eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

dnio
Definicje
1. Do celów niniejszego rozdziału stosuje się
następujące definicje:
(1) "system ratingowy" oznacza wszystkie metody,
procesy, kontrole, systemy gromadzenia danych i
systemy informatyczne, które wykorzystuje się przy
ocenie ryzyka kredytowego, klasyfikacji ekspozycji do
poszczególnych klas ratingowych lub puli ratingowych
oraz kwantyfikacji niewykonanych zobowiązań i
szacowanych strat opracowanych dla określonych
rodzajów ekspozycji;
Art. 142
(2) "rodzaj ekspozycji" oznacza grupę jednolicie N/przepi


ust. 1
zarządzanych ekspozycji, na które składa się pewien
s
pkt 2
rodzaj instrumentów i które mogą być ograniczone do stosowan
pojedynczego podmiotu lub pojedynczego podzbioru
y jest
podmiotów w grupie, pod warunkiem że tym samym bezpośre
rodzajem ekspozycji zarządza się inaczej niż w innych
dnio
podmiotach grupy;
Art. 142
(3) "jednostka gospodarcza" oznacza dowolny N/przepi


ust. 1
odrębny podmiot organizacyjny lub prawny, linię
s
pkt 3
biznesową, lokalizację geograficzną;
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 142
(4) "duży podmiot sektora finansowego" oznacza N/przepi


ust. 1
podmiot sektora finansowego, inny niż wymienione w
s
pkt 4
art. 4 ust. 1 pkt 27) lit. j), który spełnia następujące stosowan
warunki:
y jest
bezpośre
a) jego łączne aktywa obliczone na zasadzie
indywidualnej lub skonsolidowanej osiągają lub
dnio
przewyższają pułap 70 mld EUR, przy czym w celu
określenia wielkości aktywów wykorzystuje się
najnowsze zaudytowane sprawozdanie finansowe lub
skonsolidowane sprawozdanie finansowe; oraz
b) podmiot ten lub jedna z jego jednostek zależnych
podlegają regulacjom ostrożnościowym w Unii lub
prawu państwa trzeciego, które przewiduje wymogi
nadzoru ostrożnościowego oraz wymogi regulacyjne
co najmniej równoważne wymogom stosowanym w

227
Unii;
Art. 142
(5) "nieregulowany podmiot finansowy" oznacza N/przepi


ust. 1
dowolny inny podmiot, który nie jest regulowanym
s
pkt 5
podmiotem sektora finansowego, ale, jako główną stosowan
działalność, prowadzi co najmniej jeden z rodzajów y jest
działalności wymienionych w załączniku I do bezpośre
dyrektywy 2013/36/UE lub w załączniku I do
dnio
dyrektywy 2004/39/WE;
Art. 142
(6) "klasa jakości dłużnika" oznacza kategorię ryzyka N/przepi


ust. 1
w ramach skali ratingowej dłużników wchodzącej w
s
pkt 6
skład systemu ratingowego, do której klasyfikowani są stosowan
dłużnicy według określonego i wyraźnego zbioru y jest
kryteriów ratingowych, na podstawie których szacuje bezpośre
się prawdopodobieństwo niewykonania zobowiązania
dnio
(PD);
Art. 142
(7) "klasa instrumentów" oznacza kategorię ryzyka w N/przepi


ust. 1
ramach grupy instrumentów wchodzącej w skład
s
pkt 7
systemu ratingowego, do której klasyfikowane są stosowan
ekspozycje według określonego i wyraźnego zbioru y jest
kryteriów ratingowych, na podstawie których oblicza bezpośre
się własne oszacowania straty z tytułu niewykonania
dnio
zobowiązania (LGD);
Art. 142
(8) "jednostka obsługująca" oznacza podmiot N/przepi


ust. 1
zarządzający na bieżąco pulą nabytych wierzytelności
s
pkt 8
lub bazowymi ekspozycjami kredytowymi.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 142
2. Na użytek ust. 1 pkt 4 lit. b) niniejszego artykułu N/przepi


ust. 2
Komisja może przyjąć za pomocą aktów
s
wykonawczych i przy zastosowaniu procedury oceny, stosowan
o której mowa w art. 464 ust. 2, decyzję dotyczącą y jest
tego, czy państwo trzecie stosuje środki nadzorcze i bezpośre
regulacyjne co najmniej równoważne ze środkami
dnio
stosowanymi w Unii. W przypadku braku takiej
decyzji do dnia 1 stycznia 2015 r. instytucje mogą
nadal stosować wobec państwa trzeciego metodę
ujmowania określoną w niniejszym ustępie, jeżeli
odpowiednie właściwe organy uznały państwo trzecie

228
za kwalifikujące się do przedmiotowej metody
ujmowania przed dniem 1 stycznia 2014 r.
Art. 143
Artykuł 143.
N/przepi


ust. 1
s
Zezwolenie na stosowanie metody IRB
stosowan
1. Jeżeli spełnione są warunki określone w niniejszym y jest
rozdziale, właściwy organ zezwala instytucjom na bezpośre
obliczanie kwot ekspozycji ważonych ryzykiem przy
dnio
wykorzystaniu metody wewnętrznych ratingów
(zwanej dalej "metodą IRB").
Art. 143
2. Uprzedniego zezwolenia na stosowanie metody IRB, N/przepi


ust. 2
w tym własnych oszacowań straty z tytułu
s
niewykonania zobowiązania (LGD) i współczynników stosowan
konwersji, wymaga się w przypadku każdej kategorii y jest
ekspozycji i każdego systemu ratingowego oraz każdej bezpośre
metody modeli wewnętrznych w stosunku do
dnio
ekspozycji kapitałowych i w przypadku każdego
podejścia stosowanego do szacowania strat z tytułu
niewykonania zobowiązania i współczynników
konwersji.
Art. 143
3. Instytucje muszą uzyskać uprzednie zezwolenie N/przepi


ust. 3
właściwych organów, aby wykonać następujące
s
czynności:
stosowan
y jest
a) znaczne zmiany zakresu stosowania systemu
ratingowego lub metody modeli wewnętrznych w bezpośre
stosunku do ekspozycji kapitałowych, na stosowanie
dnio
których instytucja otrzymała zezwolenie;
b) znaczne zmiany systemu ratingowego lub metody
modeli wewnętrznych w stosunku do ekspozycji
kapitałowych, na stosowanie których instytucja
otrzymała zezwolenie.
Zakres stosowania systemu ratingowego obejmuje
wszystkie ekspozycje odpowiedniego rodzaju
ekspozycji, dla których opracowano dany system
ratingowy.
Art. 143
4. Instytucje powiadamiają właściwe organy o N/przepi


ust. 4
wszelkich zmianach systemu ratingowego i metody
s
modeli wewnętrznych dotyczących ekspozycji stosowan
y jest

229
kapitałowych.
bezpośre
dnio
Art. 143
5. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych
N/przepi


ust. 5
standardów technicznych w celu określenia warunków
s
oceny istotności stosowania istniejącego systemu stosowan
ratingowego dla innych dodatkowych ekspozycji y jest
nieobjętych jeszcze tym systemem ratingowym i zmian bezpośre
w systemach ratingowych lub metodach modeli dnio
wewnętrznych dotyczących ekspozycji kapitałowych
według metody IRB.
EUNB przedstawi Komisji powyższe projekty
regulacyjnych standardów technicznych do dnia 31
grudnia 2013 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 144
Artykuł 144.
N/przepi


ust. 1
s
Ocena wniosku o stosowanie metody IRB dokonana
przez właściwe organy
stosowan

y jest
1. Właściwy organ wydaje zezwolenie na mocy art. bezpośre
143 na stosowanie przez instytucję metody IRB, w tym
dnio
na stosowanie własnych oszacowań LGD i
współczynników konwersji, wyłącznie wtedy, gdy
właściwy organ stwierdzi, że wymogi przewidziane w
niniejszym rozdziale są spełnione, w szczególności
wymogi przewidziane w sekcji 6, oraz że posiadane
przez instytucję systemy w zakresie zarządzania oraz
oceny ekspozycji na ryzyko kredytowe są należyte i
zostały spójnie wdrożone, w szczególności gdy
instytucja wykazała w sposób zadowalający
właściwym organom spełnienie następujących norm:
a) systemy ratingowe instytucji pozwalają na
wymierną ocenę charakterystyki dłużnika i transakcji,
na miarodajne zróżnicowanie ryzyka oraz dokładne i
konsekwentne oszacowanie ilościowe ryzyka;
b) wewnętrzne ratingi oraz oszacowania dotyczące
niewykonania zobowiązania i strat stosowane w
obliczaniu wymogów w zakresie funduszy własnych

230
oraz powiązane systemy i procesy odgrywają kluczową
rolę w procesie zarządzania ryzykiem i procesie
decyzyjnym, jak również w procesach zatwierdzania
kredytów, alokacji kapitału wewnętrznego i ładzie
korporacyjnym instytucji;
c) w instytucji istnieje jednostka do spraw kontroli
ryzyka kredytowego odpowiedzialna za systemy
ratingowe, która jest odpowiednio niezależna i odporna
na niepożądane wpływy;
d) instytucja gromadzi i przechowuje wszystkie
odpowiednie dane, aby zapewnić skuteczne wsparcie
procesów pomiaru ryzyka kredytowego oraz
zarządzania ryzykiem kredytowym;
e) instytucja dokumentuje własne systemy ratingowe i
uzasadnienie ich struktury oraz waliduje te systemy;
f) instytucja dokonała walidacji każdego systemu
ratingowego i każdej metody modeli wewnętrznych w
przypadku ekspozycji kapitałowych w odpowiednim
okresie poprzedzającym zezwolenie na stosowanie
tego systemu ratingowego lub metody modeli
wewnętrznych w przypadku ekspozycji kapitałowych,
oceniła przez ten okres, czy dany system ratingowy lub
metody modeli wewnętrznych w stosunku do
ekspozycji kapitałowych są dostosowane do zakresu
stosowania systemu ratingowego lub metody modeli
wewnętrznych
w
stosunku
do
ekspozycji
kapitałowych, oraz wprowadziła na podstawie tej
oceny konieczne zmiany w tych systemach
ratingowych lub metodach modeli wewnętrznych w
przypadku ekspozycji kapitałowych;
g) instytucja obliczyła według metody IRB wymogi w
zakresie funduszy własnych wynikające z jej własnych
oszacowań parametrów ryzyka i jest w stanie
przedłożyć sprawozdanie wymagane zgodnie z art. 99;
h) instytucja zaklasyfikowała i dalej klasyfikuje każdą
ekspozycję
w zakresie stosowania systemu
ratingowego do klasy ratingowej lub puli tego systemu
ratingowego; instytucja zaklasyfikowała i dalej
klasyfikuje każdą ekspozycję w zakresie stosowania
modelu w przypadku ekspozycji kapitałowych do
takiej metody modeli wewnętrznych.

231
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 54 . [ 55 ] . 56 ... 70 ... 110 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: