  • Data: 2006-03-15 22:21:15
    Temat: Re: Oprogramowanie GPL w firmie
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Olgierd napisał:

    > Akurat w sferze prawa prywatnego tego rodzaju obowiązki może nakładać
    > także umowa.

    Przykład: wysyłam do GNOME poprawkę jakiejś literówki, zaznaczając że
    zgadzam się na rozpowszechnianie poprawki na zasadach LGPL. Jaka umowa
    nakazuje mi doręczanie kwitów od pracodawcy?

    > Jest możliwe acz logistycznie awykonalne. Cofający udzieloną licencję
    > musiałby oświadczyć się każdemu licencjobiorcy.

    Przykład: zrobiłem poprawkę do Firefoxa, że oprócz wyświetlania stron
    przyrządza jeszcze kawę. Podesłałem ją Mozilli, dla uproszczenia
    przyjmijmy że expressis verbis w mailu z poprawką zgodziłem się na jej
    rozpowszechnianie.

    Potem stwierdzam, że na kodzie do przyrządzania kawy można zarobić.
    Zatem wycofuję Mozilli udzieloną jej licencję. Nikomu innemu jej nie
    udzielałem. Od wygaśnięcia licencji nikt oprócz mnie nie może (bez
    narażania się na odpowiedzialność) rozpowszechniać czy używać Firefoxa
    zawierającego moją poprawkę.

    > U licha, przecież nie mogę sprawdzać praw każdego domniemanego
    > licencjodawcy do każdego utworu, do którego rzekomo prawa przysługują
    > właśnie jemu!

    Możesz :)

    A jeśli nie sprawdzasz, to narażasz się, że ktoś kiedyś zacznie w sposób
    dolegliwy egzekwować prawa autorskie. Że to się nie dzieje na skalę
    masową, świadczy co najwyżej o dobrych intencjach ruchu open-source.