eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uklad-zadaniowy


Inne jednostki sektora finansów publicznych
Zadania i podzadania w ramach funkcji 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny są realizowane
również przez 5 innych jednostek sektora finansów publicznych:
1. Fundusz Wsparcia Policji realizuje trzy zadania:
-
2.1.W Ochrona obywateli, utrzymanie porządku publicznego oraz działania na rzecz poprawy
bezpieczeństwa, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa obywateli. Środki finansowe w ramach
powyższego zadania przeznaczone będą na finansowanie lub dofinansowanie działań mających na celu
ograniczenie liczby przestępstw, poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz poprawę
bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego. Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania
użyty zostanie miernik 1 określony przez Ministra Spraw Wewnętrznych dla zadania 2.1.W.
-
2.2. Redukowanie przestępczości, którego celem jest utrzymanie wskaźnika wykrywalności na
poziomie roku 2011, realizowanym w podzadaniu 2.2.1. Funkcjonowanie służby kryminalnej i śledczej.
Środki finansowe przeznaczone będą na działania mające na celu wykrywanie, zwalczanie
i zapobieganie przestępstwom. Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania użyty zostanie miernik 1
określony przez Ministra Spraw Wewnętrznych dla zadania 2.2.
-
2.5.W Zarządzanie kryzysowe i obrona cywilna, którego celem jest zapewnienie spójnego obiegu
informacji, planowania i koordynacji działań na poziomie krajowym w zakresie zarządzania
kryzysowego i ochrony ludności, realizowanym w podzadaniu 2.5.4. System powiadamiania
ratunkowego 112. Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania użyty zostanie miernik 1 określony przez
Ministra Spraw Wewnętrznych dla zadania 2.5.W.
2. Centrum Usług Logistycznych, które realizuje zadanie 2.1.W (w zakresie podzadania 2.1.5.) poprzez
prowadzenie działalności usługowej na rzecz Policji polegającej na organizacji i obsłudze szkoleń (w tym
w zakresie bezpieczeństwa), obsłudze lotniskowej, obsłudze sprzętu transportowego oraz sprzętu łączności
i informatyki, zakwaterowaniu w bursach i hotelach policyjnych. Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania
użyty zostanie miernik 1 określony przez Ministra Spraw Wewnętrznych dla zadania 2.1.W.
3. Fundusz Wsparcia Straży Pożarnej, umożliwiający pozyskiwanie dodatkowych środków na działalność
Państwowej Straży Pożarnej w ramach zadania 2.4.W Ochrona przeciwpożarowa, działalność
zapobiegawcza i gaśnicza, którego celem jest skrócenie średniego czasu oczekiwania na podjęcie
interwencji podmiotów ratowniczych Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego od momentu przyjęcia
zgłoszenia, w zakresie podzadania 2.4.1. Działalność ratownicza i gaśnicza. Zadanie obejmuje swym
zakresem przedmiotowym ratowanie życia, mienia lub środowiska, prognozowanie, rozpoznawanie
zwalczanie pożarów, klęsk żywiołowych lub innych miejscowych zagrożeń. Do pomiaru stopnia realizacji
celu zadania użyty zostanie miernik 1 określony przez Ministra Spraw Wewnętrznych dla zadania 2.4.W.
4. Fundusz Wsparcia Straży Granicznej umożliwia gospodarowanie środkami finansowymi uzyskanymi
przez Straż Graniczną na podstawie umów i porozumień (m.in. od jednostek samorządu terytorialnego),
celem pokrywania wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów
utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Straży Granicznej, a także zakupu niezbędnych dla

27

ich potrzeb towarów i usług. Fundusz wspiera realizację zadania 2.6.W Ochrona granicy państwowej,
kontrola ruchu granicznego i zarządzanie migracjami, którego celem jest zwiększenie efektywności
zapewnienia bezpieczeństwa granicy zewnętrznej UE i terytorium RP oraz skutecznej kontroli granicznej,
jak również otwartości państwa dla legalnego ruchu granicznego i legalnej migracji (w tym podzadań 2.6.1.
Ochrona granicy państwowej i kontrola ruchu granicznego oraz 2.6.3. Zarządzanie migracjami
i przeciwdziałanie nielegalnej migracji). Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania użyty zostanie miernik 1
określony przez Ministra Spraw Wewnętrznych dla zadania 2.6.W.
5. Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, z którego środki przeznacza się w ramach zadania
2.1.W oraz 2.6.W na realizację zadań inwestycyjnych oraz na modernizację uzbrojenia i wyposażenia Policji
i Biura Ochrony Rządu (w podzadaniach 2.1.2. oraz 2.1.5. a także 2.6.1.) Do pomiaru stopnia realizacji celu
zadania użyte zostaną mierniki określone przez Ministra Spraw Wewnętrznych dla zadań 2.1.W. i 2.6.W.

Efektem realizacji celów zadań i podzadań dla funkcji 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
powinna być poprawa stanu bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego, dzięki lepszemu
funkcjonowaniu służb, w tym m.in. policji i innych służb, prokuratury, straży pożarnej, systemu zarządzania
kryzysowego.


28

Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka
Funkcja obejmuje zadania związane z edukacją na wszystkich poziomach, wychowaniem i opieką, które
umożliwiają zapewnienie powszechnego dostępu do nauki, podwyższenie jakości wykształcenia i kwalifikacji
zawodowych społeczeństwa. Jednocześnie wspierana jest funkcja wychowawcza, opiekuńcza i profilaktyczna
realizowana przez szkoły i inne placówki oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży.
Zasadniczy cel realizowanych w ramach funkcji 3. zadań i podzadań stanowi podniesienie poziomu jakości
kształcenia. Stopień realizacji tego celu monitorowany jest m.in. za pomocą miernika „Liczba aktywnych
zawodowo pracujących z wyższym wykształceniem w liczbie aktywnych zawodowo pracujących ogółem”.
Relacja powyższa powinna się zmienić z 28,5% w 2012 r. do 30,3% w 2015 r.
W ramach funkcji 3. wyodrębniono 2 zadania budżetowe, które mają charakter priorytetowy. Na realizację
wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 54,71 mld zł.
Oprócz państwowych jednostek budżetowych zadania w ramach funkcji 3. Edukacja, wychowanie i opieka
realizują następujące jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane do planowania w układzie
zadaniowym:
-
Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury,
-
Fundusz Promocji Kultury,
-
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych,
-
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,
-
Akademie Morskie w Gdyni i w Szczecinie,
-
Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 3 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).
Tabela 3
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
Zadanie
3.2
24%
BP
BŚE
Ogółem
3.1
41 303 406
381 860
41 685 266
3.1
76%
3.2
12 327 056
551 542
12 878 598

Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.

29

Zadanie 3.1.W Oświata i wychowanie

Zadanie obejmuje swoim zakresem przygotowanie absolwentów szkół i placówek do funkcjonowania na rynku
E
W

pracy. W ramach zadania zapewnia się obudowę programową kształcenia, instytucjonalne wsparcie jakości
O
T
E

kształcenia, przygotowanie podręczników, programów nauczania i środków dydaktycznych. Realizowane
T
Y

działania ukierunkowane są na rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów, a także zapewnienie uczniom
R
IO

o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym uczniom szczególnie uzdolnionym, stosownych form wsparcia.
R
P

W ramach zadania dąży się również do podnoszenia jakości pracy nauczycieli, modernizacji systemu nadzoru
IE
N

pedagogicznego, wsparcia oświaty polskiej za granicą oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu
A
D
A

egzaminów zewnętrznych. Zadanie obejmuje także rekrutację młodzieży do jednostek Ochotniczych Hufców
Z
Pracy i organizację działalności edukacyjno-szkoleniowej. Celami zadania są podnoszenie jakości oraz
efektywności kształcenia i wychowania oraz zwiększenie powszechności edukacji przedszkolnej. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Oświata i wychowanie.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 3.1.W wykorzystywanych będzie 13 mierników:
Miernik 1: Odsetek uczniów, którzy ukończyli szkołę ponadgimnazjalną w relacji do wszystkich uczniów,
którzy ją rozpoczęli (w %)

85
Opis miernika:
84,4
Miernik odnosi się do jednego z kluczowych aspektów
85
efektywności
edukacji,
jakim
jest
terminowość
83,9
84
przechodzenia cyklu edukacyjnego przez uczniów szkół
83,4
ponadgimnazjalnych – miernik umożliwia tym samym
84
monitorowanie działań państwa na rzecz jakości
82,8
i powszechności kształcenia.
83
82,2
% 83
Ocena ryzyka:
82
Wartość miernika uzależniona jest od liczby absolwentów,
którzy ukończyli szkołę ponadgimnazjalną.
82
81
Inne informacje:
Pożądanym
i
zamierzonym
kierunkiem
zmian
81
kształtowania się omawianego miernika jest utrzymanie
80
stabilnego poziomu jego wartości w długim okresie.
2011
2012
2013
2014
2015

