    From: "Beata" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Odp: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Date: Fri, 15 Nov 2002 19:17:28 +0100
    Sender: b...@p...onet.pl@213.134.175.204

    > Moim zdaniem, umowa przedwstępna nie jest umową sui generis, gdyż nie
    znamy
    > abstrakcyjnych postanowień tej umowy. Wiemy tylko, że musi w niej być
    > zaznaczony termin zawarcia umowy przyrzeczonej, natomiast pozostałe
    składniki
    > konieczne tejże umowy są każdoczasowo wyznaczane przez umowę przyrzeczoną.
    > Można niejako powiedziec, że umowa przedwstępna "dziedziczy" treść umowy
    > przyrzeczonej, że umowa główna "wymusza" - tak jak przy ofercie -
    składniki
    > konieczne umowy przedwstępnej.

    Tyle że musiałbyś przyjąć że składane oświdczenia woli zmierzają
    bezposrednio do zawarcia umowy przyrzeczonej (definitywnej) czyli proces
    składania oświadczeń woli tworzących umowe przyrzeczoną miałby początek na
    etapie umowy przedwstepnej. A przeciez ośiwadczenia zmierzające do zawarcia
    umowy przyrzeczonej składasz dopiero w wykonaniu zobowiązania wynikającego z
    umowy przedwstepnej. Oferta zawiera składniki umowy tyle że jej przyjęcie
    skutkuje zawarciem tej umowy, w umowie przedwstępnej potrzebujesz "osobnych"
    oświadczeń woli zmierzających do zawarcia umowy przyrzeczonej. Ponadto nawet
    gdyby przyjąć że umowa przedwstępna nie ma swoich "własnych" niezaleznych od
    tresci umowy przyrzeczonej elementów treści to i tak nie przesądza to
    jeszcze o tym że jest to tryb zawarcia umowy. Jeszcze jedno - oprócz
    elementów umowy przyrzeczoenj które musi zawierac umowa przedwstępna jest
    ona źródłem powstania stosunku prawnego między stronami (a np. w przypadku
    oferty samo jej złożenie nie tworzy tego stosunku).

    Pozdrawiam Beata