    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: na granicy 2
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <613fa0fb$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Mon, 13 Sep 2021 22:42:58 +0200

    On Mon, 13 Sep 2021 21:05:30 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > W Szczecinie nie byłem nawet. Ale na Mazurach obserwowałem kościołów
    > protestanckich.

    Bo na Mazurach zyli "miejscowi", przyszli Niemcy - oni tam mieszkali,
    przyszli Polacy - oni tam mieszkali.

    Podobnie na Gornym Slasku, czy opolskim.

    We Wroclawiu to dlugo zyli Czesi, ktory potem podpadli pod Habsburgow,
    ktorzy przegrali z Prusakami, i miasto zaczelo sie zniemczac.
    Az w koncu Niemcy oglosili miasto twierdza i sami ewakuowali wiekszosc
    mieszkancow.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wroc%C5%82aw

    Ze Szczecinem podobnie
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Szczecin
    https://histmag.org/jak-Stettin-stal-sie-Szczecinem-
    11384

    A w mniejszych zachodnich miasteczkach bylo tak
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Polskie_obwieszcz
    enie_1945.jpg
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wysiedlenia_Niemc%C3%B
    3w_po_II_wojnie_%C5%9Bwiatowej

    obwieszczenie datowane 14 lipca 1945 godzina 6,
    przesiedlenia dokona sie 14 lipca 1945 w godzinach 6-9, ostateczny
    termin godzina 10.

    I na to miejsce naplynela ludnosc polska, wraz z ksiezmi polskimi.

    I koscioly protestanckie staly sie katolickie ... w wiekszosci.

    np
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Bazylika_%C5%9Bw._El%C
    5%BCbiety_we_Wroc%C5%82awiu
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82
    _%C5%9Bw._Augustyna_we_Wroc%C5%82awiu
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82
    _%C5%9Bw._Jacka_we_Wroc%C5%82awiu

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Parafia_Ewangelicko-Au
    gsburska_%C5%9Awi%C4%99tej_Tr%C3%B3jcy_w_Szczecinie
    https://zabytek.pl/pl/obiekty/szczecin-kosciol-ewang
    elicki-garnizonowy-ob-rzym-kat-parafia

    Choc Niemcow troche zostalo

    https://www.polska1918-89.pl/pdf/opor-spoleczny-niem
    cow-na-dolnym-slasku-w-latach-1945%E2%80%931956,4696
    .pdf

    > Myślisz o wiernych? To może się nie powieść.

    Ale czy poczuja sie zaniepokojeni :-)

    > Grubo przeszacowane moim zdaniem, ale jeśli dają, to ich sprawa.

    Ale co przesadzone - sredni datek na tace, czy ilosc wiernych
    uczeszczajacych ?

    https://www.o2.pl/informacje/tyle-kosztuje-utrzymani
    e-parafii-proboszcz-ujawnil-dane-finansowe-660984210
    7067264a
    "ile kosztuje utrzymanie jego parafii, obejmującej 16 tys. wiernych.
    Proboszcz podał, że w ubiegłym roku budżet wyniósł 547 tys. złotych.
    Było to o ponad 250 tys. mniej niż w 2019. "

    800tys zl na 16 tys .. wychodzi 50zl na wiernego.
    daja po zlotowce na tace, czy chodza raz na miesiac?
    Czy po prostu 16 tys jest na papierze, a w miare regularnie
    chodzi 1 tys?

    Chyba to ostatnie, bo 16 tys wiernych to by raczej nie obsluzyl w
    jednym kosciele.
    Chociaz ... ciekawe ile tu sie moglo zmiescic osob przed pandemia

    https://www.youtube.com/watch?v=PllVRPF8cF4

    A mlodzi placic nie chca
    https://www.money.pl/gospodarka/ksiadz-publikuje-spr
    awozdanie-pieniadze-dalo-mu-0-1-proc-mlodych-ludzi-6
    613440219192256a.html

    > Wątpię, by ludzie dawali po 10 zł/osobę.

    akurat ostatnio bylem na pogrzebie, to banknotow bylo duzo.
    Zreszta nie od dzis wiadomo ze "ksiadz nie lubi, jak mu na tacy cos
    brzeczy".
    Nie wiem jak tam rodziny - moze daja jeden datek.

    https://www.youtube.com/watch?v=HZuMJIuLy1I

    datek 5, 10, 20, 50 :-)

    > Poza tym to nie te czasy, że
    > ludzie chodzą do kościoła co niedzielę.

    A tu nie mowie nie.
    Taki to Polak-katolik, co woli w niedziele do sklepu :-)

    A tak swoja droga ... musieli miec niezle zasoby, ze pandemie
    przetrwali. Albo wierni dawali poza mszami.

    Plus chrzty, komunie, bierzmowania, pogrzeby ...

    > To więc przykłądowo napisałem.

    Co bys nie wymyslil, to ktos nie bedzie wierzyl :-)

    > To dopisywać do hipoteki.

    I co potem?

    > To też większy będzie udział dotacji :-)

    Ale bezcenne w sensie "wartosc nieokreslenie wysoka", a nie "zerowa"
    :-)

    J.