eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3645
  • Data wpłynięcia: 2015-07-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o pracy na morzu
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1569

3645

– 6 –
marynarzy po doręczeniu upomnienia, dyrektor urzędu morskiego kierował sprawę na drogę
postępowania egzekucyjnego.
W projekcie zaproponowano 14-dniowe vacatio legis od dnia ogłoszenia regulacji.
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4 rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), projekt rozporządzenia został
umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Stosownie do postanowień § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika
2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów, projekt rozporządzenia został zamieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji z dniem skierowania do
uzgodnień i konsultacji publicznych.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
















– 7 –
Nazwa projektu:
Data sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie 11.06.2015 r.
sposobu i trybu dochodzenia przez Skarb Państwa zwrotu kosztów
repatriacji marynarzy.
ródło:

upowa nienie ustawowe.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące:

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju



Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Nr w wykazie prac legislacyjnych
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
i programowych Ministra
Źorota Pyć, Podsekretarz Stanu
Infrastruktury i Rozwoju:
w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju



Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu:
Małgorzata Lewandowska – Wydział eglugi Morskiej i Portów,
Źepartament Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa eglugi w
MIiR;
tel. (22) 630 15 78; e-mail:="mailto:malgorzata.lewandowska@mir.gov.pl"

OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 62 ust. 4 projektu
ustawy o pracy na morzu i określa sposób i tryb dochodzenia zwrotu Skarbowi Państwa kosztów repatriacji
marynarzy.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji i oczekiwany efekt
Skarb Państwa będzie dochodził zwrotu kosztów repatriacji od armatora, a w przypadku zatrudnienia
marynarza za pośrednictwem agencji zatrudnienia świadczącej usługi pośrednictwa pracy dla osób
poszukujących pracy na statkach, od tej agencji.
Proponuje się, aby dochodzenie ww. roszczeń odbywało się w trybie egzekucji administracyjnej. W imieniu
Skarbu Państwa czynności egzekucyjne będzie wykonywał dyrektor urzędu morskiego właściwy dla siedziby
zobowiązanego (armatora lub agencji zatrudnienia).
Na podstawie dokumentów związanych z wierzytelnością Skarbu Państwa z tytułu wykonania repatriacji
marynarzy, dyrektor urzędu morskiego wystawia wobec zobowiązanego tytuł wykonawczy.
Oprócz nazwy organu, który wystawił tytuł, i na rzecz którego egzekucja będzie prowadzona, w tytule
wykonawczym wskazuje się nazwę zobowiązanego do zapłaty, wysokość zobowiązań wraz z odsetkami i
terminami ich płatności, rachunek bankowy, na który nale y dokonać zapłaty zobowiązania, datę
wystawienia tytułu oraz datę wymagalności dochodzonego roszczenia.
W przypadku gdy zobowiązany będzie uchylał się od wykonania obowiązku zwrotu poniesionych przez
Skarb Państwa kosztów repatriacji marynarzy, dyrektor urzędu morskiego przesyła zobowiązanemu
upomnienie.
Źyrektor urzędu morskiego niezwłocznie doręcza zobowiązanemu upomnienie, w przypadku gdy łączna
wysokość nale ności pienię nych wraz z odsetkami z tytułu niezapłacenia w terminie nale ności pienię nej
przekroczy dziesięciokrotność kosztów upomnienia albo gdy okres do upływu terminu przedawnienia
nale ności pienię nej jest krótszy ni 6 miesięcy.
W projekcie rozporządzenia proponuje się, aby w razie uchylania się zobowiązanego od wykonania
obowiązku zwrotu poniesionych przez Skarb Państwa kosztów repatriacji marynarzy po doręczeniu
upomnienia, dyrektor urzędu morskiego kierował sprawę na drogę postępowania egzekucyjnego.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?


– 8 –
Źyrektywa Rady 2009/13/Wź z dnia 16 lutego 2009 r. w sprawie wdro enia Umowy zawartej między
Stowarzyszeniem Armatorów Wspólnoty źuropejskiej (źCSA), a źuropejską Żederacją Pracowników
Transportu (źTŻ) w sprawie Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. została wdro ona przez większość
państw członkowskich Uź.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Skarb Państwa
1

Potencjalne ryzyko
ponoszenia kosztów
repatriacji marynarzy i
dochodzenia ich zwrotu od
armatorów. Mając jednak
na uwadze dotychczasowe
doświadczenia oraz fakt, e
pod polską banderą
zarejestrowane są bardzo
małe statki, uprawiające
głównie eglugę bliskiego
zasięgu, nie przewiduje się
konieczności ponoszenia
kosztów repatriacji przez
Skarb Państwa. Niemniej
jednak obowiązek
przewidzenia w prawie
krajowym takiej mo liwości
wynika z Konwencji MLC
oraz prawa UE.
Źyrektorzy urzędów
3 dyrektorów
Rozporządzenie Ministra
Konieczność dokonania, we
morskich
urzędów morskich Transportu i Gospodarki
współpracy z konsulem RP,
– w Gdyni,
Morskiej z dnia
repatriacji marynarzy na
Słupsku oraz w
7 pa dziernika 1991 r.
koszt Skarbu Państwa.
Szczecinie
w sprawie utworzenia
Prowadzenie, w imieniu
urzędów morskich,
Skarbu Państwa, czynności
określenia ich siedzib oraz
egzekucyjnych wobec
terytorialnego zakresu
zobowiązanych do zwrotu
działania dyrektorów
kosztów repatriacji
urzędów morskich.
marynarzy, poniesionych
przez Skarb Państwa.
Armatorzy statków
23 statki
Informacja sygnalna GUS,
Konieczność zwrotu
morskich o polskiej
kwiecień 2015 r.
poniesionych przez Skarb
przynale ności
Państwa kosztów repatriacji
marynarzy.
Agencje zatrudnienia
69 agencji
Rejestr Podmiotów
Konieczność zwrotu
prowadzące pośrednictwo zatrudnienia
Prowadzących Agencje
poniesionych przez Skarb
pracy dla marynarzy
Zatrudnienia –
Państwa kosztów repatriacji
http://www.kraz.praca.gov.pl marynarzy.




5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Obecnie są prowadzone konsultacje wewnątrzresortowe poprzedzające przekazanie projektu do uzgodnień
międzyresortowych, w związku z przygotowywaniem projektu ustawy o pracy na statkach morskich do
przedło enia pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Ponadto projekt zostanie przekazany, w ramach

– 9 –
konsultacji społecznych, do wszystkich podmiotów, na które będzie oddziaływać ta regulacja oraz do
podmiotów potencjalnie zainteresowanych rozwiązaniami przewidzianymi w projekcie. Przewiduje się, e
konsultacje będą trwały 21 dni (skrócony termin konsultacji wynika z konieczności pilnego wejścia w ycie
aktów wykonawczych do ustawy o pracy na morzu).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w ycie zmian [mln zł]
201
201
20
201
202
202
202
202
202
202
202
Łącznie
6
7
18
9
0
1
2
3
4
5
6
(0–10)
Źochody ogółem












bud et państwa – odsetki z
trudne do oszacowania

tytułu niezwróconego w
terminie zobowiązania
JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Wydatki ogółem












bud et państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Saldo ogółem












bud et państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
ródła finansowania Bud et państwa – rezerwa celowa.
Dodatkowe

informacje, w tym

wskazanie ródeł

danych i przyjętych

do obliczeń zało eń

7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w ycie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0–10)
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa






pienię nym
sektor mikro-, małych






(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2014 r.)
rodzina, obywatele







oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
niepienię nym sektor mikro-, małych
i średnich

– 10 –
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
państwa

członkowskie Uź
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł

danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie wpływa na rynek pracy.

10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne


sytuacja i rozwój regionalny
demografia
informatyzacja
inne:
mienie państwowe
zdrowie
Omówienie wpływu
Projektowana regulacja nie wpływa na poni sze obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
W projekcie zaproponowano 14-dniowe vacatio legis od dnia ogłoszenia regulacji.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
źwaluacja efektów następować będzie corocznie, na podstawie informacji dyrektorów urzędów morskich o
dokonanych repatriacjach marynarzy na koszt Skarbu Państwa.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.


26-06-dg

strony : 1 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 50 ... 56

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: