  • Data: 2004-05-30 11:10:17
    Temat: Re: Nowy dowód
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Lesio5" <l...@w...pI> napisał w wiadomości
    news:c9cbh7$on2$2@news.onet.pl...

    > PESEL byl wielokrotnie weryfikowany w Poltaxie wlasnie w aspekcie
    > weryfikowania bledów PESELa.

    No to właśnie to może być powodem błędów. Zresztą nie bardzo sobie taką
    weryfikację wyobrażam. Ale to już sprawa informatyków, a nie moja jako
    użytkownika.

    > Zdziwilbys sie jaka swoboda traktuje sie w peselu np. Bielsko-Bialą.
    Jest
    > zapisana tak
    > "Bielsko_Biała"
    > "Bielsko-Biała"
    > "Bielsko Biała"

    No i co z tego? Jak zobaczysz, "Bielsko_Biała" to się nie domyślisz?
    Kłopot bywa przy wyszukiwaniu. Ale to już zależy od aplikacji. W wypadku
    TBD masz możliwość wpisywania znaczków zastępczych. Wystarczy wpisać
    "Bielsko%Biała" i znalezione zostaną wszystkie możliwe kombinacje. W
    wypadku CBD już kłopotu nie ma żadnego, bo i tak nie wpisujesz przecież
    miejscowości, tylko kod terytorialny. A on dla tych wszystkich
    miejscowości jest jednakowy. Zresztą w TBD tak wyszukiwać również możesz.

    Natomiast u osób, którym nie wydawano nowych dokumentów zdarzają się inne
    błędy. Bardziej uciążliwe. Do częstszych, to bym zaliczył:

    1. Błędny numer dowodu osobistego wydanego osobie;
    2. Błędy wynikające z braku aktualizacji danych, czyli ktoś już zmarł, a
    jeszcze w PESEL żyje, albo z adresami;
    3. Błędy wynikające z faktu, że gdzieś zmieniano adresy. W PESEL
    automatycznie zmieniono wszystkie dane,. ale ludziom w dowodach nie, bo
    ktoś się nie zgłosił. Wówczas masz rozbieżność pomiędzy dokumentem osoby,
    a adresem.
    4. Błąd wynikający z braku dostępu do konkretnego rekordu - nie wiem z
    czego to wynika, ale czasem znajduje się osobę, jest ona na wyświetlona na
    liście, ale rekordu nie da się wyświetlić w żaden sposób.

    Podejrzewam jednak (bo dostępu do bazy NIP nie mam) że i ta baza od tego
    typu błędów wolna nie jest.

    > To nie jest wiarygodna baza danych.

    Rzecz gustu.

    > Od 10 lat dane sa wprowadzone poprawnie.

    Wiesz, do PESEL też od wielu lat te dane są wprowadzane "poprawnie". A że
    w praktyce różnie z tym bywa, to już inna sprawa.

    > Przy wprowadzaniu PITów w ofgóle
    > nie wpisuje sie danych z pól osobowo-adresowych tylko 'ocznie'
    weryfikuje
    > zgodnosc.

    No ale w PIT masz tylko podstawowe dane przecież. Mogę sobie tylko
    wyobrazić, że taki pracownik pewnie "ocznie" weryfikuje w ten sposób kilka
    tysięcy pitów dziennie. I na pewno wychwyci błąd w dacie urodzenia 999
    osoby, której nie zna. :-D

    > Z deklaracji dopisuje sie tylko wartosci w polach 'dochodowych',
    > przy czym klepacz danych w ogóle nie ma dostepu do korekty danych
    osobowych.
    > Ta korekte (na bazie NIP 3) dokonuje zupelnie inny pracownik na bazie
    innej
    > procedury.

    Pamiętaj, że człowiek jest omylny. Przy wydawaniu dowodów osobistych "po
    nowemu" w dowodzie masz dane pobrane z PESEL. Skutkiem tego sam
    zainteresowany to dostaje do ręki. On ma do sprawdzenia jeden dowód na
    kilka lat. Przyznasz, że prawdopodobieństwo ujawnienia ewentualnego błędu
    jest wielokrotnie większe.

    Ale tak, czy inaczej błędy tak w jednej, jak i drugiej bazie na pewno będą
    się znajdować jeszcze długo.