eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 44
  • Data wpłynięcia: 2011-12-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273

44-uzasadnienie-Tom-II

Współpracy. Wojewodowie, dysponenci części 85, w ramach omawianego zadania realizują projekty, które
uzyskały dofinansowanie w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Sprawna realizacja i rozliczenie programów
MRR
Wartość środków
49,97%
finansowanych z udziałem niepodlegających
certyfikowanych do wartości
zwrotowi środków pomocowych państw EFTA
alokacji w ramach Mechanizmów
Finansowych


Wartość środków
41,33%
certyfikowanych do wartości
alokacji w ramach SPPW


Liczba realizowanych projektów
9
w danym roku

MSZ
Stopień wykorzystania alokacji w
88%
ramach Mechanizmów
Finansowych (priorytet 2.4 i
2.10)


Stopień realizacji Wniosków
98%
o Płatność
Efektywne wykorzystanie środków w ramach
MSW
Liczba zrealizowanych projektów
4
programów finansowanych z udziałem
niepodlegających zwrotowi środków
pomocowych

MAiC
Liczba rozliczonych
451
(zrealizowanych) projektów
Poprawa stanu zachowania zabytków,
MKiDN
% zakontraktowania alokacji
100
infrastruktury kultury poprzez wykorzystanie
środków MF EOG i NMF
środków MF EOG i NMF
Efektywne i zgodne z przepisami wdrażanie
MZ
Stopień wykorzystania środków
100%
i monitorowanie projektów finansowanych ze
pomocy technicznych
środków Mechanizmu Finansowego EOG i
Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy
Zapewnienie prawidłowości wykorzystania
Wojewodowie
Procent wykorzystania środków
100%
środków innych niż pochodzące z NSRO i NPR
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Mierniki prezentowane przez MRR powstały na podstawie opracowań własnych dysponenta. Zagrożenia
wykonania zaplanowanych wartości mierników mogą dotyczyć m.in. opóźnień związanych z podpisywaniem
umów dla Mechanizmów Finansowych (2009 – 2014), opóźnień związanych z wydatkowaniem środków przez
beneficjentów, wydłużenia procesu akceptacji wniosków o płatność, wynikającego z błędnie przygotowywanych
dokumentów sprawozdawczych, opóźnień w procedurach przetargowych prowadzonych przez beneficjentów,
zmian harmonogramów wdrażanych projektów, opóźnień związanych z oceną projektów po stronie
szwajcarskiej. Ponadto wpływ mają inne czynniki związane z wydłużeniem procesu uzgadniania i podpisywania

161
ze stroną szwajcarską umów finansowych dla projektów, opóźnieniami związanymi z wydatkowaniem środków
przez beneficjentów, wydłużeniem procesu akceptacji wniosków o płatność, wynikającym z błędnie
przygotowywanych dokumentów sprawozdawczych przez beneficjentów, wydłużeniem procesu akceptacji
wniosków o płatność, z uwagi na dodatkowe wyjaśnienia wymagane przez stronę szwajcarską, zmianami
harmonogramów wdrażanych projektów. Istnieje szereg czynników wpływających na ocenę ryzyka
niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez MSW. Są to głownie opóźnienia
w realizacji projektów, niezrealizowanie projektu przez beneficjenta, nie złożenie przez Instytucje Realizujące
Kompletnych Propozycji Projektów w terminach wyznaczonych przez Instytucję Pośredniczącą, konieczność
wielokrotnego poprawiania i uzupełniania dokumentacji na etapie oceny formalnej, wydłużenie procedury oceny
po stronie polskiej lub szwajcarskiej, nie złożenie przez IR dokumentów niezbędnych do podpisania umów ws.
Realizacji projektów w wyznaczonych przez IP terminach. Zasadniczy wpływ na pierwszy z mierników
prezentowanych przez MSZ ma terminowość wydatkowania środków przez beneficjentów oraz kurs euro.
Ewentualne ryzyko niewykonania zakładanego poziomu dla miernika drugiego jest związane z kwotami, które
zostaną zgłoszone, jednakże nie będą zakwalifikowane. MŚ nie określił ryzyka niewykonania zaplanowanej
wartości miernika. Ryzyko niewykonania miernika prezentowanego przez MZ związane jest z ewentualną
zwiększoną fluktuacją zatrudnienia, a w związku z tym wydłużeniem okresu realizacji zadań, jak również
przedłużające się procedury przetargowe oraz procedury oceny wniosków.
162
Funkcja 18. Sprawiedliwość
Funkcja 18 wpisuje się w obszar strategiczny Sprawne państwo (strategia dominująca – Strategia sprawne
państwo). Funkcja ta obejmuje swym zakresem obszar państwa odpowiedzialny za sprawy sądownictwa,
wykonywania kar, środków wychowawczych oraz środka poprawczego orzeczonego przez sądy, a także sprawy
pomocy postpenitencjarnej.
Celem zadań realizowanych w ramach tej funkcji jest zagwarantowanie obywatelom konstytucyjnego prawa do
sądu oraz zapewnienie bezpieczeństwa społecznego poprzez izolację osób tymczasowo aresztowanych
i skazanych na karę pozbawienia wolności i resocjalizację wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla
nieletnich.
Łączna kwota wydatków planowanych z budżetu państwa na 2012 r. wynosi 9 079,8 mln zł, w tym wydatki
z budżetu środków europejskich 18,7 mln zł Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach
funkcji 18 zostały przedstawione na poniższym wykresie.
w tys. zł
0
2 000 000
4 000 000
6 000 000
8 000 000
Zadanie 18.1. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez
5 902 474
sądy powszechne i wojskowe
Zadanie 18.2. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez
374 072
sądownictwo administracyjne
Zadanie 18.3. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez
85 700
Sąd Najwyższy oraz działalność KRS
Zadanie 18.4. Wykonywanie kary pozbawienia wolności i
2 493 213
tymczasowego aresztowania
Zadanie 18.5. Przeciwdziałanie demoralizacji i
przestępczości wśród nieletnich i stworzenie warunków do
224 305
powrotu nieletnich do normalnego życia


W ramach omawianej funkcji realizowanych jest 5 zadań obejmujących działalność dysponentów
w zakresie sądownictwa i szeroko rozumianego wymiaru sprawiedliwości, w tym w szczególności:
• wsparcie sądów oraz systemu sądownictwa, mające na celu zapewnienie obywatelom
konstytucyjnego prawa do sądu,

163
• wsparcie zakładów karnych i aresztów śledczych oraz pozostałych jednostek organizacyjnych
Służby Więziennej,
• przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich i tworzenie warunków do ich
powrotu do normalnego życia,
• przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego ze sprawowaniem wymiaru
sprawiedliwości.
Zadanie 18.1. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądy powszechne i wojskowe
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
15
MS
5 883 114
29
MON
19 360

Zadanie jest realizowane przez niezależne sądy. Minister Sprawiedliwości, zapewnia warunki do realizacji
zadania poprzez zagwarantowanie profesjonalnej kadry orzeczniczej i urzędniczej w sądach, działania mające na
celu przyspieszenie i usprawnienie postępowań sądowych oraz podnoszenie jakości orzecznictwa, wspieranie
alternatywnych form rozwiązywania sporów, działania w zakresie zapewnienia odpowiedniej infrastruktury oraz
warunków organizacyjno-technicznych i administracyjnych do prawidłowego i niezakłóconego funkcjonowania
sądów (przy czym działania powyższe Minister Sprawiedliwości realizuje pełniąc funkcję dysponenta części
15 „Sądy powszechne”, której wydatki są ujmowane w ramach omawianej funkcji 18, jak również w ramach
wydatków ponoszonych w części 37 „Sprawiedliwość”, które są ujmowane poza funkcją 18, w tym
w szczególności w funkcji 22 (wydatki związane z funkcjonowaniem Ministerstwa Sprawiedliwości) oraz
w funkcji 3 (wydatki związane z Krajową Szkołą Sądownictwa i Prokuratury). Minister Obrony Narodowej,
dysponent części 29, prowadzi działalność orzeczniczą oraz zapewnia warunki organizacyjne i techniczne
funkcjonowania sądów w celu zagwarantowania obywatelom konstytucyjnego prawa do sądu.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zagwarantowanie
MS
Wskaźnik opanowania wpływu (odniesienie liczby
99,2 %
obywatelom konstytucyjnego
spraw załatwionych do liczby spraw wpływających
prawa do sądu
do sądów powszechnych)


Odsetek spraw, w których uwzględniono skargę na
0,018 %
naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w
postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki

MON
Liczba spraw załatwionych do liczby spraw
80%
wpływających (wskaźnik opanowania wpływu
spraw)



164
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości pierwszego miernika MS wiąże się w szczególności
z nieprzewidywalną liczbą spraw wpływających do sądów oraz stopniem skomplikowania tych spraw.
Zasadniczymi, pozafinansowymi elementami oddziałującymi na ryzyko nie osiągnięcia planowanej wartości
drugiego miernika są liczba i stopień skomplikowania spraw wpływających do sądów.
Zadanie 18.2. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądownictwo administracyjne
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
05
NSA
374 072
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Naczelny Sąd Administracyjny, dysponent główny części 05 budżetu państwa, realizuje działania w zakresie
tworzenia warunków do sprawnej działalności sądów administracyjnych, odpowiedniego utrzymywania bazy
materialno-lokalowej jednostek sądowych i podnoszenia standardów ich funkcjonowania. Dąży do zapewnienia
obsad kadry orzeczniczej i wyspecjalizowanego korpusu urzędniczego-asystentów sędziów, referendarzy
sądowych, sekretariatów procesowych i pozostałej kadry sądowej oraz organizuje szkolenia i konferencje
sędziowskie. Rozbudowuje księgozbiory sądów i publikuje zeszyty naukowe i orzecznicze, przeprowadza
czynności nadzorcze w obszarze finansowo-budżetowym oraz wizytacje sekretariatów orzeczniczych
w Wojewódzkich Sądach Administracyjnych. Sprawuje nadzór administracyjny nad działalnością sądów.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zagwarantowanie obywatelom
NSA
Średni czas trwania postępowania
około 6
konstytucyjnego prawa do sądu
przed sądami I instancji (przy
m-cy
rocznym wpływie do 70 tys. spraw)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Występowanie odchyleń od zaplanowanej wartości miernika NSA jest nieuniknione z uwagi na strukturę i
zakres rozpatrywanych spraw przez sądy administracyjne.
Zadanie 18.3. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez Sąd Najwyższy oraz działalność KRS
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
04
SN
74 200
52
KRS
11 500
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.

165
strony : 1 ... 20 ... 32 . [ 33 ] . 34 ... 40 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: