-
Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej
11:42 01.02.2010
Nie wszyscy kupujący mają świadomość tego, że przysługuje im szereg uprawnień w przypadku, gdy kupiona przez nich rzecz ma wady fizyczne, nawet jeśli rzecz nie jest objęta gwarancją udzieloną przez sprzedawcę. Instytucja ta w polskim prawie nazywa się rękojmią za wady fizyczne (art. ...
-
Prawa i obowiązki konsumentów
09:33 27.01.2010
Wszyscy jesteśmy konsumentami: kupujemy żywność i towary przemysłowe, zamawiamy też usługi. Niestety, każdy z nas miał zapewne do czynienia z wadliwymi produktami i nieuprzejmymi sprzedawcami bądź usługodawcami.
-
Umowa ubezpieczenia: na co zwrócić uwagę?
11:44 21.01.2010
UOKiK przeprowadził kontrolę wśród 13 przedsiębiorców działających na rynku ubezpieczeń na życie. Niemal wszystkie przebadane zakłady ubezpieczeń stosowały niezgodne z prawem postanowienia umowne. W związku z tym Urząd postanowił przypomnieć konsumentom na co zwrócić uwagę przy ...
-
Rynek przewozów lotniczych a interesy konsumentów
13:45 18.01.2010
Problemy konsumentów na rynku przewozów lotniczych są najczęściej związane z opóźnieniem lub odwołaniem lotu (prawie 40% skarg). Warto jednak zwrócić uwagę, że pojawiają się również skargi na przewoźników, którzy zmieniają termin wylotu na wcześniejszy. Prawie 35% skarg ...
-
Rynek telekomunikacyjny a interesy konsumentów
10:18 12.01.2010
Rynek telekomunikacyjny w Polsce od wielu lat jest zdominowany przez jedną firmę - Telekomunikację Polską S.A. W latach 90-tych Telekomunikacja Polska była państwowym monopolistą na rynku. W 2000 roku przeprowadzono prywatyzację firmy, sprzedając 35% jej akcji konsorcjum France Telecom i ...
-
Kredyty konsumenckie: nowe przepisy
12:04 06.01.2010
Dłuższy termin na odstąpienie od umowy oraz zwiększenie kwoty udzielanego kredytu to niektóre z założeń do ustawy o kredycie konsumenckim, które przyjęła Rada Ministrów - podał UOKiK. Duży nacisk położony został na sposób komunikacji z potencjalnym klientem w reklamach. Nowe ...
-
Rynek energetyczny a interesy konsumentów
10:54 05.01.2010
W dniu 1 lipca 2007 roku zliberalizowano rynek energii w Polsce umożliwiając konsumentom zakup energii od dowolnego dostawcy, również bezpośrednio od elektrowni. Kluczowym elementem procesu liberalizacji jest tzw. zasada TPA (z ang. Third Party Access - dostęp stron trzecich) nakazująca ...
-
Impreza sylwestrowa a prawa konsumenta
11:07 30.12.2009
Czy wiesz, że nieudaną imprezę sylwestrową możesz reklamować? A organizator ponosi odpowiedzialność za pozostawione w szatni płaszcze? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o przysługujących nam prawach.
-
Imprezy turystyczne: zmiana ceny a umowa
01:10 29.12.2009
Wzrastająca z roku na rok liczba osób korzystających z usług organizatorów turystyki i pośredników turystycznych spowodowały wzrost zainteresowania wszelkiego rodzaju zagadnieniami związanymi ze specyfiką "umowy o imprezę turystyczną". Jednym z takich zagadnień wymagających bliższej ...
-
Rynek pocztowy a interesy konsumentów
01:55 25.12.2009
Rynek usług pocztowych stanowi ważny element każdej gospodarki, jego rozwój warunkuje powiem kondycję innych rynków, a więc rynku komunikacji elektronicznej, reklamy, dystrybucji, bankowości czy ubezpieczeń. Usługi pocztowe mają także duże znaczenie dla konsumentów, umożliwiając im ...
-
Jak mądrze wziąć pożyczkę lub kredyt?
01:22 20.12.2009
Chcesz zrobić przedświąteczne zakupy, kupić nowy sprzęt AGD, telewizor albo nawet mieszkanie? Nie masz oszczędności i pilnie potrzebujesz gotówki? Rozważasz, skąd wziąć potrzebne pieniądze, kto ci je pożyczy na najkorzystniejszych warunkach i czy będziesz w stanie zwrócić je tak ...
-
Świąteczne zakupy w sieci - porady ECK
13:34 17.12.2009
Z każdym rokiem coraz więcej osób decyduje się na zakup świątecznych prezentów przez Internet. By uniknąć niepotrzebnych komplikacji należy pamiętać o kilku ważnych zasadach zakupów w sieci. Praktyczne porady i informacje konsumenci znajdą na stronie Europejskiego Centrum ...
-
Opóźnienie w dostawie a odpowiedzialność przewoźnika
10:08 16.12.2009
Co zrobić, kiedy przewoźnik spóźni się z dostarczeniem przesyłki i spowoduje w ten sposób szkodę u nadawcy? Możliwości dochodzenia odszkodowania w takim przypadku są teoretycznie ograniczone do kwoty równej podwójnej wysokości przewoźnego. To z reguły dużo mniej, niż szkoda ...
-
Jak rozstrzygać spory konsumenckie?
13:14 10.12.2009
Każdego dnia klienci sklepów, banków, firm ubezpieczeniowych, operatorów telekomunikacyjnych, mają różnego rodzaju problemy związane z zakupionymi towarami lub usługami. W takich wypadkach, na ogół wydaje nam się, że jedyną drogą postępowania jest szukanie sprawiedliwości w sądzie ...
-
Produkty żywnościowe: uważaj co kupujesz!
01:35 05.12.2009
W związku z kontrolą jakości artykułów żywnościowych, jaką przeprowadziła Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK w 2009 r., Urząd postanowił przypomnieć konsumentom, na co powinni zwracać uwagę przy zakupie produktów spożywczych.
-
UE: "kolejowe" prawa konsumentów większe
11:54 04.12.2009
Od 2005 roku podróżujący po Europie konsumenci w razie problemów mogą liczyć na pomoc Europejskiego Centrum Konsumenckiego. W przypadku opóźnień środka lokomocji, uszkodzenia lub zagubienia bagażu w podróży transgranicznej, eksperci ECK pomagają dochodzić roszczeń poszkodowanym ...
-
Bezpieczne zakupy w sieci
09:51 02.12.2009
Kupując przez Internet towar lub usługę od przedsiębiorcy konsument zawiera umowę na odległość. Jest to umowa zawarta bez jednoczesnej obecności stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. W takich umowach konsument ma zapewnioną specjalną ochronę. Przede ...
-
Senior w banku
07:45 27.11.2009
W dzisiejszych czasach trudno jest uniknąć kontaktu z bankiem czy inną instytucją finansową. Zakładamy rachunki bankowe, żeby pracodawca bądź ZUS przesyłał na nie pensję lub emeryturę. Jeśli mamy oszczędności - myślimy o lokacie. Coraz częściej posługujemy się kartą ...
-
Zawarcie umowy ubezpieczenia
10:38 18.11.2009
Za każdym razem, gdy stajemy przed koniecznością zawarcia bądź przedłużenia umowy ubezpieczenia, towarzyszą temu liczne wątpliwości. Zadajemy sobie często pytanie, czy aby na pewno wzięliśmy pod uwagę wszystkie "za" i "przeciw" decydując się na najkorzystniejszy z dostępnych na ...
-
Umowa poza lokalem firmy: jak odstąpić?
11:06 10.11.2009
Robot kuchenny, komplet garnków, wełniana pościel, poduszka rehabilitacyjna, odkurzacz wodny - oto przedmioty pożądania wielu, zwłaszcza starszych konsumentów. Tak przynajmniej wynika ze zgłoszeń napływających na Infolinię Konsumencką Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.
-
Co zawierają opłaty lotniczne?
10:42 04.11.2009
Opłata za obsługę pasażera, tłumienie hałasu, lotniskowa, podatek pokładowy, od pasażera - to tylko niektóre z kosztów, które ponosi konsument podróżujący samolotem. W ramach międzynarodowego projektu UOKiK sprawdzał jakie opłaty stosują linie lotnicze i jak je obliczają.
-
Zakazane porozumienia a leniency
12:58 26.10.2009
Jednym z istotnych zadań, jakie stają przed organami ochrony konkurencji na całym świecie, jest ściganie porozumień ograniczających konkurencję. Chodzi zwłaszcza o uzgadnianie cen (tzw. zmowy lub kartele cenowe), które uznaje się za najpoważniejsze naruszenia prawa antymonopolowego.
-
Mediacje sposobem na rozwiązywanie sporów
12:03 16.10.2009
Po co drzeć koty? - jeśli można rozwiązać konflikt polubownie. Z okazji przypadającego na trzeci czwartek października Dnia Mediacji, UOKiK wraz z Wojewódzkimi Inspektoratami Inspekcji Handlowej przypomina o bezpłatnych możliwościach rozwiązania sporu konsument-przedsiębiorca.
-
Zakupy online a odstąpienie od umowy
09:17 06.10.2009
Handel elektroniczny w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Duży wybór towarów, szybkie i wygodne procedury składania zamówień oraz atrakcyjne ceny powodują, że polscy konsumenci coraz częściej dokonują zakupów za pośrednictwem Internetu. Coraz częściej też dzwonią na Infolinię ...
-
Na czym polega upadłość konsumencka?
12:28 30.09.2009
Z dniem 31 marca 2009 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, wprowadzające odrębne postępowanie upadłościowe wobec osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, a więc ...