eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wyprzedaże - na co uważać?

Wyprzedaże - na co uważać?

2012-01-09 10:40

Do wyprzedaży towarów należy podchodzić z pewną rezerwą. Wcześniejsze kontrole Inspekcji Handlowej czy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazywały nierzadkie w tym okresie przypadki jedynie papierowych przecen i innego rodzaju naruszenia prawa przez sprzedawców. Dobrze więc, by decyzja o zakupie danej rzeczy była podyktowana czymś więcej aniżeli tylko przekreśloną ceną i wizją oszczędności.

Przeczytaj także: Nieuczciwe praktyki rynkowe a prawa konsumenta

Pozorne obniżki

Niestety bywa tak, że pod ceną przekreśloną (jako dotychczasową) kryje się wartość, która wcale nie obowiązywała przed przeceną w konkretnym sklepie lub jest identyczna z tą, która widniała jako nowa, obniżona cena. W ten sposób sprzedawcy wprowadzają konsumentów w błąd. Jest to także jeden z najczęściej występujących zakazanych chwytów marketingowych mający na celu wywołanie u nabywcy towaru wrażenia, że nowa cena, znajdująca się najczęściej obok lub pod ceną przekreśloną, jest niższa od tej dotychczasowej, a tym samym sugerowanie konsumentowi oszczędności związanej z zakupem danego towaru.

Płatne dodatki

Inną pułapką zastawioną przez sprzedawcę na klienta może być produkt "gratisowy", przynajmniej z nazwy. Czasem okazuje się, że informacja o gratisie ma niewiele wspólnego z rzeczywistością i kryje się pod nią jakaś dodatkowa należność za drugi czy trzeci produkt w zestawie, mimo iż rzekomo miał on kosztować np. tylko 50% ceny. Tymczasem ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wyraźnie zakazuje prezentowania produktów jako "gratis", "darmowy", "bezpłatny" lub w inny podobny sposób, jeżeli konsument musi uiścić jakąkolwiek należność.

Reklamacja przeceniowego towaru

Jednym z uchybień sprzedawców jest informowanie klientów o tym, że towar przeceniony nie podlega reklamacjom. W większości przypadków takie informacje wprowadzają konsumentów w błąd, ponieważ przecena towaru nie wpływa na wyłączenie ani na ograniczenie uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową.

Choć sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć, to jednak sama przecena towaru nie oznacza, iż towar jest np. gorszej jakości. Jeżeli bowiem wada towaru jest przyczyną jego przeceny, sprzedawca powinien również takiej informacji udzielić. W przypadku gdy kupujący wie o niezgodności towaru z umową lub powinien był o niej wiedzieć (np. z uwagi na czytelną i wyraźną informację o przyczynie obniżki cenowej), a mimo to decyduje się na zakup danej rzeczy, wówczas nie może żądać usunięcia określonej wady. Dotyczy to jednak tej wady, która była konsumentowi znana, a nie każdej innej, która się później ujawni.

Manipulacje cenowe

Liczne są także sytuacje nieprzestrzegania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. z 2002 r. nr 99, poz. 894 ze zm.). Chodzi w szczególności m.in. o takie nieprawidłowości, jak:
  • nieuwidacznianie ceny sprzedaży,
  • niepodawanie przyczyny obniżki cen lub przeceny przy towarach oferowanych po obniżonej cenie,
  • brak określonego czasu trwania promocji, obniżki lub przeceny bądź określonego w sposób mało precyzyjny,
  • niepodawanie przy wyrobach informacji, że dany towar jest przeceniony lub jego cena jest obniżona ("przecena", "obniżka").
Do tego dochodzą błędne wyliczenia cen jednostkowych czy występujące różnice pomiędzy cenami znajdującymi się przy towarach, a tymi które później nabijane są kasie.

Prawa konsumentów

Działania sprzedawców nakierowane na wprowadzanie klientów w błąd stanowią przejaw tzw. nieuczciwej praktyki rynkowej. Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Dotyczy to m.in. podawania przez sprzedawców ceny promocyjnej obok starej ceny (z reguły przekreślonej) w sytuacji, gdy ta druga nie była stosowana i jest wyższa niż rzeczywista cena produktu przed rozpoczęciem promocji.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: