  • 1. Data: 2008-05-19 18:55:22
    Temat: Prawo pracodawcy do kodu zrodlowego programu
    Od: "Marcin" <mcin@....pl>

    Czesc Prawoznawcy:)

    Sprawa jest nastepujaca: pracuje w firmie jako serwisant urzadzen biurowych.
    Pokazalem pracodawcy, ze potrafie pisac programy komputerowe (co nie jest wpisane
    w zakres obowiazkow na moim stanowisku), wiec moj szef zlecil mi napisanie
    przydatnego w calej firmie programu. Pisalem go przez 2 miesiace w godzinach pracy
    i robilem tylko to, a moje dotychczasowe obowiazki zostaly przez szefa powierzone
    na ten czas koledze. Program jest juz gotowy, szef zadowolony. Nie chcialbym
    jednak (tak po prostu) dac do reki wszystkim zainteresowanym kodow zrodlowych,
    bo wypracowalem w nich swoje nietypowe rozwiazania, tricki, 'patenty':), wyliczenia,
    itp.
    Jest pare osob z firmy, ktore zapewne chcialyby moje pomysly (bardzo delikatnie
    mowiac) wykorzystac, wiec nie usmiecha mi sie dawac im gotowca, ktory potem
    mogliby po drobnych modyfikacjach podpisac swoim nazwiskiem.
    Nie zostala sporzadzona zadna umowa zwiazana z tym projektem programu,
    ktora po jego wykonaniu okreslalaby prawa pracodawcy do jego 'skladnikow'
    (kod zrodlowy, dokumentacja, algorytmy, komentarze, sposoby pobierania danych,
    obliczenia, itd.)

    Pytanko: czy w powyzszych okolicznosciach musze rowniez udostepnic firmie
    kod zrodlowy programu, czy moge go zachowac tylko dla siebie (taka ochrona
    praw autorskich) ? Przecie wg papierow nie pracuje jako informatyk...

    Czy nalezy mi sie dodatkowa premia z tytulu wykonania programu (czegos
    ponad moje obowiazki), za ktory informatyk na pewno wzialby wieksza kase
    w porownaniu z moja skromniejsza pensja (przeciez dzieki temu moj pracodawca
    ma tanszym kosztem zrobione cos, za co musialby zaplacic wiecej informatykowi).

    Czy moge moj projekt sprzedac w innych filiach firmy w ktorej pracuje (jest spore
    zainteresowanie moim projektem ludzi z innych filii firmy) bez przejmowania sie
    ze moj szef zaplacil mi za projekt poki co tylko pense i moze poczuwac sie jako
    wylaczny wlasciciel programu ?

    Prosze o porade. Jakby sie dalo, to jakie paragrafy okreslaja moje prawa do projektu,
    a jakie pracodawcy.

    Pozdrawiam, Marcin

  • 2. Data: 2008-05-19 18:57:52
    Temat: Re: Prawo pracodawcy do kodu zrodlowego programu
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Marcin pisze:
> [...]
    > na ten czas koledze. Program jest juz gotowy, szef zadowolony. Nie chcialbym

    A jaka umowe zawarliscie?

    MarcinJM
    ____________________________
    gg: 978510, Skype: marcin.jm

  • 3. Data: 2008-05-19 19:57:19
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > Pytanko: czy w powyzszych okolicznosciach musze rowniez udostepnic firmie
    > kod zrodlowy programu, czy moge go zachowac tylko dla siebie (taka ochrona
    > praw autorskich) ? Przecie wg papierow nie pracuje jako informatyk...

    Jesli szef powierzył ci napisanie programu, to dajesz mu program i po
    sprawie. Za kod źródłowy policz sobie podwójnie.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 4. Data: 2008-05-19 19:57:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marcin wrote:
> [...]
    > wylaczny wlasciciel programu ?
    >
    > Prosze o porade. Jakby sie dalo, to jakie paragrafy okreslaja moje prawa do

    Pisales program w godzinach pracy i na polecenie przelożonego.
    "Niemanie" tego w obowiazkach niczego nie zmienia.
    Program jest własnością pracodawcy. Tobie pozostaje uścisk dłoni prezesa
    i twoje nazwisko jako autora programu.

  • 5. Data: 2008-05-19 21:18:10
    Od: Jacek Krzyzanowski <k...@o...pl>

    Dnia Mon, 19 May 2008 18:55:22 +0000 (UTC), Marcin napisał(a):

> [...]
    > (kod zrodlowy, dokumentacja, algorytmy, komentarze, sposoby pobierania danych,

    Wlascicielem powyzszych jest Twoja firma.

    --
    KRZYZAK

  • 6. Data: 2008-05-19 21:56:01
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl>

    Marcin pisze:
> [...]
    > i robilem tylko to, a moje dotychczasowe obowiazki zostaly przez szefa powierzone

    To wydaje sie przesądzać, że autorskie prawa majątkowe należą do
    pracodawcy, ale

> [...]
    > bo wypracowalem w nich swoje nietypowe rozwiazania, tricki, 'patenty':),

    nie oznacza to automatycznie przekazania kodu źródłowego. Pracodawca ma
    prawa do programu, nie do jego kodu.

    > Jest pare osob z firmy, ktore zapewne chcialyby moje pomysly (bardzo delikatnie
    > mowiac) wykorzystac, wiec nie usmiecha mi sie dawac im gotowca, ktory potem
    > mogliby po drobnych modyfikacjach podpisac swoim nazwiskiem.

    I masz rację

> [...]
    > (kod zrodlowy, dokumentacja, algorytmy, komentarze, sposoby pobierania danych,

    Dlatego z ogólnych zasad prawa autorskiego można wywieść wniosek, jak wyżej.

    > Pytanko: czy w powyzszych okolicznosciach musze rowniez udostepnic firmie
    > kod zrodlowy programu, czy moge go zachowac tylko dla siebie (taka ochrona
    > praw autorskich)

    Nie musisz

    ? Przecie wg papierow nie pracuje jako informatyk...

    To akurat w tym przypadku bez związku. Per facta concludenta na czas
    tworzenia programu byłeś informatykiem

> [...]
    > ma tanszym kosztem zrobione cos, za co musialby zaplacic wiecej informatykowi).

    Nie, powierzono Ci na czas pisania programu nowe obowiązki, ze
    zwolnieniem ze starych. Nie zażądałeś innych pieniędzy.

> [...]
    > ze moj szef zaplacil mi za projekt poki co tylko pense i moze poczuwac sie jako

    Nie, nie możesz.
    Na bazie swoich pomysłów, wyliczeń, trików (jak sam pisałeś), możesz
    pisać nowe programy, ten już nie należy do Ciebie.

    > Prosze o porade. Jakby sie dalo, to jakie paragrafy okreslaja moje prawa do
    projektu,
    > a jakie pracodawcy.

    Przeczytaj ustwę o prawie autorskim.

    > Pozdrawiam, Marcin

    Również pozdrawiam
    Romek

  • 7. Data: 2008-05-19 23:03:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Roman Rumpel wrote:

    > nie oznacza to automatycznie przekazania kodu źródłowego. Pracodawca ma
    > prawa do programu, nie do jego kodu.

    wszystko co stworzył w pracy należy do pracodawcy. Kod raczej też pisał
    w pracy, a nie przyniósł gotowy.

  • 8. Data: 2008-05-20 01:42:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    witek pisze:

    > wszystko co stworzył w pracy należy do pracodawcy. Kod raczej też pisał
    > w pracy, a nie przyniósł gotowy.

    Tyle że pracodawca zlecił mu dostarczyć program. A nie program *i*
    wiedzę, jak go pisano.

    To tak, jakby polecił Ci np. zawieźć paczkę na pocztę, a potem na
    podstawie tego polecenia wysnuł, że masz go też nauczyć, jak się jeździ ;->

    IMHO można by nieźle popolemizować w tej kwestii - i wiele zależy od
    tego, jak konkretnie brzmiało to polecenie (np. "napisać i dostarczyć
    źródła" czy "zrobić program, który by coś robił").

  • 9. Data: 2008-05-20 06:38:37
    Od: "Marcin" <mcin@....pl>

    Dnia 2008-05-19 MarcinJM napisal co nastepuje:

> [...]
    powierzone na ten czas koledze. Program jest juz gotowy, szef zadowolony. Nie

    Co do tego projektu, to zadnej.

    Pozdrawiam, Marcin
    ---

  • 10. Data: 2008-05-20 06:42:29
    Od: "Marcin" <mcin@....pl>

    Dnia 2008-05-19 KsZZysiek napisal co nastepuje:

    > Jesli szef powierzył ci napisanie programu, to dajesz mu program i po
    > sprawie. Za kod źródłowy policz sobie podwójnie.

    Na czym opierasz Twoje stwierdzenie ?

    A jeśli nie chcialbym udostepniac kodu zrodlowego z obawy przez wykorzystaniem
    go przez inne osoby robiace kariere zawodowa kosztem pracy innych, to moge
    odmowic udostepnienia kodu zrodlowego ?

    Pozdrawiam, Marcin
    ---