Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uklad-zadaniowy
Zadanie 7.2.W Zagospodarowanie przestrzenne i gospodarka nieruchomościami
Celem zadania jest kształtowanie ładu przestrzennego oraz wspieranie merytoryczne organów
administracji publicznej i innych uczestników rynku nieruchomości w zakresie gospodarki
nieruchomościami. W ramach tego zadania administracja terenowa prowadzi sprawy z zakresu planowania
przestrzennego: opiniuje i uzgadnia studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin
oraz miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, jak również ustala warunki zabudowy
i zagospodarowania terenu, ustala lokalizację inwestycji, wydaje pozwolenia na budowę na terenach
zamkniętych. Prowadzona jest również współpraca transgraniczna i przygraniczna w zakresie planowania
przestrzennego oraz koordynacja tworzenia infrastruktury informacji przestrzennej w zakresie zagospodarowania
przestrzennego. W zakresie gospodarki nieruchomościami podejmowane zadania dotyczą tworzenia
i koordynacji regulacji prawnych w zakresie gospodarki nieruchomościami, monitorowania usług na rynku
nieruchomości oraz orzecznictwa administracyjnego i postępowań przed sądami. Zadanie zawiera się w dziale
administracji rządowej Budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 7.2.W wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Liczba udzielonych odpowiedzi na zapytania interpretacyjne z zakresu gospodarki
przestrzennej i gospodarki nieruchomościami w stosunku do liczby wpływających zapytań
interpretacyjnych w danym roku (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę działalności administracji
Bazowa
PW
Planowane
publicznej
w
zakresie
zapewnienia
jednolitości
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
stosowania prawa w obszarze gospodarki przestrzennej
i gospodarki
nieruchomościami
oraz
zwiększenia
95
89
91
91
91
poziomu pewności uczestników obrotu prawnego.
Miernik 2: Średni czas wydania rozstrzygnięcia w zakresie zagospodarowania przestrzennego
i gospodarki nieruchomościami (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Przyjęty
miernik
pokazuje
efektywność
oraz
Bazowa
PW
Planowane
terminowość decyzji wydawanych przez Wojewodów
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
w zakresie
zagospodarowania
przestrzennego
i gospodarki nieruchomościami.
61,0
60,6
58,8
58,7
58,6
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia
Ryzyko związane jest m.in. z trudną do przewidzenia
odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
liczbą planów i studiów uwarunkowań wpływających od
W perspektywie do 2015 roku minimalna planowana wartość
jednostek samorządu terytorialnego.
wynosi 20 dni.
Zadanie 7.3.W Geodezja i kartografia
Celem zadania jest zapewnienie poprawy obsługi obywateli oraz dostępu do aktualnej informacji
geodezyjnej i kartograficznej (informacji przestrzennej) – administracja publiczna gromadzi, aktualizuje
i udostępnia informacje przestrzenne stanowiące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny. Ponadto
realizowane są także procesy nadzorczo-kontrolne w zakresie zapewnienia przestrzegania i stosowania
przepisów oraz działania zmierzające do budowy jednolitego i aktualnego państwowego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego zapewniającego interoperacyjność zbiorów i usług, utrzymania i rozwoju infrastruktury
technicznej Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach (ZSIN) oraz rozwiązań informatycznych
Integrującej Platformy Elektronicznej (IPE), które umożliwiają aktualizację baz danych ewidencji gruntów
i budynków. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Administracja publiczna.
62
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 7.3.W wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Pokrycie powierzchni kraju bazami danych przestrzennych dostępnych drogą elektroniczną
dla wszystkich zakresów tematycznych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa poziom dostępności drogą elektroniczną
Bazowa
PW
Planowane
do spójnej, wiarygodnej i aktualnej informacji
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
przestrzennej,
co
podnosi
atrakcyjność
i konkurencyjność polskiej gospodarki, jak też poprawia
warunki działania inwestorów i przedsiębiorców
70
75
80
85
90
działających w sferze usług geoinformacyjnych.
Ocena ryzyka:
Ryzyko związane jest głównie z dużym zakresem prac,
które muszą być zlecane i wykonywane na rynku oraz
z krótkimi terminami przewidzianymi na ich realizację.
Informacje dodatkowe:
Ma to szczególne znaczenie przy pracach, które muszą
Wartości miernika zostały zaprezentowane narastająco, co
być realizowane przy zachowaniu odpowiednich
wynika z etapowego charakteru procesu budowy oraz
warunków pogodowych, a których rezultaty mają
modernizacji
infrastruktury
informacji
przestrzennej
znaczący wpływ na osiągnięcie założonego rezultatu,
i konieczności jej dostosowywania do zmieniającej się
przede
wszystkim
w
zakresie
pozyskiwania
rzeczywistości prawnej i technologicznej.
i aktualizacji bazy danych obiektów topograficznych
oraz baz danych zobrazowań lotniczych i satelitarnych,
ortofotomapy.
Miernik 2: Liczba decyzji administracyjnych uchylonych przez sądy administracyjne w stosunku do ogółu
zaskarżonych decyzji (w %)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla skuteczność wykonywania zadań
Bazowa
PW
Planowane
z zakresu geodezji i kartografii przez Wojewódzkich
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
Inspektorów Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego.
13,5
13,4
13,7
13,8
13,5
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Głównymi czynnikami wpływającymi na planowaną
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia
wartość miernika są konsekwencje zmian w przepisach
odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
i ich interpretacji, jak również czasochłonność skarg
W perspektywie do 2015 roku minimalna planowana wartość
rozpatrywanych przez sądy administracyjne.
wynosi 0.
Zadanie 7.4.W Nadzór budowlany
Celem zadania jest zapewnianie przestrzegania prawa w procesie budowlanym i użytkowaniu obiektów
budowlanych oraz we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu wyrobów budowlanych. Aby zrealizować ten
cel rozpatrywane są, w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych, odwołania, zażalenia i wnioski
w sprawach rozstrzygnięć wydanych przez wojewódzkie organy administracji architektoniczno-budowlanej
i nadzoru budowlanego, a także przeprowadzane są kontrole działania organów administracji architektoniczno-
budowlanej i nadzoru budowlanego, kontrole budów i utrzymania obiektów budowlanych oraz kontrole
wyrobów budowlanych u producentów i sprzedawców. W ramach zadania prowadzony jest także Krajowy
Wykaz Zakwestionowanych Wyrobów Budowlanych oraz centralne rejestry osób posiadających uprawnienia
budowlane, rzeczoznawców budowlanych i osób ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej. Dodatkowo
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego pełni funkcję organu wyższego stopnia w rozumieniu kodeksu
postępowania administracyjnego w stosunku do Wojewodów i Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru
Budowlanego. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Budownictwo, gospodarka przestrzenna
i mieszkaniowa.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 7.4.W wykorzystywane będą 2 mierniki:
63
Miernik 1: Liczba decyzji administracyjnych i postanowień Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego
w stosunku do liczby złożonych odwołań, zażaleń i wniosków (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla liczbę rozstrzygnięć administracyjnych
Bazowa
PW
Planowane
Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (GINB), wydanych
2011 r.
2012 r
2013 r.
2014 r.
2015 r.
w danym roku w ramach wykonywania zadań organu wyższego
stopnia w stosunku do wojewódzkich organów administracji
architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego. Pozwala on na
b.d.
95
95
95
95
ocenę sprawności działania tego organu administracji publicznej.
Miernik 2: Liczba uchylonych rozstrzygnięć w stosunku do liczby rozstrzygnięć wydanych w zakresie
nadzoru budowlanego (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do liczby wydanych decyzji, postanowień
Bazowa
PW
Planowane
kończących sprawę oraz postanowień w toku postępowania, których
2011 r.
2012 r
2013 r.
2014 r.
2015 r.
trwałość ma wpływ na skuteczność sprawowanego przez
administrację publiczną nadzoru budowlanego. Pozwala on ocenić
efektywność i skuteczność działania organów administracji
publicznej – niższa liczba uchylonych rozstrzygnięć przekłada się
13,6
12,4
12,4
12,4
12,3
m.in. na wzrost bezpieczeństwa na budowach i obiektach
budowlanych, a także mniejszą liczbę produkowanych wadliwych
wyrobów budowlanych.
Ocena ryzyka:
W związku z realizacją zadania zidentyfikowano trzy czynniki
Informacje dodatkowe:
ryzyka:
Wartość miernika ma charakter uśredniony
-
prawne (związane ze zmianami przepisów wpływającymi na
i uwzględnia
odmienne
uwarunkowania
konieczność przekazywania spraw do ponownego rozpoznania), w poszczególnych województwach.
-
zarządcze (związane z fluktuacją kadr i trudnościami
W perspektywie
do
2015
roku
minimalna
w pozyskaniu wysoko wyspecjalizowanych pracowników),
planowana wartość wynosi 1%.
-
zewnętrzne (np. klęski żywiołowe, katastrofy budowlane, itp.).
Inne jednostki sektora finansów publicznych
Zadania i podzadania w ramach funkcji 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo są
realizowane również przez 2 inne jednostki sektora finansów publicznych:
1. Centralny Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w ramach zadania 7.3.W Geodezja
i kartografia
wykonuje
podzadania
7.3.2.
Prowadzenie
państwowego
zasobu
geodezyjnego
i kartograficznego oraz 7.3.3. Budowa infrastruktury informacji przestrzennej. Ośrodek prowadzi działania
zapewniające aktualność i spójność państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (krajowy system
informacji o terenie, mapy topograficzne i tematyczne, osnowy geodezyjne, mapa zasadnicza, geodezyjna
ewidencja sieci uzbrojenia terenu, ewidencja gruntów i budynków), a także budowę infrastruktury
informacji przestrzennej. Jako miernik przyjęto „Pokrycie powierzchni kraju bazami danych przestrzennych
dostępnych drogą elektroniczną dla wszystkich zakresów tematycznych”. Wartość miernika w 2013 r. ma
wynieść 80% i powinna wzrastać o 5 pp. w kolejnych latach.
2. Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, z którego środków dofinansowywane
są działania, realizowane w ramach zadania 7.3.W i podzadania 7.3.2 Prowadzenie państwowego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego, związane z aktualizacją i utrzymaniem państwowego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego. Zastosowano analogiczny miernik jak dla poprzedniej instytucji.
Efektem realizacji celów zadań i podzadań dla funkcji 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo
i mieszkalnictwo powinien być wzrost ilości mieszkań przypadających na 1000 mieszkańców Polski, jak też
poprawa istniejących zasobów mieszkaniowych. Skutki działań dotyczących nowych i istniejących mieszkań
w domach jedno- i wielorodzinnych podniosą ich wartość użytkową oraz jakość życia osób w nich
zamieszkujących.
64
Funkcja 8. Kultura fizyczna
Funkcja obejmuje zadania i podzadania mające na celu promocję i upowszechnianie aktywności fizycznej
w społeczeństwie, wspieranie sportu wyczynowego oraz rozwój infrastruktury sportowej. Realizowane
w ramach funkcji przedsięwzięcia przyczyniają się także do poprawy stanu zdrowia społeczeństwa, poziomu
edukacji czy zwiększenia wydajności pracy. Jednym z celów dla funkcji 8. jest wzrost pozycji Polski we
współzawodnictwie międzynarodowym w sportach olimpijskich. Stan realizacji tego celu określony jest przez
miejsce w rankingu światowym w sportach olimpijskich, które ma się przesunąć z 14-20 w 2012 r. na pozycje
13-17 w 2015 r.
W ramach funkcji 8. wyodrębniono 4 zadania budżetowe (w tym 1 zadanie priorytetowe). Na realizację
wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 0,88 mld zł.
Oprócz państwowych jednostek budżetowych zadania w ramach funkcji 8. Kultura fizyczna realizują
następujące jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane do planowania w układzie zadaniowym:
-
Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów,
-
Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej,
-
Centralny Ośrodek Sportu.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 8 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).
Tabela 8
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
8.1
Zadanie
10%
BP
BŚE
Ogółem
8.4
32%
8.1
23 822
0
23 822
8.2
141 633
0
141 633
8.3
8.3
4 673
0
4 673
2%
8.2
56%
8.4
79 930
0
79 930
Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.
65
Zadanie 8.1. Promowanie i wspieranie rozwoju sportu dla wszystkich
E
Celem zadania jest zwiększenie aktywności fizycznej społeczeństwa – ze środków publicznych
W
O
T
dofinansowywane są przedsięwzięcia z zakresu upowszechniania aktywności fizycznej wśród dzieci
TET i młodzieży, osób niepełnosprawnych oraz różnych grup społecznych i środowiskowych. W ramach zadania
Y
R
O
realizowane są także działania promujące społeczne, edukacyjne, wychowawcze i zdrowotne wartości sportu, jak
IO
R
P
również inicjowane i realizowane są kampanie społeczne na rzecz kształtowania świadomości zachowań
IE
i nawyków prozdrowotnych społeczeństwa. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Kultura
N
A
D
fizyczna.
A
Z
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 8.1. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Liczba osób deklarujących aktywność fizyczną w danym roku w stosunku do liczby takich osób
w roku poprzednim (w %)
Opis miernika:
Miernik umożliwia bezpośrednie monitorowanie celu
zadania, zgodnie ze wskazaniami Priorytetów 1.1.
106
„Sprawność fizyczna dzieci i młodzieży” oraz 1.2.
„Aktywność fizyczna społeczeństwa” wynikających ze
105
Strategii rozwoju sportu w Polsce do 2015 r. Odnosi się on
105
do efektów realizowanych programów i przedsięwzięć
104
104
z zakresu
sportu
powszechnego,
umożliwiając
104
porównywanie danych na temat deklarowanej aktywności
fizycznej Polaków w perspektywie wieloletniej.
103
Ocena ryzyka:
O powodzeniu realizacji zadania decyduje powszechność
102
uczestnictwa
w
programach
realizowanych
przez
%
Ministerstwo Sportu i Turystyki – ryzyko niewykonania
101
zaplanowanej wartości miernika związane jest np.
100
z warunkami pogodowymi i klęskami żywiołowymi.
100
Inne informacje:
Bazowy poziom deklarowanej aktywności fizycznej został
99
ustalony w oparciu o badania prowadzone przy okazji
realizowanej w 2011 r. kampanii społecznej Siła odruchu
98
(dotyczy on poziomu aktywności fizycznej w grupie
wiekowej 20-50 lat, który wynosił 14%). Wartości
97
docelowe pokazują zakładany wzrost wartości miernika,
2012
2013
2014
2015
który obrazuje zwiększenie poziomu deklarowanej
aktywności fizycznej w społeczeństwie do poziomu ok.
16% w 2015 r.
Zadanie 8.2. Wspieranie sportu wyczynowego
Celem polityki państwa realizowanym w ramach zadania jest poprawa poziomu reprezentantów Polski we
współzawodnictwie międzynarodowym w sportach olimpijskich i paraolimpijskich oraz głuchych. Zadanie
obejmuje wspieranie działalności związków sportowych, sportu młodzieżowego, współzawodnictwa sportowego
osób niepełnosprawnych i innych organizacji funkcjonujących w obszarze sportu. Istotnym obszarem
działalności Państwa jest także utrzymanie i zarządzanie obiektami sportowymi. Prowadzone są działania w celu
poprawy poziomu sportowego oraz wzmocnienia pozycji Polski we współzawodnictwie międzynarodowym
w sportach olimpijskich i paraolimpijskich oraz głuchych, co realizowane jest poprzez kompleksową
i całościową opiekę nad zawodnikami kadry narodowej. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Kultura fizyczna.
66
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei