Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
ryzykiem transformacji;
n) sprawdzenia dokładności modelu poprzez częste
weryfikacje historyczne, zgodnie z art. 293 ust. 1 lit.
b)-e);
o) zgodności jednostki kontroli do spraw CCR i
jednostki do spraw zarządzania zabezpieczeniem z
odpowiednimi wymogami regulacyjnymi.
Art. 289
Test praktyczny
N/przepi
ust. 1
Instytucje zapewniają aby, że rozkład ekspozycji
s
powstały w wyniku zastosowania modelu obliczania stosowan
efektywnej EPE był ściśle związany z procesem y jest
bieżącego zarządzania CCR tej instytucji oraz by bezpośre
wyniki stosowania modelu były uwzględniane w
dnio
procesie zatwierdzania kredytów, zarządzania CCR,
alokacji
kapitału
wewnętrznego
oraz
ładu
korporacyjnego.
Instytucja wykazuje w sposób zadowalający właściwe
Art. 289
organy, że co najmniej na rok przed uzyskaniem zgody N/przepi
ust. 2
właściwych organów na wykorzystanie IMM zgodnie z
s
art. 283 stosowała i nadal stosuje model obliczania stosowan
rozkładu ekspozycji, który spełnia zasadniczo wymogi y jest
bezpośre
ustanowione w niniejszej sekcji i na podstawie którego
oblicza się EPE.
dnio
Model służący ustaleniu rozkładu ekspozycji na CCR
Art. 289
stanowi część systemu zarządzania CCR wymaganego N/przepi
ust. 3
na mocy art. 286. W ramach tego systemu dokonuje się
s
stosowan
pomiaru wykorzystania linii kredytowych, sumując
y jest
ekspozycje na ryzyko kredytowe kontrahenta z innymi
ekspozycjami kredytowymi, oraz alokacji kapitału bezpośre
wewnętrznego.
dnio
Art. 289
Oprócz obliczania EPE instytucja mierzy bieżące N/przepi
ust. 4
ekspozycje i zarządza nimi. W stosownych
s
przypadkach instytucja dokonuje pomiaru bieżącej stosowan
ekspozycji przed ustanowieniem i po ustanowieniu y jest
zabezpieczenia. Test uważa się za miarodajny, jeśli bezpośre
instytucja stosuje inne miary CCR, takie jak dnio
ekspozycja szczytowa, oparte na rozkładzie ekspozycji
ustalonym za pomocą tego samego modelu obliczania
EPE.
477
Instytucja stosuje systemy pozwalające w razie
Art. 289
potrzeby dokonywać codziennych oszacowań EE, N/przepi
ust. 5
chyba że wykaże w sposób zadowalający właściwe
s
organy, że jej ekspozycje na ryzyko kredytowe stosowan
kontrahenta uzasadniają mniejszą częstotliwość y jest
obliczeń. Instytucja dokonuje oszacowań EE w bezpośre
dnio
odpowiednich punktach okresu prognozowania, tak by
uwzględnić strukturę czasową przyszłych przepływów
pieniężnych oraz terminy zapadalności umów w
sposób odpowiadający istotności i składowi
ekspozycji.
Ekspozycję mierzy się, monitoruje i kontroluje przez
Art. 289
cały okres obowiązywania wszystkich umów N/przepi
ust. 6
wchodzących w skład pakietu kompensowania, a nie
s
stosowan
tylko w perspektywie jednego roku. Instytucja
ustanawia procedury służące rozpoznaniu i kontroli y jest
bezpośre
ryzyka kontrahenta, w przypadku gdy ekspozycja trwa
dłużej niż jeden rok. Prognozowany wzrost wartości
dnio
ekspozycji stanowi element danych wejściowych na
potrzeby modelu kapitału wewnętrznego instytucji.
Art. 290
Testy warunków skrajnych
N/przepi
ust. 1
s
Instytucja posiada kompleksowy program testów
warunków skrajnych dla CCR, który można stosowan
wykorzystać do oceny wymogów w zakresie funduszy y jest
własnych w odniesieniu do CCR i który spełnia bezpośre
wymogi określone w ust. 2
dnio
-10.
Testy warunków skrajnych obejmują rozpoznanie
Art. 290
możliwych
zdarzeń
lub
zmian
warunków N/przepi
ust. 2
ekonomicznych, które mogłyby mieć w przyszłości
s
niekorzystny wpływ na ekspozycje kredytowe stosowan
instytucji, oraz ocenę zdolności instytucji do y jest
bezpośre
reagowania na takie zmiany.
dnio
Art. 290
Pomiary uzyskane w testach w ramach programu są N/przepi
ust. 3
porównywane z limitami ryzyka i uznawane przez
s
instytucję za część procesu określonego w art. 81 stosowan
dyrektywy 2013/36/UE.
y jest
bezpośre
dnio
Program kompleksowo uwzględnia transakcje i
Art. 290
zagregowane ekspozycje z tytułu wszystkich form N/przepi
s
478
ust. 4
ryzyka kredytowego kontrahenta na poziomie
stosowan
poszczególnych kontrahentów w ramach czasowych
y jest
wystarczających do regularnego przeprowadzania bezpośre
testów warunków skrajnych.
dnio
Program przewiduje przeprowadzenie co najmniej raz
Art. 290
w miesiącu testu warunków skrajnych ekspozycji w N/przepi
ust. 5
odniesieniu do głównych czynników ryzyka
s
stosowan
rynkowego, takich jak stopy procentowe, kursy y jest
walutowe, akcje, spready kredytowe oraz ceny bezpośre
towarów, dla wszystkich kontrahentów instytucji w
celu rozpoznania i w razie potrzeby umożliwienia
dnio
instytucji zredukowania nadmiernych koncentracji
określonych ryzyk kierunkowych. Test warunków
skrajnych ekspozycji - w tym pojedynczych czynników
ryzyka, ryzyka wieloczynnikowego oraz istotnych
ryzyk niekierunkowych - oraz wspólny test warunków
skrajnych ekspozycji i wiarygodności kredytowej
przeprowadza się na poziomie CCR dla danego
kontrahenta, grupy kontrahentów oraz dla całej
instytucji.
Art. 290
W ramach programu stosuje się co najmniej raz na N/przepi
ust. 6
kwartał scenariusze testu warunków skrajnych dla
s
ryzyka wieloczynnikowego oraz ocenia istotne ryzyka stosowan
niekierunkowe, z uwzględnieniem ryzyka krzywej
y jest
dochodowości i ryzyka bazowego. Testy warunków bezpośre
skrajnych dla ryzyka wieloczynnikowego obejmują co
dnio
najmniej poniższe scenariusze, w których zakłada się
następujące zdarzenia:
a) wystąpiły poważne zdarzenia ekonomiczne lub
rynkowe;
b) nastąpił znaczny spadek płynności na rynku
ogólnym;
c) duży pośrednik finansowy likwiduje pozycje.
Dotkliwość
wstrząsów
powodowanych
przez
Art. 290
N/przepi
podstawowe czynniki ryzyka jest zgodna z celem testu
ust. 7
warunków skrajnych. Przy ocenie wypłacalności w
s
warunkach skrajnych wstrząsy powodowane przez stosowan
podstawowe czynniki ryzyka są dostatecznie dotkliwe, y jest
bezpośre
aby objąć historyczne, nadzwyczajne okoliczności
rynkowe, jak również nadzwyczajne, ale wiarygodne
dnio
skrajne warunki rynkowe. W ramach testów warunków
479
skrajnych ocenia się wpływ takich wstrząsów na
fundusze własne, wymogi w zakresie funduszy
własnych i zyski. Do celów bieżących procesów
monitorowania portfela, zabezpieczania i zarządzania
koncentracjami w programie testów uwzględnia się
również scenariusze zdarzeń mniej dotkliwych, ale
bardziej prawdopodobnych.
W
programie
przewiduje
się
możliwość
Art. 290
N/przepi
przeprowadzenia, w stosownych przypadkach,
ust. 8
s
odwrotnych testów warunków skrajnych w celu
określenia nadzwyczajnych, ale wiarygodnych stosowan
scenariuszy, które mogłyby wywołać poważne y jest
bezpośre
niekorzystne skutki. W ramach odwrotnych testów
warunków skrajnych uwzględnia się wpływ istotnej
dnio
nieliniowości produktów portfela.
Wyniki testów warunków skrajnych
Art. 290
przeprowadzonych
w
ramach
programu
są N/przepi
ust. 9
s
przedstawiane regularnie, co najmniej raz na kwartał,
kadrze kierowniczej wyższego szczebla. Sprawozdania stosowan
i analizy dotyczące wyników obejmują rodzaje y jest
bezpośre
największych skutków na poziomie kontrahenta w
całym portfelu, istotne koncentracje w poszczególnych
dnio
segmentach portfela (w ramach tej samej branży lub
regionu), jak również istotne tendencje w odniesieniu
do danego portfela i kontrahenta.
Kadra kierownicza wyższego szczebla odgrywa
Art. 290
kluczową rolę we włączaniu testów warunków N/przepi
ust. 10
s
skrajnych do systemu zarządzania ryzykiem i podejścia stosowan
instytucji do podejmowania ryzyka oraz zapewnia
wymierność wyników i ich wykorzystanie w y jest
zarządzaniu CCR. Wyniki testów warunków skrajnych bezpośre
dla znacznych ekspozycji ocenia się pod kątem
dnio
wytycznych, w których wskazano gotowość instytucji
do podejmowania ryzyka, oraz przedkłada się kadrze
kierowniczej wyższego szczebla do omówienia i
podjęcia działań w razie stwierdzenia nadmiernego lub
skoncentrowanego ryzyka.
Art. 291
Ryzyko korelacji
N/przepi
ust. 1
Do celów niniejszego artykułu:
s
stosowan
a)
"ogólne ryzyko korelacji" powstaje, gdy y jest
prawdopodobieństwo niewykonania zobowiązania bezpośre
przez kontrahentów pozostaje w korelacji dodatniej z
480
ogólnymi czynnikami ryzyka rynkowego;
dnio
b) "szczególne ryzyko korelacji" powstaje, gdy
przyszła ekspozycja wobec określonego kontrahenta
pozostaje w korelacji dodatniej z
prawdopodobieństwem niewykonania zobowiązania
przez kontrahenta, co wynika z charakteru transakcji,
w których kontrahent ten uczestniczy. Uważa się, że
dana instytucja jest narażona na szczególne ryzyko
korelacji, jeżeli oczekuje się wysokiej wartości
przyszłej ekspozycji wobec określonego kontrahenta,
w przypadku gdy prawdopodobieństwo niewykonania
zobowiązania przez kontrahenta jest także wysokie.
Art. 291
Instytucja należycie uwzględnia ekspozycje, które N/przepi
ust. 2
wiążą się ze znacznym stopniem szczególnego i
s
ogólnego ryzyka korelacji.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
W celu rozpoznania ogólnego ryzyka korelacji
Art. 291
N/przepi
instytucja opracowuje testy warunków skrajnych i
ust. 3
analizy scenariuszy, aby przeprowadzić testy
s
stosowan
warunków skrajnych dla czynników ryzyka, które
niekorzystnie wpływają na wiarygodność kredytową y jest
kontrahenta. W takich testach uwzględnia
bezpośre
się
możliwość wystąpienia poważnych wstrząsów w
dnio
przypadku zmiany zależności między czynnikami
ryzyka. Instytucja monitoruje ogólne ryzyko korelacji
według produktów, regionów, branż lub innych
kategorii, które są istotne dla jej działalności.
Art. 291
Instytucja stosuje procedury służące rozpoznawaniu, N/przepi
ust. 4
monitorowaniu i kontrolowaniu przypadków s
szczególnego ryzyka korelacji w odniesieniu do stosowan
każdego podmiotu prawnego, począwszy od fazy y jest
wstępnej transakcji poprzez cały czas jej trwania.
bezpośre
dnio
Art. 291
Instytucje obliczają wymogi w zakresie funduszy N/przepi
ust. 5
własnych dla CCR w odniesieniu do transakcji, w
s
przypadku których rozpoznano szczególne ryzyko stosowan
korelacji oraz gdy występuje związek prawny między y jest
kontrahentem a emitentem bazowego instrumentu bezpośre
pochodnego będącego przedmiotem obrotu poza
481
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei