-
Sprawdź kontrahenta a nie narazisz firmy na straty
Czy sprawdzenie kontrahenta w bazach wystarczy, aby ustrzec się przed długami? W jaki sposób można zabezpieczyć się przed nierzetelnymi kontrahentami? Czy za długi przedsiębiorcy odpowiada rodzina? W jakich sytuacjach firma może zostać przejęta? Czy sprawdzenie kontrahenta w bazach wystarczy, aby ustrzec się przed długami? Odpowiedź na to pytanie ...
-
Zgody marketingowe - fakty i mity
Od 25 maja 2018 r., czyli od dnia wejścia w życie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych tzw. RODO, zaostrzeniu uległy zasady określające granice dopuszczalnej komunikacji marketingowej. Przedsiębiorcy, firmy nawiązując relację z adresatem swojego przekazu marketingowego, zmuszeni są w pierwszej kolejności do pozyskania od niego ...
-
Free from i hipoalergiczne, czyli nowa ustawa o produktach kosmetycznych
Sięgając po kosmetyki coraz częściej konsumenci zwracają uwagę na ich skład i oznaczenia na opakowaniach. Poszukują wiarygodnych informacji, popartych rzetelnymi badaniami na temat produktów. Prawo wychodzi na naprzeciw ich oczekiwaniom. Rok 2019 zapisze się w pamięci jako czas rozpoczęcia stosowania nowych zasad w ocenie poprawności używania ...
-
RODO: jeszcze więcej zgód
Prośby o kolejne zgody na przetwarzanie danych osobowych i zmiany w procedurach wewnętrznych podmiotów świadczących usługi on-line to wynik nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i Prawa telekomunikacyjnego. Wiele firm będzie musiało ponownie przeprowadzić analizę zgodności swoich działań z obowiązującym prawem oraz zmienić ...
-
Obowiązek informacyjny RODO na fakturze?
Unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) wymaga, by przedsiębiorcy przetwarzający dane wypełniali obowiązek informacyjny. Niektórzy postanowili zamieścić go na fakturach. Czy to znaczy, że obowiązek informacyjny na fakturze jest obowiązkowy? RODO a obowiązek informacyjny Artykuł 13 rozporządzenia nakłada na przedsiębiorcę obowiązek ...
-
UOKiK: 140 skarg na biura podróży
Mamy wakacje, czas odpoczynku, ale niestety również okres, w którym pojawiają się liczne sygnały świadczące o nierzetelności rodzimych biur podróży. Z informacji napływających do UOKiK wynika, że do rzadkości nie należą m.in. rozbieżności pomiędzy ofertą touroperatorów a faktycznym standardem usług czy też zmiana godzin lotów. Pamiętajmy, że w ...
-
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych - nowe obowiązki dla spółek
Od 13 października 2019 r. zacznie działać Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (dalej jako „CRBR” lub „Rejestr”) prowadzony przez Ministra Finansów. Wszystkie polskie (tj. posiadające siedzibę na terytorium RP) spółki jawne, komandytowe, komandytowo-akcyjne, akcyjne (z wyjątkiem spółek publicznych) oraz spółki z ograniczoną ...
-
Monitoring wizyjny w kontekście RODO
Kamery monitoringu śledzą nas coraz częściej. Towarzyszą nam zarówno na ulicach, jak i w pracy. Instalowane są głównie ze względów bezpieczeństwa. Czy jednak ich wykorzystywanie zawsze pozostaje w zgodzie z obowiązującym prawem? To pytanie nie traci na aktualności zwłaszcza w kontekście ostatnich zmian w ochronie danych osobowych, czyli wejściu w ...
-
Sklep internetowy: przechowywanie i przetwarzanie danych
Administrator danych osobowych prowadzący sklep internetowy powinien zwrócić szczególną uwagę na konieczność przetwarzania tych danych zgodnie z prawem, a więc w oparciu o konkretną podstawę prawną. Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, dalej zwane jako RODO) w istotny sposób ...
-
Rejestr czynności przetwarzania danych osobowych - kiedy jest obowiązkowy?
Kiedy przedsiębiorca musi prowadzić obowiązkowy rejestr czynności przetwarzania danych osobowych bądź rejestr kategorii czynności w przedsiębiorstwie – jak prowadzić takie rejestry? Ważne: Z uwagi na nowo obowiązujące Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku ...
-
Spółka handlowa a przetwarzanie danych osobowych
Spółki handlowe, czyli wszelkie spółki określone kodeksem spółek handlowych, są administratorami danych osobowych. Jako przedsiębiorcy przetwarzają dane osobowe swoich klientów, współpracowników czy pracowników na zasadach dotyczących innych podmiotów, do których stosuje się przepisy RODO. Pojawia się często pytanie, w jaki sposób uregulować ...
-
7 etapów przyspieszonego postępowania układowego w czasach pandemii
Apel powstałego właśnie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług nie pozostawia złudzeń - sieci handlowe stoją na krawędzi. Muszą ponosić koszty stałe, w tym koszty zatrudnienia pracowników i koszty najmu, a zakaz handlu odciął ich od dopływu gotówki. Z podobnymi problemami zmaga się branża hotelowa, gastronomiczna, transportowa oraz szeroko ...
-
Pandemia uniemożliwia realizację wielu umów. Czy to siła wyższa?
Pandemia koronawirusa niesie za sobą skutki nie tylko dla zdrowia, ale też zakrojone na bardzo szeroką skalę następstwa gospodarcze. W warunkach zakłóconych łańcuchów dostaw, znacznych ograniczeń w przemieszczaniu się ludności, czy izolacji poddanych kwarantannie pracowników, utrudniona - jeśli nawet nie niemożliwa - jest m.in. realizacja ...
-
Obowiązek informacyjny administratora w świetle RODO. Jakie wyjątki?
Jedną z kluczowych powinności spoczywających na podmiotach będących administratorami danych osobowych stanowi na gruncie RODO obowiązek informacyjny przewidziany przez art. 12-14 Rozporządzenia. Jego istotą jest przekazanie szeregu wskazanych przez przepisy informacji dotyczących przetwarzania danych określonej osoby. W wielu okolicznościach ...
-
Walka z pandemią czy ochrona danych - co ma priorytet?
Europejska Rada Ochrony Danych przyjęła kolejne wytyczne dotyczące pandemii COVID-19. Dotyczą one przetwarzania danych na temat zdrowia do celów badań naukowych, geolokalizacji oraz innych narzędzi ustalania kontaktów zakaźnych. Z zaprezentowanego stanowiska wynika, że ochrona danych jest priorytetem, ale nie przekreśla możliwości prowadzenia ...
-
Prawa autorskie do programu komputerowego: 6 kluczowych kwestii
Rozwój nowych technologii sprawił, że już niemal w każdym aspekcie życia korzystamy z programów komputerowych, jak i innego rodzaju oprogramowania, w tym w szczególności z popularnych aplikacji mobilnych. Rosnące wymagania rynku przyczyniły się z kolei do tego, że inwestowanie we własność intelektualną nie jest już odbierane jako innowacja tylko ...
-
Projekt prawa holdingowego w ogniu krytyki
Przez środowisko naukowe oraz zawodowe przetacza się w ostatnim czasie fala krytyki nowatorskiego projektu prawa holdingowego w ramach dużej nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (dalej: "k.s.h."), który to projekt wstępnie opisywaliśmy we wcześniejszym artykule pt. "Prawo holdingowe, czyli nowa rzeczywistość dla grup spółek. Nowelizacja KSH". W ...
-
Najlepsze pieluchy dla dzieci, czyli #UOKiKtestuje
Pracownicy laboratoriów UOKiK przetestowali najpopularniejsze na rynku pieluchy jednorazowe dla dzieci. Które z nich okazały się najlepsze? W rankingu jakości pierwsze miejsce należy bezsprzecznie do pieluch Babydream oraz Huggies ultra comfort. Przetestowanych zostało 10 marek pieluszek w rozmiarze „3” przeznaczonych dla dzieci o wadze od 4 do 10 ...
-
Rejestr KRS w wersji elektronicznej od 1 lipca 2021. Co to oznacza dla przedsiębiorców?
Wraz z wprowadzeniem poprawek do ustawy nowelizującej postępowanie przed KRS (16.12.2020 r.) przesunięto termin wejścia w życie przepisów o elektronizacji Krajowego Rejestru Sądowego. W ramach tej zmiany, wszystkie wnioski trzeba będzie składać w formie elektronicznej nie od 1 marca 2021 r. jak wcześniej planowano, a dopiero od 1 lipca 2021 r. W ...
-
UOKiK radzi: jak kupować produkty bezglutenowe?
Szacunki wskazują, że niemal 400 tys. Polaków ma przeciwwskazania zdrowotne do spożywania glutenu. Czy jednak produkty bezglutenowe rzeczywiście go nie zawierają? Badania zlecone przez UOKiK dowodzą, że producentom raczej można wierzyć na słowo, choć nie zabrakło też wpadek - 1 na 33 przetestowane produkty, wbrew zapewnieniom na etykiecie, ...
-
UOKiK testuje tornistry. Jak wybrać najlepszy?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli tornistrów. Sprawdzono funkcjonalność tornistra, jego wytrzymałość, wodoodporność spodu, odblaski, szelki i masę. Poniżej wnioski oraz porady dla konsumentów, jak wybrać dobry plecak szkolny. Tornister to podstawowy punkt na liście wyprawki szkolnej. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na ...
-
Płatność danymi osobowymi - kiedy informacje o nas stają się walutą
Dodatkowe rabaty za podanie adresu email, dostęp do dodatkowych usług w zamian za udzielenie zgód na przetwarzanie danych w celach marketingowych czy darmowy ebook w zamian za pozostawienie naszego adresu email to już niemal standard. Teoretycznie wszystkie powyższe benefity są przekazywane za darmo, jednakże w rzeczywistości w zamian za ich ...
-
UOKiK ściga scam wymierzony w seniorów. Na celowniku reklamy "cudownych" leków
Seniorzy to ta grupa konsumentów, która w największym chyba stopniu narażona jest na wprowadzające w błąd reklamy środków, które mają służyć poprawie zdrowia i samopoczucia. Potwierdzeniem tego są skargi wpływające do UOKiK. Prezes Urzędu prowadzi właśnie kilka postępowań dotyczących scamu publikowanego w gazetach. Chodzi o reklamy ...
-
UK wprowadza certyfikację importowanej z UE żywności
Polskich przewoźników, którzy zajmują się przewozami do Wielkiej Brytanii czekają kolejne zmiany. Tym razem nowe przepisy dotyczą schłodzonych mięs mielonych i przetworów mięsnych. Od 31 stycznia 2024 r. Wielka Brytania będzie wymagać certyfikatów, tzw. Export Health Certificate (EHC). UK planuje też fizyczne kontrole importowanej do nich żywności ...
-
Błędne dane w zleceniu transportowym a odpowiedzialność przewoźnika
Mimo najlepszych chęci i rzetelnego podejścia przewoźnika, realizacja zlecenia transportowego może się nie udać z innych przyczyn. Jedną z nich bywa umieszczenie w zleceniu błędnych informacji, co w praktyce może uniemożliwić realizację zlecenia. Co to oznacza dla przewoźnika? Powyższy problem ilustruje sytuacja, w której przewoźnik otrzymuje ...
-
Jak odzyskać należności od kontrahenta z Wielkiej Brytanii?
W zakresie eksportu polskich usług do Wielkiej Brytanii, transport towarów znajduje się w ścisłej czołówce, ustępując jedynie turystyce. Jasne jest więc, że wielu przedsiębiorców z branży TSL dostrzega szansę we współpracy z firmami z UK. Relacje biznesowe z zagraniczną firmą są jednak obciążone ryzykiem problemów z odzyskaniem należności, jeśli ...
-
Restrukturyzacja. Jakie pułapki mogą czyhać na firmy?
Coraz więcej firm sięga po restrukturyzację jako ratunek przed bankructwem. Za wzrostem popularności procesów restrukturyzacyjnych idzie rosnące ryzyko nadużyć - nieuczciwe firmy chcą dorobić się na przedsiębiorcach stojących w obliczu niewypłacalności. Z tego względu, zanim zdecydujemy się na restrukturyzację, miejmy na uwadze potencjalne ...
-
Jak udowodnić Zamawiającemu, że cena oferty w przetargu nie jest rażąco niska?
Niejeden wykonawca biorący udział w przetargu został wezwany do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny. O ile przedsiębiorcy korzystający z usług podmiotów specjalizujących się w prawie zamówień publicznych (kancelarie prawne), radzą sobie doskonale z właściwym sporządzeniem odpowiedzi, o tyle dla małych, często jednoosobowych firm, ...
-
Nierzetelna ewidencja czasu pracy - konsekwencje
Prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników to obowiązek spoczywający niemal na każdym pracodawcy. Wszelkie uchybienia w tym zakresie z pewnością nie umkną czujnemu oku inspektora pracy. Przyjrzyjmy się zatem, do jakich skutków może doprowadzić nieprowadzenie bądź nierzetelne prowadzenie tego rodzaju dokumentacji. Przypomnijmy, stosownie do art. ...
-
Przetwarzanie danych pracowników przez biuro księgowe
W prowadzeniu dokumentacji pracowniczej coraz częściej wyręczają pracodawców firmy zewnętrzne (np. biura księgowości). Powierzenie danych osobowych pracowników innemu podmiotowi wymaga jednak podpisania stosownej umowy oraz wydania upoważnienia do przetwarzania tych danych. Przypomnijmy, pracodawca jako administrator danych jest zobowiązany do ...
-
Dane o relacjach osobistych pracowników nie dla szefa
Rozważmy następującą sytuację: pracodawca chciał się dowiedzieć, jakie relacje osobiste łączą pracownika z jego koleżanką z działu. Pracownik odmówił odpowiedzi. Utrzymywał, że jego życie prywatne powinno pozostawać poza sferą zainteresowań szefa. Czy miał słuszność? Czy pracodawca rzeczywiście nie może przetwarzać informacji dotyczących relacji ...
-
Ustawa o ochronie roszczeń pracowniczych: nowelizacja
W dniu dzisiejszym weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 13 lipca 2006 roku o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (dalej "nowelizacja", Dz. U. Nr 18, poz. 100). Celem nowelizacji jest zapewnienie ochrony pracowników przed niewypłacalnymi pracodawcami poprzez umożliwienie wypłaty przez Fundusz Gwarantowanych ...
-
Dane biometryczne pracowników a kontrola czasu pracy
NSA uznał, że wykorzystanie danych biometrycznych (linii papilarnych) pracowników do kontroli czasu pracy jest nieproporcjonalne do zamierzonego celu ich przetwarzania. Jak do tego doszło? Pewna firma wprowadziła system czytników zainstalowanych przy wejściach do budynków, rejestrujący godziny pracy poszczególnych pracowników poprzez skanowanie ...
-
Ochrona danych osobowych przy wypłacie wynagrodzeń
Osoby, które zostały upoważnione do przetwarzania danych, są obowiązane zachować w tajemnicy dane osobowe oraz sposoby ich zabezpieczenia. Tajemnica ta powinna mieć charakter tajemnicy służbowej. Przyjrzyjmy się następującej sytuacji: W firmie sprawy kadrowe i płacowe są połączone w ramach jednego wydziału księgowości i kadr. W wydziale tym ...
-
Umowa o dzieło
Umowa o dzieło jest określana mianem umowy rezultatu. Zawiera się ją w celu odpłatnego wykonania określonego "dzieła" przez wykonawcę. Wykonawca (pracownik) zobowiązuje się do uzyskania pewnego wyniku swoich działań, a zamawiający (pracodawca) - do wypłaty wynagrodzenia. Na podstawie umowy o dzieło można np. napisać książkę, przetłumaczyć tekst, ...