  • 191. Data: 2008-05-21 12:16:05
    Temat: Re: Prawo pracodawcy do kodu zrodlowego programu
    Od: "Marcin" <mcin@....pl>

    Dnia 2008-05-21 januszek napisal co nastepuje:

    > Hehehe ;) Mnie zastanawia, że sam autor wątku milczy ;)

    Jestem tu z Wami caly czas :) i cichutko sie przysłuchuje tej rozleglej dyskusji, a
    czasem
    tez sie odezwe jak trzeba cos potwierdzic lub zaprzeczyc, czego nie napisalem w
    pierwszym
    poscie.
    Jak dotad mam watpliwosci, jakie mam w koncu prawa do kodu, a jakie ma moj
    pracodawca,
    bo zdania sa podzielone i mozna sie zamotac w interpretacji paragrafow.
    Jak dyskusja wygasnie, to zlicze sobie wszystkie posty za i wszystkie przeciw. Ktora
    ilosc postow
    przewazy, ta potraktuje jako pewnik ;))))

    Pozdrawiam, Marcin
    ---

  • 192. Data: 2008-05-21 12:21:08
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Marcin napisał(a):

    > Jestem tu z Wami caly czas :) i cichutko sie przysłuchuje tej
    > rozleglej dyskusji, a czasem tez sie odezwe jak trzeba cos potwierdzic
    > lub zaprzeczyc, czego nie napisalem w pierwszym poscie.

    Ok, to rozwiej watpliwosci i napisz nam jak masz okreslony swoj zakres
    obowiazkow :)

    j.

  • 193. Data: 2008-05-21 13:37:57
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 21 May 2008 14:04:43 +0200, Mikaichi napisał(a):

    > Istotne, zwlaszcza, ze pracodawca zlecil, a pracownik podjal sie
    > wykonania. Istotne, bo pracodawca zapewnil stanowisko dla programisty,
    > zapewnil zastepstwo serwisantowi, na czas pisania programu.

    W orzecznictwie SN nawet dorozumiana zgoda pracownika nie zawsze
    wystarcza dla zmiany treści stosunku pracy.

    > Istotne, zwlaszcza, ze pracodawca zlecil, a pracownik podjal sie
    > wykonania. Istotne, bo pracodawca zapewnil stanowisko dla programisty,
    > zapewnil zastepstwo serwisantowi, na czas pisania programu.

    Argumentujesz podobnie jak powyżej ;-)
    No i akurat sprzęt w ogóle do tego nic nie ma. Nie wiem dlaczego ludzie
    tak często uważają, że jeśli pracodawca da narzędzia to już coś zmienia.

    > Istotne, zwlaszcza, ze pracodawca zlecil, a pracownik podjal sie
    > wykonania. Istotne, bo pracodawca zapewnil stanowisko dla programisty,
    > zapewnil zastepstwo serwisantowi, na czas pisania programu.

    Żaden z tych elementów nie ma wpływu na treść stosunku pracy pracownika.

    > Nie.

    Art. 74 ust. 3 pr.aut.: Prawa majątkowe do programu komputerowego
    stworzonego przez pracownika *w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku
    pracy* przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.

    > No widzisz, nauczysz sie czegoś ;P

    Paczpan.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    czytej Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 194. Data: 2008-05-21 13:49:31
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Marcin napisał(a):

> [...]
    Ktora ilosc postow
    > przewazy, ta potraktuje jako pewnik ;))))

    Pracodawca ma prawa majątkowe do programu, Ty masz prawa osobiste. To tak w skrócie.

    wer

  • 195. Data: 2008-05-21 13:52:05
    Od: Mikaichi <m...@v...pl>

    Użytkownik Olgierd napisał:

    > W orzecznictwie SN nawet dorozumiana zgoda pracownika nie zawsze
    > wystarcza dla zmiany treści stosunku pracy.

    Skoro piszesz "nie zawsze wystarcza" oznacza to, ze czasami wystarcza.

    > Argumentujesz podobnie jak powyżej ;-)
    > No i akurat sprzęt w ogóle do tego nic nie ma. Nie wiem dlaczego ludzie
    > tak często uważają, że jeśli pracodawca da narzędzia to już coś zmienia.

    Bo pracodawca ma obowiazek zapewnic narzedzi ana stanowisku pracy. I tak
    frezarzowi daje frezarke. A programiscie komputer z kompilatorem.

    > Żaden z tych elementów nie ma wpływu na treść stosunku pracy pracownika.

    Ale ma wplyw na to, co pracownik zrobil. Co wykonal.

    > Art. 74 ust. 3 pr.aut.: Prawa majątkowe do programu komputerowego
    > stworzonego przez pracownika *w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku
    > pracy* przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.

    No ale to juz wiemy.

    PA nei mowi nic jakoby wykonujac j.w. trzeba bylo podpisywac specjalną
    umowę. Wystarczy ta co byla/jest.

  • 196. Data: 2008-05-21 13:59:49
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 21 May 2008 15:52:05 +0200, Mikaichi napisał(a):

    > Skoro piszesz "nie zawsze wystarcza" oznacza to, ze czasami wystarcza.

    Na gruncie prawa pracy -- czasem tak. Ale tu masz jeszcze ruch w drugą
    stronę (co będzie, jeśli serwisant nie zgodzi się już być serwisantem?)
    oraz kwestię przeniesienia tej zależności na inną dziedzinę prawa.

    > Bo pracodawca ma obowiazek zapewnic narzedzi ana stanowisku pracy. I tak
    > frezarzowi daje frezarke. A programiscie komputer z kompilatorem.

    Ale to w żaden sposób nie wiąże się z prawem autorskim. Nawet jeśli dam
    Tobie kawałek lipowego drewienka i dłutko i powiem 'wyrzeźb mi tu
    figurkę' to nie nabędę praw do tejże.

    > Ale ma wplyw na to, co pracownik zrobil. Co wykonal.

    Ale wykonanie utworu *musi mieć związek z treścią stosunku pracy* -- nie
    z *faktem* istnienia tego stosunku.

    > No ale to juz wiemy.

    No to dlaczego napisałeś 'nie'?!

    > PA nei mowi nic jakoby wykonujac j.w. trzeba bylo podpisywac specjalną
    > umowę. Wystarczy ta co byla/jest.

    Oczywiście, że nie trzeba podpisywać osobnej umowy. Specjalna musi być o
    tyle, aby wiązała się z przedmiotem pracy.

  • 197. Data: 2008-05-21 14:10:32
    Od: Mikaichi <m...@v...pl>

    > Na gruncie prawa pracy -- czasem tak. Ale tu masz jeszcze ruch w drugą
    > stronę (co będzie, jeśli serwisant nie zgodzi się już być serwisantem?)

    A co ma byc? Umowa wypowiadająco-zmieniająca lub wypowiedzenie w stylu
    temu panu juz dziekujemy ;)

    > oraz kwestię przeniesienia tej zależności na inną dziedzinę prawa.

    Znaczy... co masz na mysli?

    > Ale to w żaden sposób nie wiąże się z prawem autorskim.

    Ale wiaze sie z prawem pracy i tym, ze mimo braku zapisu umowa ustna
    byla wiazaca i obie strony sie z niej wywiazaly.

    > Nawet jeśli dam
    > Tobie kawałek lipowego drewienka i dłutko i powiem 'wyrzeźb mi tu
    > figurkę' to nie nabędę praw do tejże.

    slowo kluczow _mi_ sugeruje, ze w swojej umowie z rzezbiarzem
    precyzujesz co jest czyje ;)

    Po za tyym zapomniales dodac "bedziesz przez miesiac rzezbiarzem bo
    umisz i lubisz?" "bede bede, dajcie mi dlutko to wam taka figurke
    wyrychtuje, ze mucha nie siada" "no to ja ci zaplace, gnoj za ciebie
    gupi jacek bedfzie przerzucaj,a ty mi tu rychtuj moja figurke, dlutko
    mosz, kawalek drewienka, pasuje" "oj apasuje, szefunciu, pasuje" ;)

    > Ale wykonanie utworu *musi mieć związek z treścią stosunku pracy*

    Skad wziales utwór? Wykonanie dziela precyzuje sie podczas umowy o
    dzielo. Takowiej nie bylo. W ramach 2 miesiecznej pracy powstal program,
    ale pracodawca nei placil za "dzielo". Placil za 2 miesieczne prace
    programistyczne, wykonywane w ramach (zmienionych/rozszerzonych)
    obowiazkow pracy.

    > No to dlaczego napisałeś 'nie'?!

    Bo z kontekstu zrozumialem, ze pytasz o cos przeciwnego.

    > Oczywiście, że nie trzeba podpisywać osobnej umowy. Specjalna musi być o
    > tyle, aby wiązała się z przedmiotem pracy.

    I tu wracamy do kwestii "...oraz inne polecenia pracodawcy" ;)

  • 198. Data: 2008-05-21 15:03:57
    Od: bungo <b...@g...pl>

    Mikaichi pisze:

    > W umowie o prace moze byc to zapisane. Z reszta czesto jest. Odkad
    > pracodawcy zaczeli byc "ruchani" przez wszelakich cwanaiczkow. Czyli od
    > jakichs 10 lat pewnie...

    przeczytaj co na pisales. Przeciez sam sobie zaprzeczasz:

    1/ najpierw twierdzisz ze nie musi byc pisemnej umowy
    2/ potem wyjasniasz, ze "moze to byc zapisane"

    Moze objasnisz wszyskim, jakaz to umowa nie w formie pisemnej, w
    ktorej jednak jest cos "zapisane".

    jaki jest sens tego rodzaju "dyskusji" ??

  • 199. Data: 2008-05-21 15:07:16
    Od: "gargamel" <s...@d...na>

    > Ale przy rozpatrywaniu sporów mozna oszacowac mniej wiecej jak sprawa sie
    > zakonczy na podstawie faktów znanych i realiow zastanych ;P

    no ale fakty są jasne i niedyskusyjne, no chyba że masz namyśli taką
    korupcję w sądach?

  • 200. Data: 2008-05-21 15:18:40
    Od: "gargamel" <s...@d...na>

    > Dlaczego umowe zlecenie?

    dałem taki przykład, może być każda forma stosunku pracy

    > nie zrobil. Pracoweal na stanowisku pracodawcy przez bite 2 miesiace.
    > Nawet zostal zwolniony z prac serwisowych i dostal zastepstwo na ten czas.

    więc tak, czy siak zaruszył prawa pracownicze (kodeks pracy), więc niech się
    nie domaga żednych praw, skoro sam je łamie

    > Chyba, ze pracownik wzial sobie kod nagral na CD, a z kompa skasowal...

    wiedz że bez specjalistycznego oprogramowania nie da się tak łatwo usunąć
    plików z kompa, a samo skasowanie nie kasuje pliku (popytaj się ekspertuf od
    komputeruf:O)