Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uklad-zadaniowy
Zadanie 1.10. Ocena gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego z punktu widzenia
kryteriów ustawowych
Celem zadania jest zapewnienie płynności i stabilności finansowej jednostek samorządu terytorialnego.
W ramach zadania realizowane są zadania publiczne z zakresu sprawozdawczości budżetowej i finansowej –
przeprowadzane są kontrole gospodarki finansowej podmiotów komunalnych w zakresie określonym ustawą
o regionalnych izbach obrachunkowych, a jej wyniki publikowane. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Administracja publiczna i jest realizowane przez Regionalne Izby Obrachunkowe.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 1.10. będzie wykorzystywany miernik:
Miernik: Liczba negatywnych raportów o stanie gospodarki finansowej w relacji do liczby
nadzorowanych jednostek (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik bada pośrednio całokształt pracy Regionalnych
Bazowa
PW
Planowane
Izb Obrachunkowych oraz ich wpływ na przestrzeganie
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
przepisów
oraz
jakość
prowadzenia
gospodarki
finansowej przez jednostki samorządu terytorialnego.
<9
<9
<9
<7
<7
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Na podstawie wyników działalności nadzorczej, kontrolnej
Głównymi czynnikami wpływającymi na stopień
i opiniodawczej,
kolegium
izby
decyduje
uchwałą
realizacji miernika są m.in. pogorszenie sytuacji
o sporządzeniu raportu o stanie gospodarki finansowej danej
finansowej jst w wyniku zdarzeń obiektywnie
jednostki, w razie potrzeby wskazania organom tej jednostki na
niezależnych, np. stanu klęski żywiołowej.
powtarzające się nieprawidłowości, jak również w sytuacji
zagrożenia niewykonania ustawowych zadań.
Zadanie 1.11.W Pełnienie funkcji przedstawiciela Rady Ministrów w województwie oraz organu nadzoru
W ramach tego zadania koordynowane są działania związane z zapewnieniem spójnego wdrażania polityki rządu
przez organy administracji publicznej, jak również związane ze sprawowaniem nadzoru prawnego nad
jednostkami samorządu terytorialnego, ich stowarzyszeniami i związkami, izbami gospodarczymi, izbami
rolniczymi i radami nadzorczymi wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Ponadto
realizowane są działania dotyczące odznaczeń państwowych i resortowych, jak również związane z ogłaszaniem
w wojewódzkich dziennikach urzędowych aktów normatywnych i innych aktów wymagających publikacji.
Celem zadania jest zapewnienie realizacji zadań Wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów
w województwie oraz jako organu nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego. Zadanie
to zawiera się w dziale administracji rządowej Administracja publiczna.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 1.11.W będzie wykorzystywany miernik:
Miernik: Liczba rozstrzygnięć nadzorczych wojewody w stosunku do liczby przedłożonych uchwał
i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
przedstawia
stosunek
rozstrzygnięć
Bazowa
PW
Planowane
nadzorczych wojewody do przedłożonych uchwał
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
i zarządzeń organów jst. Jego wartość uzależniona jest
od liczby prawnie wadliwych uchwał i zarządzeń
wydanych przez jst (np. w związku ze zmianą
obowiązujących przepisów) – pozwala ona ocenić
2,0
2,2
2,3
2,3
2,3
oddziaływanie nadzoru w tym zakresie na jakość prawa
miejscowego.
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
17
Inne jednostki sektora finansów publicznych
Realizację działalności w ramach funkcji 1. Zarządzanie państwem prowadzą – oprócz państwowych
jednostek budżetowych – również następujące jednostki sektora finansów publicznych:
1. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, która w celu zapewnienia zawodowej, rzetelnej, bezstronnej
i politycznie neutralnej kadry urzędników państwowych wykonuje zadanie 1.3. Obsługa merytoryczna
i kancelaryjno-biurowa Prezesa Rady Ministrów, Rady Ministrów i członków Rady Ministrów, w zakresie
podzadania 1.3.3. Zarządzanie korpusem służby cywilnej oraz podnoszenie jakości pracy w urzędach
administracji rządowej. Głównymi rodzajami działalności podejmowanymi w ramach tego podzadania są:
kształcenie stacjonarne i ustawiczne, organizowanie oraz przeprowadzanie postępowania kwalifikacyjnego
w służbie cywilnej, publikacja książek i skryptów dotyczących administracji publicznej. Do pomiaru stopnia
realizacji celu zadania użyty zostanie miernik „Odsetek uczestników szkoleń, którzy wzięli udział
w ankiecie ewaluacyjnej i uważają, że podnieśli swoje kompetencje na skutek szkoleń (w %)”. Zgodnie
z prognozą wartości miernika powinny kształtować się w latach 2013-2015 na poziomie ≥ 94%.
2. Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia w ramach realizacji celu dostarczania wysokiej jakości
informacji, analiz oraz propozycji decyzji o charakterze strategicznym, prowadzi działania w zakresie
zadania 1.3. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa Prezesa Rady Ministrów, Rady Ministrów
i członków Rady Ministrów (w podzadaniu 1.3.1. Obsługa i koordynacja prac rządu), polegające m.in. na
wykonywaniu ekspertyz, analiz i studiów prognostycznych dotyczących sytuacji politycznej, społecznej
i gospodarczej oraz rozwoju stosunków międzynarodowych na obszarach Europy Środkowej, Europy
Wschodniej, Rosji, Półwyspu Bałkańskiego oraz Kaukazu Południowego i Azji Centralnej, a także
prowadzeniu badań, szkoleń i konferencji w zakresie w/w problematyki. Do pomiaru stopnia realizacji celu
zadania użyty zostanie miernik „Odsetek osób oceniających jakość przygotowywanych informacji i analiz
na co najmniej 3,3 punkty w czterostopniowej skali ocen”. Przewiduje się, iż wartość miernika w latach
2013-2015 utrzyma się na poziomie ≥70%.
3. Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP zapewnia sprawną i efektywną obsługę urzędu Prezydenta
RP, realizując swoją działalność w ramach zadania 1.1. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie podzadania 1.1.1. Obsługa i koordynacja urzędu
Prezydenta RP, poprzez wykonywanie czynności polegających na: obsłudze gospodarczej, technicznej,
transportowej i recepcyjnej. Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania użyty zostanie miernik: „Ocena
badająca poziom zadowolenia Kierownictwa Kancelarii Prezydenta RP i Biura Bezpieczeństwa
Narodowego z obsługi wykonywanej przez Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP (ankieta, skala 1-4,
gdzie 1 - ocena bardzo zła, 4 – ocena bardzo dobra)”. Wartość miernika w latach 2013-2015 wyniesie >3,7.
4. Centrum Usług Wspólnych wykonuje zadanie 1.3. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa Prezesa
Rady Ministrów, Rady Ministrów i członków Rady Ministrów, którego celem jest zapewnienie
prawidłowego funkcjonowania Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w zakresie podzadania 1.3.1. Obsługa
i koordynacja prac rządu. Główne rodzaje działalności realizowane w ramach tego podzadania to:
zarządzanie nieruchomościami, obsługa gospodarcza, transportowa, informatyczna, teleinformatyczna,
edytorska, gastronomiczna, kancelaryjna, bibliotekarska, poligraficzna oraz realizacja zakupów
18
inwestycyjnych i inwestycje budowlane w obiektach KPRM. Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania
użyty zostanie miernik „Ocena pracy CUW przez organy i osoby na rzecz których działa (ankieta, skala
ocen 1-4, gdzie 1 – ocena bardzo zła, 4 – ocena bardzo dobra)”. W każdym z lat objętych horyzontem
prognozy (tj. 2013-2015) wartość miernika ma wynieść ≥3.
Realizacja celów zadań i podzadań dla funkcji 1. Zarządzanie państwem zapewni sprawne i efektywne
wykonywanie obowiązków na rzecz obywateli i państwa ze strony głównych instytucji demokratycznego
państwa prawa.
19
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
W ramach funkcji zgrupowane są działania służb państwowych na rzecz zapobiegania i zmniejszania
przestępczości i zagrożeń terrorystycznych, a także zapobiegania i łagodzenia skutków katastrof naturalnych
oraz spowodowanych działalnością człowieka. Celem działań realizowanych w ramach funkcji jest utrzymanie
zdolności i adekwatne reagowanie w przypadku wystąpienia zagrożeń dotyczących bezpieczeństwa publicznego,
życia i zdrowia obywateli, porządku prawnego i majątku narodowego, jak również ochrona przed bezprawnymi
działaniami oraz skutkami klęsk żywiołowych. Szczegółowym celem sformułowanym dla funkcji 2. jest
poprawa funkcjonowania służb bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego. Jednym z mierników
odzwierciedlających stopień realizacji tego celu jest średni czas oczekiwania na podjęcie interwencji podmiotów
ratowniczych Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego od momentu przyjęcia zgłoszenia. Czas ten powinien
się zmniejszać z 9 min i 3 sek. przewidywanych w 2012 r. do 8 min. i 8 sek. w 2015 r.
W ramach funkcji 2. wyodrębniono 6 zadań budżetowych (w tym 1 zadanie priorytetowe). Na realizację
wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 14,92 mld zł.
Oprócz państwowych jednostek budżetowych zadania w ramach funkcji 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i
porządek publiczny realizują następujące jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane do planowania
w układzie zadaniowym:
-
Fundusz Wsparcia Policji,
-
Centrum Usług Logistycznych,
-
Fundusz Wsparcia Straży Pożarnej,
-
Fundusz Wsparcia Straży Granicznej,
-
Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 2 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).
Tabela 2
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
Zadanie
BP
BŚE
Ogółem
2.6
2.5
2.1
6 321 410
23 513
6 344 923
11%
2%
2.4
2.1
2.2
2 931 465
12 998
2 944 463
15%
43%
2.3
1 355 572
4 459
1 360 031
2.3
2.4
2 223 322
15 950
2 239 272
9%
2.2
20%
2.5
254 353
0
254 353
2.6
1 610 843
867
1 611 710
Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.
20
Zadanie 2.1.W Ochrona obywateli, utrzymanie porządku publicznego oraz działania na rzecz poprawy
bezpieczeństwa
Z
A
D
Zadanie obejmuje szerokie spektrum przedsięwzięć, których celem jest zapewnienie i poprawa bezpieczeństwa
A
N
obywateli. W zakres tego zadania wchodzi: ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi
IE
P
działaniami naruszającymi te dobra; ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie
R
IO
spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu, w ruchu drogowym i na wodach
R
Y
przeznaczonych do powszechnego korzystania; inicjowanie i organizowanie działań mających na celu
T
E
T
zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie z policjami
O
W
innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi, w tym z organami i instytucjami Unii Europejskiej;
E
nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi; kontrola przestrzegania przepisów
porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub obowiązujących w miejscach
publicznych; gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji kryminalnych. Zadanie to zawiera się
w dziale administracji rządowej Sprawy wewnętrzne.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 2.1.W wykorzystywane będą 3 mierniki:
Miernik 1: Czas pracy policjantów służby patrolowej i obchodowej komórek służby prewencyjnej i służby
ruchu drogowego przeznaczony na służbę w terenie, w stosunku do ogólnego czasu pracy policjantów tych
służb (w %)
Opis miernika:
48
Miernik odzwierciedla udział policjantów w służbie
patrolowej i obchodowej podstawowych komórek
48
służby prewencyjnej oraz policjantów ruchu drogowego
pełniących służbę bezpośrednio na drogach – pozwala
47
46,58
46,58 ≥46,58 ≥46,58 ≥46,58
on na dokonanie oceny działań Policji w zakresie
47
zapewnienia bezpieczeństwa obywateli przez właściwe,
ilościowe i jakościowe rozmieszczenie sił policyjnych
46
%
w miejscach publicznych.
46
Ocena ryzyka:
45
Duże ryzyko związane z absencją w pracy oraz
45
utrzymywaniem się wysokiej liczby wakatów, czemu
przeciwdziała bieżący monitoring stanów etatowych
44
i stanów zatrudnienia.
2011
2012
2013
2014
2015
Inne informacje:
Wzrost wartości miernika przy założeniu niezmiennych (zbliżonych) stanów ewidencyjnych w podstawowych komórkach
służby prewencyjnej oraz ruchu drogowego świadczyć będzie o faktycznym wzroście liczby policjantów skierowanych do
służby zewnętrznej.
Miernik 2: Bieżące monitorowanie (wartość logiczna: tak-1/nie-0)
Opis miernika:
Wartości miernika
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego ze względu na
Bazowa
PW
Planowane
specyficzny charakter działalności, bezpieczeństwo
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
państwa
i
konieczność
zachowania
tajemnicy
państwowej stosuje miernik o wartości logicznej.
1
1
1
1
1
Informacje dodatkowe:
Wyłączenie dotyczące zastosowania miernika o wartości logicznej, zastosowano ze względu na bezpieczeństwo państwa,
zgodnie z ust. 81 Załącznika nr 66 do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu
i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2013.
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei