eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uklad-zadaniowy


Miernik 7: Liczba pracowników wymiaru sprawiedliwości i prokuratury przeszkolonych w ramach
projektów systemowych POKL (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
na
monitorowanie
liczby
Bazowa
PW
Planowane
pracowników, którzy podnoszą swoje kompetencje
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
i dostosowują je do potrzeb wymiaru sprawiedliwości
i prokuratury.
8 406
10 000
6 500
-
-
Informacje dodatkowe:
Wartość docelowa na 2013 r. jest niższa od wartości bazowej z uwagi na zmianę metodologii wyliczania wartości miernika.
Zgodnie z przyjętymi założeniami każdy pracownik liczony jest jednokrotnie, niezależnie od liczby szkoleń, w których brał
udział w ramach projektu.
Miernik 8: Liczba osób które skorzystały z form doskonalenia i przygotowania zawodowego
prowadzonego przez KSSiP w okresie sprawozdawczym (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
obrazuje
działanie
Krajowej
Szkoły
Bazowa
PW
Planowane
Sądownictwa i Prokuratury w zakresie praktycznego
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
przygotowania do wykonywania zawodu sędziego,
prokuratora, asesora prokuratury, asystenta sędziego,
prokuratora i referendarza sądowego oraz stworzenia
warunków do podnoszenia kwalifikacji i uzupełnienia
13 080
13 900
14 400
14 900
15 400
specjalistycznej wiedzy i umiejętności kadr sądów
i prokuratury. Wartość miernika znajduje przełożenie na
efektywność wykonywanej przez beneficjentów pracy.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika związane jest przede wszystkim ze stopniem dostosowania tematyki
szkoleń do możliwości ich praktycznego wykorzystania.
Miernik 9: Liczba szkolonych w ramach otwartych szkoleń z zakresu protokołu dyplomatycznego
i polityki zagranicznej (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie realizacji jednego
Bazowa
PW
Planowane
z zadań Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych,
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
którym jest doskonalenie zawodowe kadr wykonujących
zadania w zakresie stosunków międzynarodowych
623
450
350
350
350
i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej.
Miernik 10: Liczba osób kadr medycznych, które zdały egzamin specjalizacyjny do liczby osób, które
przystąpiły do egzaminu (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik dotyczy działalności Centrum Egzaminów
Bazowa
PW
Planowane
Medycznych, które organizuje i przeprowadza egzaminy
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
państwowe oraz inne egzaminy z zakresu kształcenia
i doskonalenia zawodowego lekarzy, farmaceutów,
diagnostów oraz innych osób wykonujących zawody
medyczne.
Monitorowanie
poziomu
zdawalności
78,44
80,00
80,00
80,00
80,00
egzaminów przeprowadzanych przez CEM służy
zapewnieniu i poprawie jakości kształcenia kadr
medycznych.
Ocena ryzyka:
Wartość miernika zależna jest m.in. od stopnia przygotowania osób zdających egzamin specjalizacyjny, związanego m.in.
z efektywnością systemu kształcenia.






32

Miernik 11: Liczba osobodni szkoleniowych służących usprawnieniu i podnoszeniu jakości tworzenia
i publikacji prawa (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
monitorowanie
działalności
Bazowa
PW
Planowane
szkoleniowej Rządowego Centrum Legislacji, która
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
polega w szczególności na prowadzeniu aplikacji
legislacyjnej. Szkolenia realizowane przez Centrum
skierowane są głównie dla kadr obsługujących organy
2 559
2 320
2 600
2 600
2 600
władzy publicznej i mają istotny wpływ na podnoszenie
jakości tworzonego prawa.
Ocena ryzyka:
Ryzyko związane z realizacją zadania związane jest z możliwością występowania niższej od przewidywanej frekwencji na
szkoleniach, co wynika ze specyfiki grupy docelowej. W celu minimalizacji ryzyka niższej frekwencji zainteresowane
podmioty informowane są o szkoleniach z wyprzedzeniem oraz tworzone są listy rezerwowe uczestników.
Miernik 12: Poziom terminowego, zgodnego z przepisami przekazania środków w ramach subwencji
w części oświatowej w stosunku do ogólnej kwoty przekazanych środków (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
monitorowanie
wysokości
Bazowa
PW
Planowane
i terminowości przepływu środków w ramach części
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
oświatowej subwencji ogólnej w porównaniu do
planowanej kwoty tej części subwencji.
100
100
100
100
100
Informacje dodatkowe:
Część oświatowa subwencji ogólnej stanowi główne źródło finansowania systemu oświatowego, stąd tak istotna jest
niezawodność i terminowość tego procesu.
Miernik 13: Liczba działań w zakresie nadzoru pedagogicznego w stosunku do liczby wszystkich szkół
i placówek (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
dotyczy
nadzoru
pedagogicznego
Bazowa
PW
Planowane
sprawowanego przez Kuratorów Oświaty, w tym m.in.
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
ewaluacji, kontroli planowych i doraźnych, a także
działalności wspomagającej. Działania te przyczyniają
się do podnoszenia jakości pracy szkół i placówek
35,6
40,2
42,8
43,9
44,3
oświatowych.
Ocena ryzyka:
Niewykonanie zaplanowanej wartości miernika wynikać
może z przyjęcia nieadekwatnej liczby planowanych
Informacje dodatkowe:
ewaluacji i kontroli w stosunku do zasobów kadrowych,
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia
w tym w szczególności w przypadku nałożenia innych,
odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
nieplanowanych terminowych zadań. Na wykonanie
W perspektywie do 2015 r. maksymalna planowana wartość
wartości
miernika
wpływ
mogą
mieć również
wynosi 75%.
ewentualne
zmiany
przepisów
o
nadzorze
pedagogicznym i o organizacji kuratoriów.
Zadanie 3.2.W Szkolnictwo wyższe
Z
Celem zadania jest zapewnienie dostępu do edukacji na poziomie wyższym. Cel ten realizowany jest przez
A
D
A

działania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, kształceniem uczestników stacjonarnych
N
IE

studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz przekazywanie dotacji dla uczelni i jednostek naukowych na
P
R

pomoc materialną dla studentów i doktorantów, a także poprzez zadania projakościowe. Zadanie obejmuje także
IO
R

działania zapewniające odpowiedni standard bazy dydaktycznej i socjalnej (m.in. inwestycje w infrastrukturę
Y
T

szkolnictwa wyższego) wraz z narzędziami wspomagającymi procesy dydaktyczne i rozwijającymi potencjał
E
T
O

dydaktyczny szkolnictwa wyższego. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Szkolnictwo wyższe.
W
E

Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 3.2.W wykorzystywane będą m.in. następujące mierniki:


33

Miernik 1: Udział osób z wyższym wykształceniem w społeczeństwie polskim w grupie wiekowej 25+
(w %)

Opis miernika:
28
Jest to miernik obrazujący rezultat polityki edukacyjnej
państwa, w ramach której zapewniana jest dostępność do
27
26,59
kształcenia na poziomie wyższym. Odnotowywany wzrost
osób z wyższym wykształceniem w społeczeństwie
25,79
26
polskim pozytywnie wpływa na rozwój potencjału
ludzkiego a tym samym na społeczno-gospodarczy rozwój
%
24,99
25
kraju.
24,19
24
23,58
Ocena ryzyka:
Do głównych czynników ryzyka zaliczyć należy spadek
23
liczby studentów związany z niżem demograficznym,
indywidualne decyzje osób, które nie ukończyły toku
22
studiów oraz migrację zagraniczną osób z wyższym
wykształceniem.
2010
2012
2013
2014
2015

Miernik 2: Liczba absolwentów uczelni morskich (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik przedstawia liczbę absolwentów akademii
Bazowa
PW
Planowane
morskich, którzy dzięki wysokiemu poziomowi działań
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
dydaktycznych oraz praktycznych kadry naukowej,
stanowią fachową kadrę poszukiwaną na rynku pracy.
2 307
2 213
2 518
2 737
2 590
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Wpływ na ewentualne odchylenia od zakładanych
Zakłada się, że miernik będzie wykazywał tendencje
wartości
docelowych
mają
przede
wszystkim
wzrostowe.
indywidualne
decyzje
studentów,
np.
dotyczące

przerwania toku studiów.
Miernik 3: Liczba (suma) studentów i doktorantów w danym roku akademickim w stosunku do liczby
(sumy) studentów i doktorantów w roku poprzednim (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę wzrostu liczby studentów
Bazowa
PW
Planowane
i doktorantów
uczelni
artystycznych,
który
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
odzwierciedla m.in. wprowadzanie i modyfikacje
kierunków kształcenia dostosowanych do potrzeb rynku
pracy. Obserwowany jest także wzrost liczby studentów
103,58
103,70
103,80
103,80
103,91
– cudzoziemców, który wynika z realizacji umów
międzynarodowych.
Informacje dodatkowe:
Miernik jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwo Narodowe.
Miernik 4: Liczba absolwentów studiów w stosunku do ogólnej liczby rozpoczynających kształcenie
w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego mierzona na koniec roku kalendarzowego (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
służy
do
monitorowania
skuteczności
Bazowa
PW
Planowane
w zaspokajaniu potrzeb Sił Zbrojnych RP w zakresie
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
wykształcenia i zapewnienia odpowiedniej liczby
kandydatów na żołnierzy zawodowych będących
83,1
100
100
100
100
absolwentami studiów.
Ocena ryzyka:
Ryzyko nieosiągnięcia wartości docelowej miernika wynika m.in. z wysokich wymagań i rygorów dydaktycznych, które
w przypadku braku silnej motywacji mogą skutkować niezaliczeniem kolejnych etapów kształcenia.


34

Miernik 5: Liczba studentów kończących szkolenie lotnicze z wynikiem pozytywnym w danym roku
w stosunku do liczby studentów kończących szkolenie lotnicze z wynikiem pozytywnym w roku
poprzednim (ubiegłym), (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pokazuje
dynamikę
liczby
studentów
Bazowa
PW
Planowane
kończących szkolenie lotnicze z wynikiem pozytywnym
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
– pozwala on ocenić możliwości zaspokojenia popytu na
specjalistów zgłaszanego przez podmioty dynamicznie
rozwijającego
się
sektora
transportu
lotniczego
142
100
100
100
100
w Polsce.
Miernik 6: Średnioroczna liczba studentów studiów wyższych, podyplomowych, uczestników szkoleń
zawodowych i kursów w stosunku do ogólnej (średniorocznej) liczby pracowników naukowo-
dydaktycznych (funkcjonariuszy i pracowników cywilnych), (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
warunki
kształcenia
Bazowa
PW
Planowane
wyspecjalizowanej kadry gwarantującej realizację zadań
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego
w sposób zgodny z oczekiwaniami obywateli. Spadek
wartości miernika oznaczać będzie poprawę jakości
21/1
19,5/1
18,5/1
18,5/1
b d.
prowadzonych przez uczelnie zajęć dydaktycznych
prac.
prac.
prac.
prac.
i prac naukowo-badawczych.
Ocena ryzyka:
Ryzyko nieosiągnięcia zaplanowanej wartości miernika jest niewielkie – wynika z liczebności specjalistycznej kadry
naukowo-dydaktycznej. Na jego ograniczenie wpływa wysoka ranga kształcenia wyższego i zawodowego oraz nieznaczna
tendencja wzrostowa poziomu zatrudnienia kadry naukowo-dydaktycznej.
Miernik 7: Liczba studentów studiów stacjonarnych wg rocznego sprawozdania GUS S-10 (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
obrazuje
liczbę
studentów
studiów
Bazowa
PW
Planowane
stacjonarnych na kierunkach medycznych – umożliwia
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
on ocenę stopnia zaspokojenia potrzeb społecznych
w zakresie optymalnej liczebności kadr ochrony
52 163
52 668
53 524
53 119
53 500
zdrowia.
Informacje dodatkowe:
Wartość docelowa miernika na 2013 r. odzwierciedla liczbę studentów kształconych w roku akademickim 2011/12
powiększoną o planowaną liczbę studentów przyjętych na nowy rok akademicki i spodziewaną liczbę absolwentów z roku
akademickiego 2011/12 i 2012/13.
Inne jednostki sektora finansów publicznych
Realizację działalności w ramach funkcji 3. Edukacja, wychowanie i opieka prowadzą – oprócz państwowych
jednostek budżetowych – również następujące, pozostałe jednostki sektora finansów publicznych:
1. Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury realizuje działania w ramach zadania 3.1.W Oświata
i wychowanie, podzadania 3.1.2. Kształcenie ogólne, zawodowe i ustawiczne działania, które obejmują
swoim zakresem przygotowywanie wykwalifikowanej kadry sędziowskiej i prokuratorskiej oraz
doskonalenie zawodowe pracowników sądów i prokuratury. Celem zadania jest podnoszenie jakości oraz
efektywności kształcenia i wychowania. Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywany będzie
miernik 8 dla zadania 3.1.W.
2. Fundusz Promocji Kultury (FPK), z którego finansowane są działania w ramach dwóch zadań:
-
3.1.W, w zakresie podzadania 3.1.9. Utrzymanie i rozbudowa infrastruktury systemu oświaty – ze
środków FPK udzielane jest wsparcie finansowe (dotacje), mające przyczynić się do polepszenia
jakości kształcenia w szkołach artystycznych I i II stopnia poprzez zapewnienie odpowiednich
warunków bazy dydaktycznej i socjalnej do procesów edukacyjno-wychowawczych. Do pomiaru
stopnia realizacji zadania użyty zostanie miernik: „Średnia wartość przyznanego dofinansowania

35

w danym roku – według decyzji (w tys. zł)”. Wartość docelowa miernika na 2013 r. jak i na kolejne lata
wynosi 208 tys. zł.
-
3.2.W Szkolnictwo wyższe, w zakresie podzadania 3.2.4. Utrzymanie i rozbudowa infrastruktury
szkolnictwa wyższego. Obejmuje działania mające przyczynić się do polepszenia jakości kształcenia
w wyższych szkołach artystycznych, w szczególności poprzez inwestycje w infrastrukturę wyższego
szkolnictwa artystycznego (np. dofinansowywanie remontów, robót budowlanych). Do pomiaru stopnia
realizacji zadania użyty zostanie miernik: „Liczba dofinansowanych przedsięwzięć w danym roku
(w szt.)”. Przewidywana wartość docelowa miernika na 2013 r. jak i na kolejne lata kształtować się
będzie na poziomie 22.
3. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, który realizuje zadanie 3.1.W (w zakresie podzadania 3.1.2.),
prowadzi działalność mającą na celu przygotowanie do pracy w służbie zagranicznej aplikantów w ramach
aplikacji
dyplomatyczno-konsularnej
oraz
dokształcanie
pracowników
administracji
publicznej
wykonujących zadania w zakresie współpracy międzynarodowej i polityki zagranicznej RP. Do pomiaru
stopnia realizacji zadania użyty zostanie miernik 9 dla zadania 3.1.W.
4. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju realizuje działania, w ramach zadania 3.2.W (w tym podzadania
3.2.2. Kształcenie w szkolnictwie wyższym oraz 3.2.4. Utrzymanie i rozbudowa infrastruktury szkolnictwa
wyższego), polegające na wzmocnieniu i rozwoju potencjału dydaktycznego szkolnictwa wyższego,
unowocześnieniu infrastruktury szkolnictwa wyższego oraz podniesieniu jakości kształcenia na uczelniach
poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Do pomiaru stopnia realizacji
zadania użyty zostanie miernik 1 określony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla zadania
3.2.W.
5. Akademie Morskie w Gdyni i w Szczecinie ujęte w zadaniu 3.2.W prowadzą specjalistyczną działalność
dydaktyczną w ramach 3 podzadań:
-
3.2.2. Kształcenie w szkolnictwie wyższym;
-
3.2.3. Wsparcie procesu studiowania;
-
3.2.4. Utrzymanie i rozbudowa infrastruktury szkolnictwa wyższego,
mającą na celu przygotowanie fachowej kadry dla potrzeb rynku pracy związanego z żeglugą morską. Do
pomiaru stopnia realizacji zadania użyty zostanie miernik 2 dla zadania 3.2.W.
6. Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie ujęte w zadaniu 3.1.W (w zakresie podzadania 3.1.3.
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli oraz kształtowanie ich pragmatyki zawodowej) ma za zadanie
podwyższanie kwalifikacji doradców w zakresie udzielania rolnikom pomocy doradczej w dostosowywaniu
gospodarstw do nowych wymagań jakościowych w produkcji rolniczej, funkcjonowania w warunkach
rosnącej konkurencyjności rynkowej, dywersyfikacji dochodów rolniczych, wspierania rozwoju rolnictwa
zrównoważonego, wspieranie rozwoju obszarów wiejskich. Do pomiaru stopnia realizacji zadania użyty
zostanie miernik 6 dla zadania 3.1.W.
Efektem realizacji celów zadań i podzadań dla funkcji 3. Edukacja, wychowanie i opieka powinno być
podniesienie jakości kształcenia, dzięki któremu wzrośnie odsetek pracowników z wyższym wykształceniem
wśród aktywnych zawodowo mieszkańców Polski, zwiększy się również liczba absolwentów, którzy zdadzą
egzaminy zawodowe i maturalne. Ponadto będzie rósł systematycznie odsetek dzieci objętych wychowaniem
przedszkolnym.

36
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 30 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: