    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 7 Apr 2021 06:08:40 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Spadek w dolarach - jak to przeliczyć?
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 6 kwietnia 2021 o 17:17:33 UTC+2 Michal Jankowski napisał(a):

    > Wartość tę oblicza się (czy to dla waluty, czy dla innego mienia) na
    > dzień przyjęcia spadku (nie nabycia, tylko przyjęcia). Nabycie jest w
    > dniu śmierci spadkodawcy, a przyjęcie u notariusza (czy jak tam kto
    > załatwia).

    Hmm, tu chyba trochę pomieszałeś.
    Nabycie nie może być w chwili śmierci spadkodawcy - wtedy jest otwarcie spadku.
    Do 6 miesięcy od chwili otwarcia (może być przedłużone jak bla bla bla) można jeszcze
    spadek odrzucić.
    Można też przyjąć (ew. z dobrodziejstwem inwentarza) - np. składając oświadczenie u
    notariusza - ale nie trzeba, bo domyślnym działaniem jest przyjęcie z dobrodziejstwem
    inwentarza (ale można np. złożyć oświadczenie o prostym przyjęciu spadku, żeby nie
    musieć pokrywać kosztów sporządzenia inwentarza).
    Dopiero potem jest nabycie spadku - może być w sądzie, może być u notariusza - czyli
    ustalenie, kto wchodzi w krąg dziedziczących (niekonieczny równy kręgowi
    spadkobierców).
    No i na koniec dział spadku - też sądownie lub u notariusza - może być razem z
    nabyciem, ale po, a nie przed.
    Oczywiście przyjęcie też może być w tym samym dniu co nabycie i dział - tylko przed
    nabyciem i działem - jeśli nie minęło 6 miesięcy i nie ma żadnych wątpliwości co do
    kręgu spadkobierców i wszyscy chcą wyrazić przyjęcie/odrzucenie.

    Więc w takim razie w końcu na który z tych momentów należy podać wartość?
    No i jeszcze z tym przyjęciem - czy ono automatycznie następuje 6 miesięcy po
    otwarciu spadku (jeśli oczywiście nie nastąpiło wcześniej explicite) czy dopiero przy
    stwierdzaniu nabycia?