Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uklad-zadaniowy
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 6.12.W wykorzystywane będą 4 mierniki:
Miernik 1: Liczba spraw, w których utrzymano rozstrzygnięcia Prezesa UOKiK w stosunku do
wszystkich spraw dotyczących praktyk ograniczających konkurencję lub naruszających zbiorowe interesy
konsumentów. Miernik dotyczy spraw, w których wniesiono odwołania (w %). Miernik dotyczy spraw,
w których Prezes UOKiK jest organem pierwszej ale nie drugiej instancji
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do jednego z aspektów efektywności
Bazowa
PW
Planowane
ochrony konkurencji i konsumentów, jakim jest
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
skuteczność
działania
Prezesa
Urzędu
Ochrony
Konkurencji i Konsumentów. Utrzymanie wysokiej
wartości miernika w długim okresie oznaczać będzie dla
obywateli i gospodarki zwiększony stopień ochrony
konkurencji i konsumentów, a co za tym idzie
71
75
75
75
75
podnoszenie dobrobytu konsumentów przez ochronę
i tworzenie warunków dla funkcjonowania konkurencji.
Wzmocniona zostanie konkurencyjność przedsiębiorstw
działających w Polsce, co przyczyni się do jej
gospodarczego rozwoju.
Miernik 2: Odsetek spraw skutecznie przeprowadzonych w trybie interwencji lub skargi (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
związany
jest
z
działalnością
Urzędu
Bazowa
PW
Planowane
Komunikacji Elektronicznej w zakresie ochrony praw
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
konsumentów usług telekomunikacyjnych – pokazuje on
skuteczność
działań
Urzędu
umożliwiających
wzmocnienie pozycji użytkowników w relacjach
60
60
65
70
75
z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.
Ocena ryzyka:
Realizacja miernika jest uzależniona m.in. od stopnia skuteczności poradnictwa na rzecz konsumentów i możliwości
dochodzenia praw, a także przeprowadzenia procesu notyfikacji Komisji Europejskiej mediacji jako pozasądowego
mechanizmu rozwiązywania sporów konsumenckich.
Miernik 3: Odsetek wykonanych przez przedsiębiorców zaleceń pokontrolnych wystosowanych przez
Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
ukazuje
skuteczność
oddziaływania
na
Bazowa
PW
Planowane
podmioty działające na rynku za pomocą zaleceń
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
pokontrolnych
w
zakresie
przeciwdziałania
wprowadzaniu do obrotu artykułów rolno-spożywczych
86
86
90
90
90
o niewłaściwej jakości.
Informacje dodatkowe:
Wzrost wartości miernika świadczy o efektywności w stosowaniu przez kontrolowane podmioty wskazówek zawartych
w zaleceniach pokontrolnych, co sprzyja eliminowaniu ich niezgodności z wymogami jakościowymi.
Miernik 4: Liczba kontroli, w których stwierdzono naruszenie przepisów, w stosunku do liczby
przeprowadzonych kontroli ogółem (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik dotyczy działalności Inspekcji Handlowej, która
Bazowa
PW
Planowane
sprawuje kontrolę legalności i rzetelności działania
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
przedsiębiorców w zakresie produkcji, handlu, usług,
a także kontrolę produktów. Wartość miernika wpływa
na zapewnienie konsumentom wysokiego poziomu
39,1
37,1
35,6
35,8
35,5
ochrony, w tym bezpieczeństwa oraz tworzenie
bezpiecznego i przyjaznego konsumentom rynku.
Informacje dodatkowe:
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
W perspektywie do 2015 roku minimalna przewidywana wartość wynosi 10%.
57
Inne jednostki sektora finansów publicznych
Zadania i podzadania w ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju są realizowane również przez 6 innych
jednostek sektora finansów publicznych:
1. Fundusz Kredytu Technologicznego (FKT), został ujęty w zadaniu 6.1. Wzrost konkurencyjności
gospodarki (którego celem jest zrównoważony rozwój polskiej gospodarki), podzadaniu 6.1.1. Tworzenie
warunków do zwiększania innowacyjności przedsiębiorstw. Zadanie jest realizowane przez Bank
Gospodarstwa Krajowego ze środków FKT na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 2008 r.
o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (w myśl przepisów tej ustawy BGK jako
Instytucja Wdrażająca realizuje działanie 4.3 Kredyt technologiczny w ramach POIG). Główną zasadą
wspierania działalności innowacyjnej jest udzielanie kredytu technologicznego przez banki kredytujące
i premii technologicznej przez BGK. Na podstawie przyznanej przez BGK premii technologicznej i zawartej
umowy z beneficjentami, następuje częściowa spłata kredytu technologicznego, w formie premii
technologicznej, ze środków FKT. Miernikiem wybranym dla monitorowania tego wsparcia jest ”Ilość
przyznanych promes”. W 2013 r. przewidziano przyznanie 150 promes.
2. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, wykonuje działania w ramach zadania 6.1. w zakresie
podzadań:
–
6.1.1. Tworzenie warunków do zwiększania innowacyjności przedsiębiorstw,
–
6.1.2. Tworzenie warunków dla funkcjonowania przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem
mikro, małych i średnich przedsiębiorstw,
–
6.1.3. Współpraca gospodarcza z zagranicą.
Działania te związane są m.in. z wdrażaniem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata
2007-2013 oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 w zakresie przyjmowania
i oceny wniosków o dofinansowanie, zawierania umów oraz rozliczania projektów, a także wdrażania
instrumentów pomocy niezwiązanych z programami operacyjnymi. Ponadto PARP realizuje takie programy
jak „Szwajcarsko-Polski Program Współpracy” czy „Udział Polski w Programie ramowym na rzecz
konkurencyjności i innowacyjności w latach 2008-2013” oraz projekty systemowe mające na celu
dostosowywanie struktury kadr przedsiębiorstw do potrzeb nowoczesnej gospodarki. Miernikiem przyjętym
dla działalności PARP na poziomie zadania jest „Liczba realizowanych projektów”. Przewiduje się, iż
wartość ta wyniesie 5 612 projektów w 2013 r., w 2014 r. i 2015 r. będzie to – odpowiednio 3 405 oraz
1 451. Malejąca liczba projektów wynika z faktu, że 2013 r. zakończy okres, w którym PARP będzie
zawierała umowy w ramach programów operacyjnych.
3. Polskie Centrum Akredytacji realizuje zadanie 6.1., podzadanie 6.1.2. poprzez akredytowanie jednostek
oceniających zgodność (m.in. laboratoriów badawczych i jednostek certyfikujących) w obszarze systemu
oceny zgodności, a także sprawuje nadzór nad tymi jednostkami. Dla oceny zadania wybrano miernik
„Liczba ważnych akredytacji”. Wartość miernika wykazuje tendencję wzrostową (w 2013 r. przewiduje się,
iż wartość ta wyniesie 1 450). Planowany przez PCA wzrost liczby ważnych akredytacji, wiąże się ze
wzrostem liczby jednostek uczestniczących w systemie oceny zgodności.
58
4. Urząd Dozoru Technicznego wpisuje się swoimi działaniami w zadanie 6.1., w podzadanie 6.1.2. Celem
działania UDT jest bezpieczeństwo funkcjonowania urządzeń technicznych, które mogą stwarzać zagrożenie
dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska. Jest on realizowany poprzez działania polegające
m.in. na wykonywaniu badań/inspekcji okresowych, a także badań/inspekcji doraźnych-kontrolnych oraz
technicznych – sprawdzających, odbiorczych i doraźnych-eksploatacyjnych, na życzenie użytkownika
urządzeń technicznych. Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania użyty zostanie miernik „Wykonywanie
badań (Wnb)=Rzeczywista liczba wykonywanych badań w danym roku/Planowana liczba badań na dany
rok”, wyrażony w procentach. Planowana na lata 2013-2015 wartość Wnb≥ 90% .
5. Agencja Rezerw Materiałowych wykonuje zadanie 6.2.W Bezpieczeństwo gospodarcze państwa (którego
celem jest zapewnienie ciągłości dostaw surowców energetycznych), podzadanie 6.2.3. Potencjał
gospodarczy na rzecz bezpieczeństwa państwa. Agencja m.in. gospodaruje rezerwami strategicznymi oraz
zapasami państwowymi ropy naftowej i produktów naftowych, a także rezerwami strategicznymi produktów
rolnych i rolno-spożywczych, leczniczych i wyrobów medycznych oraz maszyn budowlanych. Miernikiem
przyjętym dla zadania jest „Procentowy stopień realizacji wartości bazowej towarów określonej przez organ
tworzący rezerwy oraz średni stan zapasów państwowych ropy naftowej i produktów naftowych, wyrażony
w dniach średniego dziennego zużycia ropy naftowej i produktów naftowych”. Przewidywana wartość na
lata 2013-2015 wyniesie w każdym roku odpowiednio „nie mniej niż 80% / co najmniej 15,4”.
6. Polska Organizacja Turystyczna, realizuje zadanie 6.4.W Wsparcie i promocja turystyki poprzez
tworzenie i wzmacnianie wizerunku Polski jako kraju atrakcyjnego i gościnnego dla turystów,
posiadającego konkurencyjne produkty turystyczne wysokiej jakości. W ramach zadania, którego celem jest
utrzymanie liczby przyjazdów turystów zagranicznych odwiedzających Polskę na dotychczasowym
poziomie, realizowane są podzadania 6.4.1. Kreowanie polityki w obszarze turystyki, 6.4.2. Wsparcie
produktów turystycznych oraz 6.4.3. Tworzenie i wspieranie systemu marketingu w turystyce. Główne
działania POT w ramach zadania polegają m.in. na promocji, wspieraniu rozwoju produktu turystycznego
oraz analizach i monitoringu rynku. Do monitorowania realizacji zadania wykorzystywany będzie miernik 1
określony przez Ministra Sportu i Turystyki dla zadania 6.4.W.
Efektem realizacji celów zadań i podzadań dla funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju powinno być
zapewnienie odpowiednich warunków funkcjonowania podmiotów gospodarczych i konsumentów dla stabilnego
i zrównoważonego rozwoju polskiej gospodarki. Jednym z elementów tych procesów pozostaje zapewnienie
bezpieczeństwa energetycznego kraju.
59
Funkcja 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo
Polityka państwa w ramach funkcji obejmuje realizację rządowych programów polityki mieszkaniowej
umożliwiających wsparcie nowych inwestycji w budownictwie mieszkaniowym, inwestycji zapobiegających
degradacji fizycznej istniejącego zasobu oraz innych ustawowo określonych zobowiązań w zakresie
finansowania mieszkalnictwa. Realizowane są również działania zmierzające do poprawy stanu technicznego
istniejących zasobów, ze szczególnym uwzględnieniem przedsięwzięć mających na celu poprawę efektywności
energetycznej. W zakres funkcji wchodzą ponadto zadania związane z zagospodarowaniem przestrzennym,
polityką miejską i gospodarką nieruchomościami oraz nadzorem architektoniczno-budowlanym. Celem zadań
i podzadań wpisujących się w funkcję 7. jest poprawa stanu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Poziom
realizacji celu odzwierciedla liczba mieszkań przypadająca na 1000 mieszkańców. Prognozowane wartości
miernika wzrosną z 362,8 mieszkań w 2012 r. do 373,6 w 2015 r.
W ramach funkcji 7. wyodrębniono 4 zadania budżetowe. Na realizację wszystkich zadań w tej funkcji w 2013 r.
zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 2,08 mld zł. Oprócz państwowych jednostek
budżetowych zadania w ramach funkcji 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo
realizują następujące jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane do planowania w układzie
zadaniowym:
-
Centralny Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej,
-
Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 7 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).
Tabela 7
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
Zadanie
7.4
7.3
BP
BŚE
Ogółem
11%
12%
7.1
1 544 565
0
1 544 565
7.2
3%
7.2
53 078
0
53 078
7.3
136 001
110 755
246 756
7.1
74%
7.4
219 487
0
219 487
Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.
60
Zadanie 7.1. Wspieranie budownictwa
Wspieranie budownictwa obejmuje szerokie spektrum działań związanych z realizacją celu, którym jest
zwiększenie liczby dostępnych cenowo mieszkań na rynku własnościowym oraz na rynku najmu oraz
utrzymanie i poprawa stanu technicznego istniejących zasobów mieszkaniowych. Zadanie to obejmuje m.in.
działania związane z termomodernizacją i remontami zasobów mieszkaniowych, jak również budownictwo
społeczne na wynajem, budownictwo własnościowe, bieżącą konserwację i remonty posiadanych zasobów
mieszkaniowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej, a także certyfikację budynków i lokali
mieszkalnych, racjonalizację użytkowania energii w budownictwie oraz dostosowanie rynku wyrobów
budowlanych do standardów unijnych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Budownictwo,
gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 7.1. wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Liczba mieszkań, które w danym roku zostały objęte rządowymi programami wsparcia
budownictwa mieszkaniowego (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na bezpośrednią ocenę stopnia
Bazowa
PW
Planowane
realizacji celu zadania, który wynika m.in. z dokumentu
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
Główne problemy, cele i kierunki programu wspierania
rozwoju budownictwa mieszkaniowego do 2020 roku,
przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 30 listopada
2010 r. Miernik wskazuje na łączną liczbę mieszkań
o przeciętnym standardzie cenowo-powierzchniowym
(określonym w ustawie o finansowym wsparciu rodzin
i innych osób w nabywaniu własnego mieszkania)
190 000
131 200
8 900
117 800
119 200
nabytych
przy
udziale
finansowania
kredytem
preferencyjnym oraz
mieszkań znajdujących się
w budynkach
zakwalifikowanych
do
rządowego
programu
wsparcia
przedsięwzięć
termomodernizacyjnych i remontowych.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika
Informacje dodatkowe:
wiąże się przede wszystkim z brakiem miarodajnego
Niska wartość miernika w porównaniu z wielkościami
określenia liczby kredytów udzielonych w 2013 r. na
uzyskiwanymi w poprzednich latach wynika z określonego
podstawie wniosków o kredyt, złożonych w ramach
w znowelizowanej ustawie o finansowym wsparciu rodzin
Programu „Rodzina na swoim”. Rok 2012 jest ostatnim
i innych osób w nabywaniu własnego mieszkania, terminu
rokiem
funkcjonowania
programu,
który
może
zakończenia przyjmowania wniosków o kredyt preferencyjny
przejawiać odchylenie od normalnie obserwowanych
wyznaczonego na dzień 31 grudnia 2012 r.
tendencji i dotychczasowych trendów.
Miernik 2: Stopień rzeczowego zaspokojenia potrzeb remontowych, inwestycyjnych
i termomodernizacyjnych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik służy do oceny stopnia realizacji działań
Bazowa
PW
Planowane
Ministerstwa
Spraw
Wewnętrznych
w
zakresie
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
utrzymania
posiadanych
i
administrowanych
nieruchomości we właściwym i nie pogorszonym stanie
technicznym. Polegają one przede wszystkim na
bieżącej konserwacji i remontach posiadanych zasobów
100
100
100
100
100
mieszkaniowych oraz związanej z nimi infrastruktury
technicznej.
61
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei