Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
Art. 148
Artykuł 148.
N/przepi
ust. 1
Warunki wdrażania metody IRB w różnych
s
stosowan
kategoriach ekspozycji i jednostkach gospodarczych
y jest
1. Instytucje oraz wszelkie jednostki dominujące i ich bezpośre
jednostki zależne wdrażają metodę IRB w odniesieniu
dnio
do wszystkich ekspozycji, chyba że otrzymały
zezwolenie właściwych organów na stałe stosowanie
metody standardowej zgodnie z art. 150.
Z zastrzeżeniem otrzymania uprzedniego zezwolenia
właściwych organów wdrażanie to może odbywać się
sekwencyjnie w odniesieniu do poszczególnych
kategorii ekspozycji wymienionych w art. 147 w
ramach tej samej jednostki gospodarczej, w różnych
jednostkach gospodarczych w ramach tej samej grupy
lub w odniesieniu do stosowania własnych oszacowań
LGD lub współczynników konwersji do obliczania
wag ryzyka ekspozycji wobec przedsiębiorstw,
instytucji oraz rządów centralnych i banków
centralnych.
W przypadku kategorii ekspozycji detalicznych
wymienionej w art. 147 ust. 5 wdrażanie metody IRB
może być prowadzone sekwencyjnie w odniesieniu do
poszczególnych kategorii ekspozycji, którym
odpowiadają różne korelacje zgodnie z art. 154.
Art. 148
2. Właściwe organy ustalają okres, w którym instytucja N/przepi
ust. 2
oraz dowolna jednostka dominująca i jej jednostki
s
zależne są zobowiązane wdrożyć metodę IRB w stosowan
odniesieniu do wszystkich ekspozycji. Właściwe y jest
organy określają odpowiednią długość tego okresu w bezpośre
oparciu o charakter i skalę działalności instytucji lub
dnio
dowolnej jednostki dominującej i jej jednostek
zależnych oraz liczbę i charakter systemów
ratingowych, które mają być wdrożone.
Art. 148
3. Instytucje wdrażają metodę IRB zgodnie z N/przepi
ust. 3
warunkami określonymi przez właściwe organy.
s
Właściwe organy określają te warunki w taki sposób, stosowan
aby zapobiegały one selektywnemu stosowaniu y jest
elastyczności zgodnie z ust. 1 do celów osiągnięcia bezpośre
237
obniżonych wymogów w zakresie funduszy własnych
dnio
w odniesieniu do tych kategorii ekspozycji lub
jednostek gospodarczych, które należy jeszcze objąć
metodą IRB, lub w ramach stosowania własnych
oszacowań LGD i współczynników konwersji.
Art. 148
4. Instytucje, które rozpoczęły stosowanie metody IRB N/przepi
ust. 4
dopiero po dniu 1 stycznia 2013 r. lub od których
s
właściwe organy wymagały do tego dnia, by były one stosowan
w stanie obliczyć swoje wymogi kapitałowe z użyciem y jest
metody
standardowej,
zachowują
możliwość bezpośre
obliczania wymogów kapitałowych przy zastosowaniu
dnio
metody standardowej w stosunku do wszystkich ich
ekspozycji podczas okresu wdrażania, do momentu
kiedy właściwe organy powiadomią instytucje, że
uznały, iż wdrażanie metody IRB zostanie zakończone
z uzasadnioną pewnością.
Art. 148
5. Instytucja, której zezwolono na stosowanie metody N/przepi
ust. 5
IRB w stosunku do dowolnej kategorii ekspozycji,
s
stosuje metodę IRB w przypadku kategorii ekspozycji stosowan
kapitałowych określonych w art. 147 ust. 2 lit. e), z y jest
wyjątkiem sytuacji, w której instytucji tej zezwolono bezpośre
na stosowanie metody standardowej w stosunku do
dnio
ekspozycji kapitałowych na podstawie art. 150 i w
stosunku do pozostałych ekspozycji należących do
kategorii ekspozycji "inne aktywa niegenerujące
zobowiązania kredytowego" określonej w art. 147 ust.
2 lit. g).
Art. 148
6. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych
N/przepi
ust. 6
standardów technicznych w celu określenia warunków,
s
zgodnie z którymi właściwe organy określają właściwy stosowan
charakter i harmonogram stopniowego wdrażania
y jest
metody IRB we wszystkich kategoriach ekspozycji, o bezpośre
których mowa w ust. 3.
dnio
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty
regulacyjnych standardów technicznych do dnia 31
grudnia 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
238
Art. 149
Artykuł 149.
N/przepi
ust. 1
s
Warunki powrotu do stosowania mniej
stosowan
zaawansowanych metod
y jest
1. Instytucja, która stosuje metodę IRB w stosunku do bezpośre
konkretnej kategorii ekspozycji lub rodzaju ekspozycji,
dnio
nie zaprzestaje stosowania tej metody i nie zaczyna
obliczać kwoty ekspozycji ważonych ryzykiem za
pomocą metody standardowej, chyba że spełnione są
następujące warunki:
a) instytucja wykazała w sposób zadowalający
właściwy organ, że stosowanie metody standardowej
nie jest proponowane w celu obniżenia wymogu w
zakresie funduszy własnych instytucji, jest konieczne
ze względu na charakter i złożoność ogółu tego rodzaju
ekspozycji instytucji oraz nie będzie miało znacznego
negatywnego wpływu na wypłacalność instytucji ani
jej zdolność do skutecznego zarządzania ryzykiem;
b) instytucja otrzymała uprzednie zezwolenie
właściwego organu.
Art. 149
2. Instytucje, które zgodnie z art. 151 ust. 9 otrzymały N/przepi
ust. 2
zezwolenie na stosowanie własnych oszacowań LGD i
s
współczynników konwersji, nie powracają do stosowan
stosowania wartości LGD i współczynników y jest
konwersji, o których mowa w art. 151 ust. 8, chyba że bezpośre
spełnione są następujące warunki:
dnio
a) instytucja wykazała w sposób zadowalający
właściwy organ, że korzystanie z LGD i
współczynników konwersji przewidzianych w art. 151
ust. 8 w stosunku do niektórych kategorii ekspozycji
lub rodzajów ekspozycji nie jest proponowane w celu
obniżenia wymogu w zakresie funduszy własnych
instytucji, jest konieczne ze względu na charakter i
złożoność ogółu tego rodzaju ekspozycji instytucji oraz
nie będzie miało istotnego negatywnego wpływu na
wypłacalność instytucji ani jej zdolność do
skutecznego zarządzania ryzykiem;
b) instytucja otrzymała uprzednie zezwolenie
właściwego organu.
239
Art. 149
3. Stosowanie ust. 1 i 2 podlega warunkom N/przepi
ust. 3
wprowadzania metody IRB określonym przez
s
właściwe organy zgodnie z art. 148 i zezwoleniu na stosowan
stałe stosowanie w niepełnym zakresie, o którym y jest
mowa w art. 150.
bezpośre
dnio
Art. 150
Artykuł 150.
N/przepi
ust. 1
Warunki stałego stosowania w niepełnym zakresie
s
stosowan
1. Jeżeli instytucje otrzymały uprzednie zezwolenie y jest
właściwych organów, instytucje, którym zezwolono na bezpośre
stosowanie metody IRB do obliczania kwot ekspozycji
dnio
ważonych ryzykiem oraz kwot oczekiwanej straty w
odniesieniu do co najmniej jednej kategorii ekspozycji,
mogą stosować metodę standardową w odniesieniu do
następujących ekspozycji:
a) kategorii ekspozycji przewidzianej w art. 147 ust. 2
lit. a), jeżeli liczba istotnych kontrahentów jest
ograniczona, a wdrażanie systemu ratingowego w
przypadku tych kontrahentów byłoby nadmiernie
uciążliwe dla instytucji;
b) kategorii ekspozycji przewidzianej w art. 147 ust. 2
lit. b), jeżeli liczba istotnych kontrahentów jest
ograniczona, a wdrażanie systemu ratingowego w
przypadku tych kontrahentów byłoby nadmiernie
uciążliwe dla instytucji;
c)
ekspozycji w nieistotnych jednostkach
gospodarczych oraz kategorii ekspozycji lub rodzajów
ekspozycji, które są nieistotne co do wielkości oraz
profilu postrzeganego ryzyka;
d) ekspozycji wobec rządów centralnych i banków
centralnych
państw członkowskich oraz ich
samorządów regionalnych, władz lokalnych, organów
administracyjnych i podmiotów sektora publicznego,
pod warunkiem że:
(i) pod względem ryzyka nie ma różnicy między
ekspozycjami wobec rządu centralnego i banku
centralnego a innymi ekspozycjami z uwagi na
specjalne uregulowania publiczne; oraz
(ii) ekspozycjom wobec rządu centralnego i banku
240
centralnego przypisuje się wagę ryzyka równą 0 %,
zgodnie z art. 114 ust. 2, 4 lub 5;
e) ekspozycji instytucji wobec kontrahenta będącego
w stosunku do niej jednostką dominującą, jej jednostką
zależną lub jednostką zależną od jej jednostki
dominującej, pod warunkiem że kontrahent jest
instytucją lub finansową spółką holdingową, finansową
spółką holdingową o działalności mieszanej, instytucją
finansową, spółką zarządzającą aktywami lub
przedsiębiorstwem usług pomocniczych podlegającymi
odpowiednim wymogom ostrożnościowym bądź
dowolną jednostką powiązaną relacją w rozumieniu
art. 12 ust. 1 dyrektywy 83/349/EWG;
f) ekspozycji między instytucjami, które spełniają
wymogi określone w art. 113 ust. 7;
g) ekspozycji kapitałowych wobec podmiotów, których
zobowiązaniom kredytowym przypisano wagę ryzyka
równą 0 %, zgodnie z rozdziałem 2, w tym podmiotów
otrzymujących środki publiczne, o ile można wobec
nich zastosować wagę ryzyka równą 0 %;
h) ekspozycjom kapitałowym utworzonym w ramach
programów legislacyjnych wspierających określone
sektory gospodarki, które zapewniają znaczne dopłaty
inwestycyjne dla instytucji i wiążą się z pewną formą
nadzoru rządowego oraz ograniczeniami dotyczącymi
inwestycji kapitałowych, jeżeli takie ekspozycje mogą
łącznie być wyłączone z zakresu stosowania metody
IRB jedynie do wysokości 10 % funduszy własnych;
i) ekspozycji określonych w art. 119 ust. 4
spełniających wymienione tam kryteria;
j) gwarancji państwowych i reasekurowanych przez
państwo, o których mowa w art. 215 ust. 2.
Właściwe organy zezwalają na stosowanie metody
standardowej w przypadku ekspozycji kapitałowych, o
których mowa w akapicie pierwszym lit. g) i h) i w
odniesieniu do których w innych państwach
członkowskich zezwolono na takie ich ujmowanie.
EUNB na swojej stronie internetowej publikuje i
regularnie aktualizuje wykaz ekspozycji, o których
mowa w akapicie pierwszym lit. g) i h), które należy
241
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik