Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
własnych oszacowań LGD i współczynników
konwersji, mają zastosowanie również wtedy, gdy
instytucja wdrożyła system ratingowy lub model
stosowany w systemie ratingowym, który nabyła od
sprzedawcy będącego osobą trzecią.
Art. 144
2. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych
N/przepi
ust. 2
standardów technicznych w celu określenia metody
s
oceny, którą właściwe organy stosują podczas oceny stosowan
spełniania przez instytucję wymogów dotyczących y jest
stosowania metody IRB.
bezpośre
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty
dnio
regulacyjnych standardów technicznych do dnia 31
grudnia 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
wykonawczych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 145
Artykuł 145.
N/przepi
ust. 1
Wcześniejsze doświadczenie w zakresie wykorzystania
s
stosowan
metody IRB
y jest
1. Jest wymagane, aby instytucja ubiegająca się o bezpośre
możliwość stosowania metody IRB korzystała, w
dnio
odniesieniu do omawianych kategorii ekspozycji IRB,
co najmniej przez trzy lata poprzedzające
zakwalifikowanie się do stosowania metody IRB, z
systemów ratingowych, które odpowiadały w
znacznym stopniu wymogom określonym w sekcji 6
dotyczącym wewnętrznego pomiaru ryzyka i
zarządzania ryzykiem.
Art. 145
2. Instytucja ubiegająca się o możliwość stosowania N/przepi
ust. 2
własnych oszacowań LGD i współczynników
s
konwersji wykazuje w sposób zadowalający właściwe stosowan
organy, że przez co najmniej trzy lata przed y jest
zakwalifikowaniem się do stosowania własnych bezpośre
oszacowań LGD i współczynników konwersji dnio
przeprowadzała i wykorzystywała własne oszacowania
LGD i współczynników konwersji w sposób
odpowiadający w znacznym stopniu wymogom w
232
odniesieniu do stosowania własnych oszacowań
omawianych parametrów określonym w sekcji 6.
Art. 145
3. Jeżeli instytucja rozszerza stosowanie metody IRB N/przepi
ust. 3
po uzyskaniu pierwotnego zezwolenia, doświadczenie
s
instytucji jest wystarczające do spełnienia wymogów stosowan
zawartych w ust. 1 i 2 w odniesieniu do dodatkowych
y jest
uwzględnianych ekspozycji. Jeżeli stosowanie bezpośre
systemów ratingowych zostaje rozszerzone na dnio
ekspozycje różniące się znacznie od istniejącego
zakresu stosowania w taki sposób, że istniejące
doświadczenia nie mogą racjonalnie zostać uznane za
wystarczające do spełnienia wymogów zawartych w
tych przepisach w odniesieniu do dodatkowych
ekspozycji, wówczas wymogi zawarte w ust. 1 i 2 mają
zastosowanie oddzielnie do dodatkowych ekspozycji.
Art. 146 Artykuł 146.
N/przepi
Środki, które należy podjąć, jeżeli wymogi zawarte w
s
niniejszym rozdziale przestają być spełniane
stosowan
y jest
Jeżeli instytucja przestaje spełniać wymogi bezpośre
przewidziane w niniejszym rozdziale, powiadamia o
dnio
tym właściwy organ i podejmuje jedno z następujących
działań:
a) przedstawia w sposób zadowalający właściwy
organ plan terminowego powrotu do stanu zgodności i
realizuje ten plan w terminie uzgodnionym z
właściwym organem;
b) wykazuje w sposób zadowalający właściwy organ,
że skutki braku zgodności są nieistotne.
Art. 147
Artykuł 147.
N/przepi
ust. 1
s
Metoda klasyfikowania ekspozycji do poszczególnych stosowan
kategorii ekspozycji
y jest
1. Metoda stosowana przez instytucję do celów bezpośre
klasyfikowania ekspozycji do poszczególnych dnio
kategorii ekspozycji jest odpowiednia i spójna w
długim okresie.
Art. 147
2. Każdą ekspozycję klasyfikuje się do jednej z N/przepi
ust. 2
następujących kategorii ekspozycji:
s
233
stosowan
a) ekspozycje wobec rządów centralnych i banków
y jest
centralnych;
bezpośre
b) ekspozycje wobec instytucji;
dnio
c) ekspozycje wobec przedsiębiorstw;
d) ekspozycje detaliczne;
e) ekspozycje kapitałowe;
f) elementy stanowiące pozycje sekurytyzacyjne;
g)
inne aktywa niegenerujące zobowiązania
kredytowego.
Art. 147
3. Następujące ekspozycje klasyfikuje się do kategorii N/przepi
ust. 3
przewidzianej w ust. 2 lit. a):
s
stosowan
a) ekspozycje wobec samorządów regionalnych, władz
y jest
lokalnych lub podmiotów sektora publicznego
traktowane jako ekspozycje wobec rządów centralnych bezpośre
dnio
zgodnie z art. 115 i 116;
b) ekspozycje wobec wielostronnych banków rozwoju,
o których mowa w art. 117 ust. 2;
c) ekspozycje wobec organizacji międzynarodowych,
którym przypisuje się wagę ryzyka równą 0 % zgodnie
z art. 118.
Art. 147
4. Następujące ekspozycje klasyfikuje się do kategorii N/przepi
ust. 4
przewidzianej w ust. 2 lit. b):
s
stosowan
a) ekspozycje wobec samorządów regionalnych i
władz lokalnych, które nie są traktowane jako y jest
ekspozycje wobec rządów centralnych zgodnie z art. bezpośre
dnio
115 ust. 2 i 4;
b) ekspozycje wobec podmiotów sektora publicznego,
które nie są traktowane jako ekspozycje wobec rządów
centralnych zgodnie z art. 116 ust. 4;
c) ekspozycje wobec wielostronnych banków rozwoju,
którym nie przypisuje się wagi ryzyka równej 0 %
zgodnie z art. 117; oraz
d) ekspozycje wobec instytucji finansowych, które są
traktowane jako ekspozycje wobec instytucji zgodnie z
art. 119 ust. 5.
234
Art. 147
5. Aby ekspozycje mogły kwalifikować się do N/przepi
ust. 5
kategorii ekspozycji detalicznych przewidzianej w ust.
s
2 lit. d), spełniają następujące kryteria:
stosowan
y jest
a) odnoszą się do jednej z następujących jednostek:
bezpośre
(i) ekspozycje wobec co najmniej jednej osoby
dnio
fizycznej;
(ii) ekspozycje wobec MŚP, pod warunkiem że w
tym przypadku łączna kwota zobowiązań klienta
będącego dłużnikiem lub grupy powiązanych
klientów wobec instytucji i jednostek dominujących
oraz ich jednostek zależnych, w tym wszelkich
przeterminowanych ekspozycji, jednak z wyjątkiem
ekspozycji
zabezpieczonych
nieruchomością
mieszkalną, nie przekracza - zgodnie z wiedzą
instytucji, która powinna była podjąć rozsądne kroki
w celu potwierdzenia tych faktów - kwoty 1 mln
EUR;
b) są traktowane przez instytucję w procesie
zarządzania ryzykiem w sposób spójny w długim
okresie;
c) nie są zarządzane w równie indywidualny sposób
jak ekspozycje należące do kategorii ekspozycji wobec
przedsiębiorstw;
d) każda z ekspozycji stanowi jedną z większej liczby
podobnie zarządzanych ekspozycji.
Poza ekspozycjami wymienionymi w akapicie
pierwszym wartość bieżącą minimalnych detalicznych
opłat leasingowych zalicza się do kategorii ekspozycji
detalicznych.
Art. 147
6. Następujące ekspozycje klasyfikuje się do kategorii N/przepi
ust. 6
ekspozycji kapitałowych przewidzianej w ust. 2 lit. e):
s
stosowan
a) ekspozycje niedłużne, z którymi wiążą się
podporządkowane roszczenia końcowe wobec kapitału y jest
bezpośre
lub dochodów emitenta;
dnio
b) ekspozycje dłużne i inne papiery wartościowe,
udziały, instrumenty pochodne lub inne instrumenty,
pod względem ekonomicznym zbliżone do ekspozycji
określonych w lit. a).
235
Art. 147
7. Wszelkie zobowiązania kredytowe nieprzypisane do N/przepi
ust. 7
kategorii ekspozycji przewidzianych w ust. 2 lit. a), b),
s
d), e) i f) klasyfikuje się do kategorii ekspozycji wobec stosowan
przedsiębiorstw, o której mowa w lit. c) tego ustępu.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 147
8. W ramach kategorii ekspozycji wobec
N/przepi
ust. 8
przedsiębiorstw, o której mowa w ust. 2 lit. c),
s
instytucje identyfikują osobno jako ekspozycje stosowan
związane
z
kredytowaniem
specjalistycznym y jest
ekspozycje, które mają następujące cechy:
bezpośre
dnio
a) jest to ekspozycja wobec podmiotu, który został
stworzony specjalnie w celu finansowania aktywów
rzeczowych lub operowania nimi, lub jest to
ekspozycja
porównywalna
pod
względem
ekonomicznym;
b) ustalenia umowne dają kredytodawcy znaczny
stopień kontroli nad aktywami oraz dochodem przez
nie generowanym;
c) głównym źródłem spłaty zobowiązań jest dochód
generowany przez aktywa objęte finansowaniem, nie
zaś niezależna zdolność generowania dochodów
szerszego przedsiębiorstwa.
Art. 147
9. Wartość rezydualną nieruchomości będących N/przepi
ust. 9
przedmiotem leasingu klasyfikuje się do kategorii
s
ekspozycji przewidzianej w ust. 2 lit. g), z wyjątkiem stosowan
zakresu, w jakim wartość rezydualną włączono już do y jest
ekspozycji z tytułu leasingu przewidzianej w art. 166 bezpośre
ust. 4.
dnio
Art. 147
10. Ekspozycję wynikającą z dostarczenia ochrony w N/przepi
ust. 10
ramach koszykowych kredytowych instrumentów
s
pochodnych uruchamianych n-tym niewykonaniem stosowan
zobowiązania klasyfikuje się do tej samej kategorii y jest
określonej w ust. 2, do której ekspozycje w danym bezpośre
koszyku zostałyby zaklasyfikowane, z wyjątkiem
dnio
sytuacji, gdy poszczególne ekspozycje z koszyka
zostałyby zaklasyfikowane do różnych kategorii
ekspozycji, w którym to przypadku daną ekspozycję
klasyfikuje się do kategorii ekspozycji wobec
236
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik