  • 1. Data: 2022-07-27 14:37:15
    Temat: Problem z zakresu prawa spadkowego
    Od: Grzegorz Dobrosielski <g...@b...pl>

    Dzień dobry,

    Chciałbym poprosić o jakieś sugestie dalszego postępowania w sprawie
    spadkowej po śmierci drugiego z rodziców. Opis sytuacji jest następujący:

    1) Dzieci rodziców:
    - Syn1:
    żona + Wnuk1 + Wnuk2

    - Syn2:
    rozwiedziony + Wnuk3
    Syn2 żyje w konkubinacie, zamierza ożenić się z Konkubiną
    w początkowym czasie po rozwodzie były podejmowane przez Syn2 próby
    kontaktu z Wnuk3
    kontakty zostały zerwane po oznajmnieniu przez byłą żonę, że Wnuk3
    (wtedy kilkuletni) nie życzy sobie kontaktów z ojcem - tzn. z Syn2
    obecnie Syn2 i Wnuk3 nie utrzymują kontaktów, brak odwiedzin itp.

    2) Spadek:
    - nieruchomość,
    dotychczasowy właściciel Matka, która zmarła
    obecnie nieruchomość zamieszkiwana przez Syn2 wraz z Konkubiną
    nieuregulowany stan prawny nieruchomości po śmierci Rodziców

    3) Inne:
    - wszystkie osoby są pełnoletnie, Wnuk1, Wnuk2 nie są żonaci
    - brak informacji odnośnie stanu cywilnego Wnuk3, być może jest żonaty

    4) Wstępnie:
    - zamiarem jest początkowy udział w nieruchomości 50/50 przez Syn1 i
    Syn2, ale niekoniecznie, dopuszczalne byłyby też inne rozwiązania.

    5) Celem jest i pytanie zarazem:
    - co zrobić, aby (po śmierci Syn2) nieruchomość trafiła tylko
    do Wnuk1 i Wnuk2

    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2022-07-27 15:05:47
    Temat: Re: Problem z zakresu prawa spadkowego
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Ale zakombinowaliście ;>
    Cóż, jedyną możliwością jest dogadać się, bo o wyniku tego, jak będzie w sądzie
    (np. sprawa o zniesienie współwłasności), to na dwoje babka wróżyła.

    Pytanie podstawowe, co Syn2 sądzi o przekazaniu nieruchomości jedynie dla Wnuk1 i
    Wnuk2.
    Niespecjalnie widzę tu jego entuzjazm, tym bardziej, że tam mieszka i ma zamiar się
    żenić.

    Ale jeśli nie ma nic przeciwko, może w testamencie zrobić zapis windykacyjny
    na tych wnuków - choć nie obejdzie się bez 12% podatku od spadku.

    Ze zrzeczeniem się spadku przez Syn2 trudniej, jest jeszcze Wnuk3 - chyba że też by
    się zrzekł.

    Więc jeśli się dogadywać, to na przejęcie całości nieruchomości przez Syn1,
    z ew. prawem dożywotniego mieszkania dla Syn2 (ale weź potem eksmituj konkubinę,
    albo wdowę, a jak się jeszcze dziecko trafi to już w ogóle),
    ze spłatą dla Syn2 (częścią spłaty może być prawo mieszkania).

    Syn1 też powinien zrobić w testamencie zapis windykacyjny, inaczej wdowa - jeśli
    go przeżyje - będzie dziedziczyć w 1/3 razem z Wnuk1 i Wnuk2 - i znów się będą
    musieli dzielić.

    Bez dogadania się - tylko możliwość sprawy w sądzie o zniesienie współwłasności
    (albo jeszcze przy dziale spadku).
    Ale jak sąd zasądzi to trudno zgadnąć - tym bardziej, że Syn2, jako mieszkający,
    może mieć większe szanse na dostanie nieruchomości - oczywiście Syn1 będzie
    miał wyznaczoną spłatę, ale weź to potem przez komornika egzekwuj (jeszcze skończy
    się na licytacji nieruchomości - albo w ogóle zacznie, bo sąd każe zlicytować
    i podzielić otrzymaną kwotą - oczywiście tą wylicytowaną, a nie taką, ile
    nieruchomość "jest warta").

  • 3. Data: 2022-07-27 17:27:44
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.07.2022 o 14:37, Grzegorz Dobrosielski pisze:
    > co zrobić, aby (po śmierci Syn2) nieruchomość trafiła tylko
    > do Wnuk1 i Wnuk2

    Spadek nabędą obydwaj synowie. Syn2 do chwili swojej śmierci może
    podarować swoją część wnukom 1 i 2. Jeśli tego nie dokona, to z chwilą
    śmierci dziedziczyć będą jego zstępni, czyli wnuk3, chyba, że napisze
    testament.

    Rzuć okiem na przepisy dotyczące zachowku, bo może to mieć znaczenie. w
    takim testamencie musiała by być wskazana przyczyna wydziedziczenia
    wnuka3. Moim zdaniem samo oświadczenie matki, że on nie chce kontaktu z
    ojcem, to za mało.

    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2022-07-27 18:06:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 27 lipca 2022 o 17:27:47 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > takim testamencie musiała by być wskazana przyczyna wydziedziczenia
    > wnuka3. Moim zdaniem samo oświadczenie matki, że on nie chce kontaktu z

    A racja, zapomniałem jeszcze o zachowku.
    I z tym "podarowaniem do śmierci" to też nie jest tak różowo, OIDP darowizny
    dla spadkobierców do 10 lat przed śmiercią są traktowane jak część spadku - i od
    tego też można się domagać zachowku.
    A to jest 50% udziału w spadku "ustawowym".
    No i oczywiście takie podarowanie obciążone jest 12% podatkiem od darowizn.
    Już pewnie taniej wyjdzie podarowanie via ojciec (o ile będzie jeszcze żył) -
    dodatkowy
    koszt to dwukrotna taksa notarialna, ale to jest dużo mniej niż 12%.

  • 5. Data: 2022-07-27 18:19:24
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 27 Jul 2022 09:06:12 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > No i oczywiście takie podarowanie obciążone jest 12% podatkiem od darowizn.

    Czy przypadkiem darowizny między najbliższymi krewnymi nie podlegają
    opodatkowaniu?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2022-07-27 18:38:47
    Od: Kris <k...@g...com>

    środa, 27 lipca 2022 o 18:06:14 UTC+2 Dawid Rutkowski napisał(a):
    >".
    > No i oczywiście takie podarowanie obciążone jest 12% podatkiem od darowizn.

    Podstawę podasz?

  • 7. Data: 2022-07-27 19:08:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 27 lipca 2022 o 18:38:49 UTC+2 Kris napisał(a):
    > Podstawę podasz?

    A co, źle piszę?
    OIDP dzieci rodzeństwa (a właściwie zstępni rodzeństwa) są już w 2. grupie dla
    podatku od spadków i darowizn.
    A nawet mam 100% pewność, bo jakiś czas temu taki podatek trzeba było w rodzinie
    zapłacić.
    Dlatego pisałem, że póki Syn1 żyje, taniej wyjdzie zrobić 2 darowizny (nawet jak
    trzeba
    dwa razy taksę notarialną zapłacić) - najpierw Syn2 dla Syn1,
    a potem Syn1 dla Wnuk1 i Wnuk2 - wtedy są to darowizny między "najbliższymi",
    a nawet "najnajbliższymi", bo nie tylko jest to 1. grupa (gdzie podatek to 7%), ale
    nawet
    może być zerowa, gdzie z podatku jest się zwolnionym, pod warunkiem złożenia w ciągu
    6 miesięcy SD-Z2.
    Syn 2 dla Wnuk1 i Wnuk2 to już 2. grupa.

    Dla uproszczenia piszę o podatku 7% i 12%, bo choć są progi i nawet kwoty wolne,
    to te kwoty wolne są rzędu bodajże 9, 7 i 5 tysięcy (1., 2., 3. grupa) SUMARYCZNIE w
    ciągu 5 lat,
    zaś progi to jakieś 10 i 20 tysięcy (np. dla 2. grupy jest to chyba 7% do 10k, 9%
    nadwyżka
    między 10k a 20k, oraz 12% ponad 20k - więc dla nieruchomości o jakiejś sensownej
    wartości wynikowo wyjdzie 11-12%).

  • 8. Data: 2022-07-27 19:40:18
    Od: Kris <k...@g...com>

    środa, 27 lipca 2022 o 19:08:31 UTC+2 Dawid Rutkowski napisał(a):
> [...]
    nadwyżka
    > między 10k a 20k, oraz 12% ponad 20k - więc dla nieruchomości o jakiejś sensownej

    To lepiej sprzedać i pcv zaplacic

  • 9. Data: 2022-07-27 19:41:52
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    nadwyżka
    > między 10k a 20k, oraz 12% ponad 20k - więc dla nieruchomości o jakiejś sensownej

    To lepiej sprzedać i pcc zaplacic

  • 10. Data: 2022-07-27 20:02:23
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 27 lipca 2022 o 19:41:53 UTC+2 Kris napisał(a):

    SUMARYCZNIE w ciągu 5 lat,

    > To lepiej sprzedać i pcc zaplacic

    Tak też można, ale US dostanie o tym informację.
    I zacznie się przyglądać, a dlaczego sprzedane, a nie dane?
    Czy cena nie za niska (choć tu już notariusz dopilnuje, chyba że weźmie pod stołem
    ;)?
    I czy naprawdę poszły pieniądze?
    I czy potem nie zostały za szybko wypłacone z bankomatu?
    Od 1 lipca US ma uprawnienia NKVD w stosunku do kont bankowych WSZYSTKICH obywateli
    ("grażdianów"?).

    Inną sprawą jest dysproporcja między PCC a podatkiem od darowizn.
    Ale podatek od darowizn musi być tak wysoki - np. 20% dla sum przekraczających
    20k sumarycznie w ciągu 5 lat w 3. grupie - bo inaczej nikt by nie płacił dochodowego
    od roboty,
    tylko szef "dawałby prezenty" pracownikom ;>

    Hmm, a jak jest z zamianą?
    Tam też jest PCC? I od ew. dopłaty też?