Miernik 2: Liczba uczniów kształcenia artystycznego, którzy otrzymali promocję do następnej klasy
w stosunku do liczby uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
charakter
działań
Bazowa
PW
Planowane
podejmowanych w obszarze szkolnictwa artystycznego.
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
Dąży się do podnoszenia wartości miernika oraz
tworzenia
nowych
możliwości
dydaktyczno-
artystycznych i wychowawczych, co gwarantować ma
wysoką jakość kształcenia i w konsekwencji przekładać
90,42
90,43
92,94
93,44
93,94
się na wzrost zainteresowania tym typem szkolnictwa
i kształcenia wykwalifikowanych specjalistów.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika jest niskie, związane jest z indywidualnymi decyzjami uczniów
o kontynuacji lub przerwaniu nauki w szkole artystycznej.




30

Miernik 3: Liczba beneficjentów objętych edukacją, wychowaniem i opieką w strukturach Ochotniczych
Hufców Pracy (w os.)

Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla działania Ochotniczych Hufców
Bazowa
PW
Planowane
Pracy, w ramach których realizowane są formy
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
kształcenia
i
przygotowania
zawodowego.
Beneficjentami działalności OHP jest przede wszystkim
młodzież, w tym młodzież zagrożona marginalizacją,
która zdobywa w ten sposób kwalifikacje zawodowe
94 747
107 700
106 400
107 300
107 900
w ramach szkoleń kursowych oraz systemu uczenia się
przez całe życie.
Ocena ryzyka:
Ryzyko związane z realizacją zadania na zakładanym poziomie związane jest głównie z możliwym spadkiem naboru
uczestników do jednostek OHP wynikającym z niżu demograficznego.
Miernik 4: Liczba nauczycieli szkół leśnych w stosunku do liczby uczniów szkół leśnych w danym roku
szkolnym (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do kształcenia młodzieży na
Bazowa
PW
Planowane
potrzeby leśnictwa, za które odpowiedzialne są szkoły
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
leśne. Pozwala on ustalić relację pomiędzy liczbą
uczniów kształconych w szkołach (liczbą klas) oraz
365,14/
362,73/
365,29/
368,07/
368,07/
liczbą zatrudnionych nauczycieli, która ma istotny
2 308
2 237
2 240
2 260
2 261
wpływ na jakość i poziom kształcenia.
Informacje dodatkowe:
Wartość docelowa miernika na 2013 r. została oparta na
Ocena ryzyka:
planowanej liczbie zatrudnionych nauczycieli oraz planowanej
Ryzyko związane jest z poziomem zainteresowania
liczbie uczniów od dnia 1 września 2012 r. Liczba nauczycieli
młodzieży kształceniem w obszarze leśnictwa.
uzależniona jest m.in. od liczby zakwaterowanych uczniów
w internatach.
Miernik 5: Liczba uczniów i słuchaczy kształcących się w szkołach i placówkach rolniczych w roku
kalendarzowym (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do działalności państwa w zakresie
Bazowa
PW
Planowane
kształcenia i rozwoju uczniów w systemie zarówno
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
stacjonarnym jak i zaocznym realizowanym przez
Zespoły Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego
podlegające Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jak
również przez dokształcanie i doskonalenie zawodowe
12 295
13 000
12 596
12 557
12 637
nauczycieli przedmiotów zawodowych realizowane
przez
Krajowe
Centrum
Edukacji
Rolniczej
w Brwinowie.
Ocena ryzyka:
Miernik zależy od zainteresowania młodzieży i słuchaczy nauką w szkołach rolniczych, a co za tym idzie naboru uczniów
na kolejny rok szkolny. Obniżenie wartości miernika wynika z możliwego spadku naboru uczniów wynikającego z niżu
demograficznego.
Miernik 6: Liczba nauczycieli szkół rolniczych – odbiorców usług edukacyjnych w danym roku
kalendarzowym (w os.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę doskonalenia nauczycieli
Bazowa
PW
Planowane
w zakresie
zrównoważonego
rozwoju
obszarów
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
wiejskich, które znacząco wpływa na poprawę jakości
kształcenia kadr dla wsi i rolnictwa Polsce.
454
200
380
350
350
Ocena ryzyka:
Ryzyko związane z realizacją zadania minimalizowane jest przez nieustanne dostosowywanie oferty szkoleniowej do
potrzeb zgłaszanych przez nauczycieli szkół rolniczych – odbiorców usług edukacyjnych oraz koordynację terminów
szkoleń. Malejące wartości miernika w latach 2014-2015 wynikają z nasycenia szkoleniami nauczycieli aktywnych
zawodowo przy znikomej fluktuacji kadr.

31
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 30 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: