eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uklad-zadaniowy


Miernik 3: Liczba projektów wdrożonych w stosunku do liczby projektów zgłoszonych w zakresie
bezpieczeństwa publicznego (w %)

Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik odnosi się do realizacji przez Wojewodów
Bazowa
PW
Planowane
Rządowego programu ograniczania przestępczości
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
i aspołecznych zachowań „Razem Bezpieczniej”.
48,1
39,5
38,3
38,0
38,1
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania miernika może wynikać z małej
Informacje dodatkowe:
liczby złożonych wniosków, wysokich wymagań
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia
stawianych w procesie selekcji projektów, jak również
odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
rezygnacji z projektów w trakcie realizacji.

Zadanie 2.2. Redukowanie przestępczości
Celem zadania dla Policji jest utrzymanie wskaźnika wykrywalności na poziomie roku 2011, dla CBA –
realizacja zadań wynikających z ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym. Zadanie obejmuje
zwalczanie przestępczości i korupcji, w tym przestępczości zorganizowanej o zasięgu krajowym
i międzynarodowym oraz zagrożeń terrorystycznych. W zakresie powyższego zadania wykonywane są
czynności: operacyjno-rozpoznawcze, dochodzeniowo-śledcze i administracyjno-porządkowe. Zadanie to
zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawy wewnętrzne.
Do pomiaru stopnia realizacji celów zadania 2.2. wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Wskaźnik wykrywalności przestępstw ogółem (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla rzeczywiste działania Policji
Bazowa
PW
Planowane
w sferze procesowej w związku ze zwalczaniem
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
przestępczości oraz skuteczność działania organów
ścigania.
68,70
68-69
68-69
68-69
68-69
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Na realizację zadania mogą mieć wpływ m.in.
Miernik liczony jest jako iloraz liczby przestępstw wykrytych
następujące czynniki:
(łącznie z wykrytymi po podjęciu z umorzenia) przez ogólną
-
fluktuacja zatrudnienia w pionie kryminalnym,
liczbę przestępstw stwierdzonych, powiększoną o liczbę
-
zmiany legislacyjne,
przestępstw wykrytych po podjęciu postępowań umorzonych
-
sytuacja ekonomiczna państwa i społeczeństwa.
w roku ubiegłym lub latach poprzednich.
Miernik 2: Przyjęcie sprawozdania z działalności CBA przez organ nadrzędny (wartość logiczna: tak-
1/nie-0)

Opis miernika:
Wartości miernika
Szef CBA przedstawia Prezesowi Rady Ministrów oraz
Bazowa
PW
Planowane
Sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
sprawozdanie z działalności CBA za poprzedni rok
kalendarzowy.
1
1
1
1
1
Informacje dodatkowe:
Wyłączenie dotyczące zastosowania miernika o wartości logicznej zastosowano ze względu na bezpieczeństwo państwa,
zgodnie z ust. 81 Załącznika nr 66 do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu
i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2013.


22

Zadanie 2.3. Strzeżenie praworządności i czuwanie nad ściganiem przestępstw przez prokuraturę
W ramach zadania, którego celem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa państwa i obywateli, prowadzone
lub nadzorowane są postępowania przygotowawcze w sprawach karnych, wytaczane powództwa w sprawach
karnych i cywilnych oraz sprawowana jest funkcja oskarżyciela publicznego przed sądami. Ponadto prowadzi się
nadzór nad wykonywaniem postanowień o tymczasowym aresztowaniu oraz innych decyzji o pozbawieniu
wolności. Prowadzone są także działania ukierunkowane na zwalczanie przestępczości zorganizowanej, a także
realizowane są ustawowe zadania Prokuratora Generalnego. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Sprawiedliwość.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 2.3. wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Wskaźnik pozostałości spraw karnych na następny okres sprawozdawczy
Opis miernika:
Wartości miernika
Wskaźnik pozostałości stanowi odniesienie liczby spraw
Bazowa
PW
Planowane
karnych pozostających do załatwienia na następny okres
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
sprawozdawczy do przeciętnego wpływu spraw karnych
w danym okresie sprawozdawczym.
0,83
0,89
0,89
0,89
0,89
Ocena ryzyka:
Niewykonanie wartości docelowej może wynikać ze złożoności, skomplikowania i czasochłonności wpływających spraw.
Miernik 2: Procent spraw zakończonych przez prokuraturę wojskową w terminie nieprzekraczającym
90 dni w stosunku do ogólnej liczby spraw w roku

Wartości miernika
Opis miernika:
Bazowa
PW
Planowane
Miernik
ukazuje
poziom
sprawności
organów
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
prokuratury wojskowej.
75,60
76,10
76,15
76,20
76,25
Ocena ryzyka:
Zagrożenie niewykonania wartości miernika wynikać może ze zróżnicowanej złożoności oraz pracochłonności
poszczególnych spraw.
Zadanie 2.4.W Ochrona przeciwpożarowa, działalność zapobiegawcza, ratownicza i gaśnicza
Zadanie realizowane jest przez jednostki Państwowej Straży Pożarnej oraz organizacje społeczne działające na
podstawie ustawy o stowarzyszeniach (np. jednostki OSP, TOPR, GOPR, WOPR itp.) W ramach zadania
realizowane są działania w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz działania ratownicze na terenie całego
kraju, w tym też działania ratownicze w terenie górskim. W zadaniu finansuje się też organizację
i funkcjonowanie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (KSRG). Prowadzone są działania związane z:
zapobieganiem zagrożeniom pożarowym i innym, przeciwdziałaniem awariom przemysłowym oraz
prowadzeniem kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych. Finansowane są także przedsięwzięcia
mające na celu poprawę bazy i wyposażenia sprzętowego niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania
jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej i Państwowej Straży Pożarnej, szkolenia i doskonalenie ratowników,
prowadzenie i organizowanie ćwiczeń. Celem zadania jest skrócenie średniego czasu oczekiwania na podjęcie
interwencji podmiotów ratowniczych Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego od momentu przyjęcia
zgłoszenia. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawy wewnętrzne.

23

Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 2.4.W wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Procent interwencji, w których jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego dotarła
na miejsce zdarzenia w czasie krótszym niż 15 minut

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia bezpośredni pomiar poziomu
Bazowa
PW
Planowane
osiągnięcia celu i wskazanie szybkości podejmowania
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
działań
przez
jednostki
Krajowego
Systemu
Ratowniczo-Gaśniczego,
która
jest
jednym
z decydujących
czynników
pozwalających
na
ograniczenie skutków pożarów. Wskazuje on na
właściwe
rozmieszczenie
jednostek
ochrony
75
75
75
80
80
przeciwpożarowej, poziom wykształcenia kadry, stopień
i jakość zabezpieczenia bazy sprzętowej oraz sprawność
strażaków.
Ocena ryzyka:
Wpływ na realizację zadania i wartość miernika ma
Informacje dodatkowe:
m.in. stopień urbanizacji terenu, liczba interwencji,
Planuje
się,
że
jednostki
straży
pożarnej
w
75%
w które zaangażowane są większe siły jednostek straży
podejmowanych interwencji dotrą w czasie krótszym niż 15
pożarnej, jak również liczebność jednostek ratowniczo-
minut.
gaśniczych PSP i sieci ochotniczych straży pożarnych
w stosunku do rozmiarów chronionego obszaru.

Analogicznym miernikiem, pn. „Liczba interwencji, w których jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-
Gaśniczego dotarła na miejsce zdarzenia w czasie do 15 minut, w stosunku do ogółu interwencji (w %)” do
monitorowania stopnia realizacji zadania w poszczególnych województwach posługują się Wojewodowie.
Wartości miernika zostały zaprezentowane w aneksie tabelarycznym.
Zadanie 2.5.W Zarządzanie kryzysowe i obrona cywilna
W ramach zadania prowadzone są działania mające na celu zapewnienie spójnego obiegu informacji,
planowania i koordynacji działań na poziomie krajowym w zakresie zarządzania kryzysowego i ochrony
ludności, jak również usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz zrealizowanie do 2020 roku programów
mających na celu zapobieganie ich wystąpieniu. W ramach tego zadania organizowane są specjalistyczne
szkolenia, kursy, warsztaty, konferencje i seminaria dotyczące problematyki ochrony ludności i obrony cywilnej
oraz podejmowane są przedsięwzięcia mające na celu stworzenie szczegółowej siatki bezpieczeństwa,
usprawnienie przekazywania informacji w zakresie zarządzania kryzysowego. Ponadto, wykonywane są
działania mające na celu usprawnienie łączności służb ratowniczych poprzez zapewnienie optymalnych
warunków technicznych, organizacyjnych związanych z eksploatacją sieci komunikacyjnych służb
ratowniczych. Działania administracji publicznej ukierunkowane są również na przeciwdziałanie i usuwanie
skutków klęsk żywiołowych oraz na odbudowę, modernizację i remont komunalnej infrastruktury technicznej
zniszczonej lub uszkodzonej w wyniku klęsk żywiołowych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Sprawy wewnętrzne.







24

Do pomiaru stopnia realizacji celów zadania 2.5.W wykorzystywanych będzie 6 mierników:
Miernik 1: Stopień wdrożenia systemu zarządzania kryzysowego do działań administracji rządowej (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
System zarządzania kryzysowego został zdefiniowany
Bazowa
PW
Planowane
w ustawie o zarządzaniu kryzysowym – jego zadaniem
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
jest monitorowanie, zapobieganie i usuwanie skutków
zagrożeń
dla
bezpieczeństwa
powszechnego,
spowodowanych przez siły natury i działalność
człowieka. Przyjęty miernik pozwala obrazować proces
wdrażania systemu i odnosi się do perspektywy
4
4
≥16
≥28
≥40
wieloletniej
(do
2020 r.). Miernik
pozwala
na
obiektywną ocenę stanu wdrożenia systemu w kolejnych
latach.
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika prezentowana jest w ujęciu narastającym w perspektywie do roku 2020, która obejmuje dwa pełne
czteroletnie cykle realizacji zadań związanych z zarządzaniem kryzysowym umożliwiających pełne wdrożenie systemu.
Miernik 2: Ocena współdziałania podmiotów zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej (w skali od
1-bardzo zła do 5-bardzo dobra)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla sprawność i współdziałanie służb
Bazowa
PW
Planowane
Wojewodów w sytuacjach kryzysowych oraz ukazuje
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
ich efektywność, stan przygotowania oraz szybkość
reakcji.
4,0
4,1
4,2
4,2
4,3
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
W perspektywie do 2015 roku maksymalna planowana wartość wynosi 5,0.

Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
− Stopień realizacji zadań określonych w Programie Doskonalenia Obrony Cywilnej w danym roku
kalendarzowym (w %),
− Liczba (suma) przeprowadzonych szkoleń i ćwiczeń w danym roku,
− Procent zrealizowanych przedsięwzięć w zakresie zarządzania kryzysowego.
Mierniki te przedstawiają stopień realizacji zadań planowanych w danym roku kalendarzowym w zakresie
zarządzania kryzysowego. Ich wykonanie stwarza warunki do właściwego przygotowania urzędów do
skutecznego przeciwdziałania zagrożeniom i usuwania skutków sytuacji kryzysowych.
Ponadto wykorzystywany jest również miernik pn. „Liczba zakończonych poszukiwań prowadzonych przez
Biuro Poszukiwań i Informacji PCK”.
Wartości docelowe mierników na 2013 r. zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym.
Zadanie 2.6.W Ochrona granicy państwowej, kontrola ruchu granicznego i zarządzanie migracjami
Celem zadania jest zwiększenie efektywności zapewnienia bezpieczeństwa granicy zewnętrznej UE
i terytorium RP oraz skutecznej kontroli granicznej, jak również otwartości państwa dla legalnego ruchu
granicznego i legalnej migracji. Za zapewnienie bezpieczeństwa granicy państwowej będącej jednocześnie
zewnętrzną granicą Unii Europejskiej oraz sprawne i skuteczne dokonywanie kontroli ruchu granicznego
odpowiada Straż Graniczna. Rozbudowywany jest system ochrony granicy państwowej wykorzystujący
stacjonarne i mobilne systemy nadzoru, jak również utrzymywany jest w sprawności sprzęt wykorzystywany do
kontroli granic. W ramach zadania finansuje się także przedsięwzięcia mające na celu poprawę sprawności

25

działań Straży Granicznej i warunków jej funkcjonowania. W stosunku do przebywających na terytorium RP
cudzoziemców wykonywane są funkcje kontrolne w zakresie legalności ich pobytu, wykonywania pracy oraz
prowadzenia działalności gospodarczej. Podejmowane są również działania związane z polityką migracyjną
państwa, czynności weryfikacyjne wobec cudzoziemców ubiegających się o prawo pobytu na terytorium RP lub
uzyskanie statutu uchodźcy – azylu. Zadanie zawiera się w zakresie działu administracji rządowej Sprawy
wewnętrzne.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 2.6.W wykorzystywane będą 3 mierniki:
Miernik 1: Wskaźnik sprawności funkcjonowania systemu zintegrowanego zarządzania granicą
i migracjami (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odnosi
się
do
czteropoziomowego
Bazowa
PW
Planowane
zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
granicy
państwowej
(zewnętrznej
granicy
UE/Schengen), na który składa się ochrona granicy
państwowej i kontrola ruchu granicznego, kontrole
migracyjne, przeciwdziałanie nielegalnej migracji oraz
b.d.
b.d.
84
85
86
system udzielania wiz. Miernik pozwala na dokonanie
kompleksowej oceny działania systemu.
Informacje dodatkowe:
System zarządzania granicą zewnętrzną UE został określony w Komunikacie KE w sprawie zintegrowanego zarządzania
granicami zewnętrznymi Państw Członkowskich UE
oraz w Planie zarządzania granicami zewnętrznymi Państw
Członkowskich UE
. Wartość miernika stanowi sumę wartości mierników poszczególnych podzadań i działań realizowanych
w ramach systemu, którym przypisano wagi istotności oddziaływania na cały system.
Miernik 2: Średni czas oczekiwania na odprawę (w min.)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik
umożliwia
monitorowanie
sprawności,
Bazowa
PW
Planowane
dostępności
i
jakości
odprawy
granicznej
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
i paszportowej.
37,2
33,0
29,9
29,5
26,3
Ocena ryzyka:
Do najważniejszych czynników wpływających na
Informacje dodatkowe:
stopień realizacji zakładanej wartości miernika należą
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia
przede wszystkim czynniki obiektywnie niezależne,
odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
które mogą spowodować sezonowe lub przejściowe
W perspektywie do 2015 roku minimalna planowana wartość
trudności w funkcjonowaniu przejść granicznych, np.
wynosi 1 minutę.
okresowy wzrost liczby podróżujących, złe warunki
atmosferyczne, zagrożenie terrorystyczne, itp.
Miernik 3: Odsetek zaskarżanych skutecznie decyzji Rady ds. Uchodźców na tle całego orzecznictwa
sądów w sprawach Rady (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ilustruje jakość i stabilność orzecznictwa Rady
Bazowa
PW
Planowane
do Spraw Uchodźców, która rozpatruje odwołania od
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
decyzji i zażalenia na postanowienia wydane przez
Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w sprawach
o nadanie lub pozbawienie statusu uchodźcy lub
b.d.
≤ 20
≤ 20
≤ 20
≤ 20
udzielenie ochrony uzupełniającej.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Główne ryzyko niewykonania planowanej wartości
Dane dotyczą wszystkich spraw, co do których Wojewódzki
miernika związane jest z częstym korzystaniem przez
Sąd Administracyjny orzekał w danym roku. Uwzględnia się
cudzoziemców z możliwości kierowania do sądu
nieprawomocne wyroki WSA z danego roku, nawet jeśli
administracyjnego spraw z zakresu spraw uchodźczych,
wniesione zostały na nie skargi kasacyjne. Nie bierze się pod
co
powoduje
zawieszenie
wykonania
decyzji
uwagę skarg uwzględnionych przez Radę do Spraw Uchodźców
o wydaleniu oraz legalizację pobytu cudzoziemca na
w trybie autokontroli albowiem merytorycznie sąd tych skarg
terytorium RP na czas trwania postępowania sądowego.
nie rozpoznaje.


26
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 30 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: