    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 24 Apr 2023 00:56:16 -0700 (PDT)
    <643c374d$0$2952$65785112@news.neostrada.pl>
    <643e76e0$0$2948$65785112@news.neostrada.pl>
    <u1p8v1$781$1$TomN@news.chmurka.net>
    <64423d1b$0$19605$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    <64450969$0$2963$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Za trudne...
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 23 kwietnia 2023 o 12:33:17 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > A jeśli nie w pasie drogowym?
    > Czy przepisy dotyczą chodników na osiedlach, w parkach?

    Hmm, PoRD, jak sama nazwa wskazuje, dotyczy dróg.
    Przede wszystkim publicznych, ale jak masz na terenie prywatnym (podobno może
    być to też garaż podziemny, choć na razie poza bajkami z mchu i paproci nic się
    w tej sprawie w moim garażu nie dzieje) zrobioną organizację ruchu
    i jest strefa ruchu albo strefa zamieszkania, to też PoRD obowiązuje i np. policja
    i straż miejska mogą interweniować i nakładać kary w sprawie wykroczeń
    typu niewłaściwe parkowanie - no bo wiadomo, ze jak kogoś samochód przejedzie, to
    przyjadą gdziekolwiek.
    Jak nie masz organizacji to możesz sobie sam zasady ustalać,
    ale egzekwowanie ich jedynie na gruncie prawa cywilnego.

    W parkach zapewne analogicznie jak na prywatnym - ale tu zgaduję.
    W Łazienkach rowerem nie wolno.

    Choć z tą strefą ruchu to różnie działa.
    U sąsiadów zrobili niestety parking naziemny - i 4 miejsca (na bodajże 21 + jeszcze
    dodatkowe 4 bez numerów) są "dla niepełnosprawnych".
    Tzn. były - bo jak było zgłaszane, że parkują tam samochody bez uprawnień,
    to straż miejska nie mogła ukarać, bo było niewłaściwe oznakowanie - "koperta"
    nie była niebieska i chyba nie było właściwego znaku pionowego.
    Jedynie pouczyli administratora, że ma to poprawić.
    Sami podobno nie mogą ukarać, ale dzielnicowy podobno może.
    Mieli to dzielnicowemu przekazać - i chyba przekazali, bo pewnego dnia
    zaczęło się malowanie tych miejsc - ale nie na niebiesko, tylko na szaro, jak kostka
    wokół, wraz z zamalowaniem piktogramu wózka inwalidzkiego.
    I tak sobie te miejsca dla inwalidów zlikwidowali.
    Co ciekawe, podobno mogą - mimo że to strefa ruchu i w organizacji powinno być to
    zapisane.
    Być może zmienili organizację, bo te miejsca wyznaczono z obowiązku, jakie nakłada
    prawo budowlane - jak jest parking, to jakiś tam % miejsc musi być dla
    niepełnosprawnych (u mnie
    w garażu oddanym w 2013 na 192 miejsca są 3 dla niepełnosprawnych - są większe,
    jedno z nich kupił znajomy, który twierdzi, że ma uprawnienia - choć w legitymację mu
    nie patrzyłem,
    drugie nie wiem, ale trzecie kupiła jakaś firma - oczywiście parkują tam samochody
    bez uprawnień,
    i to często 3 zamiast jednego, wystając poza obręb miejsca - bo jest sporo większe,
    ale nie o tyle - i wystawiając
    kufry wprost na zawrotkę rampy) - plus na pewno jedno z nich, a możliwe, że
    wszystkie, jest bliżej niż 7m od okien.