Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu
projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2294
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2294-cz-I
– 20 –
3)
przypadki, w których legitymacja służbowa podlega zwrotowi, wymianie lub
unieważnieniu,
4)
tryb postępowania w przypadku utraty legitymacji służbowej,
5)
sposób postępowania funkcjonariusza z legitymacją służbową
– uwzględniając możliwość odczytania przez osobę zainteresowaną danych zawartych
w legitymacji służbowej funkcjonariusza.
Art. 35. 1. Szef AW jest właściwy do:
1)
przyjmowania do służby w AW;
2)
mianowania funkcjonariuszem w służbie przygotowawczej albo stałej;
3)
zwalniania od odbywania służby przygotowawczej, skracania oraz przedłużania okresu
służby przygotowawczej;
4)
mianowania i przenoszenia na stanowiska służbowe oraz zwalniania ze stanowisk
służbowych;
5)
powierzania i cofania powierzenia pełnienia obowiązków służbowych na innym
stanowisku służbowym;
6)
przenoszenia i delegowania do pełnienia służby w innej miejscowości;
7)
przenoszenia do dyspozycji Szefa AW;
8)
zawieszania i uchylania zawieszenia w czynnościach służbowych;
9)
zwalniania ze służby w AW;
10) stwierdzania wygaśnięcia stosunku służbowego;
11) przywracania do służby w AW;
12) zaliczania okresów do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wzrostu uposażenia
zasadniczego oraz ustalania tej wysługi;
13) przyznawania i obniżania dodatku służbowego;
14) przyznawania dodatku za posiadany stopień służbowy;
15) przyznawania i cofania dodatku motywacyjnego;
16) zachowywania
funkcjonariuszowi przeniesionemu na stanowisko służbowe
zaszeregowane do niższej grupy zaszeregowania stanowiska służbowego prawa do
zaszeregowania należnego na poprzednio zajmowanym stanowisku służbowym,
z jednoczesnym zachowaniem stopnia etatowego przypisanego do tego stanowiska.
2. Sprawy osobowe, o których mowa w ust. 1, załatwiane są w drodze rozkazu
personalnego.
– 21 –
3. Przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2013 r. poz. 267 i z 2014 r. poz. 183) stosuje się wyłącznie do rozkazów
personalnych wydawanych w sprawach osobowych, o których mowa w ust. 1.
4. W sprawach wynikających ze stosunku służbowego Szefa AW właściwy jest Prezes
Rady Ministrów.
5. Funkcjonariusz udziela informacji istotnych ze względu na przebieg jego służby.
6. Funkcjonariusz usprawiedliwia nieobecność lub spóźnienie do służby.
7. Funkcjonariusza można skierować na badanie psychologiczne:
1)
przed mianowaniem na wyższe stanowisko służbowe lub w przypadku zmiany
charakteru służby – w celu określenia, w szczególności, poziomu rozwoju
intelektualnego i predyspozycji osobowościowych funkcjonariusza do służby na
przewidywanym stanowisku służbowym;
2)
gdy zachodzi uzasadniona obawa, że sprawność psychologiczna funkcjonariusza uległa
zmianie i negatywnie wpływa na sposób wykonywania przez niego obowiązków
służbowych – w celu określenia aktualnej sprawności psychologicznej funkcjonariusza.
8. W toku prowadzonego postępowania dyscyplinarnego lub karnego oraz w okresie
próby orzeczonej w związku z warunkowym umorzeniem postępowania karnego,
warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności lub w okresie odbywania
kary ograniczenia wolności lub do czasu zatarcia kary dyscyplinarnej albo w okresie
zawieszenia funkcjonariusza w czynnościach służbowych nie dokonuje się zmian w stosunku
służbowym funkcjonariusza, z którymi wiązałoby się mianowanie na wyższe stanowisko
służbowe lub podwyższenie składników uposażenia.
9. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowy sposób i tryb załatwiania spraw osobowych, o których mowa w ust. 1,
2)
sposób i tryb postępowania w sprawach osobowych innych niż wymienione w ust. 1
oraz przełożonych właściwych w tych sprawach, z wyłączeniem spraw, co do których
sposób i tryb postępowania oraz właściwość przełożonych zostały określone w innych
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustawy,
3)
warunki mianowania na wyższe stanowisko służbowe,
4)
sposób usprawiedliwiania nieobecności lub spóźnienia do służby,
5)
tryb kierowania na badanie psychologiczne, o którym mowa w ust. 7, oraz podmioty
właściwe w tych sprawach,
– 22 –
6)
rodzaje informacji, których ze względu na przebieg służby funkcjonariusza jest on
obowiązany udzielić oraz tryb ich udzielania,
7)
sposób dokumentowania przebiegu służby funkcjonariusza
– uwzględniając konieczność rzetelnego prowadzenia spraw osobowych funkcjonariuszy,
mając na uwadze zakres i specyfikę zadań służbowych wykonywanych przez
funkcjonariuszy.
Art. 36. 1. Czas służby funkcjonariusza jest określany wymiarem jego zadań
służbowych, z uwzględnieniem prawa do odpoczynku. Zadania służbowe funkcjonariusza
powinny być ustalone w sposób pozwalający na ich wykonanie w ramach 40-godzinnego
tygodnia służby. Czas służby funkcjonariusza podlega ewidencjonowaniu.
2. Funkcjonariusz pełni służbę w podstawowym albo zmianowym rozkładzie czasu
służby.
3. W uzasadnionych przypadkach, wynikających w szczególności ze sposobu pełnienia
służby albo szczególnego charakteru wykonywanych zadań, funkcjonariusz może pełnić
służbę w indywidualnym rozkładzie lub wymiarze czasu służby.
4. W przypadku uzasadnionym potrzebami służby, funkcjonariuszowi można przedłużyć
czas służby ponad obowiązujący go wymiar czasu służby lub wydać polecenie pełnienia
służby także w dniu wolnym od służby w obowiązującym go rozkładzie czasu służby,
w przypadkach:
1)
zaistnienia zagrożenia bezpieczeństwa lub obronności państwa, mogącego wywołać
poważne zakłócenia w jego funkcjonowaniu;
2)
przestępczego zagrożenia życia lub zdrowia funkcjonariusza wykonującego zadania
służbowe;
3)
realizacji innych zadań służbowych niecierpiących zwłoki.
5. W zamian za czas służby przedłużony ponad obowiązujący funkcjonariusza wymiar
czasu służby funkcjonariuszowi przysługuje, po zakończeniu służby, czas wolny od służby
w tym samym wymiarze.
6. W zamian za służbę pełnioną w dniu wolnym od służby funkcjonariusz otrzymuje
dzień wolny od służby w innym dniu. Dnia wolnego udziela się w terminie wskazanym przez
funkcjonariusza, jeżeli nie zakłóca to toku służby.
7. W uzasadnionych przypadkach Szef AW może ustalić dniem wolnym od służby dzień
przypadający między dniami wolnymi od służby albo dzień poprzedzający dzień ustawowo
wolny od pracy, pod warunkiem wyznaczenia soboty dniem służby.
– 23 –
8. Jeżeli wymagają tego potrzeby służby funkcjonariusza można wyznaczyć do
pełnienia dyżuru, podczas którego pozostaje on w gotowości do niezwłocznego podjęcia
realizacji zadań służbowych.
9. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
wymiar czasu służby oraz czas odpoczynku w rozkładach podstawowym i zmianowym,
2)
sposób, miejsce, czas i częstotliwość pełnienia dyżuru,
3)
sposób prowadzenia ewidencji czasu służby,
4)
tryb postępowania i właściwość przełożonych w sprawach wprowadzania rozkładu lub
wymiaru czasu służby oraz czynności, o których mowa w ust. 1−8
– uwzględniając konieczność zapewnienia niezakłóconego wykonywania zadań przez AW
oraz niezbędnego czasu wolnego od służby przeznaczonego na odpoczynek funkcjonariusza.
Art. 37. 1. Za stan bezpieczeństwa i higieny służby w AW odpowiada Szef AW.
2. Szef AW wykonuje obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy, stosując odpowiednio przepisy określone w art. 207 § 1, § 2 pkt 1–6, art. § 21 i § 3,
art. 2071, art. 208, art. 2091 § 1–3, art. 2092, art. 2093, art. 213–219, art. 220 § 1 i 3, art. 221,
art. 222 § 1 i 2, art. 2221§ 1 i 2, art. 223–226, art. 227 § 1, art. 229 § 2–6, art. 230 § 1, art. 232
zdanie pierwsze, art. 233–236, art. 2373 i 2374, art. 2376–23710, art. 23711 § 1–3, a także w
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 220 § 2, art. 222 § 3, art. 2221 § 3, art.
227 § 2, art. 229 § 8 pkt 1, art. 232 zdanie drugie, art. 2375, art. 23711§ 5 oraz art. 23715
ustawy z dnia 27 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn.
zm.), zwanej dalej „Kodeksem pracy”.
3. Przełożony wykonuje obowiązki osoby kierującej pracownikami w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy, stosując odpowiednio przepisy określone w art. 207 § 3
i art. 212 Kodeksu pracy oraz w przepisach wykonawczych, o których mowa w ust. 2.
5)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668
i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127
i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111,
poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135,
poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213,
poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r.
Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176,
poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223,
poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817,
Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655,
Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700, z 2011 r.
Nr 36, poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz. 1378,
z 2012 r. poz. 908 i 1110, z 2013 r. poz. 2, 675, 896 i 1028 oraz z 2014 r. poz. 208.
– 24 –
4. Obowiązki funkcjonariusza w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby określa
art. 211 Kodeksu pracy.
5. Przepisy art. 2092, art. 2093 i art. 229 § 4 Kodeksu pracy stosuje się, jeżeli nie zagraża
to prawidłowej realizacji przez funkcjonariuszy zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1.
6. W czasie wykonywania zadań służbowych, w okolicznościach uzasadnionych stanem
wyższej konieczności, funkcjonariusz może odstąpić od przestrzegania zasad bezpieczeństwa
i higieny służby, z zachowaniem wszelkich dostępnych w danych warunkach zabezpieczeń,
jeżeli w jego ocenie dokonanej w miejscu i czasie wykonywania czynności służbowej istnieje
prawdopodobieństwo uratowania życia ludzkiego lub odwrócenia zagrożenia godzącego
w bezpieczeństwo państwa, w szczególności gdy:
1)
z powodu braku specjalistycznego uzbrojenia, wyposażenia lub innego sprzętu zachodzi
konieczność zastosowania środka zastępczego;
2)
fizyczne warunki i umiejętności funkcjonariusza mogą zastąpić możliwość użycia
właściwego uzbrojenia, wyposażenia lub innego sprzętu;
3)
funkcjonariusz wykona określoną czynność dobrowolnie.
7. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, właściwość przełożonych
w sprawach dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby, uwzględniając specyfikę
odpowiedzialności na różnych stanowiskach służbowych.
Art. 38. 1. Funkcjonariusz podlega opiniowaniu służbowemu przeprowadzanemu:
1)
w służbie przygotowawczej − nie rzadziej niż raz w roku;
2)
w służbie stałej − nie rzadziej niż raz na 3 lata;
3)
w przypadku funkcjonariusza przebywającego poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1 − nie rzadziej niż raz na 6 lat.
2. Niezależnie od terminów, o których mowa w ust. 1, funkcjonariusz podlega
opiniowaniu służbowemu:
1)
w przypadku zwolnienia od odbywania służby przygotowawczej − po upływie
12 miesięcy służby stałej;
2)
przed mianowaniem, w trybie art. 61, na wyższy stopień służbowy albo na wyższe
stanowisko służbowe, chyba że od ostatniej opinii służbowej upłynęło mniej niż
12 miesięcy;
3)
w okresie służby przygotowawczej, bezpośrednio przed mianowaniem
funkcjonariuszem w służbie stałej;
3)
przypadki, w których legitymacja służbowa podlega zwrotowi, wymianie lub
unieważnieniu,
4)
tryb postępowania w przypadku utraty legitymacji służbowej,
5)
sposób postępowania funkcjonariusza z legitymacją służbową
– uwzględniając możliwość odczytania przez osobę zainteresowaną danych zawartych
w legitymacji służbowej funkcjonariusza.
Art. 35. 1. Szef AW jest właściwy do:
1)
przyjmowania do służby w AW;
2)
mianowania funkcjonariuszem w służbie przygotowawczej albo stałej;
3)
zwalniania od odbywania służby przygotowawczej, skracania oraz przedłużania okresu
służby przygotowawczej;
4)
mianowania i przenoszenia na stanowiska służbowe oraz zwalniania ze stanowisk
służbowych;
5)
powierzania i cofania powierzenia pełnienia obowiązków służbowych na innym
stanowisku służbowym;
6)
przenoszenia i delegowania do pełnienia służby w innej miejscowości;
7)
przenoszenia do dyspozycji Szefa AW;
8)
zawieszania i uchylania zawieszenia w czynnościach służbowych;
9)
zwalniania ze służby w AW;
10) stwierdzania wygaśnięcia stosunku służbowego;
11) przywracania do służby w AW;
12) zaliczania okresów do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wzrostu uposażenia
zasadniczego oraz ustalania tej wysługi;
13) przyznawania i obniżania dodatku służbowego;
14) przyznawania dodatku za posiadany stopień służbowy;
15) przyznawania i cofania dodatku motywacyjnego;
16) zachowywania
funkcjonariuszowi przeniesionemu na stanowisko służbowe
zaszeregowane do niższej grupy zaszeregowania stanowiska służbowego prawa do
zaszeregowania należnego na poprzednio zajmowanym stanowisku służbowym,
z jednoczesnym zachowaniem stopnia etatowego przypisanego do tego stanowiska.
2. Sprawy osobowe, o których mowa w ust. 1, załatwiane są w drodze rozkazu
personalnego.
– 21 –
3. Przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2013 r. poz. 267 i z 2014 r. poz. 183) stosuje się wyłącznie do rozkazów
personalnych wydawanych w sprawach osobowych, o których mowa w ust. 1.
4. W sprawach wynikających ze stosunku służbowego Szefa AW właściwy jest Prezes
Rady Ministrów.
5. Funkcjonariusz udziela informacji istotnych ze względu na przebieg jego służby.
6. Funkcjonariusz usprawiedliwia nieobecność lub spóźnienie do służby.
7. Funkcjonariusza można skierować na badanie psychologiczne:
1)
przed mianowaniem na wyższe stanowisko służbowe lub w przypadku zmiany
charakteru służby – w celu określenia, w szczególności, poziomu rozwoju
intelektualnego i predyspozycji osobowościowych funkcjonariusza do służby na
przewidywanym stanowisku służbowym;
2)
gdy zachodzi uzasadniona obawa, że sprawność psychologiczna funkcjonariusza uległa
zmianie i negatywnie wpływa na sposób wykonywania przez niego obowiązków
służbowych – w celu określenia aktualnej sprawności psychologicznej funkcjonariusza.
8. W toku prowadzonego postępowania dyscyplinarnego lub karnego oraz w okresie
próby orzeczonej w związku z warunkowym umorzeniem postępowania karnego,
warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności lub w okresie odbywania
kary ograniczenia wolności lub do czasu zatarcia kary dyscyplinarnej albo w okresie
zawieszenia funkcjonariusza w czynnościach służbowych nie dokonuje się zmian w stosunku
służbowym funkcjonariusza, z którymi wiązałoby się mianowanie na wyższe stanowisko
służbowe lub podwyższenie składników uposażenia.
9. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowy sposób i tryb załatwiania spraw osobowych, o których mowa w ust. 1,
2)
sposób i tryb postępowania w sprawach osobowych innych niż wymienione w ust. 1
oraz przełożonych właściwych w tych sprawach, z wyłączeniem spraw, co do których
sposób i tryb postępowania oraz właściwość przełożonych zostały określone w innych
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustawy,
3)
warunki mianowania na wyższe stanowisko służbowe,
4)
sposób usprawiedliwiania nieobecności lub spóźnienia do służby,
5)
tryb kierowania na badanie psychologiczne, o którym mowa w ust. 7, oraz podmioty
właściwe w tych sprawach,
– 22 –
6)
rodzaje informacji, których ze względu na przebieg służby funkcjonariusza jest on
obowiązany udzielić oraz tryb ich udzielania,
7)
sposób dokumentowania przebiegu służby funkcjonariusza
– uwzględniając konieczność rzetelnego prowadzenia spraw osobowych funkcjonariuszy,
mając na uwadze zakres i specyfikę zadań służbowych wykonywanych przez
funkcjonariuszy.
Art. 36. 1. Czas służby funkcjonariusza jest określany wymiarem jego zadań
służbowych, z uwzględnieniem prawa do odpoczynku. Zadania służbowe funkcjonariusza
powinny być ustalone w sposób pozwalający na ich wykonanie w ramach 40-godzinnego
tygodnia służby. Czas służby funkcjonariusza podlega ewidencjonowaniu.
2. Funkcjonariusz pełni służbę w podstawowym albo zmianowym rozkładzie czasu
służby.
3. W uzasadnionych przypadkach, wynikających w szczególności ze sposobu pełnienia
służby albo szczególnego charakteru wykonywanych zadań, funkcjonariusz może pełnić
służbę w indywidualnym rozkładzie lub wymiarze czasu służby.
4. W przypadku uzasadnionym potrzebami służby, funkcjonariuszowi można przedłużyć
czas służby ponad obowiązujący go wymiar czasu służby lub wydać polecenie pełnienia
służby także w dniu wolnym od służby w obowiązującym go rozkładzie czasu służby,
w przypadkach:
1)
zaistnienia zagrożenia bezpieczeństwa lub obronności państwa, mogącego wywołać
poważne zakłócenia w jego funkcjonowaniu;
2)
przestępczego zagrożenia życia lub zdrowia funkcjonariusza wykonującego zadania
służbowe;
3)
realizacji innych zadań służbowych niecierpiących zwłoki.
5. W zamian za czas służby przedłużony ponad obowiązujący funkcjonariusza wymiar
czasu służby funkcjonariuszowi przysługuje, po zakończeniu służby, czas wolny od służby
w tym samym wymiarze.
6. W zamian za służbę pełnioną w dniu wolnym od służby funkcjonariusz otrzymuje
dzień wolny od służby w innym dniu. Dnia wolnego udziela się w terminie wskazanym przez
funkcjonariusza, jeżeli nie zakłóca to toku służby.
7. W uzasadnionych przypadkach Szef AW może ustalić dniem wolnym od służby dzień
przypadający między dniami wolnymi od służby albo dzień poprzedzający dzień ustawowo
wolny od pracy, pod warunkiem wyznaczenia soboty dniem służby.
– 23 –
8. Jeżeli wymagają tego potrzeby służby funkcjonariusza można wyznaczyć do
pełnienia dyżuru, podczas którego pozostaje on w gotowości do niezwłocznego podjęcia
realizacji zadań służbowych.
9. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
wymiar czasu służby oraz czas odpoczynku w rozkładach podstawowym i zmianowym,
2)
sposób, miejsce, czas i częstotliwość pełnienia dyżuru,
3)
sposób prowadzenia ewidencji czasu służby,
4)
tryb postępowania i właściwość przełożonych w sprawach wprowadzania rozkładu lub
wymiaru czasu służby oraz czynności, o których mowa w ust. 1−8
– uwzględniając konieczność zapewnienia niezakłóconego wykonywania zadań przez AW
oraz niezbędnego czasu wolnego od służby przeznaczonego na odpoczynek funkcjonariusza.
Art. 37. 1. Za stan bezpieczeństwa i higieny służby w AW odpowiada Szef AW.
2. Szef AW wykonuje obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy, stosując odpowiednio przepisy określone w art. 207 § 1, § 2 pkt 1–6, art. § 21 i § 3,
art. 2071, art. 208, art. 2091 § 1–3, art. 2092, art. 2093, art. 213–219, art. 220 § 1 i 3, art. 221,
art. 222 § 1 i 2, art. 2221§ 1 i 2, art. 223–226, art. 227 § 1, art. 229 § 2–6, art. 230 § 1, art. 232
zdanie pierwsze, art. 233–236, art. 2373 i 2374, art. 2376–23710, art. 23711 § 1–3, a także w
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 220 § 2, art. 222 § 3, art. 2221 § 3, art.
227 § 2, art. 229 § 8 pkt 1, art. 232 zdanie drugie, art. 2375, art. 23711§ 5 oraz art. 23715
ustawy z dnia 27 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn.
zm.), zwanej dalej „Kodeksem pracy”.
3. Przełożony wykonuje obowiązki osoby kierującej pracownikami w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy, stosując odpowiednio przepisy określone w art. 207 § 3
i art. 212 Kodeksu pracy oraz w przepisach wykonawczych, o których mowa w ust. 2.
5)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668
i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127
i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111,
poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135,
poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213,
poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r.
Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176,
poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223,
poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817,
Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655,
Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700, z 2011 r.
Nr 36, poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz. 1378,
z 2012 r. poz. 908 i 1110, z 2013 r. poz. 2, 675, 896 i 1028 oraz z 2014 r. poz. 208.
– 24 –
4. Obowiązki funkcjonariusza w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby określa
art. 211 Kodeksu pracy.
5. Przepisy art. 2092, art. 2093 i art. 229 § 4 Kodeksu pracy stosuje się, jeżeli nie zagraża
to prawidłowej realizacji przez funkcjonariuszy zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1.
6. W czasie wykonywania zadań służbowych, w okolicznościach uzasadnionych stanem
wyższej konieczności, funkcjonariusz może odstąpić od przestrzegania zasad bezpieczeństwa
i higieny służby, z zachowaniem wszelkich dostępnych w danych warunkach zabezpieczeń,
jeżeli w jego ocenie dokonanej w miejscu i czasie wykonywania czynności służbowej istnieje
prawdopodobieństwo uratowania życia ludzkiego lub odwrócenia zagrożenia godzącego
w bezpieczeństwo państwa, w szczególności gdy:
1)
z powodu braku specjalistycznego uzbrojenia, wyposażenia lub innego sprzętu zachodzi
konieczność zastosowania środka zastępczego;
2)
fizyczne warunki i umiejętności funkcjonariusza mogą zastąpić możliwość użycia
właściwego uzbrojenia, wyposażenia lub innego sprzętu;
3)
funkcjonariusz wykona określoną czynność dobrowolnie.
7. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, właściwość przełożonych
w sprawach dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby, uwzględniając specyfikę
odpowiedzialności na różnych stanowiskach służbowych.
Art. 38. 1. Funkcjonariusz podlega opiniowaniu służbowemu przeprowadzanemu:
1)
w służbie przygotowawczej − nie rzadziej niż raz w roku;
2)
w służbie stałej − nie rzadziej niż raz na 3 lata;
3)
w przypadku funkcjonariusza przebywającego poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1 − nie rzadziej niż raz na 6 lat.
2. Niezależnie od terminów, o których mowa w ust. 1, funkcjonariusz podlega
opiniowaniu służbowemu:
1)
w przypadku zwolnienia od odbywania służby przygotowawczej − po upływie
12 miesięcy służby stałej;
2)
przed mianowaniem, w trybie art. 61, na wyższy stopień służbowy albo na wyższe
stanowisko służbowe, chyba że od ostatniej opinii służbowej upłynęło mniej niż
12 miesięcy;
3)
w okresie służby przygotowawczej, bezpośrednio przed mianowaniem
funkcjonariuszem w służbie stałej;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2294-cz-I
› Pobierz plik
-
2294-cz-II
› Pobierz plik