eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

posiadanym zabezpieczeniem i upłynnienia go;
f) w zakresie, w jakim oszacowania LGD
uwzględniają istnienie zabezpieczenia, instytucje
ustanawiają wewnętrzne wymogi w zakresie
zarządzania zabezpieczeniami, pewności prawa i
zarządzania ryzykiem, które są zasadniczo zgodne z
wymogami określonymi w rozdziale 4 sekcja 3;
g) w zakresie, w jakim instytucja uznaje
zabezpieczenie do obliczenia wartości ekspozycji na
ryzyko kredytowe kontrahenta zgodnie z rozdziałem 6
sekcje 5 lub 6, w oszacowaniach LGD nie bierze ona
pod uwagę żadnych kwot, które spodziewa się
odzyskać z zabezpieczenia;
h) w szczególnym przypadku ekspozycji, której
dotyczy już niewykonanie zobowiązania, instytucja
wykorzystuje jako podstawę sumę swoich najlepszych
szacunków oczekiwanych strat dla każdej takiej
ekspozycji, biorąc pod uwagę aktualne warunki
ekonomiczne oraz status ekspozycji, a także swoje
oszacowania
wzrostu
wskaźnika
straty
spowodowanego
możliwymi
dodatkowymi
nieoczekiwanymi stratami w okresie odzyskiwania
należności, tj. pomiędzy datą niewykonania
zobowiązania a ostateczną likwidacją ekspozycji;
i) o ile zaległe opłaty za zwłokę skapitalizowano w
rachunku zysków i strat instytucji, dodaje się je do
miary ekspozycji i strat tej instytucji;
j) w przypadku ekspozycji wobec przedsiębiorstw,
instytucji oraz rządów centralnych i banków
centralnych oszacowania LGD opierają się na danych z
okresu co najmniej pięciu lat, wydłużanego o rok
każdego roku po wdrożeniu aż do osiągnięcia okresu
minimum siedmiu lat, dla co najmniej jednego źródła
danych. Jeżeli w odniesieniu do któregokolwiek ze
źródeł dostępny jest dłuższy okres obserwacji, a dane
te są istotne, wówczas stosuje się ten dłuższy okres.
Art. 181
2. W odniesieniu do ekspozycji detalicznych instytucje N/przepi


ust. 2
mogą podjąć następujące działania:
s
stosowan
a) przeprowadzić oszacowania wartości LGD na
y jest
podstawie zrealizowanych strat i odpowiednich bezpośre

302
oszacowań PD;
dnio
b) uwzględniać kwoty do wykorzystania w przyszłości
w
swoich
współczynnikach
konwersji
lub
oszacowaniach LGD;
c) w przypadku nabytych wierzytelności detalicznych
stosować zewnętrzne i wewnętrzne dane źródłowe do
oszacowań LGD. W przypadku ekspozycji
detalicznych oszacowania LGD opierają się na danych
z okresu co najmniej pięciu lat. Instytucja nie musi
przypisywać równej wagi do danych historycznych,
jeżeli późniejsze dane stanowią lepszy predyktor
wskaźników straty.
Przy wdrażaniu metody IRB instytucje mogą, pod
warunkiem uzyskania zezwolenia właściwych
organów, korzystać z odpowiednich danych
obejmujących okres dwóch lat. Okres ten ulega co roku
wydłużeniu o jeden rok do momentu, gdy istotne dane
będą obejmować okres pięciu lat.
Art. 181
3. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych
N/przepi


ust. 3
standardów technicznych w celu określenia
s
następujących elementów:
stosowan
y jest
a) charakteru, skali i długości okresu pogorszenia bezpośre
koniunktury gospodarczej, o którym mowa w ust. 1;
dnio
b) warunków, na podstawie których właściwy organ
może - zgodnie z ust. 3 - zezwolić instytucji na
stosowanie istotnych danych obejmujących okres
dwóch lat podczas wdrażania metody IRB przez tę
instytucję.
EUNB przedstawi Komisji te projekty regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 31 grudnia 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 182
Artykuł 182.
N/przepi


ust. 1
s
Wymogi
dotyczące
oszacowań
własnych
współczynnika konwersji
stosowan

y jest
1. Przy przeprowadzaniu kwantyfikacji parametrów bezpośre

303
ryzyka związanego z poszczególnymi klasami lub
dnio
pulami ratingowymi instytucje stosują następujące
wymogi
dotyczące
oszacowań
własnych
współczynnika konwersji:
a) instytucje dokonują oszacowań współczynników
konwersji według kategorii lub puli instrumentów na
podstawie
średniej
wartości
zrealizowanych
współczynników konwersji według kategorii lub puli
instrumentów przy zastosowaniu średniej ważonej
niewykonaniem
zobowiązań
dla
wszystkich
odnotowanych przypadków niewykonania zobowiązań
wskazanych w źródłach danych;
b) instytucje stosują oszacowania współczynnika
konwersji właściwe dla okresu pogorszenia
koniunktury gospodarczej, o ile są one ostrożniejsze
niż średnia długoterminowa. W zakresie, w jakim
oczekuje się, że system ratingowy będzie wraz z
upływem czasu generował zrealizowane współczynniki
konwersji na stałym poziomie według kategorii lub
puli, instytucje korygują swoje oszacowania
parametrów ryzyka dla poszczególnych kategorii lub
pul tak, by ograniczyć wpływ pogorszenia koniunktury
gospodarczej na kapitał;
c)
oszacowania
współczynników
konwersji
sporządzane przez instytucje uwzględniają możliwość
wykorzystania przez dłużnika dodatkowych kwot do
momentu
wystąpienia zdarzenia niewykonania
zobowiązania oraz po takim zdarzeniu. Przy
szacowaniu współczynnika konwersji zakłada się
większy margines ostrożności, jeżeli można rozsądnie
oczekiwać wystąpienia silniejszej korelacji dodatniej
pomiędzy częstotliwością niewykonania zobowiązań a
wielkością współczynnika konwersji;
d) dokonując oszacowań współczynników konwersji,
instytucje uwzględniają przyjęte przez siebie
szczegółowe zasady i strategie w zakresie
monitorowania kont i przetwarzania płatności.
Instytucje uwzględniają również swoje możliwości i
gotowość zapobiegania wykorzystywaniu kolejnych
kwot kredytu w okolicznościach bliskich zajściu
zdarzenia niewykonania zobowiązania, takich jak
naruszenie warunków umowy lub niewykonanie

304
innego zobowiązania niż podstawowe;
e) instytucje dysponują odpowiednimi systemami i
procedurami w celu monitorowania kwot
instrumentów,
bieżących
pozostających
kwot
należności z tytułu zatwierdzonych linii kredytowych
oraz zmian pozostających kwot należności według
dłużnika i według kategorii. Instytucja jest w stanie
codziennie monitorować salda należności;
f) jeżeli szacunkowe współczynniki konwersji
stosowane przez instytucje do obliczania kwot
ekspozycji ważonych ryzykiem są różne od tych, które
są wykorzystywane do celów wewnętrznych, fakt ten
jest dokumentowany i uzasadniany.
Art. 182
2. W przypadku ekspozycji wobec przedsiębiorstw, N/przepi


ust. 2
instytucji oraz rządów centralnych i banków
s
centralnych oszacowania współczynnika konwersji stosowan
opierają się na danych z okresu co najmniej pięciu lat, y jest
wydłużanego o rok każdego roku po wdrożeniu do bezpośre
osiągnięcia okresu minimum siedmiu lat, dla co dnio
najmniej jednego źródła danych. Jeżeli w odniesieniu
do któregokolwiek ze źródeł dostępny jest dłuższy
okres obserwacji, a dane te są istotne, wówczas stosuje
się ten dłuższy okres.
Art. 182
3. W przypadku ekspozycji detalicznych instytucje N/przepi


ust. 3
mogą uwzględniać kwoty do wykorzystania w
s
przyszłości w swoich współczynnikach konwersji lub stosowan
w swoich oszacowaniach LGD. W przypadku y jest
ekspozycji detalicznych oszacowania współczynnika bezpośre
konwersji opierają się na danych z okresu co najmniej
dnio
pięciu lat. W drodze odstępstwa od ust. 1 lit. a)
instytucja nie musi przypisywać równej wagi do
danych historycznych, jeżeli późniejsze dane stanowią
lepszy predyktor prawdopodobieństwa wykorzystania
środków.
Przy wdrażaniu metody IRB instytucje mogą, pod
warunkiem uzyskania zezwolenia właściwych
organów, korzystać z odpowiednich danych
obejmujących okres dwóch lat. Okres ten ulega co roku
wydłużeniu o jeden rok do momentu, gdy istotne dane
będą obejmować okres pięciu lat.

305
Art. 182
4. EUNB opracowuje projekty regulacyjnych
N/przepi


ust. 4
standardów technicznych w celu określenia
s
następujących elementów:
stosowan
y jest
a) charakteru, skali i długości okresu pogorszenia bezpośre
koniunktury gospodarczej, o którym mowa w ust. 1;
dnio
b) warunków, na podstawie których właściwy organ
może zezwolić instytucji na stosowanie odpowiednich
danych obejmujących okres dwóch lat podczas
wdrażania metody IRB przez tę instytucję po raz
pierwszy.
EUNB przedstawi Komisji te projekty regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 31 grudnia 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 183
Artykuł 183.
N/przepi


ust. 1
Wymogi dotyczące oceny wpływu gwarancji i
s
stosowan
kredytowych instrumentów pochodnych na ekspozycje
wobec przedsiębiorstw, instytucji oraz rządów y jest
bezpośre
centralnych i banków centralnych, w przypadku
stosowania własnych oszacowań wartości LGD, oraz
dnio
na ekspozycje detalicz
1. W odniesieniu do uznanych gwarantów oraz
gwarancji stosuje się następujące wymogi:
a) instytucje posiadają jasno sformułowane kryteria
określające rodzaje gwarantów, których uznają do
celów obliczania kwot ekspozycji ważonych ryzykiem;
b) do uznanych gwarantów stosuje się te same
przepisy co do dłużników, określone w art. 171, 172 i
173;
c) gwarancja jest potwierdzona na piśmie,
nieodwołalna ze strony gwaranta, obowiązuje do
chwili całkowitego uregulowania zobowiązania (w
zakresie kwoty gwarancji i terminu jej obowiązywania)
i jest możliwa do wyegzekwowania na mocy prawa
wobec gwaranta w jurysdykcji, w której posiada on
aktywa, które mogą być przedmiotem zajęcia i wobec

306
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 69 . [ 70 ] . 71 ... 80 ... 120 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: