2022-05-30 11:24
Sąd Apelacyjny przyznał rację UOKiK © pixabay.com
Przeczytaj także: Magmisie pod lupą UOKiK. Producent musi sprostować informacje
Zdaniem Prezesa UOKiK reklamy wprowadzały konsumentów w błąd w zakresie przeznaczenia i właściwości produktu, jego przydatności, możliwości i spodziewanych wyników zastosowania produktu oraz korzyści z nim związanych – przypomina dr Uchańska.fot. pixabay.com
Sąd Apelacyjny przyznał rację UOKiK
Prezes UOKiK uznał za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów działania reklamodawcy, dotyczące suplementów diety RenoPuren Hot Zatoki oraz RenoPuren Zatoki Junior.
Nie ma obecnie wątpliwości – produkty służące leczeniu to produkty lecznicze. Żywność służąca uzupełnianiu normalnej diety to suplementy diety, a z kolei żywność specjalnie przetworzoną lub żywność o specjalnym składzie przeznaczoną do dietetycznego odżywiania pacjentów, to żywność specjalnego przeznaczenia medycznego. Chociaż między tymi kategoriami przy ich kwalifikacji mogą istnieć wątpliwości, z jakim produktem mamy do czynienia, to zwłaszcza inna jest ich funkcja i właściwości. Produkty lecznicze służą leczeniu, a żywność odżywianiu organizmu. Prawidłowe żywienie i odżywienia organizmu może i jest często kluczowe dla zachowania zdrowia, a także w chorobie. Niemniej ich właściwości są inne, stąd też inna jest komunikacja na ich temat. Edukacja konsumentów w tym zakresie jest kluczowa. Zarówno ta nastawiona na upowszechnienie i ugruntowanie wiedzy, jak dla zdrowia ważna jest żywność, ale i ta, czym są w rzeczywistości produkty lecznicze. Odpowiedzialne prowadzenie biznesu z należytą starannością wymaga działań edukacyjnych także konsumentów. Edukacja zaś wymaga przejrzystości i jasności, nie ma w niej miejsca za wprowadzenie w błąd, także w działalności reklamowej. Reklama ma na celu prezentację produktu lub usługi, kształtowanie popytu oraz tworzenie i utrzymywanie rynków zbytu, ale nie ma w niej miejsca na wprowadzanie konsumentów w błąd – komentuje Mec. Joanna Uchańska.
Korzystanie z tzw. oświadczeń zdrowotnych (np. witamina C wspomaga układ odpornościowy) dla składników produktów żywności musi być wykonywana zgodnie z konkretnymi wytycznymi. Konsument ma prawo do wiedzy zarówno o składnikach, jak i badaniach naukowych, tak aby świadomie podjąć decyzję zakupową. Wykluczone jest niejasne, nieczytelne, nieprawdziwe czy wprowadzające w błąd przekazywanie informacji o produktach. Towary na szeroko pojętym zdrowotnym rynku, w tym suplementy diety, są coraz bardziej skomplikowane. Prawidłowe mówienie o nich wcale nie jest proste i wymaga skoordynowanej pracy działu naukowego, marketingu, PR, a w końcu i prawników. Decyzje Prezesa UOKiK, a teraz Sądu Apelacyjnego, pokazują, że do reklamy suplementów diety trzeba naprawdę podchodzić z ostrożnością, gdyż straty wizerunkowe czy finansowe, mogą być niebagatelne. – podsumowuje dr Joanna Uchańska.
UOKiK: RenoPuren Zatoki nie leczy
Suplementy diety nie leczą - przypomina UOKiK
Nieuczciwe reklamy pod lupą UOKiK
Czy influencerzy promują scam? Sprawdzi to UOKiK
Smsy premium - trwa postępowanie UOKiK
Prawa konsumentów 65+ ciągle łamane
smartDOM i Power LTE, czyli bohaterowie nieuczciwych reklam
Nieuczciwa reklama: odpowiada przedsiębiorca czy agencja reklamowa?
Domy opieki łamią prawa konsumentów
Witam Gdzie należy zgłosić firmę, która mimo zawieszonej działalności reklamuje się coraz bardziej, wprowadza ludzi w błąd, że prowadzi ...
Witam, mam taki problem: jestem wspólnikiem spółki cywilnej i firma prowadzi działalność związaną z reklamą. Klient dnia 29.09.2013 ...
Podatek od nieruchomości: czego dotyczy, ile wynosi i czy można go obniżyć?
e-Zakupy poza Unią Europejską a podatki. Poradnik dla konsumentów.
Spadek popytu na kredyty mieszkaniowe pogłębia się
Dobra passa Catalyst
Ataki ransomware są coraz silniejsze
Panoramiqa - nowe mieszkania na Starołęce w Poznaniu od BPI Real Estate Poland
Ile wyniosą składki ZUS dla przedsiębiorcy po zmianie formy opodatkowania za 2022 r.?