Konsument na urlopie. Czy wiesz za co i komu płacisz?
2022-06-15 12:16
![Konsument na urlopie. Czy wiesz za co i komu płacisz? [© pixabay.com] Konsument na urlopie. Czy wiesz za co i komu płacisz?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/konsumenci/Konsument-na-urlopie-Czy-wiesz-za-co-i-komu-placisz-245841-200x133crop.jpg)
Zanim wynajmiesz rower, przeczytaj regulamin © pixabay.com
Przeczytaj także: Prawa konsumenta 2023 - co się zmieni od 1 stycznia?
UOKiK przypomina, że płacąc za produkt lub usługę, zawierasz umowę z przedsiębiorcą. Dlatego w pierwszej kolejności sprawdź rozpoznawalność firmy, czy jest to podmiot polski, czy zagraniczny, od kiedy prowadzi działalność, jakie ma opinie na forach internetowych i w jaki sposób można składać do niego ewentualne reklamacje.Następnie uważnie przeczytaj warunki korzystania z usług. Szczególne problemy mogą sprawiać usługi świadczone w systemie subskrypcji, za które płatność jest pobierana cyklicznie. Wycofanie się z takiej umowy może okazać się o wiele trudniejsze niż jej zawarcie – w wakacyjnym ferworze możemy o tym zapomnieć.
Zanim skorzystamy z oferty określonej firmy, dokładnie zapoznajmy się ze wszystkimi warunkami umowy, czy są one dla nas jasne i zrozumiałe. Upewnijmy się też, ile i za co dokładnie płacimy. Warto wiedzieć, jak rozwiązać umowę i jakie są tego konsekwencje. Szczególnie zwróćmy uwagę, w jaki sposób będziemy płacić za usługę – jednorazowo czy cyklicznie. W tym drugim przypadku możemy, często nieświadomie, zgodzić się na subskrypcję, która może mocno obciążyć nasz budżet. Zwłaszcza podczas wypoczynku nie zawsze zachowujemy ostrożność i sprawdzamy, czy pozornie zwyczajna i chwilowa usługa nie okaże się długotrwałym zobowiązaniem finansowym – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
fot. pixabay.com
Zanim wynajmiesz rower, przeczytaj regulamin
Zanim skorzystamy z oferty określonej firmy, dokładnie zapoznajmy się ze wszystkimi warunkami umowy, czy są one dla nas jasne i zrozumiałe. Upewnijmy się też, ile i za co dokładnie płacimy.
Prezes Urzędu wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdza regulamin i praktyki spółki Qool Rent, która oferuje usługi krótkotrwałego wynajmu powerbanków i hulajnóg w ponad 20 miejscowościach turystycznych w Polsce. Przedsiębiorca prowadzący serwis Qool Rent posiada powiązania z inną spółka wypożyczającą hulajnogi - Logo-Sharing, na którą została nałożona kara 750 tys. zł za działania na niekorzyść konsumentów. Osoby wypożyczające hulajnogi myślały, że płacą za jeden przejazd, a w rzeczywistości pieniądze były pobierane z konta cyklicznie.
Przypominamy, co warto wiedzieć przed sezonem urlopowym. Przede wszystkim nie zapominajmy, że jako konsumenci nie mamy wakacji od zwalniania się z czujności, co więcej przysługują nam określone prawa, a sprzedawcy mają obowiązek je respektować.
Na co zwrócić uwagę?
- wysokość opłat oraz zakres pakietów usług, z jakich korzystamy,
- mechanizm, w jakim płaci się za usługi – szczególnie sprawdźmy, czy w regulaminie nie ma „zaszytej” subskrypcji, co oznacza, że opłatę uiszczamy nie za konkretne (jednorazowe) skorzystanie z usługi, ale płacimy codziennie (albo raz na tydzień/miesiąc) na zasadzie abonamentu,
- metodę płatności - uważajmy, gdy płatność za usługę powiązana jest z podłączeniem kart kredytowych do systemu pośredniczącego w płatnościach poprzez podanie danych: numeru karty, daty ważności, numeru CVC/CCV,
- zasady, na jakich możemy odstąpić od umowy (czytajmy umowy od końca, bo z reguły właśnie w ostatnich paragrafach znajdują się informacje na ten temat) i jakie koszty mogą się z tym wiązać,
- sposób składania reklamacji, czy przedsiębiorca zapewnia obsługę klienta drogą telefoniczną, czy tylko przez aplikację lub e-mail.
Szczególną ostrożność zachowajmy, gdy korzystamy z:
- popularnych urządzeń transportu osobistego tj. hulajnóg, rowerów elektrycznych, skuterów,
- urządzeń elektronicznych, których z reguły nie zabieramy na wakacje, ale które są dostępne do wypożyczenia w miejscu naszego wypoczynku (np. powerbanki),
-
serwisów internetowych, w tym platform streamingowych,
wypożyczalni sprzętu wodnego, sportowego czy rekreacyjnego w ośrodkach turystycznych, - siłowni, solariów (w przypadku kiepskiej pogody) czy salonów fitness.
Musimy zostać poinformowani o regulaminie korzystania z wynajmowanego przez nas sprzętu albo usług, jakie są nam świadczone. A także obowiązkowo znać cennik, w którym powinno być wskazane dokładnie, ile i za co płacimy - w cenę powinny być wliczone wszelkie podatki i opłaty. Czas trwania usługi i wszelkie limity dostępu lub ich wydłużanie wyraźnie powinny wynikać z regulaminu.
Gdzie po pomoc?
- Brak cennika – zgłoś to Inspekcji Handlowej.
- Chcesz odstąpić od umowy; nieświadomie zdecydowałeś się na subskrypcję – pomoże ci rzecznik konsumentów w miejscu twojego zamieszkania.
- Porady udzielane są również telefonicznie pod numerem: 801 440 220 oraz e-mailowo: porady@dlakonsumentow.pl.
![ECK ujawnia na co najczęściej skarżą się konsumenci [© pixabay.com] ECK ujawnia na co najczęściej skarżą się konsumenci](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/skargi-konsumentow/ECK-ujawnia-na-co-najczesciej-skarza-sie-konsumenci-251348-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Prezes UOKiK nałożył na UNIQA 10 mln zł kary
-
Zakupy online odzieży i obuwia: jakie skargi konsumentów?
-
Ochrona praw konsumenta, czyli reklamacja, gwarancja i inne
-
Za opóźniony pociąg należy się odszkodowanie
-
Prawa pasażera pociągu. Czego możemy wymagać od przewoźnika?
-
Przypominamy najważniejsze prawa konsumenta cyfrowego
-
Nieudane prezenty świąteczne? Nic straconego!
-
Wigilijne zakupy spożywcze online? Sprawdź, jakie masz prawa
-
Auchan odmawiał prawa do reklamacji bez paragonu. Interweniował UOKiK
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)