eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3369
  • Data wpłynięcia: 2015-05-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320

3369-cz-I

Gospodarki
przebywających nie są spełnione wymagania określone
Morskiej z dnia
w:(…)
28 marca 2012
b) przepisach dotyczących wyszkolenia i kwalifikacji
r. w sprawie
zawodowych marynarzy,(…)
inspekcji
Załącznik nr 2 (…)
państwa portu
13. Dokumenty kwalifikacyjne lub wszelkie inne
(Dz. U. z 2012 r. dokumenty wymagane zgodnie z przepisami Konwencji
poz. 597)
STCW
Art. 1
art. 23 ust. 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

§ 14 ust. 1 pkt
§ 14. 1. Inspektor podczas przeprowadzania inspekcji

pkt 19
„a)weryfikacji potwierdzającej, że każdy marynarz służący na pokładzie,
1, § 16 ust. 2
wstępnej statku sprawdza:
od którego wymaga się posiadania dyplomu lub świadectwa
pkt 3 i 5, § 25
1) certyfikaty i dokumenty podlegające inspekcji,
przeszkolenia zgodnie z konwencją STCW, jest w posiadaniu takiego
ust. 1 pkt 3 lit. b określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
dyplomu lub ważnego zwolnienia lub też świadectwa przeszkolenia lub
oraz pkt 13
§ 16. 2. Wyraźnymi powodami, o których mowa w ust.
przedstawi dokument dowodzący, że wniosek o potwierdzenie uznania
załącznika nr 2
1 pkt 3, jest stwierdzenie, że: (…)
dyplomu został złożony organom państwa bandery;”;

rozporządzenia
3) istnieją przesłanki, by sądzić, że członkowie załogi
Ministra
statku nie są w stanie komunikować się poprawnie
Transportu,
między sobą oraz z lądem, (…)
Budownictwa i
§ 25. 1. Inspektor przeprowadzający inspekcję
Gospodarki
specjalną zakazuje używania statku, w przypadku gdy
Morskiej z dnia
występują następujące uchybienia: (…)
28 marca 2012
3) w sposób powodujący bezpośrednie zagrożenie
r. w sprawie
bezpieczeństwa statku lub życia osób na nim
inspekcji
przebywających nie są spełnione wymagania określone
państwa portu
w:(…)
(Dz. U. z 2012 r. b) przepisach dotyczących wyszkolenia i kwalifikacji
poz. 597)
zawodowych marynarzy,(…)
Załącznik nr 2 (…)
13. Dokumenty kwalifikacyjne lub wszelkie inne
dokumenty wymagane zgodnie z przepisami Konwencji
STCW.
Art. 1
w art. 23 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
N



pkt 20
Art. 1
zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:
N



pkt 20
„2. Zdolność marynarzy danego statku do utrzymania norm
lit a)
obowiązujących w zakresie pełnienia wachty i ochrony, odpowiednio do
przypadku, zgodnie z wymogami konwencji STCW, jest oceniana zgodnie
z częścią A kodu STCW, jeśli istnieją bezsprzeczne powody, aby sądzić, iż
normy te nie są zachowywane ze względu na wystąpienie
któregokolwiek z poniższych przypadków:”;
Art. 1
lit. d) otrzymuje brzmienie:
T
§ 13
§ 13. 1. Czynniki nadrzędne stanowią:

pkt 20
„d) statek jest pod jakimkolwiek innym względem prowadzony w sposób
rozporządzenia
1) zawieszenie lub wycofanie klasy statku ze
lit b)
stanowiący zagrożenie dla osób, mienia lub środowiska lub w sposób
Ministra
względów bezpieczeństwa, od czasu ostatniej inspekcji
stwarzający zagrożenie dla ochrony;”;
Transportu,
w regionie Memorandum Paryskiego,
Budownictwa i
2) informacja lub powiadomienie dotyczące statku ze
Gospodarki
strony innego państwa członkowskiego Uni
Morskiej z dnia
Europejskiej lub państwa strony Memorandum
28 marca 2012
Paryskiego,
r. w sprawie
3) niemożność zidentyfikowania statku w systemie
inspekcji
THETIS,
państwa portu
4) uczestnictwo statku w kolizji lub wejście na
(Dz. U. z 2012 r. mieliznę w drodze do portu,
poz. 597)
5) istnienie uzasadnionego podejrzenia, że statek
spowodował wycieki lub naruszył przepisy o
wyładowywaniu szkodliwych substancji, lub
6) manewrowanie przez statek w sposób
nieprawidłowy lub niebezpieczny, niestosowanie się
do wymagań obowiązujących w systemach
rozgraniczenia ruchu statków przyjętych przez
Międzynarodową Organizację Morską (IMO) lub
uprawianie żeglugi niezgodnie z zasadami dobrej
praktyki morskiej.
2. Nieprzewidziane okoliczności stanowią:
1) nieprzestrzeganie zaleceń IMO dla żeglugi przy
wejściu na Morze Bałtyckie,
2) wycofanie uznania organizacji, która wydała
świadectwo klasy lub certyfikaty statku, od czasu
ostatniej jego inspekcji w regionie Memorandum
Paryskiego,
3) informacja, o której mowa w art. 55 ustawy, lub
zgłoszenie Służby VTS,
4) niewywiązanie się z odpowiedniego obowiązku
zgłoszenia, o którym mowa w przepisach dotyczących
monitorowania ruchu statków, portowych urządzeń do
odbioru odpadów oraz o ochronie żeglugi i portów
morskich,
5) informacja, o której mowa w art. 56 ustawy,
6) uprzednie zatrzymanie statku, w okresie dłuższym
niż 3 miesiące,
7) zgłoszenie o posiadaniu przez statek nieusuniętych
uchybień, z wyjątkiem statków, których uchybienia
powinny zostać usunięte w terminie 14 dni od wyjścia
z portu oraz których uchybienia powinny zostać
usunięte przed wypłynięciem,
8) informacja o problemach z ładunkiem, w
szczególności w odniesieniu do statków przewożących
materiały niebezpieczne lub szkodliwe,
9) eksploatacja statku w sposób zagrażający ludziom,
mieniu lub środowisku naturalnemu, lub
10) otrzymanie z wiarygodnego źródła informacji, że
wartość elementów opisujących profil ryzyka statku
różni się od wartości zarejestrowanych, a przez to
profil ryzyka statku jest wyższy.
Art. 1
dodaje się artykuł w brzmieniu:
T/N
Art. 1 pkt 33
w art. 82 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

pkt 21
„Artykuł 25a
ustawy
„3.
Dyrektorzy urzędów morskich, za
Informacje do celów statystycznych
zmieniającej
pośrednictwem Dyrektora Urzędu Morskiego w
1. Państwa członkowskie przekazują Komisji informacje wymienione w
ustawę o
Szczecinie, do dnia 31 marca każdego roku przekazują
załączniku V wyłącznie do celów analizy statystycznej. Informacje te nie
bezpieczeństwi
Komisji Europejskiej w postaci elektronicznej
mogą być używane do celów administracyjnych i prawnych oraz do
e morskim
zanonimizowane dane statystyczne dotyczące
weryfikacji i są przeznaczone do wyłącznego użytku przez państwa
dokumentów kwalifikacyjnych wydawanych przez
członkowskie i Komisję w prowadzeniu polityki.
administrację morską, zarejestrowanych do dnia 31
2. Informacje te są udostępniane Komisji przez państwa członkowskie
grudnia poprzedniego roku, w zakresie:
corocznie w formie elektronicznej i obejmują informacje zarejestrowane
1)
dyplomów, obejmujące: numer
do dnia 31 grudnia poprzedniego roku. Państwa członkowskie
identyfikacyjny marynarza, nazwisko marynarza, datę
zachowują wszelkie prawa własności w odniesieniu do informacji w
urodzenia marynarza, obywatelstwo marynarza, płeć
formie danych surowych. Opracowane dane statystyczne, przygotowane
marynarza, numer dyplomu, uprawnienia wynikające z
na podstawie takich informacji, udostępniane są publicznie zgodnie z
dyplomu, datę wydania lub datę ostatniego
przepisami dotyczącymi przejrzystości i ochrony informacji określonymi
odnowienia, datę ważności, status dyplomu i
w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1406/2002.
ograniczenia;
3. Aby zapewnić ochronę danych osobowych, państwa członkowskie
2)
świadectw, obejmujące: numer
anonimizują wszystkie dane osobowe określone w załączniku V przy
identyfikacyjny marynarza, nazwisko marynarza, datę
użyciu oprogramowania dostarczonego lub zaakceptowanego przez
urodzenia marynarza, obywatelstwo marynarza, płeć
Komisję przed ich przekazaniem Komisji. Komisja wykorzystuje
marynarza, numer świadectwa, uprawnienia
wyłącznie takie zanonimizowane informacje.
wynikające ze świadectwa, datę wydania lub datę
4. Państwa członkowskie i Komisja zapewniają, by środki służące
ostatniego odnowienia, datę ważności i status
gromadzeniu, przekazywaniu, przechowywaniu, analizie i
świadectwa;
rozpowszechnianiu takich informacji opracowane były w sposób
3)
potwierdzeń uznania, obejmujące: numer
umożliwiający wykonanie analizy statystycznej.
identyfikacyjny marynarza, nazwisko marynarza, datę
Do celów akapitu pierwszego Komisja przyjmuje szczegółowe środki w
urodzenia marynarza, obywatelstwo marynarza, płeć
zakresie wymogów technicznych niezbędnych do zapewnienia
marynarza, administrację wydającą potwierdzany
odpowiedniego zarządzania danymi statystycznymi. Takie akty
dyplom, numer oryginalnego dyplomu, numer
wykonawcze przyjmowane są zgodnie z procedurą sprawdzającą, o
potwierdzenia uznania, uprawnienia wynikające z
której mowa w art. 28 ust. 2.”;
dyplomu, datę wydania lub datę ostatniego
odnowienia, datę ważności, status potwierdzenia
uznania i ograniczenia.”;
Art. 1
art. 27 otrzymuje brzmienie:
N



pkt 22
„Artykuł 27
Zmiana
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych,
zgodnie z art. 27a, zmieniających załącznik V do niniejszej dyrektywy w
odniesieniu do szczegółowych i odpowiednich elementów zawartości i
szczegółów dotyczących informacji, które muszą być przekazywane
przez państwa członkowskie, o ile akty te ograniczają się do
uwzględnienia zmian do konwencji STCW i kodu STCW i respektują
gwarancje w zakresie ochrony danych. Takie akty delegowane nie mogą
zmieniać przepisów dotyczących anonimizacji danych wymaganej w art.
25a ust. 3.”;
Art. 1
dodaje się artykuł w brzmieniu:
N



pkt 23
„Artykuł 27a
Wykonywanie przekazanych uprawnień
1. Uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych powierzone Komisji
podlegają warunkom określonym w niniejszym artykule.
2. Uprawnienia, o których mowa w art. 27, przekazuje się Komisji na
okres pięciu lat od dnia 3 stycznia 2013 r. Komisja sporządza
sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż dnia 4
kwietnia 2017 r. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie
przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub
Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące
przed końcem każdego okresu.
3. Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 27, może zostać
odwołane w dowolnym momencie przez Parlament Europejski lub Radę.
Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień.
Staje się ona skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w
Dzienniku Urzędowym Uni Europejskiej lub w określonym w tej decyzji
późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność jakichkolwiek już
obowiązujących aktów delegowanych.
4. Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja powiadamia o
tym równocześnie Parlament Europejski i Radę.
5. Akt delegowany przyjęty zgodnie z art. 27 wchodzi w życie wyłącznie
w przypadku braku sprzeciwu Parlamentu Europejskiego lub Rady, w
ciągu 2 miesięcy od notyfikacji tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i
Radzie lub też jeśli przed upływem tego terminu Parlament Europejski i
Rada poinformują Komisję, że nie zamierzają zgłosić sprzeciwu. Z
inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady termin ten jest
przedłużany o 2 miesiące.”;
Art. 1
art. 28 otrzymuje brzmienie:
N



pkt 24 „Artykuł 28
Procedura komitetowa
1. Komisję wspiera Komitet ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania
Zanieczyszczeniom Morza przez Statki (COSS) powołany
rozporządzeniem (WE) nr 2099/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady.
Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r.
ustanawiającego przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez
państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez
Komisję.
2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5
rozporządzenia (UE) nr 182/2011. W przypadku niewydania opini przez
komitet Komisja nie przyjmuje projektu aktu wykonawczego i
zastosowanie ma art. 5 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr
182/2011.
Art. 1
art. 29 otrzymuje brzmienie:
T
art. 270 ustawy
Art. 270. § 1. Kto, w celu użycia za autentyczny,

pkt 25 „Artykuł 29
z dnia 6 czerwca podrabia lub przerabia dokument lub takiego
Sankcje
1997 r. Kodeks
dokumentu jako autentycznego używa, podlega
Państwa członkowskie ustanawiają systemy sankcji za naruszanie
karny (Dz. U. Nr grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
przepisów krajowych przyjętych zgodnie z art. 3, 5, 7, 9–15, 17, 18, 19,
88, poz. 553, z
pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
22, 23, 24 i załącznikiem I oraz podejmują wszelkie niezbędne środki
późn. zm.)
§ 2. Tej samej karze podlega, kto wypełnia blankiet,
celem zapewnienia ich stosowania. Przewidziane sankcje muszą być

opatrzony cudzym podpisem, niezgodnie z wolą
skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.”;

podpisanego i na jego szkodę albo takiego dokumentu

używa.

§ 2a. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega

grzywnie, karze ograniczenia wolności albo

pozbawienia wolności do lat 2.

§ 3. Kto czyni przygotowania do przestępstwa

określonego w § 1,

podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo

pozbawienia wolności do lat 2.


art. 43 ust. 1 pkt Art. 43. 1. W przypadku stwierdzenia w wyniku
1, art. 61, art.
inspekcji, że:
72, art. 75 ust. 2 1) stan statku lub sposób jego załadowania stwarza
i ust. 6 – 7,
zagrożenie dla bezpieczeństwa statku, osób na nim
art.126 pkt 3,
przebywających lub dla środowiska morskiego, organ
art. 127 pkt 5
inspekcyjny, w drodze decyzji, biorąc pod uwagę
oraz art. 128
stopień stworzonego zagrożenia, zatrzymuje statek lub
ust. 1 pkt 1 i 2
wstrzymuje operacje, podczas których zostały
ustawy z dnia
stwierdzone nieprawidłowości, wskazując jednocześnie
18 sierpnia
uchybienia, które należy usunąć;
2011 r. o

bezpieczeństwi
Art. 61. Statek nie może być używany w żegludze
e morskim (Dz.
morskiej, jeżeli nie jest obsadzony załogą o właściwych
U. Nr 228, poz.
kwalifikacjach i wymaganym składzie.
1368 z późn.

zm.)
Art. 72. 1. Jeżeli członek załogi statku lub pilot

posiadający dokument kwalifikacyjny, o którym mowa

w art. 63 pkt 1 i 2, art. 70 ust. 1, art. 107 ust. 1 i 2,

swoim działaniem lub zaniechaniem spowodował lub

przyczynił się do powstania zagrożenia dla

bezpieczeństwa statku, osób na nim przebywających

lub środowiska morskiego, wobec którego nie jest

prowadzone postępowanie przed izbą morską, organ,

który wydał dokument kwalifikacyjny, może zawiesić

określone w nim uprawnienia, mając na uwadze

stopień spowodowanego zagrożenia.

2. W przypadku wszczęcia postępowania przez izbę

morską, postępowanie administracyjne w sprawie

zawieszenia uprawnień zawiesza się na czas

postępowania przed izbą morską.

6. W przypadku zawieszenia uprawnień organ może

wydać, na wniosek zainteresowanego członka załogi

statku, dokument potwierdzający kwalifikacje
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: