  • 91. Data: 2008-05-20 18:30:00
    Temat: Re: Prawo pracodawcy do kodu zrodlowego programu
    Od: Mikaichi <m...@v...pl>

    Użytkownik bungo napisał:

    > to nie jest "kwestia dowodowa". Z umowy o prace serwisanta Marcina
    > wprost wynika, iz jego obowiazkiem jakjo pracownika nie jest pisanie
    > programow. To co sobie uzgodnili pracodawca i pracownik nie ma zadnego
    > znaczenia - liczy sie tresc umowy.

    Tyle, ze przez 2 miesiace nie byl serwisantem, byl programista. To jest
    fakt. To ze nei sporzadzono umowy odpowiedniej - to inny fakt. Ale brak
    umowy nei zmieni, ze serwisant napisal program w godzinach pracy.

    > Przeniesienie praw autorskich powinno byc takze w formie pisemnej - a

    Nie musi ;)

    > umowy nie ma.... Nie ma watpliwosci, komu sad przyzna racje i to moze
    > nawet bez wyznaczania rozprawy....

    Watpliwosci wlasnie sa, bo gdyby ich nei bylo, to ten watek mialby dwa
    posty - pierwszy i ostatni ;)

  • 92. Data: 2008-05-20 18:35:14
    Od: Mikaichi <m...@v...pl>

    Użytkownik Jotte napisał:
    > W wiadomości news:g0v4bu$on9$5@news.onet.pl Mikaichi <m...@v...pl>

    > Wynika to niejako wstecznie z art. 100 §1 KP. W razie czego należy żądać
    > wydania polecenia na piśmie.

    Co znaczy wstecznie?

    Po za tym:

    Art. 100. § 1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i
    starannie oraz stosować się
    do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one
    sprzeczne z przepisami prawa lub umową
    o pracę.

    - wykonanie programu nie bylo sprzeczne z prawem
    - nie bylo sprzeczne z umowa (bo nie sadze, zeby w umowie bylo, ze
    serwisant _nie moze_ pisac programów)

    > Tak, to się nazywa potocznie wypowiedzenie zmieniające albo porozumienie
    > zmieniające.
    Czyli mogl, i zrobil to - tylko w formie ustnej. Nie wiem, ale pewnie
    forma pisemna jest zaznaczona pod rygorem niewaznosci. Co nie zmienia
    faktu, ze gdyby wtedy pracodawca podal mu do podpisu aneks do umowy, to
    koles by podpisal i poszedl kodowac.

    > Teoretycznie. Np. przy świadkach, nagrywając itp.
    Nie no, to nie jest teoretycznie - to jest jzu wystarczajaco udokumentowane.

    > Jest to słuszna sugestia.
    > Aby doradzać odpowiedzialnie trzeba mieć rzetelną wiedzę.
    I wiedziec wiecej o tej sytuacji i poznac zdanie strony przeciwnej, bo
    moze pracodawca jest z tych "no dobrze, to ile chcesz za te prawa?"
    ;)

  • 93. Data: 2008-05-20 18:36:18
    Od: Mikaichi <m...@v...pl>

    Użytkownik Jotte napisał:

    > Umowa może być ustna. Nawet umowa o pracę.
    Nawet umowa o dzielo, choc gdzies czytalem, ze dobrze by bylo, zeby te
    pow. 2000 jednak spisywac ;)

  • 94. Data: 2008-05-20 18:37:15
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Użytkownik "Rewident Emil" <s...@B...org> napisał w wiadomości

    > Tak więc musisz dać wszystko.

    To da wszystkio, czyli program bo resztę skasował jako niepotrzebną :>

    Pozdro Przemek

  • 95. Data: 2008-05-20 18:42:59
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:g0v5km$uqu$1@news.onet.pl Mikaichi <m...@v...pl>
    pisze:

    > Co znaczy wstecznie?
    Nic nadzwyczajnego. Skoro ma się pracownik stosować do poleceń przełożonych
    dotyczących pracy (niesprzecznych z prawem) to nie musi się stosować do
    poleceń pracy niedotyczących (czyli nie określonych umową o pracę lub
    zakresem obowiązków).
    A wątpliwości to sam rozumiesz - w sądzie w razie czego.

    > - wykonanie programu nie bylo sprzeczne z prawem
    > - nie bylo sprzeczne z umowa (bo nie sadze, zeby w umowie bylo, ze
    > serwisant _nie moze_ pisac programów)
    Odwrotnie. NIe było obowiązkiem (to moje domniemanie, nie znam treści
    dokumentów i nie jestem w tym odosobnionyu)..

    > Czyli mogl, i zrobil to - tylko w formie ustnej.
    A nie. W takim przypadku obowiązuje odpowiednia procedura. Jest w KP.

    > Nie no, to nie jest teoretycznie - to jest jzu wystarczajaco
    > udokumentowane.
    Jak?

    > moze pracodawca jest z tych "no dobrze, to ile chcesz za te prawa?"
    Takie postawienie sprawy jest akceptowalne. Również z punktu widzenia prawa.

    --
    Jotte

  • 96. Data: 2008-05-20 18:44:35
    Od: Mikaichi <m...@v...pl>

    Użytkownik Przemek Lipski napisał:
    > Użytkownik "Rewident Emil" <s...@B...org> napisał w wiadomości

    > To da wszystkio, czyli program bo resztę skasował jako niepotrzebną :>

    Nieswiadom buzliwej dyskusji na p.s.prawo Pracodawca: "No dobra, to co
    powiesz, zebys mi dorobil malutki maciupki ficzer do tej aplikacji -
    mysle, ze gora godzinke ci zejdzie. Chcialbym, zebys dodal tutaj taka
    mala ikonke z logiem naszej firmy i troszke ten przycisk przesunal w
    prawo. To czekam na dobre wiesci jutro!"

    ;))))

  • 97. Data: 2008-05-20 18:56:36
    Od: T <...@t...warszawa.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Tyle że pracodawca zlecił mu dostarczyć program. A nie program *i*
    > wiedzę, jak go pisano.

    Program pisany na zamówienie bez kodu źródłowego jest praktycznie
    bezwartościowy -- nie da się w praktyce poprawić żadnych znalezionych w
    nim błędów. Jest to szczególnie ważne, gdy pisał go amator.

    Program to przede wszystkim kod źródłowy, binarka jest rzeczą wtórną.

    > To tak, jakby polecił Ci np. zawieźć paczkę na pocztę, a potem na
    > podstawie tego polecenia wysnuł, że masz go też nauczyć, jak się jeździ

    To nie jest analogia.

    --
    http://tomasz.warszawa.pl

  • 98. Data: 2008-05-20 19:03:05
    Od: T <...@t...warszawa.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Jaką własność? Pracodawca zlecił tylko napisanie działającego programu -
    > nic nie wspominał o źródłach.

    Twoje rozumowanie można podsumować następującą analogią:

    Pracodawca kazał pracownikowi przygotować ofertę o objętości 50 stron,
    ten ją napisał, wydrukował i stwierdził, że za plik .doc chce osobnej
    zapłaty, a procodawcy nalezy się tylko wydruk. Absurd.

    Binarka (z technicznego punktu widzenia) to własnie taki wydruk, a nawet
    mniej, bo wydrukowany test można stosunkowo łatwo przekształcić na postać
    elektroniczną i zmodyfikować, a przekształcenie binarki to sensownego
    kodu źródłowego w języku wyższego poziomu jest w zasadzie niemożliwe.

    --
    http://tomasz.warszawa.pl

  • 99. Data: 2008-05-20 19:05:42
    Od: Mikaichi <m...@v...pl>

    Użytkownik Jotte napisał:
> [...]
    > przełożonych dotyczących pracy (niesprzecznych z prawem) to nie musi się
    > stosować do poleceń pracy niedotyczących (czyli nie określonych umową o
    No dobrze, wiem, ze moze sie... a wlasciwie mogl si eniezastosowac do
    polecenia pracy niedotyczacych. tyle, ze mogl 2 miesiace temu. Teraz zas
    jest stan "zastosowal sie" :)

    > A wątpliwości to sam rozumiesz - w sądzie w razie czego.

    Aj tam w sadzie, zanim tam dotrze, moze sie okazac, ze zawarli ugode
    ktora wszystkich zadowala. Albo nawet -- serwisant stwierdzi "ze za
    nauke si eplaci i wlasnie odebral pierwsza lekcje z prawa autorskiego" i
    przemilczy ta sprawe, a zrekompensuje sobie przy kolejnym programowaniu ;)

    No bo ile on moze wygrac w tym sadzie? Wygra, ze jego jest kod.
    Pracodawca go zwolni (albo nie, ale zalozmy). Bedzie na bezrobociu, moze
    znajdzie jakas prace. Ale czy sprzeda swoj program? To zalezy na ile on
    jest uniwersalny. Itd... itp...

    > Odwrotnie. NIe było obowiązkiem (to moje domniemanie, nie znam treści
    > dokumentów i nie jestem w tym odosobnionyu)..
    No wlasnie, nie bylo obiowiazkami. Jak cos jest obowiazkiem, to si enie
    dyskutuje, czy to wykonac. A jak nie jest i sie podejmuje decyzje, ze to
    sie robi... to coz, jest zrobione. Wszystko zgodnie z prawem.

    > A nie. W takim przypadku obowiązuje odpowiednia procedura. Jest w KP.
    No i procedura nie zostala zachowana. Co nie przeczy pozostalym faktom,
    ktore zaistnialy.

    > Jak?
    Co jak? Sam napisales - wiarygodny swiadek, nagranie...

    > Takie postawienie sprawy jest akceptowalne. Również z punktu widzenia
    > prawa.

    Wiem ;)

    Wszystko wiec zalezy od tego jak bardzo zlosliwi ludzie stoja
    naprzeciwko siebie ;)

  • 100. Data: 2008-05-20 19:09:44
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:48331ee4$1@news.home.net.pl T <...@t...warszawa.pl>
    pisze:

    > Program pisany na zamówienie bez kodu źródłowego jest praktycznie
    > bezwartościowy
    Niby czemu, skoro działa?

    > nie da się w praktyce poprawić żadnych znalezionych w
    > nim błędów.
    Z napisanym nie na zamówienie jest tak samo (pomijam dla uproszczenia
    kwestię skali przesięwzięcia).

    > Program to przede wszystkim kod źródłowy, binarka jest rzeczą wtórną.
    W pewnym, dość wąskim sensie.
    Pod warunkiem, że masz jak (czym) ten kod skompilować (prawidłowo!) i
    jeszcze umiesz to zrobić (albo komuś zlecić).

    > To nie jest analogia.
    Ano nie jest.

    --
    Jotte