eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 44
  • Data wpłynięcia: 2011-12-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273

44-uzasadnienie-Tom-II

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dysponent części 32, 33 i 35, realizuje Program Rozwoju Obszarów
Wiejskich (PROW) 2007-2013 w celu wsparcia obszarów wiejskich i dochodów rolniczych oraz zajmuje się
doradztwem rolniczym, wykonuje działania poprzez zbieranie i wykorzystywanie danych rachunkowych
z gospodarstw rolnych na potrzeby FADN, wspieranie ośrodków doradztwa rolniczego oraz realizację Wspólnej
Polityki Rolnej Unii Europejskiej, jak również pomocy krajowej i wspólnotowej innej niż WPR. MRiRW
realizuje wsparcie dla sektora rolno-spożywczego z budżetu krajowego, stabilizację rynku owoców i warzyw
poprzez planowaną produkcję, koncentrację podaży i obniżenie kosztów produkcji przy wysokim poziomie
wykorzystania środków UE. Wojewodowie, dysponenci części 85, mają za zadanie monitoring przekazywanych
dotacji i analizę potrzeb w tym zakresie, organizowanie konferencji i seminariów oraz udzielanie porad
rolnikom, zwrot podatku akcyzowego producentom rolnym, nadzór nad wypłatą odszkodowań za szkody
spowodowane przez zwierzęta objęte ochroną, właściwe wykorzystanie środków krajowych i unijnych w celu
realizacji założeń programu PROW, analizowanie sprawozdań z realizacji zadań, zwrot producentom rolnym
części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
planowanie oraz udzielanie dotacji Ośrodkom Doradztwa Rolniczego w zakresie świadczonego doradztwa
rolniczego, nadzór i kontrola realizacji zadań objętych dotacją, wydawanie opinii o wysokości i zakresie strat do
wniosków rolników ubiegających się o kredyty preferencyjne.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Dopłaty do ubezpieczeń upraw
MRiRW
Powierzchnia ubezpieczonych upraw
4 500 000
rolnych i zwierząt gospodarskich
(cz.32)
rolnych
Zapewnienie danych rachunkowych z
MRiRW
Liczba rolników prowadzących
12 100
reprezentatywnej próby gospodarstw
(cz.32)
rachunkowość na potrzeby FADN
rolnych do bazy FADN
Przygotowanie kadr doradczych do
MRiRW
Liczba odbiorców różnych form
8 250
realizacji WPR oraz pomocy krajowej (cz.33)
edukacyjnych
Wsparcie dla sektora rolno-
MRiRW
Liczba zawartych umów kredytowych
5 759
spożywczego z budżetu krajowego
(cz.33)
Tworzenie konkurencyjnego,
MRiRW
Liczba wydanych decyzji
356 942
nowoczesnego i dynamicznego
(cz.35)
sektora rolnego


Liczba uczniów korzystających z dopłaty
2 450 000
krajowej do spożycia mleka i przetworów
mlecznych w szkołach podstawowych
Zapewnienie sprawnego
Wojewodowie Stosunek wartości pomocy publicznej do
29,1%
i prawidłowego wykorzystania
liczby gospodarstw w województwie
środków publicznych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik „liczba rolników prowadzących rachunkowość na potrzeby FADN” wynika z obowiązku przekazywania
danych rachunkowych z reprezentatywnej próby gospodarstw rolnych (FADN) nałożonego na każde państwo
członkowskie Unii Europejskiej. Mierniki przedstawione dla cz. 33 są proste w interpretacji i adekwatne do
realizowanego celu. Dla drugiego miernika dysponent nie określił ryzyka niewykonania zaplanowanych

191
wartości. Dla miernika pierwszego zaplanowana wartość może nie zostać osiągnięta ze względu na problemy
finansowe podmiotów-odbiorców szkoleń – jednostek doradztwa rolniczego i spadek zainteresowania tematyką
szkoleń. Mierniki: „liczba wydanych decyzji (szt.)” oraz „liczba uczniów korzystających z dopłaty krajowej do
spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych (szt.)” dotyczą cz. 35. Ryzyko
dla pierwszego miernika jest związane ze sprawnością organizacyjną udzielania wsparcia finansowego dla
beneficjentów mechanizmów WPR administrowanych przez ARR, a dla drugiego jest związana z logistyką
zadania mającego na celu zwiększenie spożycia mleka i przetworów mlecznych przez dzieci ze szkół
podstawowych.
192
Funkcja 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa
administracyjna i techniczna

Funkcja 22. w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014 została uznana za tzw. funkcję stałą –
obejmuje one te działania, które mają charakter wspólny (ogólny) dla zadań realizowanych w ramach całej
części budżetowej lub całej jednostki, jak również te działania, których pomiar oraz przypisanie do
poszczególnych zadań nie są na tyle istotne, aby były ekonomicznie uzasadnione. W przeciwnym wypadku
działania te są przypisywane do właściwych zadań merytorycznych, w obrębie pozostałych 21 funkcji państwa.
Funkcja Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna obejmuje w szczególności promocję,
reprezentację urzędu, doradztwo o charakterze programowym i ogólnopolitycznym, jak również administracyjną
i techniczną obsługę realizacji zadań.
W 2012 r. w ramach funkcji, podobnie jak w poprzednich latach, wyróżniono 3 zadania, przy czym
zdecydowano się na przyjęcie jednolitej, zamkniętej struktury układu zadań, podzadań i działań. Do grupy
podmiotów realizujących zadania określone w funkcji 22. należy większość dysponentów części budżetowych,
przy czym ich działalność w tym zakresie ma charakter w dużej mierze jednorodny – wprowadzenie
zamkniętego katalogu zadań, podzadań i działań oraz szczegółowych wytycznych w tym zakresie zapewnić ma
większy poziom porównywalności prezentowanych danych. Dysponentom pozostawiono natomiast swobodę
wyboru celów oraz mierników – pozwoli to na ich dopasowanie do założonych celów i sprzyjać będzie integracji
z zarządzaniem operacyjnym jednostkami organizacyjnymi. Z uwagi na wielość wskazanych mierników nie
zostały one zaprezentowane w części opisowej.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 3 311,4 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 49,5 mln zł.
Zadanie 22.1. Koordynacja merytoryczna działalności, planowania strategicznego i operacyjnego
Zadanie 22.1. obejmuje działania dotyczące planowania strategicznego i prowadzenia analiz, doradztwo
polityczne, obsługę prezydialną oraz realizację polityki informacyjnej. W zadaniu tym ujmowane są także
wydatki na ochronę informacji, danych osobowych, zarządzanie systemem bezpieczeństwa informacji
oraz obsługę prawną. Dysponenci wykazują tu także wydatki związane z audytem, zarządzaniem jakością
oraz działalnością kontrolną.
Deklarowanym przez większość dysponentów celem zadania jest „Zapewnienie merytorycznej obsługi organu
administracji rządowej/kierownika jednostki na rzecz utrzymania zgodności prowadzonej działalności z celami
polityki rządu”. Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu, dysponenci najczęściej wybierali następujące
mierniki „Udział osób zaangażowanych w proces merytorycznej koordynacji działalności dysponenta do ogółu
zatrudnionych w %” oraz „Ocena efektywności realizacji zadań obejmujących koordynację merytoryczną
działalności, planowanie strategiczne i operacyjne”.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 750,5 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 48,7 mln zł.



193
Zadanie 22.2. Obsługa administracyjna
Działania realizowane w ramach tego zadania dotyczą przede wszystkim zapewnienia sprawnego
funkcjonowania urzędu oraz sprawnej obsługi pracowników. Obsługa administracyjna obejmuje więc
w szczególności zarządzanie zasobami ludzkimi (politykę kadrową) oraz realizację polityki finansowej (obsługę
finansowo-księgową). Ponadto w zadaniu tym ujęta została także obsługa logistyczna, tj. sprawy z zakresu
gospodarowania nieruchomościami i majątkiem, realizacja zamówień publicznych, obsługa kancelaryjna
i archiwalna oraz działalność wydawniczo-poligraficzna.
Większość dysponentów jako cel zadania wskazała „Zapewnienie sprawnego funkcjonowania urzędu i sprawnej
obsługi pracowników”. Mierniki, w oparciu o które dysponenci będą monitorować stopień realizacji celów
odnoszą się przede wszystkim do oceny efektywności realizacji zadań bądź do udziału pracowników obsługi
administracyjnej do ogółu zatrudnionych w % (alternatywnie – udziału kosztów administracyjnych w kosztach
realizacji zadania głównego). W niektórych przypadkach zdecydowano się także na wykorzystanie miernika
odnoszącego się do poziomu zadowolenia pracowników z obsługi administracyjnej.
Łączna kwota wydatków planowanych w 2012 r. wynosi 1 172,3 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 0,8 mln zł.
Zadanie 22.3. Obsługa techniczna
Działania realizowane w ramach omawianego zadania mają na celu zapewnienie warunków technicznych
niezbędnych do prawidłowego i niezakłóconego funkcjonowania poszczególnych urzędów. Ponoszone wydatki
związane są z utrzymaniem i odnową majątku oraz zarządzaniem systemami teleinformatycznymi.
Najczęściej deklarowanym celem zadania jest „Zapewnienie warunków technicznych niezbędnych do
prawidłowego i niezakłóconego funkcjonowania urzędu”. Do monitorowania realizacji zadania dysponenci
zamierzają wykorzystywać różnorodne mierniki, w tym w szczególności dotyczące kosztów utrzymania,
nieruchomości na 1m2, rzeczywiste koszty utrzymania jednego stanowiska pracy (w zł), ale także mierniki
dotyczące poziomu awaryjności eksploatowanych systemów oraz skuteczności interwencji.
Łączna kwota planowanych wydatków z budżetu państwa na 2012 r. wynosi 1 388,6 mln zł.
194

Podsumowanie
Prezentowane wydatki budżetu państwa na 2012 rok w układzie funkcji zadań i podzadań są efektem
opracowanych rozwiązań metodologicznych, ułatwiających sposób sporządzania zadaniowych planów
wydatków, a także szczegółowych instrukcji, mających na celu zabezpieczenie dysponentów przed niejednolitą
interpretacją zasad budżetowania zadaniowego.
Prezentacja wydatków publicznych w układzie zadaniowym sprawia, że przedmiotem dyskusji publicznej jest
nie tylko zakres aktywności państwa w sensie ilości wydatkowanych środków, ale przede wszystkim pytania
o to, co władze publiczne chcą osiągnąć i dlaczego (cele), przy jakim poziomie finansowania (ze wszystkich
źródeł publicznych) oraz w jakim stopniu założone cele zostaną (zostały) zrealizowane. Dzięki zastosowaniu
budżetu zadaniowego władze publiczne uzyskują istotne informacje, stanowiące podstawę do optymalizowania
decyzji alokacyjnych, a wszyscy obywatele Rzeczypospolitej są w stanie w większym stopniu włączyć się
w skomplikowaną debatę na temat kierunków wydatkowania środków publicznych.
Analogicznie, jak w roku poprzednim całość rezerwy celowej i ogólnej ujęto w ramach funkcji 4. Zarządzanie
finansami państwa. Ze względu na rozwój metodologiczny budżetu zadaniowego, w niniejszym dokumencie, po
raz pierwszy zaprezentowano w funkcji 3 wydzieloną subwencję oświatową z subwencji ogólnej, która
dotychczas prezentowana była w całości w ramach funkcji 4.
Trwają prace metodologiczne nad podniesieniem jakości prezentacji wydatków w układzie zadaniowym, w tym
związane z budową baz danych niezbędnych do monitorowania stopnia realizacji zadań. Pełne informacje
dotyczące celów, mierników bądź ich wartości zostaną uzupełnione i zaprezentowane w roku 2013.


195
strony : 1 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 50 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: