    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie
    Date: Sat, 11 Nov 2017 00:56:16 +0000 (UTC)
    <ou1hmv$vgs$1@gioia.aioe.org>
    <s...@p...org>
    <ou4rfg$pap$1@gioia.aioe.org>
    <s...@p...org>

    On 2017-11-10, Wojciech Bancer <w...@g...com> wrote:
    > Oczywiście. Właściciel serwera proxy niekoniecznie musi być z Tobą
    > w stosunku pozwalającym na to byś mu odostępnił plik w ramach
    > dozwolonego użytku.

    To jest ten sam przypadek obejmujący kopie przejściowe. Ani jeden ani
    drugi nie wiąże się ze stosunkiem towarzyskim.

    > Tak, jest. Bo co twórcy szkodzi czy ja mam 1 kopię danego utworu,
    > czy 50, czy nawet 500? Absolutnie nic, dopóki korzystam z tego
    > wyłacznie ja, albo w ramach dozwolonego użytku.

    Ale nie mówimy o 50 kopii tego samego utworu a o tworzeniu kolekcji
    idącej w tysiące indywidualnych utworów nie posiadając oryginalnych
    egzemplarzy - taki wczesniej dałem przykład, tam nie było nic o kopiach
    zapasowych.

    Takie coś MZ narusza Art. 35.
    Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub
    godzić w słuszne interesy twórcy

    To nie jest ani normalne korzystanie z utworów ani nie mozna powiedzieć,
    że twórcy nic na tym nie tracą.

    > Ew. wskaż jakie to interesy twórcy naruszam jak mam 20 kopii, jak mam 50,
    > ew. jak mam 1000 kopii danego utworu (i wciąż ich _nie_ rozpowszechniam).
    > Powiedzmy że mam paranoję i lubię mieć dużo backupów.

    W przypadku n-kopii legalnie posiadanych egzemplarzy MZ niczego nie
    naruszasz, ale też jak tych kopii będzie dużo, to jak znam życie będzies
    musiał się napocić żeby "sąd dał wiarę" że to nie do rozpowszechniania.

    > Art. 23. Wg mnie własny użytek osobisty obejmuje wszelkie formy korzystania
    > z utworu, a więc również udostępnianie egzemplarza innym osobom (wchodzących
    > we wskazany wyżej krąg), jak i zwielokrotnianie utworu, zmianę jego formatu
    > (jeśli to techniczie możliwe, np. z CD do mp3) itd.

    Ogranicza wymieniony art. 35.

    Co do zmiany formatu/medium to taka możliwość MZ nie wynika klarownie z
    żadnego z art. w ramach użytku dozwolonego, ale sama Ustawa jest
    napisana dość niechlujnie, tak że akurat to jest najmniejszy pikuś.

    Przykładowo, art. 20 p.3 mówi, że opłata w obrębie nośników dotyczy
    właśnie użytku dozwolonego. To co, mogę używac nieodpłanie (dosłowne
    stwierdzenie z art. 23.) ale mam za to płacić?

    Dlatego MZ dość niebezpiecznie jest traktować te wszystkie paragrafy
    literalnie i trzeba zawsze patrzeć na ogólne intencje Ustawodawcy.
    Rozpowszechnianie bez zezwolenia to oczywisty przypadek i bardzo cięzki
    kaliber, ale byłbym równiez ostrożny jak dalece naginamy ramy samego
    użytku dozwolonego, nawet bez cienia znamion rozpowszechniania.

    --
    Marcin