Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uklad-zadaniowy
Miernik 3: Liczba osób, które uzyskały uprawnienia pilotów wycieczek i przewodników turystycznych,
w stosunku do wszystkich złożonych wniosków o przyznanie uprawnień (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pokazuje skalę uzyskanych uprawnień pilotów
Bazowa
PW
Planowane
wycieczek i przewodników turystycznych niezbędnych
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
do
zapewnienia
odpowiednich
kwalifikacji
przewodnikom turystycznym i pilotom wycieczek.
79,8
78,8
78,8
78,8
78,8
Informacje dodatkowe:
Miernik dotyczy działalności Wojewodów. Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia odmienne
uwarunkowania w poszczególnych województwach. W perspektywie do 2015 r. maksymalna planowana wartość wynosi
100%.
Zadanie 6.5. Wykonywanie czynności z dziedziny metrologii, probiernictwa i kas rejestrujących
Celem zadania jest zapewnienie jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów w RP w powiązaniu
z międzynarodowym systemem miar oraz ochrona interesów obywateli w zakresie miar i zapewnienie
bezpieczeństwa obrotu wyrobami z metali szlachetnych oraz zapewnienie ochrony interesów fiskalnych
państwa. W ramach tego zadania administracja miar wykonuje czynności z dziedziny metrologii na potrzeby
podmiotów funkcjonujących w gospodarce, m.in. budowę, modernizację i utrzymywanie państwowych wzorców
jednostek miar i wzorców odniesienia oraz stanowisk pomiarowych, wzorcowanie i badanie przyrządów
pomiarowych, a także ocen przyrządów pomiarowych wynikających z udziału w europejskim systemie oceny
zgodności w charakterze jednostki notyfikowanej, legalizacji i udzielania upoważnień lub zezwoleń
zainteresowanym podmiotom do wykonywania czynności metrologicznych. Natomiast, administracja probiercza
realizuje czynności dotyczące badania i cechowania wyrobów z metali szlachetnych wprowadzanych do obrotu
na terytorium Polski. W zadaniu tym wykonywane są również czynności z zakresu kas rejestrujących, m.in.
badania w zakresie kryteriów i warunków technicznych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Gospodarka.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 6.5. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Liczba wykonanych czynności z dziedziny metrologii, probiernictwa i kas rejestrujących w
stosunku do średniej z wykonanych czynności z dziedziny metrologii, probiernictwa i kas rejestrujących
za ostatnie trzy lata (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Przyjęty miernik odzwierciedla średniookresowe trendy
Bazowa
PW
Planowane
dotyczące potrzeb polskiej gospodarki i społeczeństwa
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
na usługi administracji miar, administracji probierczej
i zadań wykonywanych w zakresie kas rejestrujących.
85
85
85
90
≥90
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Na wykonanie przewidywanej wartości miernika może
Zakres planowanych do wykonania czynności obejmuje
mieć wpływ postępująca deregulacja w obszarze
zapotrzebowanie na usługi metrologiczne wszystkich dziedzin
prawnej kontroli metrologicznej oraz brak sprzętu
gospodarki, służby zdrowia, nauki, bezpieczeństwa narodowego
kontrolno-pomiarowego niezbędnego do wykonywania
oraz klientów indywidualnych przy zapewnieniu rzetelności
czynności metrologicznych.
w obrocie dobrami konsumpcyjnymi.
Zadanie 6.6. Wykonywanie czynności z zakresu ochrony oraz praw własności intelektualnej
Celem zadania jest zapewnienie podmiotom zgłaszającym ochrony własności przemysłowej. Cel ten jest
realizowany przez prowadzenie postępowań w sprawach o udzielenie i utrzymanie ochrony praw wyłącznych,
jak również przez działania związane z upowszechnianiem i promocją ochrony własności przemysłowej,
współpracą międzynarodową w zakresie ochrony własności przemysłowej oraz ograniczaniem zjawiska
naruszania praw wyłącznych i piractwa. Władze publiczne zabezpieczają także obszar celny przed nieuczciwym
52
handlem i konkurencją udaremniając napływ towarów z naruszeniem praw własności intelektualnej. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Gospodarka.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 6.6. wykorzystywanych będzie 2 mierniki:
Miernik 1: Liczba chronionych przedmiotów własności przemysłowej (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla działania Urzędu Patentowego
Bazowa
PW
Planowane
RP związane z udzielaniem i utrzymaniem ochrony
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
prawnej na przedmioty własności przemysłowej, jak
również zmierzające do skrócenia czasu udzielania praw
wyłącznych oraz podniesienia jakości udzielanych
decyzji.
Wzrastająca liczba utrzymywanych przez Urząd praw
w mocy przedmiotów własności przemysłowej obrazuje
176 003
182 701
193 405
199 605
203 955
rosnące zainteresowanie ochroną przez podmioty
krajowe i zagraniczne – sprzyja to pewności obrotu
gospodarczego i towarzyszy zwiększonej aktywności
gospodarczej przedsiębiorców.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Na ewentualne niewykonanie planowanej wartości
Wartość miernika określa liczbę praw wyłącznych będących
miernika w 2013 r. może mieć wpływ szereg
w mocy na terytorium RP na wynalazki i wzory użytkowe,
czynników, m.in. sytuacja gospodarcza czy zmiany
znaki towarowe, wzory przemysłowe zgłoszone w Urzędzie
legislacyjne.
W
przypadku
spadku
aktywności
Patentowym RP w trybie ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r.
podmiotów gospodarczych nastąpić może spadek liczby
Prawo własności przemysłowej oraz wynalazki zgłoszone
przedłużeń ochrony oraz zmniejszenie liczby decyzji
w trybie Konwencji z dnia 5 października 1979 r. o patencie
o udzieleniu praw własności przemysłowej.
europejskim.
Miernik 2: Liczba samochodów ciężarowych, kolejowych wagonów towarowych i kontenerów poddanych
kontroli urządzeniami skanującymi w stosunku do ogólnej liczby samochodów ciężarowych, kolejowych
wagonów towarowych i kontenerów przemieszczających się przez granicę (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje stopień realizacji zadań przez Służbę
Bazowa
PW
Planowane
Celną, które mają na celu zapobieganie wprowadzaniu
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
na obszar celny UE towarów, które stanowiłyby
nieuczciwą konkurencję dla towarów wprowadzanych
12,51
12,63
12,74
12,86
12,98
legalnie.
Informacje dodatkowe:
Użycie urządzeń skanujących pozwala na szybkie i nieinwazyjne dokonanie kontroli, których celem jest uniemożliwienie
wprowadzania na rynek towarów bez uiszczonego należnego cła i podatków oraz objętych zakazami.
Zadanie 6.7. Organizacja i promocja działalności normalizacyjnej
W ramach zadania organizowane i prowadzone są prace normalizacyjne zgodnie z potrzebami kraju,
z uwzględnieniem normalizacji europejskiej i międzynarodowej, łącznie z realizacją zadań wynikających
z członkostwa Polski w organizacjach międzynarodowych (ISO i IEC) i europejskich (CEN i CENELEC) oraz
statusu krajowej organizacji normalizacyjnej w ETSI. Dystrybuowane są także krajowe i zagraniczne produkty
normalizacyjne, uruchamiane nowe kanały ich dystrybucji, popularyzowana jest wiedza o normalizacji
w społeczeństwie oraz udzielana jest informacja normalizacyjna. Zadanie to ma na celu zapewnienie sprawnej
organizacji działalności normalizacyjnej zgodnie z potrzebami kraju i jest realizowane przez Polski
Komitet Normalizacyjny.
53
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 6.7. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Stosunek liczby opublikowanych dokumentów normalizacyjnych do liczby dokumentów do
publikacji zaplanowanych w Programie Prac Normalizacyjnych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miarą właściwej organizacji prac normalizacyjnych jest
Bazowa
PW
Planowane
wynik tych prac, co w przypadku zadania 6.7. oznacza
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
publikację
planowanej
liczby
dokumentów
normalizacyjnych (norm, elementów dodatkowych do
norm, dokumentów normalizacyjnych innych niż
normy). Miernik wskazujący stopień realizacji prac
objętych Programem Prac Normalizacyjnych, liczony
w ustalonych odstępach czasowych, daje informację,
czy proces opracowania i publikacji dokumentów
100
85
85
85
85
normalizacyjnych przebiega bez zakłóceń i pozwala na
doraźne interwencje w celu zwrócenia uwagi na
konieczność
np.
lepszego
planowania
prac,
przyspieszenia prac czy też pozwala potwierdzić, że
prace przebiegają zgodnie z oczekiwaniami.
Zadanie 6.8. Nadzór nad rynkiem energii
Nadzorując rynek energii administracja publiczna dąży do zapewnienia bezpieczeństwa i rozwoju
energetycznego kraju, uwzględniając interesy przedsiębiorców energetycznych i odbiorców paliw i energii, jak
również wymogi związane z ochroną środowiska. Istotne są także działania związane z zapewnieniem
oszczędnego i racjonalnego użytkowania paliw i energii, rozwijaniem konkurencji, czy przeciwdziałaniem
negatywnym skutkom naturalnych monopoli. Ponadto, realizowane są działania dotyczące współpracy
międzynarodowej, w tym udział w wypracowaniu rozwiązań systemowych w zakresie funkcjonowania
wspólnotowych rynków paliw i energii oraz wdrażanie zadań wynikających z realizacji wspólnej polityki
energetycznej. Celami tego zadania są wzmocnienie pozycji odbiorców na rynku energii poprzez
aktywizację i ochronę odbiorcy oraz zwiększenie płynności rynku, a także zwiększenie efektywności
ekonomiczno-ekologicznej na rynku energii i paliw ciekłych. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Gospodarka.
Do pomiaru stopnia realizacji celów zadania 6.8. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Udział mocy wytwórczej koncesjonowanych przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających
energię elektryczną w odnawialnych źródłach energii (OZE) oraz mocy wytwórczej koncesjonowanych
przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających energię elektryczną w wysokosprawnej kogeneracji
(CHP) w ogólnej ilości mocy zainstalowanej koncesjonowanych przedsiębiorstw energetycznych
wytwarzających energię elektryczną (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik związany jest z realizacją przez Prezesa Urzędu
Bazowa
PW
Planowane
Regulacji
Energetyki
kompetencji
w
zakresie
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
regulowania
działalności
przedsiębiorstw
energetycznych,
z
uwzględnieniem
zasady
równoważenia
interesów
przedsiębiorstw
energetycznych i odbiorców paliw. Pozwala on na
monitorowanie stopnia realizacji założeń polityki
b.d.
b.d.
0,885
0,888
0,891
państwa
w
zakresie
zwiększania
wykorzystania
odnawialnych
źródeł
energii
oraz
kogeneracji
w wytwarzaniu energii elektrycznej.
54
Zadanie 6.9. Nadzór i kontrola nad zakładami górniczymi oraz zakładami wykonującymi roboty
geologiczne
Zadanie obejmuje działalność, której celem jest poprawa bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia górników,
optymalne zagospodarowanie złóż kopalin oraz ograniczenie uciążliwości oddziaływania górnictwa na
ludzi i środowisko. W ramach zadania sprawowany jest nadzór i kontrola nad zakładami górniczymi
wydobywającymi kopaliny oraz zakładami wykonującymi prace geologiczne, w szczególności w zakresie:
bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa pożarowego, ratownictwa górniczego, gospodarki złożami
kopalin w procesie ich wydobywania, ochrony środowiska, zapobieganiu szkodom, budowy i likwidacji zakładu
górniczego, w tym rekultywacji gruntów po działalności górniczej. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Środowisko.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 6.9. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Liczba roboczodniówek kontrolnych w stosunku do liczby pracowników zatrudnionych w ruchu
zakładów górniczych objętych nadzorem
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do kluczowego obszaru działalności
Bazowa
PW
Planowane
Wyższego Urzędu Górniczego jakim jest nadzór nad
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
zapewnieniem bezpieczeństwa pracy w górnictwie,
gospodarką
nieodnawialnymi
zasobami
kopalin
i ochroną środowiska. Działalność kontrolna zapobiega
wzrostowi wskaźnika wypadkowości w górnictwie,
występowaniu katastrof górniczych i znacznych szkód
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
w środowisku i obiektach budowlanych poddawanych
wpływom eksploatacji górniczej oraz ubytkom zasobów
kopalin (w tym energetycznych).
Zadanie 6.10. Statystyka publiczna
Zadanie obejmuje działalność publiczną, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa informacyjnego kraju.
Cel ten jest realizowany przez zbieranie i gromadzenie danych statystycznych oraz opracowywanie wynikowych
informacji statystycznych, zaspokajających potrzeby odbiorców krajowych, a także międzynarodowych,
z zapewnieniem porównywalności wyników opracowanych w oparciu o spójną metodologię badań
statystycznych w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego. W ramach tego zadania upowszechniana jest
również wiedza o zjawiskach i procesach objętych badaniami statystycznymi, a ponadto, prowadzone są rejestry
urzędowe: podmiotów gospodarki narodowej i podziału terytorialnego kraju. Wiodącym podmiotem w realizacji
zadania jest Główny Urząd Statystyczny.
Najważniejszym miernikiem wykorzystywanym do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 6.10. jest miernik:
Miernik: Odsetek badań zrealizowanych w danym roku zgodnie z programem badań statystycznych
(w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Realizacja wartości docelowej miernika umożliwia
Bazowa
PW
Planowane
zaspokojenie potrzeb informacyjnych użytkowników
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
krajowych, a także spełnienie wymogów dotyczących
dostarczania informacji, wynikających z przepisów
100
100
100
100
100
międzynarodowych.
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Tematyka i liczba badań zawartych w Programie badań
Czynniki ryzyka mogące mieć wpływ na wartość
statystycznych
statystyki
publicznej
(PBSSP)
jest
miernika to: opóźniony wpływ danych źródłowych,
odzwierciedleniem potrzeb informacyjnych różnych grup
niezadowalająca jakość danych źródłowych oraz wysoki
użytkowników informacji statystycznej, z uwzględnieniem
poziom fluktuacji kadr.
organizacji międzynarodowych.
55
Ponadto, wykorzystywane są również 3 inne mierniki, tj.:
− Stosunek liczby badań prowadzonych, których wyniki są wprowadzone do obiegu publicznego w stosunku
do wszystkich przeprowadzonych badań (w %),
− Liczba opublikowanych opracowań wyników badań statystycznych w zakresie ochrony zdrowia (w szt.),
− Udział wydatków na badania statystyczne statystyki publicznej w budżecie URE (w %).
Mierniki te odnoszą się do realizowanych przez poszczególne organy administracji publicznej w zakresie ich
właściwości badań statystycznych. Wartości mierników zaprezentowano w aneksie tabelarycznym (w kolejnych
latach mają one charakter stabilny).
Zadanie 6.11. Nadzór nad bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną
Realizacji celu zadania, którym jest zapewnienie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kraju,
służy nadzór nad spełnieniem warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w działalności
związanej z pokojowym wykorzystaniem energii atomowej. Na bieżąco oceniana jest także sytuacja radiacyjna
kraju, współtworzony jest światowy reżim bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz wypełniane
są zobowiązania międzynarodowe Polski. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 6.11. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Stosunek liczby przekroczeń dawki skutecznej 15mSv do liczby pracowników kategorii A
zawodowo narażonych na promieniowanie jonizujące (w ‰)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla skuteczność Państwowej Agencji
Bazowa
PW
Planowane
Atomistyki
w
zapewnieniu,
że
bezpieczeństwo
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
(rozumiane jako zapobieganie zdarzeniom radiacyjnym)
będzie na najwyższym rozsądnie osiągalnym poziomie
przy jednoczesnym najniższym rozsądnie osiągalnym
poziomie narażenia na promieniowanie jonizujące
5,39
8
8
8
8
pracowników
zatrudnionych
przy
pracach
z promieniowaniem.
Zadanie 6.12.W Ochrona konkurencji i konsumentów
Chroniąc konkurencję i konsumentów władze publiczne przeciwdziałają praktykom antykonkurencyjnym
i kontrolują koncentrację na rynku, jak również zwalczają praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
i niedozwolone postanowienia umowne oraz dążą do stworzenia bezpiecznego i prokonsumenckiego rynku, na
którym istnieją warunki dla efektywnego i skutecznego dochodzenia roszczeń konsumenckich. Właściwe organy
administracji prowadzą także monitoring pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom. W ramach tego
zadania prowadzone są kontrole oraz nadzór rynku krajowego i zagranicznego pod kątem spełniania ogólnych
wymagań bezpieczeństwa, jakości paliw i innych produktów (m.in. artykułów rolno-spożywczych) znajdujących
się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzenia do takiego obrotu w zakresie oznakowania
i zafałszowania oraz pod kątem ochrony interesów i praw konsumentów. Powyższe działania mają na celu
podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania
konkurencji.
56
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei