Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uklad-zadaniowy
Funkcja 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa
Funkcja obejmuje swoim zakresem sprawy związane z gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa, w tym
komercjalizacją przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacją spółek z udziałem Skarbu Państwa, jak również
ochroną interesów Skarbu Państwa. W ramach tej funkcji prowadzone są procesy przekształceń własnościowych
majątku państwowego, nadzorowana jest działalność spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz gospodarowanie
mieniem przejętym po zlikwidowanych lub upadłych przedsiębiorstwach państwowych i spółkach z udziałem
Skarbu Państwa oraz z innych tytułów. Jednym z ogólnych celów zadań i podzadań realizowanych w ramach
funkcji 5. jest zwiększanie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zmianę struktury własnościowej.
Stopień realizacji tego celu jest monitorowany wartością planowanych przychodów z prywatyzacji. Przychody te
zmniejszą się z 10 mld w 2012 r. do 3 mld zł w 2015 r. wraz ze zmniejszającym się zasobem podmiotów
z udziałem Skarbu Państwa.
W ramach funkcji 5. wyodrębniono 3 zadania budżetowe (w tym 1 zadanie priorytetowe). Na realizację
wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 4,37 mld zł.
Oprócz państwowych jednostek budżetowych zadania w ramach funkcji 5. Ochrona praw i interesów Skarbu
Państwa realizują następujące jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane do planowania w układzie
zadaniowym:
-
Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców,
-
Fundusz Skarbu Państwa,
-
Fundusz Rekompensacyjny,
-
Fundusz Reprywatyzacji,
-
Agencja Nieruchomości Rolnych / Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa,
-
Agencja Mienia Wojskowego,
-
Wojskowa Agencja Mieszkaniowa.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 5 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).
Tabela 5
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
5.3
Zadanie
22%
BP
BŚE
Ogółem
5.1
111 612
0
111 612
5.2
5.1
5.2
31 964
0
31 964
17%
61%
5.3
40 241
0
40 241
Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.
42
Zadanie 5.1.W Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa
Celem zadania jest zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zmianę struktury
Z
A
D
własnościowej – władze publiczne realizują procesy i projekty prywatyzacyjne, a także przedsięwzięcia
A
N
związane z promocją prywatyzacji oraz edukacją ekonomiczną dotyczącą własności prywatnej i prywatyzacji.
IE
P
Ich celem jest wzrost zainteresowania potencjalnych inwestorów ofertą prywatyzacyjną, zwiększenie
R
IO
świadomości i wiedzy partnerów zagranicznych z zakresu prywatyzacji i istniejących możliwości
R
Y
inwestycyjnych w Polsce oraz zwiększenie społecznego zrozumienia dla zachodzących przemian. W ramach
T
E
T
zadania sprawowany jest również nadzór nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa oraz nad gospodarowaniem
O
W
mieniem przejętym po zlikwidowanych lub upadłych przedsiębiorstwach państwowych i spółkach z udziałem
E
Skarbu Państwa. Zadanie obejmuje także gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa. Zadanie zawiera
się w dziale administracji rządowej Skarb Państwa.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 5.1.W wykorzystywane będą 3 mierniki:
Miernik 1: Wartość planowanych przychodów z prywatyzacji
Opis miernika:
Miernik odnosi się do rezultatu działań istotnych dla
14
13,06
sprawnego prowadzenia przekształceń własnościowych.
Osiągnięcie zaplanowanej wartości miernika przekłada się
12
bezpośrednio na uzyskanie środków finansowych dla
spółek na inwestycje i rozwój oraz przychodów dla
10,4
budżetu państwa.
10
Ocena ryzyka:
ł
Wysokość zakładanych przychodów z prywatyzacji
8
z
uzależniona
jest
od
zewnętrznych
uwarunkowań
ld
m
gospodarczych, które przekładają się na zainteresowanie
6
potencjalnych inwestorów ofertą prywatyzacyjną Ministra
5,0
5,0
Skarbu Państwa – przede wszystkim istotna jest tu
możliwość pozyskania finansowania, a także atrakcyjność
4
oferty
prywatyzacyjnej
w
stosunku
do
innych
3,0
alternatywnych możliwości inwestycyjnych.
Przewidywane
przychody
z
prywatyzacji
2
w poszczególnych latach uzależnione są także, szczególnie
w przypadku spółek notowanych lub wprowadzanych na
0
GPW, od bieżącej wyceny akcji, popytu na konkretne
spółki, a także od wariantów alternatywnych dla
2011
2012
2013
2014
2015
poszczególnych spółek.
Inne informacje:
Miernik nawiązuje do Planu prywatyzacji na lata 2012–2013, który został przyjęty przez Radę Ministrów 27 marca 2012 r.
Prognozowane wielkości mogą ulec zmianie zależnie od podejmowanych decyzji odnośnie do wyboru trybu i czasu
prywatyzacji konkretnych spółek, wielkości zbywanego pakietu, a także bieżącego kursu akcji.
Miernik 2: Wysokość osiągniętych dochodów w stosunku do kosztów gospodarowania mieniem Skarbu
Państwa (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik przedstawia relację osiąganych dochodów do
Bazowa
PW
Planowane
kosztów gospodarowania mieniem Skarbu Państwa
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
i pozwala
na
ocenę
efektywności
podmiotów
zarządzających tym majątkiem.
17,7
16,8
22,9
22,2
22,6
Ocena ryzyka:
Ryzyko polega m.in. na możliwości wystąpienia
Informacje dodatkowe:
nieoczekiwanych wydatków związanych z utrzymaniem
Miernik dotyczy działalności Wojewodów – jego wartość ma
nieruchomości (np. nieplanowanych remontów), a także
charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania
od chłonności rynku, która wpływa na poziom
w poszczególnych województwach.
przychodów, w związku z ponoszonymi nakładami.
43
Miernik 3: Koszty gospodarowania mieniem (bez dotacji budżetowej) w stosunku do uzyskanych
przychodów (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik przedstawia relację kosztów gospodarowania
Bazowa
PW
Planowane
mienieniem
będących
w
dyspozycji
jednostek
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
podległych
MON
w
stosunku
do
uzyskanych
46,8 AMW
55,3 AMW
53,3 AMW
61,6 AMW
60,4 AMW
przychodów.
72,1 WAM
66,3 WAM
64,0 WAM
62,1 WAM
35,5 WAM
Zadanie 5.2.W Roszczenia majątkowe wobec Skarbu Państwa
W ramach tego zadania realizowane są działania umożliwiające wywiązanie się z zobowiązań Skarbu Państwa
w stosunku do obywateli. Środki publiczne przeznaczane są w szczególności na zaspokajanie roszczeń byłych
właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa z naruszeniem prawa, na podstawie ustaw i dekretów
nacjonalizacyjnych, roszczenia z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami RP, jak również
na wypłaty odszkodowań z tytułu przepadku/utraty mienia osobom represjonowanym za działalność na rzecz
niepodległego bytu Państwa Polskiego. W zadaniu tym ujmuje się ponadto wydatki związane z regulowaniem
zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z prawomocnych wyroków sądowych, a w przypadku zajęcia
nieruchomości pod inwestycje publiczne (np. drogi publiczne lub linie kolejowe) wypłacane odszkodowania.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Skarb państwa.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 5.2.W wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Liczba zaspokojonych roszczeń w stosunku do wniosków (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na szybką i wiarygodną weryfikację
Bazowa
PW
Planowane
stopnia zaspokojenia roszczeń obywateli w stosunku do
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
Skarbu
Państwa,
która
skutkuje
wypłatami
odszkodowań i rekompensat.
100
100
100
100
100
Ocena ryzyka:
Ryzyko nieosiągnięcia zaplanowanej wartości miernika
Informacje dodatkowe:
jest niewielkie i związane jest z niezawodnością
Miernik dotyczy działalności Ministra Skarbu Państwa.
Systemu Informatycznego Rejestrów lub bankowych
systemów operacyjnych.
Miernik 2: Liczba spraw dotyczących roszczeń majątkowych wobec Skarbu Państwa wszczętych z urzędu
i na wniosek w stosunku do liczby spraw zakończonych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla sprawność realizacji prawa do
Bazowa
PW
Planowane
rekompensaty oraz zaspokojenie zasadnych roszczeń
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
majątkowych obywateli przez organy administracji
publicznej.
81,6
72,7
78,0
76,6
76,6
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Przyczyny ewentualnego braku osiągnięcia wartości
Miernik dotyczy działalności Wojewodów – jego wartość ma
docelowej miernika mają przede wszystkim charakter
charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania
zewnętrzny
(np. niekompletność
lub
wyjątkowa
w poszczególnych województwach.
złożoność wniosku).
Zadanie 5.3.W Zastępstwo procesowe oraz działalność opiniodawcza i legislacyjna
Zastępstwo procesowe oraz działalność opiniodawcza i legislacyjna obejmuje działalność dotyczącą właściwej
reprezentacji Skarbu Państwa przed sądami krajowymi oraz sądami polubownymi, a także przed trybunałami
i innymi organami orzekającymi. Prowadzone są sprawy związane z zaskarżeniem aktów administracyjnych oraz
bezczynności do sądów administracyjnych wraz z zastępstwem prawnym przed tymi sądami. Celem zadania jest
ochrona praw i interesów Skarbu Państwa w ramach postępowań prowadzonych przez Prokuratorię
44
Generalną Skarbu Państwa, a także inne organy. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Skarb
państwa.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 5.3.W wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Liczba spraw zakończonych prawomocnie minus liczba spraw przegranych z powodu błędów
formalnych radców Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa do liczby spraw zakończonych
prawomocnie (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Zastosowany miernik służy do mierzenia jakości pracy
Bazowa
PW
Planowane
i oceny zadań Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
w zakresie wykonywania zastępstwa procesowego
Skarbu Państwa.
99,97
99,00
99,00
99,00
99,00
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Wartość miernika odzwierciedla liczbę spraw zakończonych
Ryzyko wykonania wartości miernika na poziomie
prawomocnie, w których radcowie PG SP nie popełnili błędów
niższym od zakładanego może zaistnieć w przypadku
formalnych skutkujących przegraną. Im wyższa jest wartość
wzrostu liczby nowych spraw i nadmiernego obciążenia
miernika, tym lepsza jest ochrona praw i interesów Skarbu
radców liczbą prowadzonych spraw.
Państwa w postępowaniach sądowych.
Miernik 2: Liczba spraw zakończonych prawomocnie pomniejszona o liczbę spraw przegranych z powodu
błędów formalnych w stosunku do liczby spraw zakończonych prawomocnie (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla działania Wojewodów związane
Bazowa
PW
Planowane
z reprezentowaniem Skarbu Państwa przed sądami
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
powszechnymi oraz administracyjnymi (w zakresie
skarg osób trzecich na decyzje wydawane przez
86,8
90,2
91,5
91,5
91,5
Wojewodę).
Ocena ryzyka:
Ryzyko związane z realizacją zadania na zakładanym
Informacje dodatkowe:
poziomie ma dwojaki charakter:
Wartość miernika odzwierciedla odsetek spraw zakończonych
-
zewnętrzne – długi okres oczekiwania na
prawomocnie, w których służby Wojewody nie popełniły
załatwienie sprawy przed sądem – wynika ze
błędów formalnych skutkujących przegraną. Prezentowane
stopnia złożoności spraw i zmian prawnych oraz
wartości miernika maja charakter uśredniony i uwzględniają
niejednolitego orzecznictwa,
odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
-
działalności – długi okres wydawania opinii
W perspektywie do 2015 roku maksymalna zaplanowana
prawnych,
przedłużające
się
postępowania
wartość wynosi 100%.
egzekucyjne, wynikające m.in. z liczebności
i złożoności poszczególnych spraw.
Inne jednostki sektora finansów publicznych
Zadania i podzadania w ramach funkcji 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa są realizowane również
przez 7 innych jednostek sektora finansów publicznych, w tym przez :
1. Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców (w podzadaniu 5.1.2. Nadzór właścicielski);
2. Fundusz Skarbu Państwa (w podzadaniu 5.1.1. Przekształcenia własnościowe (prywatyzacja);
ujęte wspólnie – w ramach zadania 5.1.W Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa.
Dla pomiaru rezultatów funkcjonowania wyżej wymienionych funduszy – na poziomie zadania –
zastosowano jeden wspólny miernik: „Wartość planowanych przychodów z prywatyzacji”, przy czym
deklaruje się, iż wartość ta w 2013 r. i w 2014 r. wyniesie 5 mld zł, po czym w 2015 r. obniży się do 3 mld
zł.
3. Fundusz Rekompensacyjny (w podzadaniu 5.2.1. Zaspokajanie roszczeń z tytułu pozostawienia
nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej);
45
4. Fundusz Reprywatyzacji (w podzadaniu 5.2.2. Zaspokajanie roszczeń byłych właścicieli mienia przejętego
przez Skarb Państwa); ujęte łącznie – w ramach zadania 5.2.W Roszczenia majątkowe wobec Skarbu
Państwa.
Dla pomiaru rezultatów funkcjonowania wyżej wymienionych funduszy – na poziomie zadania –
zastosowano jeden wspólny miernik: „Liczba zaspokojonych roszczeń w stosunku do wniosków (w %)”;
w każdym z kolejnych trzech lat, począwszy od 2013 r. przewiduje się 100% poziomu zaspokojenia
wniosków.
5. Agencja Nieruchomości Rolnych / Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa wykonująca zadanie 5.1.W
i podzadanie 5.1.1.; poprzez działania polegające na gospodarowaniu mieniem Zasobu Własności Rolnej
Skarbu Państwa; miernikiem przyjętym przez Agencję dla zadania jest: „Udział powierzchni sprzedanych
i nieodpłatnie przekazanych w danym roku w powierzchni gruntów Zasobu na początku roku (w %)”, który
– jak się planuje – w 2013 r. ma wynieść 7,5%, a następnie ma wzrastać (w 2014 r. wyniesie 7,8%,
a w 2015 r. będzie kształtować się na poziomie 8,5%).
6. Agencja Mienia Wojskowego, która wykazana została w zadaniu 5.1.W, w tym w podzadaniu 5.1.1.,
prowadzi czynności polegające na przekształceniach własnościowych. Agencja zbywa zbędny majątek
ruchomy i nieruchomy, jak również sprawnie i efektywnie zagospodarowuje nieruchomości w innej formie
niż sprzedaż, tj. formach najmu, dzierżawy, zarządu trwałego, użytkowania wieczystego. Agencja prowadzi
prace związane z utrzymaniem przejętego mienia w dobrym stanie technicznym, który gwarantuje
uzyskanie jak najwyższych przychodów z jego zagospodarowania. Miernikiem na poziomie zadania jest
miernik 3 określony dla zadania 5.1.W Przewiduje się, iż udział tych kosztów będzie wzrastać – z 53,3%
w 2013 r. i 61,6% w 2014 r., a w 2015 r. nieznacznie się obniży – do 60,4%.
7. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, wykonująca zadanie 5.1.W, w tym podzadanie 5.1.1. Przekształcenia
własnościowe (prywatyzacja) – zbywa mienie zgodnie z zasadami określonymi w ustawie
o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP – tj. sprzedaje lokale mieszkalne osobom uprawnionym oraz na
wolnym rynku, a ponadto podzadanie 5.1.3. Zarządzanie mieniem Skarbu Państwa – gospodaruje
posiadanymi lokalami mieszkalnymi, użytkowymi, internatami, gruntami. Miernikiem na poziomie zadania
jest miernik 3 określony dla zadania 5.1.W; wartość miernika ma wykazywać tendencję spadkową – od
72,0% w 2013 r. poprzez 64,0 % w 2014, do 35,5% w 2015r.
Efektem realizacji celów zadań i podzadań dla funkcji 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa powinno
być efektywne gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa, skuteczna kontynuacja procesów prywatyzacyjnych
oraz pełne wywiązywanie się ze zobowiązań Skarbu Państwa w stosunku do obywateli.
46
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei