Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
Rządowy projekt ustawy o pracy na morzu
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3645
- Data wpłynięcia: 2015-07-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o pracy na morzu
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1569
3645
– 11 –
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), projekt rozporządzenia został
umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Stosownie do postanowień § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika
2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów, projekt rozporządzenia został zamieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji z dniem skierowania do
uzgodnień i konsultacji publicznych.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
– 12 –
Nazwa projektu:
Data sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie 11.06.2015 r.
ksią eczki eglarskiej.
ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące:
upowa nienie ustawowe.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac legislacyjnych
Źorota Pyć, Podsekretarz Stanu
i programowych Ministra
w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
Infrastruktury i Rozwoju:
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu:
Alicja Nowak – Wydział Polityki Morskiej, Departament Transportu
Morskiego i Bezpieczeństwa eglugi w MIiR;
tel. (22) 630 13 72; e-mail:="mailto:alicja.nowak@mir.gov.pl"
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Istotą projektu rozporządzenia jest wdro enie do polskiego prawa postanowień Konwencji MOP Nr 108
dotyczącej krajowych dowodów to samości. Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji
ustawowej.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji i oczekiwany efekt
Projekt rozporządzenia określa wzór ksią eczki eglarskiej oraz tryb postępowania w sprawie wystawienia,
wymiany i uniewa niania ksią eczki eglarskiej. Ksią eczka eglarska jest dokumentem stwierdzającym
to samość jej posiadacza, jednocześnie poświadczającym przebieg zatrudnienia marynarza na statku,
wskazujący armatora i kapitana, zajmowane przez marynarza stanowiska na statku oraz uprawniający do
przekraczania granicy Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto ksią eczka eglarska to dokument, który pozwala
marynarzom m.in. na schodzenie ze statku w porcie oraz korzystanie z obiektów i urządzeń socjalnych, które
się w nim znajdują, niezale nie od ich narodowości, rasy, płci, wieku, wyznania, poglądów politycznych,
przynale ności związkowej, pochodzenia etnicznego lub społecznego oraz od państwa bandery statku, na
którym wykonują pracę.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Konwencja MOP Nr 108 została ratyfikowana przez 64 państwa, w tym państwa członkowskie Unii
Europejskiej, tj.: Bułgarię, Czechy, Niemcy, Estonię, Finlandię, Grecję, Włochy, Litwę, Łotwę, Maltę,
Portugalię, Rumunię, Słowenię, Szwecję i Wielką Brytanię.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Uczniowie szkół
Trudne do
Dane z urzędów morskich
Zapewnienie lepszych
ponadgimnazjalnych,
oszacowania
warunków zatrudnienia
studenci uczelni,
polskich marynarzy na
marynarze
międzynarodowym rynku
pracy, przez m.in.
wprowadzenie nowych
rozwiązań wzmacniających
poziom ochrony praw
pracowniczych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Obecnie są prowadzone konsultacje wewnątrzresortowe poprzedzające przekazanie projektu do uzgodnień
międzyresortowych, w związku z przygotowywaniem projektu ustawy o pracy na statkach morskich do
– 13 –
przedło enia pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Ponadto projekt zostanie przekazany, w ramach
konsultacji społecznych, do wszystkich podmiotów, na które będzie oddziaływać ta regulacja oraz do
podmiotów potencjalnie zainteresowanych rozwiązaniami przewidzianymi w projekcie. Przewiduje się, e
konsultacje będą trwały 21 dni (skrócony termin konsultacji wynika z konieczności pilnego wejścia w ycie
aktów wykonawczych do ustawy o pracy na morzu).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w ycie zmian [mln zł]
201
201
20
201
202
202
202
202
202
202
202
Łącznie
6
7
18
9
0
1
2
3
4
5
6
(0–10)
Źochody ogółem
bud et państwa – odsetki z
trudne do oszacowania
tytułu niezwróconego w
terminie zobowiązania
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
ródła finansowania Bud et państwa – rezerwa celowa.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w ycie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0–10)
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
pienię nym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2014 r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
niepienię nym sektor mikro-, małych
i średnich
– 14 –
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
państwa
członkowskie Uź
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie wpływa na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
sytuacja i rozwój regionalny
demografia
informatyzacja
inne:
mienie państwowe
zdrowie
Omówienie wpływu
Projektowana regulacja nie wpływa na poni sze obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
W projekcie zaproponowano 14-dniowe vacatio legis od dnia ogłoszenia regulacji.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
25-06-dg
Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia
w sprawie przeprowadzania audytów agencji zatrudnienia świadczących usługi
pośrednictwa pracy dla osób poszukujących pracy na statkach morskich
Na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy z dnia ... o pracy na morzu (Dz. U. poz. ...) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
zakres i tryb przeprowadzania audytów agencji zatrudnienia świadczących usługi
pośrednictwa pracy dla osób poszukujących pracy na statkach morskich, zwanych dalej
„agencjami”;
2)
wzór dokumentu uprawniającego agencję zatrudnienia do kierowania marynarzy do
pracy na statkach morskich, zwany dalej „świadectwem uznania”, który stanowi
załącznik do rozporządzenia.
§ 2. 1. Audyt agencji przeprowadzają audytorzy upowa nieni przez dyrektora urzędu
morskiego właściwego dla siedziby agencji.
2. Imienne upowa nienie dla audytorów wydaje ka dorazowo dyrektor urzędu
morskiego w formie pisemnej.
3. Audyt agencji jest przeprowadzany na wniosek agencji.
4. Wniosek o przeprowadzenie audytu agencji składa się co najmniej na trzy miesiące
przed datą upływu wa ności świadectwa uznania.
§ 3. Audyt wstępny agencji przeprowadza się:
1)
przed rozpoczęciem działalności przez agencję;
2)
po utracie wa ności świadectwa uznania przez agencję;
3)
po wycofaniu świadectwa uznania przez właściwego dla jej siedziby dyrektora urzędu
morskiego.
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), projekt rozporządzenia został
umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Stosownie do postanowień § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika
2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów, projekt rozporządzenia został zamieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji z dniem skierowania do
uzgodnień i konsultacji publicznych.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
– 12 –
Nazwa projektu:
Data sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie 11.06.2015 r.
ksią eczki eglarskiej.
ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące:
upowa nienie ustawowe.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac legislacyjnych
Źorota Pyć, Podsekretarz Stanu
i programowych Ministra
w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
Infrastruktury i Rozwoju:
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu:
Alicja Nowak – Wydział Polityki Morskiej, Departament Transportu
Morskiego i Bezpieczeństwa eglugi w MIiR;
tel. (22) 630 13 72; e-mail:="mailto:alicja.nowak@mir.gov.pl"
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Istotą projektu rozporządzenia jest wdro enie do polskiego prawa postanowień Konwencji MOP Nr 108
dotyczącej krajowych dowodów to samości. Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji
ustawowej.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji i oczekiwany efekt
Projekt rozporządzenia określa wzór ksią eczki eglarskiej oraz tryb postępowania w sprawie wystawienia,
wymiany i uniewa niania ksią eczki eglarskiej. Ksią eczka eglarska jest dokumentem stwierdzającym
to samość jej posiadacza, jednocześnie poświadczającym przebieg zatrudnienia marynarza na statku,
wskazujący armatora i kapitana, zajmowane przez marynarza stanowiska na statku oraz uprawniający do
przekraczania granicy Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto ksią eczka eglarska to dokument, który pozwala
marynarzom m.in. na schodzenie ze statku w porcie oraz korzystanie z obiektów i urządzeń socjalnych, które
się w nim znajdują, niezale nie od ich narodowości, rasy, płci, wieku, wyznania, poglądów politycznych,
przynale ności związkowej, pochodzenia etnicznego lub społecznego oraz od państwa bandery statku, na
którym wykonują pracę.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Konwencja MOP Nr 108 została ratyfikowana przez 64 państwa, w tym państwa członkowskie Unii
Europejskiej, tj.: Bułgarię, Czechy, Niemcy, Estonię, Finlandię, Grecję, Włochy, Litwę, Łotwę, Maltę,
Portugalię, Rumunię, Słowenię, Szwecję i Wielką Brytanię.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Uczniowie szkół
Trudne do
Dane z urzędów morskich
Zapewnienie lepszych
ponadgimnazjalnych,
oszacowania
warunków zatrudnienia
studenci uczelni,
polskich marynarzy na
marynarze
międzynarodowym rynku
pracy, przez m.in.
wprowadzenie nowych
rozwiązań wzmacniających
poziom ochrony praw
pracowniczych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Obecnie są prowadzone konsultacje wewnątrzresortowe poprzedzające przekazanie projektu do uzgodnień
międzyresortowych, w związku z przygotowywaniem projektu ustawy o pracy na statkach morskich do
– 13 –
przedło enia pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Ponadto projekt zostanie przekazany, w ramach
konsultacji społecznych, do wszystkich podmiotów, na które będzie oddziaływać ta regulacja oraz do
podmiotów potencjalnie zainteresowanych rozwiązaniami przewidzianymi w projekcie. Przewiduje się, e
konsultacje będą trwały 21 dni (skrócony termin konsultacji wynika z konieczności pilnego wejścia w ycie
aktów wykonawczych do ustawy o pracy na morzu).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w ycie zmian [mln zł]
201
201
20
201
202
202
202
202
202
202
202
Łącznie
6
7
18
9
0
1
2
3
4
5
6
(0–10)
Źochody ogółem
bud et państwa – odsetki z
trudne do oszacowania
tytułu niezwróconego w
terminie zobowiązania
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
bud et państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
ródła finansowania Bud et państwa – rezerwa celowa.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w ycie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0–10)
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
pienię nym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2014 r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
du e przedsiębiorstwa
niepienię nym sektor mikro-, małych
i średnich
– 14 –
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
państwa
członkowskie Uź
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych
do obliczeń zało eń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obcią enia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłu enie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obcią enia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie wpływa na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
sytuacja i rozwój regionalny
demografia
informatyzacja
inne:
mienie państwowe
zdrowie
Omówienie wpływu
Projektowana regulacja nie wpływa na poni sze obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
W projekcie zaproponowano 14-dniowe vacatio legis od dnia ogłoszenia regulacji.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
25-06-dg
Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia
w sprawie przeprowadzania audytów agencji zatrudnienia świadczących usługi
pośrednictwa pracy dla osób poszukujących pracy na statkach morskich
Na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy z dnia ... o pracy na morzu (Dz. U. poz. ...) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
zakres i tryb przeprowadzania audytów agencji zatrudnienia świadczących usługi
pośrednictwa pracy dla osób poszukujących pracy na statkach morskich, zwanych dalej
„agencjami”;
2)
wzór dokumentu uprawniającego agencję zatrudnienia do kierowania marynarzy do
pracy na statkach morskich, zwany dalej „świadectwem uznania”, który stanowi
załącznik do rozporządzenia.
§ 2. 1. Audyt agencji przeprowadzają audytorzy upowa nieni przez dyrektora urzędu
morskiego właściwego dla siedziby agencji.
2. Imienne upowa nienie dla audytorów wydaje ka dorazowo dyrektor urzędu
morskiego w formie pisemnej.
3. Audyt agencji jest przeprowadzany na wniosek agencji.
4. Wniosek o przeprowadzenie audytu agencji składa się co najmniej na trzy miesiące
przed datą upływu wa ności świadectwa uznania.
§ 3. Audyt wstępny agencji przeprowadza się:
1)
przed rozpoczęciem działalności przez agencję;
2)
po utracie wa ności świadectwa uznania przez agencję;
3)
po wycofaniu świadectwa uznania przez właściwego dla jej siedziby dyrektora urzędu
morskiego.
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3645
› Pobierz plik