  • 1. Data: 2020-06-21 16:24:49
    Temat: Pytanie teoretyczne o wybory
    Od: cef <c...@i...pl>

    Załóżmy hipotetycznie, że Prezydent Duda zginie podczas
    planowanej podróży do USA.
    Czy PiS ma jakieś zgodne z prawem narzędzia, by wpływać
    na rzeczywistość wyborczą w momencie utraty swojego kandydata?

    Wprowadzenie kogoś nowego?
    Odwołanie wyborów?
    Unieważnienie?
    I od czego obecnie zależy czy wybory byłyby ponownie rozpisane
    z możliwością dodania/wymiany kandydatów czy
    kontynuujemy te obecne w okrojonym składzie?

  • 2. Data: 2020-06-21 17:12:34
    Temat: Re: Pytanie teoretyczne o wybory
    Od: Krzysztof 'kw1618' Warszawa <k...@g...pl>

    W dniu 2020.06.21 o 16:24, cef pisze:
> [...]
    > z możliwością dodania/wymiany kandydatów czy
    > kontynuujemy te obecne w okrojonym składzie?

    Moim zdaniem wykreśla się zmarłego kandydata, tak jakby zrezygnował, a
    PKW obwieszcza komunikatem, że głosy oddane na tego kandydata liczone sa
    jako głos nieważny.

    powinno być to przewidziane w
    http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU201
    90000684/U/D20190684Lj.pdf

  • 3. Data: 2020-06-21 18:00:25
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-21 o 17:12, Krzysztof 'kw1618' Warszawa pisze:

    > Moim zdaniem wykreśla się zmarłego kandydata, tak jakby zrezygnował, a
    > PKW obwieszcza komunikatem, że głosy oddane na tego kandydata liczone sa
> [...]

    Kodeks jest dla maluczkich.
    Być może jest tam opisane, ale to nie jest odpowiedź na pytanie.
    Chodzi mi o to jak PiS może się bronić
    przed utratą wyboru swojego kandydata w takim przypadku.
    Czy można np nagle "zwiększyć" liczbę przypadków koronawirusa
    i ogłosić, że jest zagrożenie dla życia i wybory trzeba...
    Przesunięcie nic nie daje, bo to nic nie zmieni, więc trzeba by
    albo "nie odbyć" jak ostatnio i wtedy rozpisać nowe
    albo jeszcze coś innego wymyślić.
    I właśnie pytam co można wymyślić jeszcze.

  • 4. Data: 2020-06-21 18:31:31
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.06.2020 o 18:00, cef pisze:

> [...]
    > albo "nie odbyć" jak ostatnio i wtedy rozpisać nowe
    > albo jeszcze coś innego wymyślić.
    > I właśnie pytam co można wymyślić jeszcze.

    Nie odbyć pod dowolnym pozorem wyborów, marszałek pełni obowiązki, w
    między czasie tarcza 6.0 a w niej co dusza zapragnie? Z tym że to
    algorytm uniwersalny - na przykład na okazję jak sondaże pokażą, że się
    nie da przykryć kilkuprocentowej różnicy wyborami korespondejcynymi (w
    zasadzie to już się nie da... ale można na przykład uzasadnić
    zagrożeniem epidemiologicznym ban na głosowanie stacjonarne w miastach
    powyżej pół miliona i hulaj dusza - głosy dostarcza zmilitaryzowana
    poczta polska. Ogólnie nie po to było tyle zachodu z tk i sn, żeby z
    tego nie korzystać.

    --
    Shrek

  • 5. Data: 2020-06-21 19:23:35
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-21 o 18:31, Shrek pisze:

> [...]
    > powyżej pół miliona i hulaj dusza - głosy dostarcza zmilitaryzowana
    > poczta polska. Ogólnie nie po to było tyle zachodu z tk i sn, żeby z

    To dość miałkie jest :-).

  • 6. Data: 2020-06-21 19:23:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.06.2020 o 16:24, cef pisze:
> [...]
    > z możliwością dodania/wymiany kandydatów czy
    > kontynuujemy te obecne w okrojonym składzie?

    Skoro i bez śmierci kandydata dało się nieodbyć wyborów w zaplanowanym
    terminie, to czy masz jakiekolwiek wątpliwości, że drugi raz by się to
    dało?

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2020-06-21 19:41:45
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Skoro i bez śmierci kandydata dało się nieodbyć wyborów w zaplanowanym
    > terminie, to czy masz jakiekolwiek wątpliwości, że drugi raz by się to
    > dało?

    Ale to sami zawalili a nowego kandydata potrzebowała bardziej opozycja,
    a teraz potrzebowali by rządzący. Ja wiem, że wiele można, ale tak, żeby
    nie wywoływać zamieszek. Dodatkowo w tym wariancie znikł by
    podobnie jak w 2010 bieżący prezydent, więc można by mieszać
    procedury.

  • 8. Data: 2020-06-21 20:04:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.06.2020 o 19:23, cef pisze:

    > To dość miałkie jest :-).

    Pytałeś co może się stać, to masz;)

    --
    Shrek

  • 9. Data: 2020-06-21 21:56:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.06.2020 o 19:41, cef pisze:

    > Ale to sami zawalili a nowego kandydata potrzebowała bardziej opozycja,
    > a teraz potrzebowali by rządzący. Ja wiem, że wiele można, ale tak, żeby
    > nie wywoływać zamieszek.

    Zamieszek już nie będzie, dopóki będzie prąd, woda w kranie i jedzenie w
    sklepach. Co miało się już odbyć to się odbyło.

    > Dodatkowo w tym wariancie znikł by
    > podobnie jak w 2010 bieżący prezydent, więc można by mieszać
    > procedury.

    Akurat na zniknięcie prezydenta to są procedury.

    --
    Shrek

  • 10. Data: 2020-06-21 22:33:43
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-21 o 21:56, Shrek pisze:

    > Zamieszek już nie będzie, dopóki będzie prąd, woda w kranie i jedzenie w
    > sklepach. Co miało się już odbyć to się odbyło.

    Odczucia mam podobne, ale jednak zawsze może się
    zdarzyć coś, jakiś impuls, który pchnie do działań
    niekontrolowanych.

    > Akurat na zniknięcie prezydenta to są procedury.

    No i to właśnie mogliby wykorzystać, do
    zatrzymania/odwołanie/unieważnienia obecnych.