eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Kto odpowiada za utratę sprzętu narciarskiego?

Kto odpowiada za utratę sprzętu narciarskiego?

2012-02-03 12:31

W trakcie ferii zimowych na rzeczy osobiste i nierzadko drogi sprzęt należy uważać nie tylko na stoku. Coraz bardziej popularne ubezpieczenia od kradzieży sprzętu zimowego zwykle nie obejmują typowych sytuacji, w których giną narty czy deski snowboardowe, pozostawione bez nadzoru np. na zewnątrz punktu gastronomicznego. Znacznie lepiej sytuacja poszkodowanego kształtuje się w razie szkody zaistniałej w hotelu czy pensjonacie.

Przeczytaj także: Wybierasz się na last minute? Na to uważaj!

Za kradzież sprzętu odpowiada przede wszystkim sprawca takiego czynu. W praktyce rzadko udaje się ustalić jego tożsamość, choć coraz częściej pomocny w tym względzie okazuje się monitoring. Czasem - i określenie to dotyczy niestety także osób ubezpieczonych od tego typu ryzyka - odszkodowania można również żądać od towarzystwa ubezpieczeń. Z punktu widzenia poszkodowanego właściciela sprzętu zimowego swego rodzaju szczęściem w nieszczęściu będzie kradzież nart, deski czy innych rzeczy po ich wniesieniu do hotelu czy pensjonatu.

Ubezpieczenie od utraty sprzętu

Ubezpieczenie sprzętu zimowego od ryzyka jego przypadkowej utraty czy kradzieży to zwykle dodatek do pakietu polis chroniących osoby ceniące sobie aktywny zimowy wypoczynek. Najczęściej jest on tani, ale też w praktyce mało wartościowy z uwagi na liczbę wyłączeń odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń czy inne ograniczenia. Zakład ubezpieczeń nie wypłaci bowiem odszkodowania, jeżeli utrata sprzętu nastąpi z niezabezpieczonego miejsca przeznaczonego na pozostawienie sprzętu przed restauracją czy z dachu samochodu.

Co innego, gdyby kradzież nastąpiła z zamkniętego bagażnika samochodu, z przechowalni bagażu czy z zamkniętego pomieszczenia w pensjonacie. Tutaj jednak ryzyko szkody jest najmniejsze, a poza tym poszkodowany ma wówczas do dyspozycji innego adresata roszczeń, np. w postaci właściciela pensjonatu czy hotelu. Najczęściej bowiem odpowiedzialność ubezpieczyciela dubluje się z odpowiedzialnością przechowawcy, przewoźnika czy prowadzącego pensjonat.

Płynie z tego wniosek, że posiadanie tego rodzaju polisy nie stanowi gwarancji zwrotu pieniędzy wydanych na sprzęt i nie zwalnia ze sprawowania pieczy nad nim.

Szkoda w hotelu lub pensjonacie

Utrzymujący zarobkowo hotel lub inny podobny zakład (np. motel, pensjonat) ponosi dość surową odpowiedzialność - ukształtowaną na zasadzie ryzyka - za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z jego usług (gościa). Jest ona niezależna od jego winy, wobec czego bezskuteczne będzie tłumaczenie, że żaden z pracowników zakładu nie przyczynił się do kradzieży sprzętu. Poszkodowany klient powinien jedynie wykazać poniesioną szkodę, a więc fakt utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionej do pensjonatu.

Do powstania tej szczególnej odpowiedzialności ze strony zakładu hotelowego nie jest potrzebne zawarcie jakiejkolwiek umowy. Początek tej odpowiedzialności przepisy prawa wiążą z chwilą wniesienia rzeczy przez osobę korzystającą z usług danego obiektu. Zresztą tylko w razie utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych właściciel pensjonatu czy hotelu odpowiada na wyżej przedstawionych zasadach.

Odstępstwa od odpowiedzialności hotelarza za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez gościa wymienia wyczerpująco Kodeks cywilny. Należą do nich przypadki, w których szkoda wynikła np. wskutek siły wyższej czy też wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby mu towarzyszącej.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: