Kiedyś
    > słyszałem o małżeństwie, które wygrało taką sprawę, ale nie mogę tego
    > nigdzie znaleść.

    To bylo dawno i juz se ne vrati...
    Wygrali 200 tys. za kartke z zyczeniami swiatecznymi.

    Nie pisz o zadanej kwocie odszkodowania, przedstaw sprawe i napisz, ze
    oczekujesz "stosownej" rekompensaty. Wtedy cos zaproponuja, ale nie licz na
    to, ze bez wyroku bedzie to cos tlustszego. Banki maja czas, adwokatow i sa
    skape...

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 16. Data: 2004-03-28 22:43:10
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Prefix wrote:
    > Masz problemy ze zrozumieniem tak prostego zdania?
    > Z urzedu toczy sie postepowanie karne i cywilne rownoczesnie, jesli sad nie
    > oddali powodztwa cywilnego.

    Masz problemy zez zrozumieniem prostego przepisu? Kiedy sąd może oddalić
    powództwo?

    > Poczytaj art. 62, 65 kpk a potem pisz o "wykazywaniu szkody"...

    Tyle że w zakresie powództwa adhezyjnego na powodzie ciąży ciężar dowodu
    tak samo jak w procesie cywilnym. Sąd karny nie zawsze ma obowiązek
    ustalania wysokości szkody, jeśli z jakiegoś powodu do oceny kwestii
    odpowiedzialności karnej nie będzie to potrzebne (a w przypadku
    ujawnienia tajemnicy bankowej raczej nie jest), to nie będzie sobie
    zawracał głowy ustalaniem odszkodowania. Aktywność będzie musiał wykazać
    powód cywilny. Jeśli tego nie zrobi, to niestety skończy się na
    zastosowaniu art.415§3 kpk.

    KG

  • 17. Data: 2004-03-29 17:10:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    bank
    > nie mial prawa przekazac BIK danych osoby, ktora nie byla dluznikiem.

    To, że dane zostały przesłane bezprawnie jest bezsprzeczne. Ale w takim
    wypadku nie możesz z góry zakładać, że popełniono przy ich przesłaniu
    przestępstwo. Z wielu powodów, które już kilka osób w tym wątku włącznie
    ze mną Ci wykazało może się okazać, że inicjującemu wątek będzie
    przysługiwało odszkodowanie, ale postępowanie karne zostanie umorzone z
    uwagi na brak cech przestępstwa.

    Rozbijać cudzych szyb też nie wolno. Ale w zależności od kontekstu, to
    albo może być uszkodzenie mienia, albo tylko roszczenie cywilne.

  • 18. Data: 2004-03-29 17:15:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    odmowi
    > zeznan?? Nie bedzie chcial udostepnic dokumentow???

    Nie - zezna, że wysłanie danych odbyło się w wyniku wygenerowania
    automatycznie przez system komunikatu, a wygenerowanie owe nastąpiło na
    skutek błędu systemu informatycznego. I jak to zweryfikujesz jako organ
    ścigania?

    Za wysłanie danych do BIK odpowiada może i określona osoba, pewna ta która
    zgłoszenie podpisała. Ale już inna wprowadza dane do systemu, jeszcze inna
    nadzoruje system, a jeszcze inna napisała ten program. Każda z nich ponosi
    jakąś tam cząstkową odpowiedzialność, ale umyślności żadnej nie
    dowiedziesz.

  • 19. Data: 2004-03-30 06:54:08
    Od: "Marcin Nadolczak" <m...@w...uk>

> [...]
    > strat moralnych. Tu nie ma żadnej wątpliwości.
    >
    > Schody zaczynają się przy sprawie karnej. Tutaj musisz dowieść czyjejś

    Ale ja zawierałem umowę z bankiem, a nie z konkretnym pracownikiem. Wydaje
    mi się, że to bank (dla siebie) może później dochodzić pokrycia szkody na
    pracowniku, który się tego dopuścił, czy jakiejś kary. Każda organizacja
    odpowiada za swoich pracowników przed sądem - tak mi się wydaje, nie jestem
    prawnikiem.

    [POZ] Marcin "Pigas" Nadolczak
    Pisząc do mnie na prv zmień UK na PL
    GG # 1403014 <= => gsm 502481155

  • 20. Data: 2004-03-30 06:59:31
    Od: "Marcin Nadolczak" <m...@w...uk>

> [...]
    > nadzoruje system, a jeszcze inna napisała ten program. Każda z nich ponosi
    > jakąś tam cząstkową odpowiedzialność, ale umyślności żadnej nie

    A czy tutaj nie ma zastosowania drugi punkt 51 paragrafu Ustawy o Ochronie
    Danych Osobowych?

    1. Kto administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do ochrony danych
    osobowych udostępnia je lub umożliwia dostęp do nich osobom nieupoważnionym,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do roku.