eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

sytuacji niekorzystnych wstrząsów na rynkach;
b) potencjalne przychodzące wezwania do zwrotu
nadwyżki zabezpieczenia przekazanego przez
kontrahentów;
c) wezwania wynikające z potencjalnego obniżenia
własnej zewnętrznej oceny jakości kredytowej.
Instytucja zapewnia ponowne wykorzystanie
zabezpieczenia w taki sposób i w takim stopniu, jakie
odpowiadają jej potrzebom w zakresie płynności i nie
stanowią zagrożenia dla jej zdolności do terminowego
przekazania lub zwrotu zabezpieczenia.
Organ zarządzający i kadra kierownicza wyższego
Art. 286
szczebla instytucji aktywnie uczestniczą w zarządzaniu N/przepi


ust. 4
CCR i zapewniają przeznaczenie odpowiednich
s
środków na ten cel. Kadra kierownicza wyższego stosowan
szczebla jest świadoma ograniczeń i założeń y jest
wynikających ze stosowanego modelu oraz wpływu, bezpośre
jaki te ograniczenia i założenia mogą mieć na
dnio
miarodajność wyników uzyskanych w procesie
formalnym. Kadra kierownicza wyższego szczebla
bierze także pod uwagę niepewność otoczenia
rynkowego oraz zagadnienia
związane
z
prowadzeniem działalności, mając świadomość tego, w
jaki sposób rzutują one na model.
Codzienne sprawozdania na temat ekspozycji instytucji
Art. 286
N/przepi


na ryzyko kredytowe kontrahenta przygotowywane
ust. 5
zgodnie z art. 287 ust. 2 lit. b) są analizowane na
s
szczeblu
kadry
kierowniczej
posiadającej stosowan
wystarczające uprawnienia i kompetencje, by móc y jest
decydować o ograniczeniu pozycji zajmowanych przez bezpośre
poszczególnych kierowników działu kredytowego lub
dnio

traderów, czy też o ograniczeniu ogólnej ekspozycji
danej instytucji na CCR.
System zarządzania CCR instytucji ustanowiony
Art. 286
zgodnie z ust. 1 stosuje się w powiązaniu z N/przepi


ust. 6
wewnętrznymi limitami dotyczącymi działalności
s
kredytowej i handlowej. Limity te stosuje się do stosowan
używanego przez instytucję modelu pomiaru ryzyka w y jest
bezpośre
sposób jednolity w długim okresie i zrozumiały dla
kierowników działu kredytowego, traderów oraz kadry
dnio
kierowniczej wyższego szczebla. Instytucja dysponuje
formalnym
procesem
zgłaszania
przypadków

472
naruszenia limitów ryzyka odpowiedniemu szczeblowi
kadry kierowniczej.
W ramach pomiaru CCR instytucja mierzy
Art. 286
N/przepi


wykorzystanie linii kredytowych w perspektywie
ust. 7
dziennej i śróddziennej. Pomiarowi podlega także
s
bieżąca ekspozycja przed ustanowieniem i po stosowan
y jest
ustanowieniu zabezpieczenia. Na poziomie portfela i
kontrahenta instytucja oblicza i monitoruje ekspozycję bezpośre
szczytową lub potencjalną przyszłą ekspozycję w
dnio
wybranym przez siebie przedziale ufności. Instytucja
bierze pod uwagę pozycje charakteryzujące się wysoką
wartością lub dużą koncentracją, w tym według grup
powiązanych kontrahentów, według sektorów i według
rynków.
Instytucja ustanawia i utrzymuje rutynowy i
Art. 286
N/przepi


rygorystyczny program testów warunków skrajnych.
ust. 8
Wyniki takich testów podlegają regularnej, co najmniej
s
kwartalnej weryfikacji przez kadrę kierowniczą stosowan
wyższego szczebla, oraz znajdują odzwierciedlenie w y jest
zasadach i limitach dotyczących CCR ustalanych przez bezpośre
organ zarządzający lub kadrę kierowniczą wyższego
dnio

szczebla. Tam, gdzie testy warunków skrajnych
ujawniają szczególną podatność na określone
okoliczności, instytucja podejmuje bezzwłoczne kroki
w celu przeciwdziałania wiążącym się z tym
zagrożeniom.
Art. 287
Struktury organizacyjne w odniesieniu do zarządzania N/przepi


ust. 1
CCR
s
Instytucja stosująca IMM ustanawia i utrzymuje:
stosowan

y jest
a) jednostkę do spraw kontroli ryzyka, która spełnia bezpośre
wymogi ust. 2;
dnio
b) jednostkę do spraw zarządzania zabezpieczeniami,
która spełnia wymogi ust. 3.
Art. 287
Jednostka do spraw kontroli ryzyka odpowiada za N/przepi


ust. 2
opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania CCR
s
instytucji, w tym za początkową i bieżącą walidację stosowan
modelu, oraz pełni następujące funkcje i spełnia y jest
następujące wymagania:
bezpośre
dnio
a) odpowiada za opracowanie i wdrożenie systemu
zarządzania CCR instytucji;

473
b) sporządza codzienne sprawozdania na temat
wyników funkcjonowania stosowanego przez
instytucję modelu pomiaru ryzyka i analizuje te
wyniki. Analiza taka obejmuje ocenę związku między
miarami wartości ekspozycji na ryzyko kredytowe
kontrahenta a limitami dotyczącymi działalności
handlowej;
c) kontroluje spójność danych wejściowych, a także
sporządza i analizuje sprawozdania dotyczące
wyników funkcjonowania stosowanego przez
instytucję modelu pomiaru ryzyka, łącznie z oceną
związku między miarami ekspozycji na ryzyko a
limitami dotyczącymi działalności kredytowej i
handlowej;
d) jest niezależna od jednostek odpowiedzialnych za
tworzenie i odnawianie ekspozycji lub obrót nimi oraz
wolna od wszelkich niepożądanych wpływów;
e) składa się z odpowiednio wykwalifikowanej kadry;
f) podlega bezpośrednio kadrze kierowniczej wyższego
szczebla instytucji;
g) jej praca jest ściśle związana z procesem bieżącego
zarządzania ryzykiem kredytowym instytucji;
h) wyniki jej pracy stanowią integralną część procesu
planowania, monitorowania i kontrolowania profilu
ryzyka kredytowego instytucji i jej ogólnego profilu
ryzyka.
Art. 287
Jednostka do spraw zarządzania zabezpieczeniem N/przepi


ust. 3
realizuje następujące zadania i funkcje:
s
stosowan
a) obliczanie wartości depozytu zabezpieczającego i
wzywanie do uzupełnienia jego wartości, zarządzanie y jest
sporami związanymi z wezwaniem do uzupełnienia bezpośre
wartości depozytu zabezpieczającego oraz codzienne
dnio
przekazywanie dokładnych informacji o poziomach
kwot niezależnych,
początkowych depozytów
zabezpieczających oraz zmiennych depozytów
zabezpieczających;
b)
kontrolowanie
prawidłowości
danych
wykorzystywanych do sporządzania wezwań do
uzupełnienia wartości depozytu zabezpieczającego
oraz zapewnianie spójności i regularnego uzgadniania

474
tych danych z wszystkimi odpowiednimi źródłami
danych w ramach instytucji;
c) monitorowanie stopnia ponownego wykorzystania
zabezpieczenia oraz wszelkich zmian w zakresie praw
instytucji do zabezpieczenia lub związanych z
zabezpieczeniem, które przekazuje;
d) informowanie odpowiedniego szczebla kadry
kierowniczej o rodzajach ponownie wykorzystanych
aktywów zabezpieczających oraz o warunkach takiego
ponownego wykorzystania, z uwzględnieniem
instrumentu, jakości kredytowej oraz terminu
zapadalności;
e) monitorowanie koncentracji poszczególnych
rodzajów aktywów zabezpieczających akceptowanych
przez instytucję;
f) przedstawianie kadrze kierowniczej wyższego
szczebla regularnych, co najmniej kwartalnych
sprawozdań na temat zarządzania zabezpieczeniem,
zawierających informacje na temat rodzaju
otrzymanego i przekazanego zabezpieczenia, skali,
rozkładu pod względem terminów oraz przyczyn
sporów dotyczących wezwania do uzupełnienia
wartości depozytu zabezpieczającego. W takiej
wewnętrznej sprawozdawczości odzwierciedla się
również trendy dotyczące tych danych.
Kadra kierownicza wyższego szczebla przydziela
Art. 287
jednostce do spraw zarządzania zabezpieczeniem




ust. 4
odpowiednie zasoby wymagane na mocy ust. 1 lit. b),
aby zapewnić osiągnięcie odpowiedniego poziomu
wydajności
operacyjnej
systemów
jednostki,
mierzonych terminowością
i
prawidłowością
wystosowywanych przez instytucję wezwań do
uzupełnienia wartości depozytu zabezpieczającego
oraz terminowością odpowiedzi instytucji na wezwania
do uzupełnienia wartości depozytu zabezpieczającego
wystosowane przez jej kontrahentów. Kadra
kierownicza wyższego szczebla zapewnia odpowiednie
wykwalifikowanie kadr jednostki, tak aby działania
związane z wezwaniami i sporami były realizowane
terminowo - nawet w warunkach poważnego kryzysu
na rynku - oraz aby umożliwić instytucji ograniczenie
liczby sporów na dużą skalę spowodowanych

475
wolumenem transakcji.
Art. 288
Przegląd systemu zarządzania CCR
N/przepi


Instytucja regularnie przeprowadza niezależny
s
przegląd swojego systemu zarządzania CCR za stosowan
pomocą własnego procesu kontroli wewnętrznej. y jest
Przegląd ten obejmuje zarówno działalność jednostki bezpośre
do spraw kontroli, jak i jednostki do spraw zarządzania
dnio
zabezpieczeniem, wymaganych na mocy przepisów art.
287, oraz dotyczy w szczególności co najmniej
następujących kwestii:
a) poprawności dokumentacji systemu i procesu
zarządzania CCR wymaganych w art. 286;
b) organizacji jednostki kontroli CCR, wymaganej na
mocy art. 287 ust. 1 lit. a);
c) organizacji jednostki do spraw zarządzania
zabezpieczeniem, wymaganej na mocy art. 287 ust. 1
lit. b);
d) uwzględnienia miar CCR w bieżącym zarządzaniu
ryzykiem;
e) procesu zatwierdzania modeli wyceny ryzyka i
systemów wyceny stosowanych przez pracowników
jednostek handlowych i rozliczeniowych;
f) zatwierdzania wszelkich istotnych zmian w procesie
pomiaru CCR;
g) zakresu CCR ujętego w modelu pomiaru ryzyka;
h) spójności systemu informacji zarządczej;
i) dokładności i kompletności danych dotyczących
CCR; j) dokładnego odzwierciedlenia warunków
prawnych zawartych w umowach dotyczących
zabezpieczeń i umowach o kompensowaniu
zobowiązań w pomiarach wartości ekspozycji;
k) sprawdzenia spójności, terminowości oraz
rzetelności źródeł danych wykorzystywanych do
zasilania modeli, w tym oceny stopnia niezależności
takich źródeł;
l) dokładności i zasadności założeń dotyczących
zmienności i korelacji;

476
strony : 1 ... 50 ... 90 ... 103 . [ 104 ] . 105 ... 110 ... 150 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: