Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
dnio
Wymogi, jakie muszą spełniać oceny kredytowe ECAI
Art. 268
N/przepi
Do celów obliczania kwot ekspozycji ważonych
s
ryzykiem zgodnie z sekcją 3 instytucje stosują ocenę stosowan
kredytową zapewnioną przez ECAI wyłącznie wtedy, y jest
gdy spełnione są następujące warunki:
bezpośre
a) nie istnieje jakiekolwiek niedopasowanie między
dnio
rodzajami płatności ujętymi w ocenie kredytowej a
rodzajami płatności, do których upoważniona jest
instytucja na mocy umowy stanowiącej podstawę
rozpatrywanej pozycji sekurytyzacyjnej;
b) ECAI publikuje analizę strat i przepływów
pieniężnych, a także dane dotyczące wrażliwości
ratingów na zmiany w podstawowych założeniach
ratingowych, w tym wyniki wspólnych aktywów, jak
również oceny kredytowe, procedury, metody,
założenia i kluczowe elementy stanowiące podstawę
ocen zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009.
Za opublikowane
nie uznaje się informacji
udostępnionych
jedynie
ograniczonej
liczbie
podmiotów. Oceny kredytowe uwzględnia się w
macierzy przejścia danej ECAI;
c) ocena kredytowa nie opiera się, w całości ani w
części, na wsparciu nierzeczywistym udzielonym przez
samą instytucję. W takim przypadku do celów
obliczania kwot ekspozycji ważonych ryzykiem w
odniesieniu do danej pozycji zgodnie z sekcją 3 dana
instytucja rozpatruje odnośną pozycję w taki sposób,
jakby nie posiadała ona ratingu.
ECAI jest zobowiązana do publikowania wyjaśnień, w
jaki sposób wyniki wspólnych aktywów wpływają na
przedmiotową ocenę kredytową.
Art. 269
Stosowanie ocen kredytowych
N/przepi
ust. 1
Instytucja może wyznaczyć jedną lub więcej ECAI,
s
stosowan
których oceny kredytowe stosuje się przy obliczaniu jej
kwot ekspozycji ważonych ryzykiem na mocy y jest
niniejszego rozdziału ("wyznaczona ECAI").
bezpośre
dnio
Art. 269
Dana instytucja stosuje oceny kredytowe w odniesieniu N/przepi
437
ust. 2
do swoich pozycji sekurytyzacyjnych konsekwentnie, a
s
nie wybiórczo, oraz zgodnie z następującymi stosowan
zasadami:
y jest
bezpośre
a) instytucja nie może stosować ocen kredytowych
dnio
danej ECAI do swoich pozycji w niektórych transzach
oraz ocen kredytowych innej ECAI do swoich pozycji
w innych transzach w ramach tej samej sekurytyzacji,
które posiadają rating nadany przez pierwszą ECAI lub
takiego ratingu nie posiadają;
b) jeżeli w odniesieniu do danej pozycji istnieją dwie
oceny kredytowe wydane przez wyznaczone ECAI,
instytucja stosuje mniej korzystną ocenę kredytową;
c) jeżeli w odniesieniu do danej pozycji istnieją więcej
niż dwie oceny kredytowe wydane przez wyznaczone
ECAI, stosuje się dwie najbardziej korzystne oceny
kredytowe. Jeżeli są one różne, stosuje się mniej
korzystną z nich;
d) instytucja nie zabiega aktywnie o wycofanie mniej
korzystnych ratingów.
W przypadku gdy ochrona kredytowa uznana na mocy
Art. 269
rozdziału 4 jest dostarczana bezpośrednio do SSPE i N/przepi
ust. 3
s
ochrona ta znajduje odzwierciedlenie w ocenie
kredytowej pozycji wydanej przez wyznaczoną ECAI, stosowan
można zastosować wagę ryzyka powiązaną z tą oceną y jest
kredytową.
bezpośre
Jeżeli dana ochrona nie jest uznana na
mocy rozdziału 4, nie uznaje się też związanej z nią
dnio
oceny kredytowej. W przypadku gdy ochrona
kredytowa nie jest dostarczana SSPE, lecz
bezpośrednio pozycji sekurytyzacyjnej, oceny
kredytowej nie uznaje się.
Art. 270
Przyporządkowywanie
N/przepi
s
EUNB opracowuje projekty wykonawczych
standardów technicznych w celu określenia w stosowan
odniesieniu do wszystkich ECAI, który stopień jakości y jest
kredytowej spośród podanych w niniejszym rozdziale bezpośre
jest powiązany z odpowiednimi ocenami kredytowymi
dnio
wydanymi przez ECAI. Ustalenia te są obiektywne i
konsekwentne oraz dokonywane zgodnie z
następującymi zasadami:
a) EUNB różnicuje względne stopnie ryzyka
438
wyrażone w każdej ocenie;
b) EUNB bierze pod uwagę czynniki ilościowe, takie
jak współczynnik niewykonania zobowiązań lub
wskaźniki strat, oraz historyczne wyniki ocen
kredytowych każdej ECAI w ramach różnych klas
aktywów;
c) EUNB bierze pod uwagę czynniki jakościowe,
takie jak zakres transakcji ocenionych przez ECAI,
stosowaną przez nią metodę i znaczenie jej ocen
kredytowych, w szczególności kwestię, czy są one
oparte na oczekiwanej stracie czy na pierwszej stracie
w EUR oraz terminowej spłacie odsetek lub
ostatecznej spłacie odsetek;
d) EUNB stara się zapewnić, aby pozycje
sekurytyzacyjne, którym przypisuje się taką samą wagę
ryzyka na podstawie ocen kredytowych ECAI,
podlegały
równoważnym
stopniom
ryzyka
kredytowego. W stosownych przypadkach EUNB
rozważa zmianę swojej decyzji co do stopnia jakości
kredytowej, który ma być przypisany określonej ocenie
kredytowej.
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty
wykonawczych standardów technicznych do dnia 1
lipca 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
wykonawczych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 15
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 271
Określanie wartości ekspozycji
N/przepi
ust. 1
Instytucja określa wartość ekspozycji z tytułu
s
stosowan
instrumentów pochodnych wymienionych w
załączniku II zgodnie z niniejszym rozdziałem.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 271
Instytucja może określić wartość ekspozycji z tytułu N/przepi
ust. 2
transakcji odkupu, transakcji udzielania lub zaciągania
s
pożyczek papierów wartościowych lub towarów, stosowan
transakcji z długim terminem rozliczenia oraz y jest
transakcji z obowiązkiem uzupełnienia zabezpieczenia bezpośre
kredytowego zgodnie z niniejszym rozdziałem, zamiast
439
stosować przepisy rozdziału 4.
dnio
Art. 272
Definicje
N/przepi
Do celów niniejszego rozdziału i tytułu VI niniejszej
s
części stosuje się następujące definicje:
stosowan
y jest
Pojęcia ogólne
bezpośre
dnio
(1) "ryzyko kredytowe kontrahenta" ("CCR") oznacza
ryzyko niewykonania zobowiązania przez kontrahenta
transakcji przed ostatecznym rozliczeniem przepływów
pieniężnych związanych z tą transakcją;
Rodzaje transakcji
(2) "transakcje z długim terminem rozliczenia"
oznaczają transakcje, w których kontrahent
zobowiązuje się dostarczyć papiery wartościowe,
towary lub walutę w zamian za środki pieniężne, inne
instrumenty finansowe lub towary (albo odwrotnie) w
dacie rozrachunku lub w dacie dostawy określonej w
umowie, które to terminy są dłuższe niż zwyczajowo
przyjęte na rynku dla danego rodzaju transakcji lub
wynoszą pięć dni roboczych od daty zawarcia
transakcji przez instytucję, w zależności od tego, który
z nich przypada wcześniej;
(3) "transakcje z obowiązkiem uzupełnienia
zabezpieczenia kredytowego" oznaczają transakcje, w
których instytucja udziela kredytu w związku z
nabyciem, sprzedażą, przeniesieniem papierów
wartościowych lub obrotem tymi papierami.
Transakcje takie nie obejmują kredytów innego
rodzaju, które posiadają zabezpieczenie w postaci
papierów wartościowych.
Pakiet kompensowania, pakiety zabezpieczające i
pojęcia pokrewne
(4) "pakiet kompensowania" oznacza grupę transakcji
między instytucją a pojedynczym kontrahentem, które
podlegają prawnie egzekwowalnemu dwustronnemu
uzgodnieniu dotyczącemu kompensowania uznanemu
zgodnie z sekcją 7 i rozdziałem 4.
Do celów niniejszego rozdziału każdą transakcję, która
nie podlega prawnie egzekwowalnemu dwustronnemu
uzgodnieniu dotyczącemu kompensowania uznanemu
440
zgodnie z sekcją 7, traktuje się jako odrębny pakiet
kompensowania.
Zgodnie z metodą modeli wewnętrznych określoną w
sekcji 6 wszystkie pakiety kompensowania z
pojedynczym kontrahentem mogą być traktowane jako
pojedynczy pakiet kompensowania, jeżeli ujemne
symulowane wartości rynkowe pojedynczych pakietów
kompensowania są ustalone jako 0 przy szacowaniu
oczekiwanej ekspozycji (zwanej dalej "EE");
(5) "pozycja ryzyka" oznacza wartość liczbową ryzyka
przypisaną transakcji według metody standardowej
określonej w sekcji 5 na podstawie wcześniej
ustalonego algorytmu;
(6) "pakiet zabezpieczający" oznacza grupę pozycji
ryzyka wynikających z transakcji w ramach
pojedynczego pakietu kompensowania, w przypadku
gdy do określenia wartości ekspozycji według metody
standardowej określonej w sekcji 5 stosuje się jedynie
saldo tych pozycji ryzyka;
(7) "umowa o dostarczenie zabezpieczenia" oznacza
umowę lub postanowienia umowy, na mocy których
jeden kontrahent musi dostarczyć
drugiemu
zabezpieczenie, w przypadku gdy ekspozycja drugiego
kontrahenta wobec pierwszego przekracza określony
poziom;
(8) "próg zabezpieczenia" oznacza maksymalną kwotę
należności z tytułu ekspozycji pozostałą do spłacenia,
po przekroczeniu której jedna ze stron uzyskuje prawo
żądania dostarczenia zabezpieczenia;
(9) "okres ryzyka w związku z uzupełnieniem
zabezpieczenia" oznacza czas, jaki upływa od ostatniej
wymiany zabezpieczenia pakietu kompensowania
obejmującego
transakcje
z
kontrahentem
niewykonującym zobowiązania do chwili rozliczenia
danych transakcji i ponownego zabezpieczenia
związanego z tym ryzyka rynkowego;
(10) "efektywny termin rozliczenia według metody
modeli wewnętrznych dla pakietu kompensowania z
terminem rozliczenia dłuższym niż jeden rok" oznacza
stosunek sumy oczekiwanej ekspozycji w czasie
trwania transakcji dokonanych w ramach pakietu
441
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei