  • 1. Data: 2020-06-18 13:27:57
    Temat: Dział spadku po zmarłym rodzicu.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W pewnej rodzinie zmarła matka. Dwoje dorosłych dzieci sądownie domaga
    się od ojca udziału w spadku po zmarłej. Rodzice mieli w chwili śmierci
    matki wyłącznie wspólny majątek. Ma taki pozew jakąś podstawę prawną?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2020-06-18 13:54:17
    Temat: Re: Dział spadku po zmarłym rodzicu.
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 18 Jun 2020 13:27:57 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > W pewnej rodzinie zmarła matka. Dwoje dorosłych dzieci sądownie domaga
    > się od ojca udziału w spadku po zmarłej. Rodzice mieli w chwili śmierci
    > matki wyłącznie wspólny majątek. Ma taki pozew jakąś podstawę prawną?

    Żaden ze mnie prawnik, ale istnieje coś takiego, jak dziedziczenie
    ustawowe.

    https://www.infor.pl/prawo/spadki/zasady-dziedziczen
    ia/783494,Porzadek-dziedziczenia-ustawowego-kto-po-k
    im-dziedziczy-i-jaki-udzial.html

    I grupa - małżonek i dzieci

    W pierwszej kolejności do dziedziczenia powołane są dzieci spadkodawcy oraz
    małżonek. Spadek będzie obejmował połowę majątku wspólnego małżonków i
    majątek osobisty zmarłego, a jeżeli małżonkowie mieli rozdzielność
    majątkową, przedmiotem dziedziczenia jest odrębny majątek męża/żony.

    Dzieci, w tym te adoptowane (a gdy nie dożyją otwarcia spadku - ich zstępni
    tj. wnuki, prawnuki spadkodawcy) oraz małżonek dziedziczą w częściach
    równych, jednakże małżonek nie może otrzymać mniej niż 1/4 całości spadku.
    W przypadku gdy dziecko nie dożyje otwarcia spadku, w jego miejsce wchodzą
    jego zstępni i dzielą między siebie po równo jego udział.

    Przykład:
    Antoni S zmarł pozostawiwszy po sobie żonę i czworo dzieci - w tym wypadku
    małżonek dostanie 1/4 spadku, a dzieci po 3/16. Gdyby Antoni S pozostawił
    po sobie troje dzieci to wszyscy spadkobiercy dostaliby po 1/4 spadku.>>

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 3. Data: 2020-06-18 14:04:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > W pewnej rodzinie zmarła matka. Dwoje dorosłych dzieci sądownie domaga
    > się od ojca udziału w spadku po zmarłej. Rodzice mieli w chwili śmierci
    > matki wyłącznie wspólny majątek. Ma taki pozew jakąś podstawę prawną?

    Tak, dzieci dziedziczą po rodzicu.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2020-06-18 15:17:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 18 Jun 2020 14:04:24 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Tak, dzieci dziedziczą po rodzicu.

    Bystrzak z ciebie :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2020-06-18 15:18:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 18 Jun 2020 13:54:17 +0200, Olin napisał(a):

> [...]
    > po sobie troje dzieci to wszyscy spadkobiercy dostaliby po 1/4 spadku.>>

    Dzięki za info.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2020-06-18 15:19:01
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A nawet moralną - jakby tatuś nagle z głupoty starczej powtórnie się ożenił.

    -----

  • 7. Data: 2020-06-18 15:40:54
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > W pewnej rodzinie zmarła matka. Dwoje dorosłych dzieci sądownie domaga
    > się od ojca udziału w spadku po zmarłej. Rodzice mieli w chwili śmierci
    > matki wyłącznie wspólny majątek. Ma taki pozew jakąś podstawę prawną?

    Pomijając pewne wyjątki ustawowe, to mąż odziedziczy 1/2 oraz 1/3 z
    drugiej 1/2, czyli w sumie 4/6 = 2/3, zaś synowie każdy po 1/6 wspólnego
    majątku rodziców. Gdyby matka napisała testament wydziedziczając synów,
    to należy im sie zachowek, czyli połowa tego, czyli 1/12.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2020-06-18 17:02:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Pomijając pewne wyjątki ustawowe, to mąż odziedziczy 1/2

    Odziedziczy, czy ma te 1/2 ... i ta polowa podlega dziedziczeniu
    dopiero po jego smierci ...

    J.

  • 9. Data: 2020-06-18 22:57:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.06.2020 o 17:02, J.F. pisze:

    > Odziedziczy, czy ma te 1/2 ... i ta polowa podlega dziedziczeniu dopiero
    > po jego smierci ...

    Uprościłem, co zaznaczyłem. Jest jeszcze kilka wyjątków dotyczących
    przykładowo gospodarstw rolnych.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2020-06-19 07:37:06