eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3369
  • Data wpłynięcia: 2015-05-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320

3369-cz-I

– 9 –
2.6. Zezwolenie na pełnienie czynności pilotowych dla kapitana żeglugi śródlądowej na
statkach żeglugi śródlądowej obcych bander na wodach administrowanych przez urząd
morski – 200 PLN

3.
Opłaty za dyplomy oficerskie i świadectwa członków załóg jachtów komercyjnych oraz
ich duplikaty:
3.1. Świadectwo dla członka załogi jachtu komercyjnego – 30 PLN
3.2. Dyplom oficera jachtu komercyjnego o pojemności brutto (GT) do 500 jednostek –
30 PLN
3.3. Dyplom oficera jachtu komercyjnego o pojemności brutto (GT) od 500 jednostek do
3000 jednostek – 50 PLN
3.4. Przy wydaniu pierwszego duplikatu dokumentu kwalifikacyjnego opłatę podwyższa się
o 50% opłaty podstawowej za ten dokument. Przy wydawaniu kolejnego duplikatu
opłatę podwyższa się o 100%.

4.
Inne dokumenty:
4.1. Za potwierdzenie autentyczności dokumentu – 5 PLN
4.2. Za wydanie wyciągu pływania, sporządzonego dla innych celów niż potrzeby urzędu –
10 PLN
4.3. Za wydanie zaświadczenia lub innego dokumentu niż wymienione wyżej – 10 PLN

III. OPŁATY ZA EGZAMINY I AUDYTY
1.
Opłata za egzamin teoretyczny w żegludze międzynarodowej:
1.1. Na poziomie pomocniczym – 200 PLN.
1.2. Na poziomie operacyjnym – 600 PLN.
1.3. Na poziomie zarządzania – 800 PLN.
1.4. Na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej – 400 PLN.
1.5. Na poziomie zarządzania w żegludze przybrzeżnej – 500 PLN.

2.
Opłata za egzamin teoretyczny w żegludze krajowej:
2.1. Na świadectwo – 200 PLN.
2.2. Na dyplom – 400 PLN.

– 10 –
3.
Opłata za egzamin teoretyczny w rybołówstwie morskim:
3.1. Na świadectwo – 200 PLN.
3.2. Na dyplom – 400 PLN.

4.
Opłata za egzamin teoretyczny na jachty komercyjne:
4.1. Na świadectwo – 200 PLN.
4.2. Na dyplom na jacht komercyjny o pojemności brutto (GT) do 500 jednostek – 400 PLN.
4.3. Na dyplom na jacht komercyjny o pojemności brutto (GT) od 500 jednostek do
3000 jednostek – 500 PLN.

5.
Opłata za egzamin teoretyczny dodatkowy:
5.1. Na dyplom kapitana żeglugi wielkiej na statkach o pojemności brutto (GT)
3000 jednostek i powyżej – 800 PLN.
5.2. Na dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW
i powyżej – 800 PLN.
5.3. Na świadectwo kucharza okrętowego – 200 PLN.
5.4. Z zakresu obsługi siłowni z napędem innym niż tłokowy silnik spalinowy (turbiny) –
200 PLN.
5.5. Z zakresu obsługi silników spalinowych do 200 kW – 200 PLN.
5.6. Z zakresu obsługi narzędzi połowowych – 200 PLN.
5.7. Z zakresu wiedzy rybackiej oraz stateczności statku rybackiego – 200 PLN.
5.8. Z zakresu bezpieczeństwa żeglugi i wiedzy nautycznej – 200 PLN.
5.9. Z polskiego prawa morskiego – 450 PLN.
5.10. Na odnowienie dyplomu – 500 PLN.

6.
Opłata za egzamin teoretyczny w pilotażu:
6.1. Na dyplom pilota morskiego – 800 PLN.
6.2. Na odnowienie dyplomu pilota morskiego – 800 PLN.
6.3. Dla kapitana statku:
6.3.1. Uprawniający do manewrowania określonym statkiem lub statkami bez pilota na
określonym w zezwoleniu obszarze portu morskiego lub w jego rejonie – 450 PLN.
– 11 –
6.3.2. Sprawdzający kwalifikacje do samodzielnego pilotowania określonego statku lub
statków na określonym w zezwoleniu obszarze portu morskiego lub w jego rejonie –
450 PLN.
6.3.3. Odnawiający uprawnienia, o których mowa w pkt 6.3.1, przeprowadzany co 5 lat od
daty otrzymania pierwszego zezwolenia – 450 PLN.

7.1. Za egzamin poprawkowy pobiera się opłatę w wysokości 100% opłat określonych
niniejszą taryfą.
7.2. Za egzamin przeprowadzany w języku angielskim pobiera się opłatę w wysokości 200%
opłat określonych niniejszą taryfą.

8.
Za wydanie duplikatu zaświadczenia o zdaniu egzaminu – 20 PLN.

9.
Opłata za egzamin praktyczny:
9.1. Na symulatorze – 600 PLN (za 1 godz. od osoby egzaminowanej).
9.2. Na innych obiektach – 300 PLN (za 1 godz. od osoby egzaminowanej).
9.3. Na świadectwo kucharza okrętowego – 300 PLN.

10. Opłaty za wynajęcie symulatora lub innego obiektu do celów egzaminowania
(za 1 godz. egzaminowania osoby egzaminowanej):
10.1. Wynajęcie symulatora operacyjnego – 400 PLN/godz.
10.2. Wynajęcie symulatora programowego lub innego obiektu – 200 PLN/godz.

11. Opłaty za czynności związane z uznaniem morskich jednostek edukacyjnych (MJE):
11.1. Opłata za audyt na uznanie MJE – 1500 PLN.
11.2. Opłata za audyt na rozszerzenie uznania – 1000 PLN.
11.3. Opłata za audyt na potwierdzenie uznania – 1000 PLN.
11.4. Opłata za odnowienie ważności uznania – 1500 PLN.
11.5. Za wydanie certyfikatu uznania MJE – 300 PLN.



04/31rch
UZASADNIENIE

Projektowana ustawa zmienia obowiązującą ustawę z dnia 18 sierpnia 2011 r.
o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.) i dokonuje
w zakresie swojej regulacji transpozycji następujących dyrektyw Unii Europejskiej:
1) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/35/UE z dnia 21 listopada
2012 r. dotyczącej zmiany dyrektywy 2008/106/WE w sprawie minimalnego
poziomu wyszkolenia marynarzy (Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 78),
2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/38/UE z dnia 12 sierpnia 2013 r.
zmieniającej dyrektywę 2009/16/WE w sprawie kontroli przeprowadzanej przez
państwo portu (Dz. Urz. UE L 218 z 14.08.2013, str. 1),
3) dyrektywy Komisji 2014/111/UE z dnia 17 grudnia 2014 r. zmieniającej dyrektywę
2009/15/WE w związku z przyjęciem przez Międzynarodową Organizację Morską
(IMO) określonych kodeksów i powiązanych zmian do niektórych konwencji
i protokołów (Dz. Urz. UE L 366 z 20. 12. 2014, str. 83).
Podstawowym celem wydania nowego aktu jest implementacja do polskiego porządku
prawnego ww. dyrektyw Unii Europejskiej.
Ponadto projektowana ustawa dokonuje zmiany przepisów obowiązującej ustawy,
których stosowanie stwarzało trudności odnotowane w okresie 2,5 roku od jej wejścia
w życie. Dotyczyły one w szczególności funkcjonowania inspekcji państwa bandery
oraz Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej. Zaproponowano również zmiany
w brzmieniu upoważnień do wydania aktów wykonawczych, które umożliwią wydanie
rozporządzeń w niezbędnym zakresie. Poprawiono również odnośniki do przepisów
Rezolucji IMO, które od dnia ogłoszenia ustawy zostały zmienione i zaktualizowane.
W związku z projektowanymi zmianami konieczne jest również wprowadzenie zmian
do ustawy z dnia 18 września 2001 r. – Kodeks morski (Dz. U. z 2013 r. poz. 758
i 1014), ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U.
Nr 171, poz. 1055 oraz z 2013 r. poz. 852) oraz ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r.
o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz. U. poz. 1068).
Poniżej zamieszczono szczegółowe uzasadnienie do projektowanych zmian:
1) art. 1 pkt 1 – zmiana ma na celu doprecyzowanie przepisów, które mają
zastosowanie do statków o obcej przynależności. Dotychczasowe przepisy mogły

wzbudzać wątpliwości, w szczególności, czy do statków tych miały zastosowanie
przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy. Proponowana zmiana ma na
celu wyjaśnienie, że w odniesieniu do statków o obcej przynależności należy
uwzględniać jedynie przepisy w zakresie przepisów oddziału 2 rozdziału 3
i rozdziału 5 z wyłączeniem art. 86 ust. 3 oraz postanowienia umów
międzynarodowych. Do zakresu stosowania ustawy wprowadzono również „stałe
platformy wiertnicze”. Wynika to z faktu, że pierwsze tego typu obiekty pojawiły
się w polskich obszarach morskich w 2014 r. i zaistniała potrzeba uregulowania
spraw w zakresie bezpieczeństwa morskiego;
2) art. 1 pkt 2 – zmiana ma na celu ujednolicenie nazewnictwa stosowanego przy
użyciu określenia „pojemności brutto (GT) statku”, zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 511);
3) art. 1 pkt 3 – proponowane zmiany mają na celu:
a) zmianę definicji jachtu morskiego (lit. a) przez usunięcie elementu definicji
wskazującego na rodzaj napędu, tak aby możliwe było objęcie zakresem ustawy
wszystkich jachtów rekreacyjnych i komercyjnych,
b) wprowadzenie definicji (lit. b) długości statku i jachtu morskiego oraz definicji
pasażera, co ma na celu ujednolicenie definicji stosowanych w przepisach
wykonawczych ustawy,
c) wprowadzenie do pojęcia „umów międzynarodowych” (lit. d) ratyfikowanej
przez Rzeczpospolitą Polską (RP) w 2013 r. Konwencji o pracy na morzu
(Konwencji MLC), a także uaktualnienie miejsca publikacji najnowszej wersji
Memorandum Paryskiego (lit. c),
d) wprowadzenie pojęcia „stałej platformy wiertniczej” (lit. e) w związku
z objęciem zakresem stosowania ustawy nowego typu obiektów w polskich
obszarach morskich;
4) art. 1 pkt 4 – zmiana brzmienia art. 8 ustawy wynika z konieczności rozszerzenia
upoważnienia do wydania rozporządzenia oraz uregulowania na poziomie ustawy
przepisów w zakresie kryteriów upoważniania, zawieszania i cofania upoważnienia;
5) art. 1 pkt 5 – zmiany w art. 9 ustawy dotyczą aktualizacji odnośników do
obowiązujących przepisów IMO;
6) art. 1 pkt 6 – zmiany w art. 11 ustawy wynikają z faktu wejścia w życie Konwencji
MLC, która rewiduje wymienione w dotychczasowym art. 11 ust. 2 Konwencje
2
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: